Ilmor drar sig ur MotoGP tillsvidare.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Enligt denna artikel hos Crash så drar sig Ilmor GP ur MotoGP cirkusen 2007 tills dess att de fått ordning på prestanda och motorer.

Tråkigt men oundvikligt antar jag.

Kanske främst för Ilmors målsättning var att kunna leasa ut motorer och kanske hela hojar till fler team för att få ett större startfält i MotoGP (enligt artikel i senaste Peformance Bikes).
Men utan vettiga prestanda är det väl ingen större mening...

Last edited:
fan va trist..... inte för att dom tillför så mycket just nu men ändå tråkigt.

tycker startfältet var litet redan innan.

Äntligen. Jag har aldrig förstått vad kalleankateamen tillför MotoGP.

Vilka fler är "kalleankateam"?

De utan pengar och bästa cykeln..
Men det har funnits mycket bra team som vunnit flera vm-lopp, som blivit "kalle-anka"-team enligt valmers, som wcm som tappade spons och tillgång till hojar.
Synd att ilmor inte fick till det bättre, för det såg ganska lovande ut i höstas att de skulle kunna fixa till det tills i år.
Fler hojar och fabrikanter tillför mycket, men de får väl inte vara för långt efter.
Blir fler platser över till möjliga talanger.
Sen satsningen med Pitt/McWilliams som förare var kanske ingen hit heller, en kille som alltid är skadad, och en som aldrig vart särskilt snabb..

Men det har funnits mycket bra team som vunnit flera vm-lopp, som blivit "kalle-anka"-team enligt valmers, som wcm som tappade spons och tillgång till hojar.
Synd att ilmor inte fick till det bättre, för det såg ganska lovande ut i höstas att de skulle kunna fixa till det tills i år.
Fler hojar och fabrikanter tillför mycket, men de får väl inte vara för långt efter.
Sen satsningen med Pitt/McWilliams som förare var kanske ingen hit heller, en kille som alltid är skadad, och en som aldrig vart särskilt snabb..

Kenny Roberts team var hopplöst efter i början, minns Modenas-tiden. Men de ryckte upp sig efterhand och säsongen 2002 hade de ju en vansinnigt bra hoj...

Alla är vi barn i början och låter man inga nya team komma in om de inte direkt utmanar de stora fabriksteamen så är man enligt mig väldigt snett på det.

Vilka fler är "kalleankateam"?
Bara Ilmor just nu.

Den som är skadad var dessutom som bäst för 35 år sedan.

Kenny Roberts team var hopplöst efter i början, minns Modenas-tiden. Men de ryckte upp sig efterhand och säsongen 2002 hade de ju en vansinnigt bra hoj...

Alla är vi barn i början och låter man inga nya team komma in om de inte direkt utmanar de stora fabriksteamen så är man enligt mig väldigt snett på det.
Ja, och på sjuttiotalet byggde man en VM-vinnare i garaget hemmavid. Det var tider det.

Last edited:
Bara Ilmor just nu.

Den som är skadad var dessutom som bäst för 35 år sedan.

Ja, och på sjuttiotalet byggde man en VM-vinnare i garaget hemmavid. Det var tider det.

Skulle suzuki lagt ner sin fyrtaktsatsning när man var så "dåliga" i början? Kawa?
Ilmor är inte direkt någon kalle-anka tillverkare, de har vunnit gp'n fast fyrhjuliga sådana, med sina motorer. Man vann väl till och med F1-VM tillsammans med Häkkinen..
Sen är de gröna på hojar och hojmotorer är en annan femma, jag hoppas de hittar spons och bättre förare, för de kommer kunna få den där hojen att funka helt klart.
KR har visat att det går att bygga bra hojar, bara man får tag på en bra motor.
Finns det fler platser/hojar skulle de finnas plats för flera talanger i startfältet, det är inte av ondo att fler unga får komma upp och visa framfötterna(och jag pratar inte om mcwilliams/pitt)

Helt klart en ny chans för Sete och Biaggi :)
ALLA här på SH skulle ju bli jätteglada om de kom tillbaka och körde skiten ur japanerna med Ilmor-hojen :D

"As part of the deal McWilliams was given a free bar tab - the cost of which we seriously underestimated" sulked Mauricio Gugelmin our Ilmor insider. "With him being injured for so long he's been on the famous Irish 'black medicine' and sucked dry both our kegs and our bank account".
:hihi

Skulle suzuki lagt ner sin fyrtaktsatsning när man var så "dåliga" i början? Kawa?
Ilmor är inte direkt någon kalle-anka tillverkare, de har vunnit gp'n fast fyrhjuliga sådana, med sina motorer. Man vann väl till och med F1-VM tillsammans med Häkkinen..
Sen är de gröna på hojar och hojmotorer är en annan femma, jag hoppas de hittar spons och bättre förare, för de kommer kunna få den där hojen att funka helt klart.
KR har visat att det går att bygga bra hojar, bara man får tag på en bra motor.
Finns det fler platser/hojar skulle de finnas plats för flera talanger i startfältet, det är inte av ondo att fler unga får komma upp och visa framfötterna(och jag pratar inte om mcwilliams/pitt)
Kom igen, varken Suzuki eller Kawasaki har haft två hojar till start som garanterat slutar sist i varje race. Dessutom har man inte använt 57-åriga förare.

Självklart ska man försöka utöka antalet hojar i MotoGP-startfältet, men inte till vilket pris som helst. Som Janne Flash sa, vad tillför ett par extra varvade ekipage?

Har heller aldrig förstått vad team som är helt chanslösa har i MotoGP att göra. Tycker Ilmor gör helt rätt i att dra sig ur och jobba vidare tills de närmare sig de andra teamen.

Valmers skrev:
Äntligen. Jag har aldrig förstått vad kalleankateamen tillför MotoGP.
Har heller aldrig förstått vad team som är helt chanslösa har i MotoGP att göra. Tycker Ilmor gör helt rätt i att dra sig ur och jobba vidare tills de närmare sig de andra teamen.
Som vanligt kommer ett eko från Bill/Bull efter Elake Måns inlägg. :hihi

Utomordentligt trist att Ilmor drar sig ur tävlandet. Uppenbarligen är de ju för dagen inte helt konkurrenskraftiga, men för ett helt nytt team handlar det inte bara om att utveckla en snabb och tillförlitlig hoj. De behöver ju även tävlingsrutinen. Jag tror det är till skada för teamet att inte tävla tills vidare, men har man inga pengar så har man inte...:död

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman