Ilmor drar sig ur MotoGP tillsvidare.

Och som vanligt har NyTeflon inte mycket annat att tillföra än att hacka på andra.
Ge upp nångång.

Ja det var helvete grabbar va svårt det ska vara. :va
Lär av t.ex Teddy och gör ett gediget försök att ha en mening med det ni skriver och är ni på riktigt sprudlande gott humör kanske ni till och med kan vara roliga.

Den bästa träningen är ju att tävla så det är trist att de drar sig ur för de lär inte bli snabbare på banan genom att sitta i verkstaden och testköra lite emellanåt. men det kostar ju flis och inte så lite heller.

2822589 Ja det var helvete grabbar va svårt det ska vara. :va
Lär av t.ex Teddy och gör ett gediget försök att ha en mening med det ni skriver och är ni på riktigt sprudlande gott humör kanske ni till och med kan vara roliga.
Teddy är en grym måttstock som fler borde mäta sig mot, jag inkluderad.

Last edited:
Kom igen, varken Suzuki eller Kawasaki har haft två hojar till start som garanterat slutar sist i varje race. Dessutom har man inte använt 57-åriga förare.

Självklart ska man försöka utöka antalet hojar i MotoGP-startfältet, men inte till vilket pris som helst. Som Janne Flash sa, vad tillför ett par extra varvade ekipage?

Ilmor var inte bäst i F1 heller från början, det tog ett tag.
Sen var det nog en hel del dorna-politik som gjorde att McWilliams trillade in på den platsen.
Tror nog Ilmor hade betydligt högre mål satta än att bli varvade, och det är ju därför de drar sig tillbaka, för att ordna det som saknas, pengar och med det förmodligen bättre förare/hoj.
Det redan efter ett race, inte så att de harvat i kön i flera år..

Som det var senast så gav Ilmors framträdande på banan inte någon positiv pr för varumärket Ilmor, så förståligt att de drar sig ur.
Hoppas de kan komma tillbaka med en snabbare hoj.
Motogp behöver fler konkurranskraftiga team, men team som endast kan ta poäng om tillräckligt många framförvarande bryter kanske hör hemma i entusiastklasser mer än i VM's prestigeklass.
Gör om, gör rätt och sen välkommen tillbaka.

Tvinga de stora tillverkarna att ha satellitteam (läs Suzuki och Kawasaki).
Det borde ge fler förare chansen.

Precis. Minst fyra hojar för de stora tillverkarna.
Tråkigt att behöva ha en avvikande åsikt nu när du och Sandstream är så rörande överens.... men är det där verkligen till det bättre? Vilka skulle ta plats i ett Kawasaki-satellit team? Notera att deras första uppställning består av dePuniet och O J.
Vad har t.ex. Yamaha för nytta av sitt satellit team? Dunlop erfarenhet? Tamadas samlade kompetens? Honda har också några förare som har lite kvar att bevisa.
Det är inte nödvändigtvis så nu att det endast är en viss tillverkare som bara varit utfyllnad. Det finns förare med den karaktären också. Fler som krigar om den där intressanta sista poängen på 15:e plats ger inte heller så mycket. Var hittar de fler potentiella top tio förare och varför är de i så fall inte redan med i startfältet?

Enda sättet att utöka startfältet så att det gynnade sporten vore väl i så fall att kvotera in unga och lovande förare? Där för att se och lära. Frågan är då hur Kawasaki racing skulle må av att ha "kidz" som orkar hålla sig på hjulen hela vägen, potentiellt skulle de förnedra deras A-lag...

Så som det såg ut i Qatar så vet jag inte om det är intressant som tv-tittare. Producenten klarade ju inte av att visa de intressanta händelserna för de 20 startande ekipagen ändå. Fler hojar ur bild gör det inte heller mer spännande.

Last edited:
Håller iofs med om att det inte blir bättre på tv med fler deltagare. Däremot tycker jag faktiskt liveupplevelsen blir bättre med fler hojar. Helt psykotiskt med 35 hojar ner i första böj, samt att man på plats kan få se fler fighter, och oftare.
Jag tror man missar talanger helt klart, genom att det finns så få platser i motogp, och även i 250. Särskilt nu när även WSBK verkar bli för förare som strax ska gå i pension.
Sen går det heller inte att kräva att alla ska vara Rossi, men i stort sett alla som kör i GP-vm har sådan hoj-talang att de kan underhålla, både på banan och vid sidan av.

Jag förstår din poäng och du har ju delvis rätt.
Det är för få hojar och en del förare som är där av politiska skäl, pengar eller erfarenhet.
Fler hojar och lite modigare teamchefer så skulle det finnas plats för fler spännande förare istället för de som inte gör mer än fyller ut sin plats på gridden mest av gammal vana. Problemet är ju att de politiska besluten och Donras stöd vid val av vissa förare är ett tveggat svärd. Vissa team klarar sig inte utan de pengarna men det gör att det är många som är kvar mer på sin härkomst än sin fart. Fler hojar skulle möjligen kunna ge plats för fler unga förare.

2823434 Håller iofs med om att det inte blir bättre på tv med fler deltagare. Däremot tycker jag faktiskt liveupplevelsen blir bättre med fler hojar. Helt psykotiskt med 35 hojar ner i första böj, samt att man på plats kan få se fler fighter, och oftare.
Jag tror man missar talanger helt klart, genom att det finns så få platser i motogp, och även i 250. Särskilt nu när även WSBK verkar bli för förare som strax ska gå i pension.
Sen går det heller inte att kräva att alla ska vara Rossi, men i stort sett alla som kör i GP-vm har sådan hoj-talang att de kan underhålla, både på banan och vid sidan av.
När det gäller TV så är ju producenterna oftast usla på att visa det som händer efter topp fem. Det ger ju sken av att det inte händer så mycket när man sitter i soffan jämfört med på plats.

Last edited:
Det tror jag också, många som borde få chansen får det inte för att Dorna vill ha med minst en engelsman, en fransman, en japan osv.

Att en talang som Toseland tex kör i WSBK beror ju på att det saknas bra styrningar i MotoGP (även om just Toseland vart lite blåst av Baross :hihi).
Sen finns det säkert ett par 250-förare som skulle platsa i MotoGP.

2823457 Det tror jag också, många som borde få chansen får det inte för att Dorna vill ha med minst en engelsman, en fransman, en japan osv.

Att en talang som Toseland tex kör i WSBK beror ju på att det saknas bra styrningar i MotoGP (även om just Toseland vart lite blåst av Baross :hihi).
Sen finns det säkert ett par 250-förare som skulle platsa i MotoGP.
Jag skulle verkligen vilja veta vad Barros sa till Toseland. Där var gammal verkligen äldst, nu är han ju äldst också när McWilliams inte är med. :)

Ok, live är det delvis en annan sak, Tamada kan inte vara sämre "pausunderhållning" än den Suzuki-reklamen vi som följer via Eurosport får hålla tillgodo med :rolleyes:

Så länge fältet är så utspritt som det är finns det ingen mening med fler ekipage i kön, oavsett vilket material de sitter på. Kvotera in unga förare och bort med de som är där på gamla, knappt existerande, meriter. Låt de byta till senior-touren alt. bli modiga teamchefer då.

Last edited:
2823473 Ok, live är det delvis en annan sak, Tamada kan inte vara sämre "pausunderhållning" än den Suzuki-reklamen vi som följer via Eurosport får hålla tillgodo med :rolleyes:

Så länge fältet är så utspritt som det är finns det ingen mening med fler ekipage i kön, oavsett vilket material de sitter på. Kvotera in unga förare och bort med de som är där på gamla, knappt existerande, meriter. Låt de byta till senior-touren alt. bli modiga teamchefer då.
Fast har du fler hojar i kön så blir det ju inte så utspritt. Alla kan ju inte vara topp fem av förklarliga skäl.

Fast har du fler hojar i kön så blir det ju inte så utspritt. Alla kan ju inte vara topp fem av förklarliga skäl.
Äh, du missförstod. Om de fyller på med mer okvalificerade politiskt tillsatta förare så är det de som utgör kön. De som fylls på ska ta plats mellan Stoner och Tamada, inte platserna bakom honom.
Alla kan verkligen inte vara topp fem, men att ha förare som tillhör skiktet 20-30 är i mina ögon inte någon angelägen förbättring för sporten eller underhållningen.

Last edited:
Är det någon som vet hur ägarskapet i Illmor hänger ihop efter att F1-delen ändrade namn till Mercedes? Har man knoppat av MC-delen, eller köpte Merca bara F1-delen och resten av Illmor finns kvar liksom?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman