Illaluktande skinnställ

Wodergames

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2022
Hoj
2005,Suzuki sv650s
Hej!

Lyckades hitta ett begagnat Berik skinnställ till ett riktigt bra pris så jag slog till. Det har hängt i förra ägarens garderob i ett tag och luktar extremt mycket "källare", det är alltså en extrem unken lukt. Om man har tagit på det med händerna kommer dem också lukta något extremt i några timmar. Har haft det på vädring i några dagar men har inte hjälpt, har även haft det i en uppvärmd sadelkammare med ett glas ättika i men det har inte heller fungerat. Är det någon som vet hur man får bort lukten? Vill liksom kunna köra med det till sommaren utan att lukta för jävligt.
Mvh
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Priset kanske inte var så vasst ändå om stället luktar så illa att du inte kan använda det.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Låter som att lukten satt sig ordentligt i skinnet så något att börja med är en ordentlig rengöring och insmörjning med bra produkter som är särskilt avsedda för detta. Jag brukar använda Liquid Leather Cleaner och Conditioner ett par gånger per år på mina skinnställ. Conditionern lämnar även en markant läderdoft, vilket möjligen kan hjälpa, även om du förstås behöver bli av med det mesta av den dåliga lukten först.

Om inte rengöring hjälper fullt ut kan ett alternativ vara att använda ozon. Detta brukar rekondfirmor använda för att få bort lukter i bilinredning, men det kräver förstås att man lämnar in stället till någon med sådan utrustning.

Möjligen skulle det kunna vara värt att testa att gå på skinnet direkt med ättika och bikarbonat innan rengöringen, men vet inte om detta ev. kan påverka skinnet negativt på något sätt. Du lär antagligen behöva blöta ner skinnet ordentligt vid rengöringen efteråt för att få ur ättikan. Och väldigt viktigt att smörja in skinnet ordentligt efter att det varit blött.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Rengöringsmedel + smörjmedel för lädermöbler, funkar även med produkter för sadelvård men de kan vara lite kletigare (skyddar dock bättre mot vatten)
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Utan att ha testat själv: Kör på försiktigt med ozon. Inte onödigt mycket för det förstör också. Klorin borde funka tycker jag. Även där med så utspädd lösning som möjligt. Doft av sommarstuga är inget man vädrar bort. Kör på med kemikaler tills lukten är borta.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det där låter som det kan vara mögel som luktar, och det är inte att leka med.

Vissa människor kan bli rejält sjuka.




Samma ställ 12 år tidigare...?

Fick av en vän ett utomordentligt fint skinnställ för MC, dock hade det hängt lite för länge i en källare med påföljande lukt. Så, hur gör man? Är det möjligt att meddelst diskmedel och vatten ta kål på källarlukten? Eller måste jag lämna in grejorna på kemtvätt?

Ingen vettig feedback i tråden, tyvärr.

 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om "innerklädseln" är löstagbar så ta ut och tvätta den i ljummet vatten och såpa.
Kör med en Ozon-generator i en garderob med skinnstället (kolla först så att din polare har klivit ur först) , testa med 15 minuter först och vädra det sen. Tvätta med såpvatten ut och insida, torka, smörj in med lämpligt fett, kolla nån hästbutik eller möbelfirma, läder som läder typ.
 

Wodergames

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2022
Hoj
2005,Suzuki sv650s
Priset kanske inte var så vasst ändå om stället luktar så illa att du inte kan använda det.
Låter som att lukten satt sig ordentligt i skinnet så något att börja med är en ordentlig rengöring och insmörjning med bra produkter som är särskilt avsedda för detta. Jag brukar använda Liquid Leather Cleaner och Conditioner ett par gånger per år på mina skinnställ. Conditionern lämnar även en markant läderdoft, vilket möjligen kan hjälpa, även om du förstås behöver bli av med det mesta av den dåliga lukten först.

Om inte rengöring hjälper fullt ut kan ett alternativ vara att använda ozon. Detta brukar rekondfirmor använda för att få bort lukter i bilinredning, men det kräver förstås att man lämnar in stället till någon med sådan utrustning.

Möjligen skulle det kunna vara värt att testa att gå på skinnet direkt med ättika och bikarbonat innan rengöringen, men vet inte om detta ev. kan påverka skinnet negativt på något sätt. Du lär antagligen behöva blöta ner skinnet ordentligt vid rengöringen efteråt för att få ur ättikan. Och väldigt viktigt att smörja in skinnet ordentligt efter att det varit blött.
Körde en blandning med vatten och vinäger och sprayade på stället, lät det värka lite och hängde på vädring och det luktar betydligt bättre, tänkte låta det vädra något dygn till och kolla igen
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ozon är grymt bra mot mögellukt. Det både dödar sporer och oxiderar bort lukten.
Låg dos lång tid är effektivare mot lukten samt snällare mot skinnet än hög dos kort tid.

Jag köpte en billig ozongenerator för att sanera en inrökt lägenhet vilket den gjorde väl och den har fått tjänstgöra på några stoppade möbler med ”källardoft” också. Den gör verkligen underverk!
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Jag har kört tre stycken skinnställ i maskin utan problem. Kör ett program utan centrifugering och med rejält med skinntvål i. Går att köpa där det säljs hästprodukter.
Sen hänger du upp det och smörjer in det när det torkat.
Som nytt :)
 

Wodergames

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2022
Hoj
2005,Suzuki sv650s
Priset kanske inte var så vasst ändå om stället luktar så illa att du inte kan använda det.
Låter som att lukten satt sig ordentligt i skinnet så något att börja med är en ordentlig rengöring och insmörjning med bra produkter som är särskilt avsedda för detta. Jag brukar använda Liquid Leather Cleaner och Conditioner ett par gånger per år på mina skinnställ. Conditionern lämnar även en markant läderdoft, vilket möjligen kan hjälpa, även om du förstås behöver bli av med det mesta av den dåliga lukten först.

Om inte rengöring hjälper fullt ut kan ett alternativ vara att använda ozon. Detta brukar rekondfirmor använda för att få bort lukter i bilinredning, men det kräver förstås att man lämnar in stället till någon med sådan utrustning.

Möjligen skulle det kunna vara värt att testa att gå på skinnet direkt med ättika och bikarbonat innan rengöringen, men vet inte om detta ev. kan påverka skinnet negativt på något sätt. Du lär antagligen behöva blöta ner skinnet ordentligt vid rengöringen efteråt för att få ur ättikan. Och väldigt viktigt att smörja in skinnet ordentligt efter att det varit blött.
Körde en blandning med vatten och vinäger och sprayade på stället, lät det värka lite och hängde på vädring och det luktar betydligt bättre, tänkte låta det vädra något dygn till och
Jag har kört tre stycken skinnställ i maskin utan problem. Kör ett program utan centrifugering och med rejält med skinntvål i. Går att köpa där det säljs hästprodukter.
Sen hänger du upp det och smörjer in det när det torkat.
Som nytt :)
Min mamma har hästar så får åka över och sno lite läder rengöring ?
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Jag har kört tre stycken skinnställ i maskin utan problem. Kör ett program utan centrifugering och med rejält med skinntvål i. Går att köpa där det säljs hästprodukter.
Sen hänger du upp det och smörjer in det när det torkat.
Som nytt :)
Jag är glad jag kommer in i min till våren, även utan tvätt… :hihi
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har kört tre stycken skinnställ i maskin utan problem. Kör ett program utan centrifugering och med rejält med skinntvål i. Går att köpa där det säljs hästprodukter.
Sen hänger du upp det och smörjer in det när det torkat.
Som nytt :)
Måste man inte ha en jäkligt krallig tvättmaskin för att få plats med ett skinnställ?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har tvättat skinnställ i duschen/badkar med duchslangen och rengöringsmedel. En gång hade jag bara vanlig såpa och ljummet vatten. Sen låta det hänga på tork även smörja in det när torkat
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top