import av ny mc ...

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
"Avgifter och skatter: Mervärdesskatt (moms)
När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av bilens pris enligt faktura.

Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:
det har vid köpet körts mindre än 600 mil
det har varit i trafik mindre än 6 månader"


så står det på vägverkets sida men jag har hört att man kan komma undan detta och "bara" betala moms i det land som fordonets köpts (då inom eu). Hur kan parallellimportörerna sälja så billigt? Någon som vet?
 
brinckis skrev:
"Avgifter och skatter: Mervärdesskatt (moms)
När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av bilens pris enligt faktura.

Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:
det har vid köpet körts mindre än 600 mil
det har varit i trafik mindre än 6 månader"


så står det på vägverkets sida men jag har hört att man kan komma undan detta och "bara" betala moms i det land som fordonets köpts (då inom eu). Hur kan parallellimportörerna sälja så billigt? Någon som vet?

Det ar val sa att du bara betalar skatten i ett land. Alltsa koper du en ny bage inom EU lyfter du momsen dar och betalar den sedan i Sverige.

Vad man ska akta sig for vid parallellimport ar att om du inte koper hojen inregistrerad sa finns ju risken att importoren inte har betalt momsen i nagot land och da ar det antagligen din skyldighet att betala skatten efter det att du typat in bagen.

Personligen har jag aldrig importerat en ny hoj, utan de har alltid legat strax over 600 mil.

Lycka till!

//Jonas
 
Lugn skrev:
Vad man ska akta sig for vid parallellimport ar att om du inte koper hojen inregistrerad sa finns ju risken att importoren inte har betalt momsen i nagot land och da ar det antagligen din skyldighet att betala skatten efter det att du typat in bagen.

men parallellimportörerna måste väl också betala moms i sverige? hur kan de då sälja så billigt med transport och förtjänst? borde vara billigare att ta hand om allt det där själv.
 
brinckis skrev:
men parallellimportörerna måste väl också betala moms i sverige? hur kan de då sälja så billigt med transport och förtjänst? borde vara billigare att ta hand om allt det där själv.

Parallellimportörerna måste lägga på moms (om de bedriver det som näringsverksamhet) när de säljer hojen/bilen eller vad det nu är. Enda chansen att slippa momsen är att du köper av en privat person i ett annat EU land. Köper du som privat person av en firma i ett annat land så betalar du den (tyska) momsen ca 9%, sen är de klart, dvs du behöver inte momsa i Sverige.
 
Färnbo skrev:
Köper du som privat person av en firma i ett annat land så betalar du den (tyska) momsen ca 9%, sen är de klart, dvs du behöver inte momsa i Sverige.

så då stämmer inte det som står på vv hemsida med att alla nya fordon som skall införas till sverige skall momsas här. Det räcker med att momsa i det land jag köpt fordonet i?
 
brinckis skrev:
men parallellimportörerna måste väl också betala moms i sverige? hur kan de då sälja så billigt med transport och förtjänst? borde vara billigare att ta hand om allt det där själv.

Darfor att ursprungspriset ar lagre i vissa lander. Samt att de antagligen kan fa ett bra pris om de koper in ett hundratal hojar varje ar.

Men skulle du tex bege dig ner till Spanien och ta hem hojen sjalv sa skulle du sakert kunna spara nagon krona. Har aldrig provat detta, utan enbart importerat fran Tyskland.

En jamforelse (som inte ar rattvis eftersom import fran USA kraver att du betalar tull for fordonet) ar att en R1a -04 har borta med nagra hundra mil pa mataren far du for ca $8000, knappt 60 000 kr.
 
Färnbo skrev:
Parallellimportörerna måste lägga på moms (om de bedriver det som näringsverksamhet) när de säljer hojen/bilen eller vad det nu är. Enda chansen att slippa momsen är att du köper av en privat person i ett annat EU land. Köper du som privat person av en firma i ett annat land så betalar du den (tyska) momsen ca 9%, sen är de klart, dvs du behöver inte momsa i Sverige.

Ar detta verkligen korrekt?
Varfor handlar isf inte vara kara grannlander, Finland och Danmark, sina bilar och hojar hos oss? De har ju tokhoga skatter pa sina fordon som de skulle kunna undvika isf. Nu ar jag ute pa lite tunn is, men jag ar nyfiken pa hur det ligger till med detta.
 
Lugn skrev:
Ar detta verkligen korrekt?
Varfor handlar isf inte vara kara grannlander, Finland och Danmark, sina bilar och hojar hos oss? De har ju tokhoga skatter pa sina fordon som de skulle kunna undvika isf. Nu ar jag ute pa lite tunn is, men jag ar nyfiken pa hur det ligger till med detta.

Därför att, precis som du upptäckt på VV´s sida, motorfordon särbehandlas och skattas för i det land du ämnar bruka det i enligt givna regler för det landet. ÄN så länge...

Köper du därimot en video, whatever, i ett annat EU land behöver du endast betala det landets moms där inköpet gjorts.

Har du därimot ett registrerat momsregisreringsnummer kan du välja att inhandla produkten "moms-fri" och istället momsa den i Sverige... Om man nu gillar 25% moms dvs... Synnerligen praktiskt om man är tysk och införskaffar videon i Sverige och tar den till Tyskland.
 
Last edited:
Lucius skrev:
Därför att, precis som du upptäckt på VV´s sida, motorfordon särbehandlas och skattas för i det land du ämnar bruka det i enligt givna regler för det landet. ÄN så länge...

Köper du därimot en video, whatever, i ett annat EU land behöver du endast betala det landets moms där inköpet gjorts.

Har du därimot ett registrerat momsregisreringsnummer kan du välja att inhandla produkten "moms-fri" och istället momsa den i Sverige... Om man nu gillar 25% moms dvs... Synnerligen praktiskt om man är tysk och införskaffar videon i Sverige och tar den till Tyskland.

Later rimligt.

Eftersom du verkar insatt i amnet passar jag aven pa att fraga lite om det har med "Tax-Free" Som jag minns det fran nar man var ung och foraldrarna slapade med en ner till Tyskland pa semester, sa brukade det inhandlas bade det ena och det andra "Tax-Free". Forsvann detta nar vi gick med i EU? Hur fungerar det? Ar det nagot jag kan anvanda mig av da jag reser mellan USA och Sverige? Vilka avgifter skulle det tex innebara om jag skulle ta med en hoj harifran hem till Sverige?

Tack pa forhand!

//Jonas
 
Lugn skrev:
Later rimligt.

Eftersom du verkar insatt i amnet passar jag aven pa att fraga lite om det har med "Tax-Free" Som jag minns det fran nar man var ung och foraldrarna slapade med en ner till Tyskland pa semester, sa brukade det inhandlas bade det ena och det andra "Tax-Free". Forsvann detta nar vi gick med i EU? Hur fungerar det? Ar det nagot jag kan anvanda mig av da jag reser mellan USA och Sverige? Vilka avgifter skulle det tex innebara om jag skulle ta med en hoj harifran hem till Sverige?

Tack pa forhand!

//Jonas

Japp, inom EU finns inget "Tax-Free" längre - bara lägre/högre momssatser och täckningsbidrag att ta vara på! Tex kostar en liter Absolut Vodka i Milano ca 110 SEK skattad och klar mot Sveriges 300+...

Tar du en hoj/bil från USA gäller helt andra regler dock. Dels skall tull betalas (straffskatt eftersom USA inte tillhör EU, precis som vi betalar på ris o bananer bla) dels skall moms betalas. Det finns dock vissa regler (om jag inte missminner mig, inte bra på just motorfordon från "icke EU") som mildrar denna effekt om du varit skriven en viss tid i annat "icke EU land" och brukat fordonet där. Hör med Swedie som jag tror tog med sig ngt från staterna...
 
Lucius skrev:
Japp, inom EU finns inget "Tax-Free" längre - bara lägre/högre momssatser och täckningsbidrag att ta vara på! Tex kostar en liter Absolut Vodka i Milano ca 110 SEK skattad och klar mot Sveriges 300+...

Tar du en hoj/bil från USA gäller helt andra regler dock. Dels skall tull betalas (straffskatt eftersom USA inte tillhör EU, precis som vi betalar på ris o bananer bla) dels skall moms betalas. Det finns dock vissa regler (om jag inte missminner mig, inte bra på just motorfordon från "icke EU") som mildrar denna effekt om du varit skriven en viss tid i annat "icke EU land" och brukat fordonet där. Hör med Swedie som jag tror tog med sig ngt från staterna...

Tack for infon! :tummenupp
 
på vv står det:

"Tull
I samband med förtullning ska du också betala tull och mervärdesskatt. Bland annat behöver tullkontoret fastställa fordonets tullvärde.

.... För motorcyklar är den 6-8 % beroende på cylindervolymen.

Tullvärdet beräknas på inköpspriset med tillägg av frakt, försäkring och de hanteringskostnader man haft i samband med transporten fram till svensk införselort. Ta därför med dig inköpsfaktura, köpehandling, kvitto eller motsvarande till tullkontoret. Det är en fördel om du även tar med dig det utländska registreringsbeviset. Du ska också betala 25 % i mervärdesskatt på tullvärdet och de tullavgifter som påförs."


Vilket menar att t.ex en ny kawa zx6r 2005 som kostar 60 500 SKR ($8599)
+frakt = 6 500 SKR
+tull, mervärdesskatt 7 % = 4 690 SKR
+moms 25% = 17 922 SKR

summa = 89 612 SKR + div små utg.

pris i sverige = 106 900 SKR :mad: (17 000 dyrare = öhlins styr och bak :D )

har jag missat ngt?????
 
Last edited:
brinckis skrev:
på vv står det:

"Tull
I samband med förtullning ska du också betala tull och mervärdesskatt. Bland annat behöver tullkontoret fastställa fordonets tullvärde.

.... För motorcyklar är den 6-8 % beroende på cylindervolymen.

Tullvärdet beräknas på inköpspriset med tillägg av frakt, försäkring och de hanteringskostnader man haft i samband med transporten fram till svensk införselort. Ta därför med dig inköpsfaktura, köpehandling, kvitto eller motsvarande till tullkontoret. Det är en fördel om du även tar med dig det utländska registreringsbeviset. Du ska också betala 25 % i mervärdesskatt på tullvärdet och de tullavgifter som påförs."

Tullavgiften kan du slippa om du kan bevisa att du bott i USA i mer än 1 år (intyg av någon form gäller, såsom arbetsintyg, studentintyg el dyl). Moms måste du ändå betala, fn 25%, och en typbesiktning skall utföras...

*FLYTTGODS*
 
Lucius skrev:
Tullavgiften kan du slippa om du kan bevisa att du bott i USA i mer än 1 år (intyg av någon form gäller, såsom arbetsintyg, studentintyg el dyl). Moms måste du ändå betala, fn 25%, och en typbesiktning skall utföras...

*FLYTTGODS*

Enligt VV later det ju som om jag maste betala moms och tull pa det pris jag betalat for hojen, enligt kvittot. Sa om kvittot rent hypotetiskt skulle visa $4000 fast hojen kostat $8000, sa skulle jag betala tull och moms som om priset vore $4000, eller har de tabeller de gar efter om priset verkar otroligt lagt?

Tyvarr bor jag inte har 365 dgr i streck, sa flyttgods ar nog inte att tanka pa.
 
Lugn skrev:
Enligt VV later det ju som om jag maste betala moms och tull pa det pris jag betalat for hojen, enligt kvittot. Sa om kvittot rent hypotetiskt skulle visa $4000 fast hojen kostat $8000, sa skulle jag betala tull och moms som om priset vore $4000, eller har de tabeller de gar efter om priset verkar otroligt lagt?

Tyvarr bor jag inte har 365 dgr i streck, sa flyttgods ar nog inte att tanka pa.

Jag vet inte säkert, men om ditt "pris" är oskäligen lågt, kan de säkert strula. Men det betvivlar jag eftersom priserna på MC i USA är synnerligen låga att starta med. Det hjälper således givetvis att ditt kvitto visar ett rimligt lågt inköpsris.

Lägg till kostnader för frakt och annat, dessa kostnader räknas in i införskaffaningsvärdet, som det också skall betalas tull för - innan momsen räknas på!

Hejja Sverige, kaka på kaka!!
 
brinckis skrev:
på vv står det:

"Tull
I samband med förtullning ska du också betala tull och mervärdesskatt. Bland annat behöver tullkontoret fastställa fordonets tullvärde.

.... För motorcyklar är den 6-8 % beroende på cylindervolymen.

Tullvärdet beräknas på inköpspriset med tillägg av frakt, försäkring och de hanteringskostnader man haft i samband med transporten fram till svensk införselort. Ta därför med dig inköpsfaktura, köpehandling, kvitto eller motsvarande till tullkontoret. Det är en fördel om du även tar med dig det utländska registreringsbeviset. Du ska också betala 25 % i mervärdesskatt på tullvärdet och de tullavgifter som påförs."


Vilket menar att t.ex en ny kawa zx6r 2005 som kostar 60 500 SKR ($8599)
+frakt = 6 500 SKR
+tull, mervärdesskatt 7 % = 4 690 SKR
+moms 25% = 17 922 SKR

summa = 89 612 SKR + div små utg.

pris i sverige = 106 900 SKR :mad: (17 000 dyrare = öhlins styr och bak :D )

har jag missat ngt?????

Sag till nar du vill att jag skickar over den. Eller sa kommer du over och hamtar den sjalv, sa bjuder jag pa tak over huvudet ett par dagar...

Frakt = 6500:-, ar det med containerbat?
Har "hort" att man kan skicka over en hel container for ca 5000:-
En ny Ford Mustang kostar ju inte sarskilt mycket och det skulle ju vara lite kul att ha en ovanlig bil hemma oxa. Om man nu kan rakna Sverige som hemma fortfarande...
 
Lugn skrev:
Sag till nar du vill att jag skickar over den. Eller sa kommer du over och hamtar den sjalv, sa bjuder jag pa tak over huvudet ett par dagar...

Frakt = 6500:-, ar det med containerbat?
Har "hort" att man kan skicka over en hel container for ca 5000:-
En ny Ford Mustang kostar ju inte sarskilt mycket och det skulle ju vara lite kul att ha en ovanlig bil hemma oxa. Om man nu kan rakna Sverige som hemma fortfarande...

Det fraktas med Nordtrafik i Gbg som är de billigaste vad jag vet. När jag ringde och frågade dem för några veckor sen så skulle de ha $550 för en mc från USA till Sverige + förs + lagerplats osv. tot 6480 SKR.

Jo jag tänkte först att det va ett alternativ sen va jag inne på bikepoint här i kristianstad och de trodde att de skulle sälja den för ca 88' SKR vilket medför att förtjänsten med import är borta...

Tack för erbjudandet ...
 
Lucius skrev:
Jag vet inte säkert, men om ditt "pris" är oskäligen lågt, kan de säkert strula. Men det betvivlar jag eftersom priserna på MC i USA är synnerligen låga att starta med. Det hjälper således givetvis att ditt kvitto visar ett rimligt lågt inköpsris.

Lägg till kostnader för frakt och annat, dessa kostnader räknas in i införskaffaningsvärdet, som det också skall betalas tull för - innan momsen räknas på!

Hejja Sverige, kaka på kaka!!

Om man istallet tanker sig att man koper hojen i USA, skickar den till Sverige och sen koper en ram med papper som redan ar registrerad i Sverige. Da har man ju teoretiskt sett bara kopt reservdelar till den ram man redan ager. Dessa "reservdelar" borde jag ju da kunna skicka som en gava till mig sjalv och pa sa satt slippa tullen. Eller?

Min tanke ar egentligen inte att tjana pengar pa detta, utan jag har for avsikt att kopa en hoj och kora har med nasta ar, men nar jag sen ska flytta tillbaka till Sverige skulle det ju vara trevligt att ta med sig den, istallet for att salja den, kopa ny i Sverige och gora en brakforlust.

Ar det alltid inkopspriset som tull och moms beraknas pa? Ager jag hojen ett ar kommer ju givetvis vardet att sjunka pa den.

Om jag tar hem den som flyttgods, racker det da att jag agt den har borta i ett ar, eller maste jag ha haft uppehallstillstand och sant krafs kontinuerligt under den tiden?


Manga fragor, men man far ju bra svar!

//Jonas
 
Jonas wrote:

"Vad man ska akta sig for vid parallellimport ar att om du inte koper hojen inregistrerad sa finns ju risken att importoren inte har betalt momsen i nagot land och da ar det antagligen din skyldighet att betala skatten efter det att du typat in bagen."

Nej, det blir aldrig din skyldighet sålänge som du kan visa upp faktura som hänvisar till annan part som gjort den aktuella importen.

Angående moms på importerade mc som faller under reglementet för att vara nya så är det följande som gäller (pratade med Skatteverket i Ludvika igår):

Det är den parten som genomför transaktionen i utlandet och för in den nya mc:n till sverige som är momspliktig.

Är det så att du köper mc:n här i sverige och sedan registerar in den kan du få en förfrågan från skatteverket om just momsen eftersom du är första registrerande part och du måste då kunna styrka att du inte är importerande part med tex en faktura från det svenskregisterade företag eller den svenska medborgaren som importerade fordonet.

/drex
 
Last edited:
=Drex= skrev:
Jonas wrote:

"Vad man ska akta sig for vid parallellimport ar att om du inte koper hojen inregistrerad sa finns ju risken att importoren inte har betalt momsen i nagot land och da ar det antagligen din skyldighet att betala skatten efter det att du typat in bagen."

Nej, det blir aldrig din skyldighet sålänge som du kan visa upp faktura som hänvisar till annan part som gjort den aktuella importen.

Angående moms på importerade mc som faller under reglementet för att vara nya så är det följande som gäller (pratade med Skatteverket i Ludvika igår):

Det är den parten som genomför transaktionen i utlandet och för in den nya mc:n till sverige som är momspliktig.

Är det så att du köper mc:n här i sverige och sedan registerar in den kan du få en förfrågan från skatteverket om just momsen eftersom du är första registrerande part och du måste då kunna styrka att du inte är importerande part med tex en faktura från det svenskregisterade företag eller den svenska medborgaren som importerade fordonet.

/drex


Okej, det later ju rattvist.

Tack for infon! :tummenupp
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top