Import av racehoj från Norge?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Tänkte köpa en racehoj från Norge och säljaren ville att jag kollar upp med tullen vad som gäller?

Min tanke var att säga att jag varit i Norge och kört, men det är väl kanske lite sent på säsongen för det nu?

Hur brukar man göra annars, samt vad hur mycket får man tulla om man ska göra allt riktigt?

Thomas!

HanneZ skrev:
2515692 Norrmannen kan väl köra den över gränsen då?

Tror inte han är så sugen på att det, speciellt med tanke på att det är fler som ringt på den, men annars så är ju idén bra.

Kör över Tärnaby, deras tullstation ligger en bra bit in i Sverige och verkar vara stängd för det mesta :)

sandstream skrev:
2515732 Kör över Tärnaby, deras tullstation ligger en bra bit in i Sverige och verkar vara stängd för det mesta :)

Blir lite väl stor omväg då cykeln finns i Oslo trakten och jag bor i Sundsvall.

Peta i 6:an o uilia förbi tullen o ge dom fingret :yoparty

Nä men seriöst, kör du skåpbil eller släp?

Lusekofta...

ThomasS skrev:
2515689 Tänkte köpa en racehoj från Norge och säljaren ville att jag kollar upp med tullen vad som gäller?

Min tanke var att säga att jag varit i Norge och kört, men det är väl kanske lite sent på säsongen för det nu?

Hur brukar man göra annars, samt vad hur mycket får man tulla om man ska göra allt riktigt?

Thomas!

Skall den köras på bana är det kanske andra regler, men gällande import så hittar du alla regler på vägverket. www.vv.se

:tummenupp

Åk över Funäsdalen, jag har åkt över den tullen hur många gånger som helst i sommar med skåpbil och kört motocross i röros och har aldrig blivit stoppad. Kan nästan garantera att du bara kan åka igenom den tullen. Från sundsvall till funäsdalen har du ca 30 mil och från funäs till oslo tror jag att det är ca 40-45 mil.

BeBe skrev:
2515766 Skall den köras på bana är det kanske andra regler, men gällande import så hittar du alla regler på vägverket. www.vv.se

:tummenupp

Den ska inte registeras, däremot vet jag inte vilka avgifter som tillkommer för att få ta in den till sverige?

ThomasS skrev:
2515775 Den ska inte registeras, däremot vet jag inte vilka avgifter som tillkommer för att få ta in den till sverige?

Det tillkommer väl ingenting!
Inte förräns du reggar in den.
Och det skulle du ju inte.

Ska finnas en gammal tråd i ämnet!

Hur kan tullarna veta att hojen är inköpt i norge? Hur gör alla som åker till Norge o rejsar? Har dom något sorts carnet eller så....??? Eller löper man risk att få tulla in sin svenskköpta hoj om man tar en tur till utlandet... Jag tänker på alla som åker på träningsläger utomlands på våren tex
Jag bara undrar...

Det tillkommer moms på 25% och tull (6-7%). Tänker du ta in den utan att betala det så är det "smuggling". Blir du upptäckt så kan de ta cykeln, ev kommer du undan med dagsböter+moms o tull.
Det är nog ingen ide att tro att du kan snacka dig igenom... Behöver nog ha nått papper som visar att det är en svensk cykel. Egna kåpor med svenska sponsorer är kanske inte fel heller...
Det kan gå bra, men det kan trassla till sig nått förbannat också, överväg och planera noga. Det kanske finns liknande i sverige, till ung samma pris, köp den då det är mitt råd!!! Överväg om det är värt det...!:va

De kan kolla i register på ramnummer vart cykeln är såld, är den såld i norge och aldrig intullad till sverige, så är det en norsk cykel...=felaktigt införd. Tro mig, de är nitiska jävlar om det vill sig illa.

Last edited:
998 skrev:
2515823 Det tillkommer moms på 25% och tull (6-7%). Tänker du ta in den utan att betala det så är det "smuggling". Blir du upptäckt så kan de ta cykeln, ev kommer du undan med dagsböter+moms o tull.
Det är nog ingen ide att tro att du kan snacka dig igenom... Behöver nog ha nått papper som visar att det är en svensk cykel. Egna kåpor med svenska sponsorer är kanske inte fel heller...
Det kan gå bra, men det kan trassla till sig nått förbannat också, överväg och planera noga. Det kanske finns liknande i sverige, till ung samma pris, köp den då det är mitt råd!!! Överväg om det är värt det...!:va

De kan kolla i register på ramnummer vart cykeln är såld, är den såld i norge och aldrig intullad till sverige, så är det en norsk cykel...=felaktigt införd. Tro mig, de är nitiska jävlar om det vill sig illa.

Det vimlar ju av racehojar som kommer från norge här i sverige och jag tvivlar på att dom har tullat dom, men när man läser det du skrivit låter det inte lika bra längre.

Nå ja.. då...

ThomasS skrev:
2515775 Den ska inte registeras, däremot vet jag inte vilka avgifter som tillkommer för att få ta in den till sverige?

Skall du tävla kanske du skall kolla med SVEMO, vad som gäller. Så länge den inte är stulen(?) så är det inga problem att registrera den i id-card-systemet.

ThomasS skrev:
2515878 Det vimlar ju av racehojar som kommer från norge här i sverige och jag tvivlar på att dom har tullat dom, men när man läser det du skrivit låter det inte lika bra längre.

Jag tog in en hoj från Norge för två år sedan, och då fullständigt omedveten om eventuella risker, hur som helst så såg inte jag skymten av någon tullverksamhet, jag åkte vägen Karlstad-Årjäng-Oslo.

Vet inte om en enda som blivit stoppad i tullen men däremot flera som tagit in sin hoj från Norge utan problem.

Klart.

ThomasS skrev:
2515878 Det vimlar ju av racehojar som kommer från norge här i sverige och jag tvivlar på att dom har tullat dom, men när man läser det du skrivit låter det inte lika bra längre.

Köp en från Finland eller Danmark då. Färdigmomsad och ingen tull... EU-land. :tummenupp

Det är väl med detta som med båtar som inte heller är registrerade. Många har chansat och klarat sig men man skall egentligen kunna bevisa att objektet ifråga är momsat i EU. Blir man stoppad så blir det trassligt. Den saken är klar.

Du skall väl bara betala 25% moms antar jag. Iom att det är ett non-eu land. Finns en perfekt tullstation vid halden/Strömstad som det aldrig är koll på. Är inte ens bemannad. Kör dvs inte nya E6-motorväg, utan gamla E6 som kommer ut vid svinesund / strömstad så är du 100% safe :)

*/ ?>
Back