IjÄnkligen!!!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
-Igenkligen?
-Nä.
Igentligen?
-Nä.
-Ejentligen?
-Nä.
-Iäe... Iäääeeejäää...

-Säg efter mig:

EGENTLIGEN.

Frågor?

Framåt!

abstruse skrev:
-Igenkligen?
-Nä.
Igentligen?
-Nä.
-Ejentligen?
-Nä.
-Iäe... Iäääeeejäää...

-Säg efter mig:

EGENTLIGEN.

Frågor?

Framåt!

VA :va

Såg den här på slashdot.org...

After the success of World Police, get ready for the sequel!

Team America: Grammar Patrol!!

Rated R for Retarded...

Where a group of lurky nerds troll Internet forums around the world constantly correcting spelling mistakes and bad grammar and denouncing it as the bane of the universe!!

Inte f-n stavar jag rätt varje gång, men att konsekvent inte kunna stava till ens dom vanligaste orden, det är bara slöhet.
Visst finns det folk som lider av dyslexi (kan man stava till det har man det inte) men nuförtiden skyller ju alla på det om man påpekar att dom stavar som krattor.

Jag träffar dagligen på folk under 20år som inte ens kan skriva korta meddelanden på ett förståeligt sätt, antingen är det oläsligt på grund av felstavningar eller handstilen, vad sysslar skolväsendet med?

Så länge man blir förstådd, varför bry sig?

Visst, det kan vara irriterande ibland, men vad är ejentligen mest irriterande? Den som stavar fel eller den som klagar hela tiden?

:7peta

RED_LiME skrev:
Så länge man blir förstådd, varför bry sig?

Visst, det kan vara irriterande ibland, men vad är ejentligen mest irriterande? Den som stavar fel eller den som klagar hela tiden?
:7peta

visst är det skoj att förstå vad andra säger, men för att läsa fort så bör det vara välskrivet, vem orkar ta sig hela vägen genom en oändlig textmassa om det bara är språkfel? Vill man göra sig hörd(förstådd) får man se till att fixa retoriken därefter!

Jag är inget geni på stavning, men jag försöker och jag korrekturläser allt jag skriver.

Jag kan skriva samma innebörd på det här viset också:
är skoj att begrippa säger men läsa snabbt går ej om jag är lat när jag skriver så jag skiter i punkter och bara öser på för det är snabbst och mest lättförståeligt gärna ska jag stava fel på varje ord med flit ocksa och totalt skita i allt jag lart mig i skolan för det här är internet och här får man skriva vad man vill alla fatta ändå de e väl int svår a förstå

Robert Gustavsson - Förståndshandikappade analfabeter :yoparty

Vad som är mest irriterande, den som stavar fel eller den som klagar?

Båda är irriterande, men om han som stavar fel lärde sig stava skulle inte den andra snubben märkas så mycket....

Tycker det klingar lite barnsligt om uttalet "igenkligen". Det heter ju "egentligen"; stavas följaktligen just så. Det är egentligen ingen felstavning utan mer av ett felutal, som i sin tur smittar av sig på stavningen.

Jahaja, välkommern känner man sig också nu.
Har dyslexi, 20pappers utredning som ni kan få läsa, enda anledningen till att jag kan stava någorlunda är att jag vet hur orden stavas och jag vet vart tangenterna sitter, men läsa är en annan femma.
Men men, måste tillbaka till en viss tjej som fick en viss överraskning idag/igår kväll.

ps. (hon är slutkörd, inte jag) :banana

The-PatriX skrev:
Jahaja, välkommern känner man sig också nu.
Har dyslexi, 20pappers utredning som ni kan få läsa, enda anledningen till att jag kan stava någorlunda är att jag vet hur orden stavas och jag vet vart tangenterna sitter, men läsa är en annan femma.
Men men, måste tillbaka till en viss tjej som fick en viss överraskning idag/igår kväll.

ps. (hon är slutkörd, inte jag) :banana

Det är inget fel att vara dyslektiker, men många av dagens kidz har helt enkelt inte lärt sig stava. Om det sen beror på kass skola eller slappa elever låter jag vara osagt (antagligen båda delar). Problemet är att dessa kidz som inte orkat lära sig svenska skyller på att de har dyslexi! Och det är ju inte sant, det är ju snarare ett hån mot er som verkligen lider av dyslexi. Sjukdomen blir så att säga "urvattnad" i diskussionerna.

Sen får jag ju säga att du skriver bra :tummenupp, kan inte påstå att jag sett några uppenbara stavfel i dina inlägg, eller att jag reagerat negativt på din stavning. Du får väl se dig som ett vandrande bevis på att det går att övervinna dyslexin, om man bara lägger ner sin själ i arbetet. Kan tänka mig att du fått slita rätt hårt för att komma dit du är idag.

Edit: Vad jag vill få sagt men som inte riktigt framgick är att det är skillnad på dyslektiker och de som bara stavar illa för att de varit för lata för att lära sig. Tycker inte du ska känna dig ovälkommen.

Last edited:
Jag tycker väl inte att man ska gå så hårt åt dom som inte kan stava så bra.
Men att kunna stava väl är viktigt vare sig man vill eller inte, med all respekt för dom som verkligen har dyslexi.
Men som nu när jag letar bil, sitter och damsuger nätet efter bilar på begagnatmarknaden.
Ser man då en annonstext full av stavfel, märkliga ordval osv.
Då blir iaf jag lite extra misstänksam, visst fördommar jag vet, men det blir bara så.
Att ungarna i plugget idag inte lär sig stava är bedrövligt, vi har en våldsamt stor del av elever som går ut nian utan att kunna läsa eller skriva!
Det är skandal, men vad det beror på?
Tror inte vi enbart kan beskylla skolväsendet för detta.
Men här på forumet tycker jag man stör sig mer på att folk kommer med stora pekpinnen så fort ngn stavar fel.
Det är väl spam om ngt, för oftast framgår det ju faktiskt vad personen menar trots felstavningen.
Visst ser det bättre ut med korrekt svenska ( som jag själv inte skriver alltid ), fast frågan är om det gör så mkt om det inte är just korrekt svenska?
Är man sedan dyslektiker kan jag mkt väl tänka mig att man rålessnar på att alltid få pekpinnar.
Så länge man begriper vad texten vill säga en så finns det ingen anledning att gnälla tycker jag iaf.
//Tobbe

Edit: stavfel :tungan

Last edited:
Jag tycker att det är värst med folk som slarvar/inte bryr sig om meningsuppbyggnaden. Inte sätter ut punkter eller kommatecken etc.

Ibland kan det vara så illa att man är tvungen att läsa texten flera gånger eller gissa sig till vad personen vill ha sagt.

Skalman skrev:
Det är inget fel att vara dyslektiker, men många av dagens kidz har helt enkelt inte lärt sig stava. Om det sen beror på kass skola eller slappa elever låter jag vara osagt (antagligen båda delar). Problemet är att dessa kidz som inte orkat lära sig svenska skyller på att de har dyslexi! Och det är ju inte sant, det är ju snarare ett hån mot er som verkligen lider av dyslexi. Sjukdomen blir så att säga "urvattnad" i diskussionerna.

Sen får jag ju säga att du skriver bra :tummenupp, kan inte påstå att jag sett några uppenbara stavfel i dina inlägg, eller att jag reagerat negativt på din stavning. Du får väl se dig som ett vandrande bevis på att det går att övervinna dyslexin, om man bara lägger ner sin själ i arbetet. Kan tänka mig att du fått slita rätt hårt för att komma dit du är idag.

Edit: Vad jag vill få sagt men som inte riktigt framgick är att det är skillnad på dyslektiker och de som bara stavar illa för att de varit för lata för att lära sig. Tycker inte du ska känna dig ovälkommen.

Jag skulle vilja påstå att det är mångt och mycket skolans fel. Tjejens lillebror är 14 år och han stavar rent utav sagt som en kratta. Varför? Jo skolan uppmuntrar barnen att stava som dom känner för... för att??? Tja inte en aning faktist, men stava det kan han inte iaf.

Last edited:
Jag stavar som en kratta, min handstil är som om jag vore läkare :) . Jag har svårt för att läsa. Ja jag har dyselexi. Undviker att skriva för hand eftersom det är näst intill omöjligt att se vad det står.

Men jämfört med en "normal" 14-17åring verkar jag som gud(på att stava) och då har stavningen blivit sämmre än vad den va när man själv gick i skolan. Undra vart vårt samhälle är påväg. Vad gör barnen i skolan? Vi hade skrivträning, läsförståelse, uppsatskrivning under hela vår skoltid. Barnen idag verkar mest "fjanta"omkring och skylla på det ena och det andra. Det får oss som faktist haft det jobbigt på svenska lektionerna att framstå som idioter, jo för vi har ju dyselexi och det har ju inte dom, hur dåliga är inte vi då?

Kan man inte stava så har jag svårt att ta folk på allvar. Dyslexi är en sak... Skolka från svenskan är nåt helt annat...

/ Hannes

HanneZ skrev:
Kan man inte stava så har jag svårt att ta folk på allvar. Dyslexi är en sak... Skolka från svenskan är nåt helt annat...

/ Hannes
Håller med där! Skulle jag tex se två liknande hojannonser på blocket tex, så skulle jag utan tvekan ringa på den mer välskrivna först!

abstruse skrev:
-Igenkligen?
-Nä.
Igentligen?
-Nä.
-Ejentligen?
-Nä.
-Iäe... Iäääeeejäää...

-Säg efter mig:

EGENTLIGEN.

Frågor?

Framåt!

50% av befolkningen säger: INTERJUVA! När det heter INTERVJUA! Det är helt absurt när man hör folk (politiker tex.) i TV som säger fel!

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!