Import av skrot m.m.

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date
majtii skrev:
Finns ett annat papper man har med sig (har glömt vad det heter).
Är fordonet leasat är det svårt att ha briefet med sig då kreditbolaget sitter på det.

Nu är jag inte 100 bekant med hur lesingenreglerna ser ut i tyskland,mer än att dom tyska tjänstebilarna vi hämtade ut fick vi med Briefet till.

Likadant med hyrbilar,iaf i dom 2 jag har haft i år.

Och även när man lånar sk poolbilar på huvudkontoret i Tyskland jagar dom en om att man skall ha med sig Breifet.

Sen är väl frågan om vem som står som ägare på Breifet om man skulle bli stannad,det är ju en handling som man måste "få" av någon som äger bilen.

Kan ju vara därför det står att man inte får åka till ex Polen eller Tjeckien med hyrbilar.
:)

Last edited:
Långa farbron skrev:
Edit :Omformulerar
Ja det är ett ägarbevis och likaså en form av kontroll av fordonet,i detta brev skall stå alla data ink ev förändringar.

Sen måste detta breif medföras vid framförandet av fordonet i Tyskland.

Annars har du problem när polisen stannar dig.

Rätta mig om jag har fel men farzeugbriefet ligger väl på zulassungstelle (där man hämtar regplåtarna) när ett fordon är i trafik?! Alltså för att få ut regplåtar (som i tyskland är personliga och således inte följer med fordonet vid ägarbyte) så måste man väl lämna farzeugbrieftet på zulassungstelle? Undantaget är väl då man exporterar ett fordon och kör hem det på en interimregistrering och då får med sig farzeugbriefet trots att man har en registrerng.

Onewheeler skrev:
Rätta mig om jag har fel men farzeugbriefet ligger väl på zulassungstelle (där man hämtar regplåtarna) när ett fordon är i trafik?! Alltså för att få ut regplåtar (som i tyskland är personliga och således inte följer med fordonet vid ägarbyte) så måste man väl lämna farzeugbrieftet på zulassungstelle? Undantaget är väl då man exporterar ett fordon och kör hem det på en interimregistrering och då får med sig farzeugbriefet trots att man har en registrerng.

Hmm nej,det skall medföras vid färd.

Inte är väl nummerplåtarna personliga,Men kanske Bundeslands specifika pga dom första bokstäverna :va

Har iofs aldrig varit tysk medborgare och aldrig bytt bil i tyskland.

Skall kolla med tyska kollegor i morgon,hur det ligger till.

Du har inga gammla fälgar liggande :7peta

Långa farbron skrev:
Hmm nej,det skall medföras vid färd.

Inte är väl nummerplåtarna personliga,Men kanske Bundeslands specifika pga dom första bokstäverna :va

Har iofs aldrig varit tysk medborgare och aldrig bytt bil i tyskland.

Skall kolla med tyska kollegor i morgon,hur det ligger till.

Du har inga gammla fälgar liggande :7peta

Jag är nästan helt säker på att plåtarna är personliga i tyskland. När man byter bil måste man åka till zulassungstelle och byta plåtar. Man kan ju som bekant se på en tysk regplåt i vilken stad ägaren bor. Om ägaren skulle sälja sin bil till någon i en annan stad så skulle det ställa till med en del förtret om plåtarna hängde med bilen vid köpet. ´Kolla gärna med dina kollegor så får vi klarighet i det=)
Hmm.. fälgar.. det beror på vilken hoj du ska ha till?

Onewheeler skrev:
Jag är nästan helt säker på att plåtarna är personliga i tyskland. När man byter bil måste man åka till zulassungstelle och byta plåtar. Man kan ju som bekant se på en tysk regplåt i vilken stad ägaren bor. Om ägaren skulle sälja sin bil till någon i en annan stad så skulle det ställa till med en del förtret om plåtarna hängde med bilen vid köpet. ´Kolla gärna med dina kollegor så får vi klarighet i det=)

Japp får undersöka det hela.

Tänkte budget motardfälgar till TTR:en dvs några gammla sporthojsfälgar.

Fick svar från BP:

"Hej,

Utan att veta ålder eller fabrikat på MCn kan följande gälla,

"papper" måste vara fahrzeugbrief i original som visar att MCn varit registrerad i seriemässigt std.utförande.

Om vi skall acceptera den skadade MCn för reg i Sverige så måste ni börja med Ursprungskontroll hos Bilprovningen av det kompletta originalfordonet och sedan får ni utföra reparationen som följs upp med en registreringsbesiktning.

Detaljerna kring ramnummer och så tar ni upp med Besiktningsingenjören vid Ursprungskontrollen.

OBS! Den "nya" ramen skall sakna egen identitet, vara identisk i typ och utförande som den "gamla".

Om MCn är en Helfordonsgodkänd MC så krävs ett intyg från tillverkaren att MCn överenstämmer med Helfordonsgodkännandet efter reparation.

Helfordonsgodkänd MC skall även efter reparation vara utrustad med skylt om Helfordonsgodkännandet.

Mvh Nils M"

Onewheeler skrev:

Japp helt rätt nummerplåtarna är personliga,och bytes mellan olika bilar.

Men farhtzugbreif skall medföras vid färd,det behövs bara visas upp för att lösa ut skylten första gången.

Samt en kopia på det och kvittot när man byter bil ,vilket skall skickas till Zulassungstellet,för att registrera ägarbytet.

Vad som är lite kaotiskt är att man måste byta plåt om man flyttar utanför orten,för att bokstäverna skall stämma på plåten. :huvet

Dvs.bor man i Hamburg och flyttar till en annan stad så får man byta nummerplåtar.

Långa farbron skrev:
Japp helt rätt nummerplåtarna är personliga,och bytes mellan olika bilar.

Men farhtzugbreif skall medföras vid färd,det behövs bara visas upp för att lösa ut skylten första gången.

Samt en kopia på det och kvittot när man byter bil ,vilket skall skickas till Zulassungstellet,för att registrera ägarbytet.

Vad som är lite kaotiskt är att man måste byta plåt om man flyttar utanför orten,för att bokstäverna skall stämma på plåten. :huvet

Dvs.bor man i Hamburg och flyttar till en annan stad så får man byta nummerplåtar.

Aha. på så vis=)

De farhtzugbreif jag sett/fått har sett ut som nya, kan de verkligen ha hängt med på hojen/bilen i en massa år?

Nää, tror inte man ska ha med sig det i/på fordonet. Jag har läst om folk som handlat i Tyskland och säljaren haft det i bankfack.

Ok, lyfter denna lite nu...

Jag har hittat en bra ram med papper men känner ändå att jag behöver fråga experterna angående registrering. Jag har fått bilder på Briefet och avställninghspappret. Pratade med bilprovningen och dom sa att det är inga problem med att hojen är avställd i tyskland. Men kan någon kika på dessa bilder och svara på om jag kommer få problem med regbesiktningen?
Det står en del saker på det första pappret som jag undrar vad de betyder. "Achtung!!..." Är det normalt? :va

Har retusherat lite :)

http://www.iteknik.se/916/748.jpg
http://www.iteknik.se/916/748-2.jpg
http://www.iteknik.se/916/748-3.jpg

Det ser ok ut tycker jag. Det är på sidan 3 i briefet som där EJ skall stå några anmärkningar, annars strul hos BP=:(

IO skrev:
Ok, lyfter denna lite nu...

"Achtung!!..." Är det normalt? :va

I detta fallet bara en påminelse om att det inte blir någin Zulassung dvs skyl/besiktning utan HU-AU ,sen vad det är vet jag inte.

Efter en stunds forskande är vi eniga om att texten längst ner på pappret inte ser bra ut!!!!

Luskar lite mer.

Last edited:
maxximus skrev:
Det ser ok ut tycker jag. Det är på sidan 3 i briefet som där EJ skall stå några anmärkningar, annars strul hos BP=:(

Tackar :tummenupp

Kille säger att det inte ska vara några mods registrerat i alla fall. Var mest orolig för alla "Achtung!!" som stod på ett av sidorna.

Nu blir det att handla ram :tomten

Långa farbron skrev:

Hmm... skit också. Hör av er om ni hittar något, är mycket tacksam för all hjälp!

IO skrev:
Hmm... skit också. Hör av er om ni hittar något, är mycket tacksam för all hjälp!

Enl tysk kollega så är den "död" då den är Endgulich Abgemelden dvs totalt/slutgiltligt avställd.

Vad som krävs är en komplett ny anmälning/inregg hos Tyska TUV innan den blir reggad i tyskland igen.

Men som det står innan i mina inlägg från saxade från VV så BORDE(läs kanske) det gå att regga in den i sverige men det är igen en fråga för VV.

*förvirringen är total*

EDIT: Slog en singnal till Landeskreis Aurich och kollade,då jag inte har någon större framgång med kvinnor normalt var även så fallet här.

Dessutom blev förrviringen total när jag bad dom faxa underlag på hojen.

Merparten av dom som jag hörde i bakgrunden var övertygade om att 0049(tyskland) var landsnummret till sverige.

Risken att jag skall få några vettiga svar ifrån dom är minimal....dvs vänd dig till VV.

Sorry.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Enl tysk kollega så är den "död" då den är Endgulich Abgemelden dvs totalt/slutgiltligt avställd.
...
.

Sorry.

Jag ska höra med bilprovningen och VV imorgon, verkar besvärligt om den är halvskrotad.

Tackar mycket för hjälpen! :Bugar

Ringde VV idag och pratade med en dam där. Hon sa att det avställningspappret inte har något med registreringen i Sverige att göra. Spelar ingen roll vad som står på det för det gäller endast Tyskland.

Man skulle se till att ha Briefet samt att köpekontrakt med modell, årsmodell, chassienummer, säljarens uppgifter + så många uppgifter som möjligt. Sedan var det inga problem sa hon.

Hoppas det stämmer :näsblod

IO skrev:
Ringde VV idag och pratade med en dam där. Hon sa att det avställningspappret inte har något med registreringen i Sverige att göra. Spelar ingen roll vad som står på det för det gäller endast Tyskland.

Man skulle se till att ha Briefet samt att köpekontrakt med modell, årsmodell, chassienummer, säljarens uppgifter + så många uppgifter som möjligt. Sedan var det inga problem sa hon.

Hoppas det stämmer :näsblod

Ta namnet på tanten bara och tjata igenom den. :banana

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...