Ifrågasätt min idé...

Skumgummits

Medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Hbg
Hoj
CB1000R -12
Hej!

Har lärt mig att på detta forum samlas folk som har mycket åsikter om allt möjligt, nu har ni chans att vädra dom i ett nytt ämne!:tummenupp (smiliesar är inte riktigt min grej, fattar aldrig hur dom skall nyttjas, men dom ger ju lite färg och form...)

Jag vill ha era åsikter på min senaste idé. Ett B&B med MC-inriktning!

Någonstans i Sverige, ute på landet, nära kanonfina landsvägar, en renodlad motorbana, sjöar, skog, och flertalet crossbanor, vill jag starta ett B&B. Tanken är att vem som helst, med eller utan mc-intresse, ska kunna komma till mitt etablissemang(?) och bo, men samtidigt erbjudas en vansinnigt rolig upplevelse. Upplevelser ligger ju i tiden, eller hur?

I min maskinhall skall det finnas;
3-4 sport/touring hojar, 600cc-1000cc, årsmodell ca 03-06.
Dessutom kommer det att stå 3-4 rena crosscyklar, 125cc-450cc, årsmodell ca 03-06.
Utöver detta kommer det att finnas 3-4 endurohojar, 250cc-450cc, årsmodell ca 03-06. En ordentlig fyrhjuling med släp samt ev. snöskotrar.

Bor man hos mig (och min fru) har man möjlighet att låna hojar efter intresse, eller köra med sina egna. Få guidade turer längs landsvägarna i besökarnas önskade tempo, eller varför inte ta en tur till crossbanan för att känna på hur det kan vara. När våren/hösten kommer med lite mer ostadigt väder har man möjlighet att sticka ut i skogen på endurocyklarna. Middag på kvällen och frukost dagen därpå ingår.
Naturligtvis skall hojkort finnas för landsvägsåkningen!

Prisförslag: Övernattning med frukost = 475 SEK
5h på crossbanan (inkl. all utr o transp.) = 1100 SEK
Middag (inkl. öl/vin) = 200 SEK
Totalt = 1775 SEK

Priserna varierar ju såklart på vilken aktivitet och vilken utrustning besökarna själva har med sig.

Detta skulle rikta in sig på egentligen hela MC-befolkningen, men också bekanta till denna som kanske inte har tid/lust/råd/möjlighet att införskaffa sig en egen hoj. Kanske som ett led i att övertala fästman/fästmö ;):rolleyes:

Ladies and gentlemen, Bring it on!:D:):Bugar:yoparty:tuttar
 
Har du kollat upp det där med försäkringarna? Har för mig att de vanliga explicit säger att fordonet inte får användas för uthyrning.
Har du räknat på det där med ekonomin?
Hur många kunder förväntar du dig och hur många måste du ha för att det ska gå runt öht? Utgifter och allt sånt där...
Någon speciell bana du siktar på?
 
Tror du måste höja priserna om det ska gå ihop.

Sen så måste crosshojarna vara nyare. Gamla sporthojar är pålitliga länge men cross och endurohojar börjar snabbt kräva många arbetstimmar i underhåll när dom kommer upp i ett gäng körtimmar. Särskilt små 125or slits extra hårt.

Men hyr du ut 5h på crossbana för 1100 kr så ska jag sälja min crosshoj och hyra av dig istället för det blir mycket billigare. :)
 
Mig veterligen kan man inte på någon svensk bana bara rulla in och köra några varv lite när man känner för det. Samma sak med crossbanor, dom får man heller inte bara sticka ut och köra på lite som man känner för, dom har träningstider och miljötillstånd som alla andra. Kommer du att äga egen mark med endurospår på? Att köra ut i skogen på måfå är olagligt, och markägarna kommer att upptäcka det väldigt fort!

Om några sporthojskillar kommer och vill ha en rundtur i sitt tempo i början på säsongen, runt dubbla skyltade överallt, och du blir av med kortet, hur löser du resten av säsongen då? Guidar på trampcykel?

Hur löser du vurporna? Banhojar, cross och enduro kan du inte försäkra, men det kanske är sak samma, eftersom det kan ta rätt lång tid för en verkstad att fixa upp grejerna igen under högsäsong. Sen vet jag inte hur många som är imponerade av 10 år gamla hojar? Det är ju äldre än dom flesta har själv. Betalar man för något sånt här vill man ju prova lite nyare, och framförallt, fräschare grejer. En 10 år gammal cross eller enduro kan nog vara ganska sliten, och den lär inte må bättre av att gå som lånehoj :(

All utrustning ingår ja, då ska du ha minst 2 uppsättningar av alla storlekar, inkl hjälmar? Gäller det gatställ också så har du bara där åtskilliga hundra papp i investeringskostnad.
 
Finns massor med liknande företag över hela Europa och i mina hemtrakter finns likande verksamheter på snöskoter. Största skillnaden mot din ide är att priserna är betydligt högre och att de uteslutande använder sig av nya fordon som sannolikt leasas av någon handlare (med serviceavtal och hela kitet). Och jag tror att den tilltänkta kundgruppen förväntar sig nyare fordon. Ingen betalar för att åka tio år gammalt skräp, oavsett om det är billigt eller inte.
 
Har du kollat upp det där med försäkringarna? Har för mig att de vanliga explicit säger att fordonet inte får användas för uthyrning.
Har du räknat på det där med ekonomin?
Hur många kunder förväntar du dig och hur många måste du ha för att det ska gå runt öht? Utgifter och allt sånt där...
Någon speciell bana du siktar på?
Har inte kollat försäkringarna, så det kanske spricker redan där.
Ekonomin är ganska fixad ändå, för huset skulle vi ändå ha, så där behövs inga intäkter för att täcka kostnader, jag har ett relativt flexibelt "vanligt" jobb vilket täcker dessa.
Isåfall skulle det röra sig om området mellan Tibro och Kinnekulle Ring...
 
Tror du måste höja priserna om det ska gå ihop.

Sen så måste crosshojarna vara nyare. Gamla sporthojar är pålitliga länge men cross och endurohojar börjar snabbt kräva många arbetstimmar i underhåll när dom kommer upp i ett gäng körtimmar. Särskilt små 125or slits extra hårt.

Men hyr du ut 5h på crossbana för 1100 kr så ska jag sälja min crosshoj och hyra av dig istället för det blir mycket billigare. :)

Tolkar det som att priserna måste upp!! :)
 
Har inte kollat försäkringarna, så det kanske spricker redan där.
Ekonomin är ganska fixad ändå, för huset skulle vi ändå ha, så där behövs inga intäkter för att täcka kostnader, jag har ett relativt flexibelt "vanligt" jobb vilket täcker dessa.
Isåfall skulle det röra sig om området mellan Tibro och Kinnekulle Ring...

Jo, men det du radat upp är investeringar på flera hundratusen kronor, om inte mer. För att inte tala om den löpande kostnaden för att hålla alla maskiner i gott skick, och kostnaden för att ersätta skrotade maskiner, vilket antagligen inte kommer vara en försumbar siffra.
 
Sen så ska köket vara godkänt rummen ska vara brandceller.Finns rummen på övervåning krävs brandtrappa det räcker inte med brandstege.
 
Mig veterligen kan man inte på någon svensk bana bara rulla in och köra några varv lite när man känner för det. Samma sak med crossbanor, dom får man heller inte bara sticka ut och köra på lite som man känner för, dom har träningstider och miljötillstånd som alla andra. Kommer du att äga egen mark med endurospår på? Att köra ut i skogen på måfå är olagligt, och markägarna kommer att upptäcka det väldigt fort!

Om några sporthojskillar kommer och vill ha en rundtur i sitt tempo i början på säsongen, runt dubbla skyltade överallt, och du blir av med kortet, hur löser du resten av säsongen då? Guidar på trampcykel?

Hur löser du vurporna? Banhojar, cross och enduro kan du inte försäkra, men det kanske är sak samma, eftersom det kan ta rätt lång tid för en verkstad att fixa upp grejerna igen under högsäsong. Sen vet jag inte hur många som är imponerade av 10 år gamla hojar? Det är ju äldre än dom flesta har själv. Betalar man för något sånt här vill man ju prova lite nyare, och framförallt, fräschare grejer. En 10 år gammal cross eller enduro kan nog vara ganska sliten, och den lär inte må bättre av att gå som lånehoj :(

All utrustning ingår ja, då ska du ha minst 2 uppsättningar av alla storlekar, inkl hjälmar? Gäller det gatställ också så har du bara där åtskilliga hundra papp i investeringskostnad.

Banåkning/dagar med "vanlig" mc får besökaren själv styra sitt schema efter, men jag kan arrangera boende, transport till och från samt "lånehoj".
Samma egentligen med crossbanor, men där trodde jag i min enfald att det var lite enklare, får kolla upp det.

Skog ingår i fastighetn, samt att man skulle ha ett eventuellt avtal med närliggande markägare.

Racerfantomerna i början på säsongen får en karta :rolleyes: inget mer!! alternativt kan jag visa i lugnare tempo första svängen sen får dom ta nästa runda på egenhand (kanske)...:D

Jag tänkte mig nog att dom som har egna/nya hojar vill säkert köra på dessa själva ändå, men för tillexempel paret från tyskland i sin merca som vill köra hoj en dag på semestern i det fagra landskapet runt västergötland skull nöja sig med en lite äldre hoj. Jag vill inte bedriva "testa ny hoj verksamhet", utan mer åka för att just idag komma ut en sväng.

Cross/enduro dealen, återstår att lösa känner jag. Tänkte inte att dom slits så in i h-e, men det är klart att det är så...:glömdet
Utrustningen är ju såklart också ett bekymmer som jag inte funderat så mycket på.

Grundidén var att ta det här med "bo på hästgårds"-tänket och föra över det på motorcykel. Jag gillar ju inte hästar så mycket, men däremot motorcyklar:D

tack för bra synpunkter, det gick snabbt!!
 
Jo, men det du radat upp är investeringar på flera hundratusen kronor, om inte mer. För att inte tala om den löpande kostnaden för att hålla alla maskiner i gott skick, och kostnaden för att ersätta skrotade maskiner, vilket antagligen inte kommer vara en försumbar siffra.

Jo, att jag behöver investera en rätt ansenlig summa pengar för att komma igång var jag medveten om, men tror att jag får skala ner det till 2 av varje, alternativt skrota crossidén.
Det är ju det där med försäkringsolagen... Kanske måste starta en fordonsuthyrningsfirma parrallellt(?) med B&B firma för att få hyffsade försäkringar.
 
Låter som en kul idé men rent spontant så låter det alldeles för billigt. Skall du får det där att gå ihop måste du se över prissättningen. ALLT är mycket dyrare än man tror, och sen ytterligare lite dyrare.
 
Generellt för alla start ups är att man sätter priset för lågt. Kom ihåg att det är lättare att sänka ett pris än att höja det i efterhand. En sänkning behöver aldrig motiveras vilket en höjning bör göras.
:fakta

Tycker idén är grym, behövs fler som vågar ta steget och göra något annat än att driva en lanthandel eller ett föräldrakooperativ :)

Förvänta dig dock inte att tjäna några stora pengar, blir nog mer en "kul" sak och att späda ut hushållskassan lite.

Höj priset, och rikta in dig mot företag och ha privata som bisyssla. :tummenupp
 
Jag tycker att det låter som en bra och rolig idé!
Faktum är att jag själv har tänkt i liknande banor och satt faktiskt igår med en polare och spånade friskt kring detta. Tyvärr så kommer jag nog inte att kunna införliva dessa idéer själv, med tanke på karriärsval etc., men det vore kul att se konceptet utfört av någon annan :)
Jag kan dela med mig lite av mina tankar kring det hela:

Min idé var från början att endast köra uthyrningsverksamheten, dvs inget B&B, och att verksamheten skulle ligga i nära anslutning till ett storstadsområde (Gbg). Detta givetvis för att locka kunder i.o.m att man är något nischad.
Sen måste man nog ha en del samarbeten, t.ex. med närliggande crossbanor, motorbanor, bandagsarrangörer, upplevelse-företag etc. Man slussar kunder emellan sig, win-win för båda.
Själva verksamheten ser ut som så att man har ett antal banhojar + ett antal crossar som man hyr ut. Även släp och utrustning till viss mån.
Affärsidéen är att man erbjuder folk som kanske bara kör gata att testa på bankörning, med en riktig banhoj, till ett rimligt pris, utan krångel. På samma sätt erbjuds kunder att testa på cross, nyckeln är smidigt, enkelt och ett rimligt pris. Själv så tror jag inte att hojarna (varken crossar eller banhojar) behöver vara flong nya. Om man är ute efter att köra cross en dag lite då och då eller bana för första gången så kan man nöja sig med en R6 från -06 t.ex eller motsvarande cross/enduro. Att hyra ut splitternya grejer blir en annan typ av verksamhet.
Personligen tror jag att det finns en bra marknad för detta som du tänker, det är bara att våga :)

MEN, det finns givetvis också hinder som behöver övervinnas.
- Försäkring, kanske det största hindret. Kanske kan lösas genom ett liknande avtal som hojfirmor har vid provkörning, med hög självrisk. Alternativt genom att kunden skriver på att ersätta skadade delar till ett "självkostnadspris"+avgift, verkstad. Vet att de som hyr ut hojar på Philip Island gör så.
- Mekaniker, du behöver antingen skruva själv eller anställa någon om du ska ha igång en park med banhojar och crossar.
- Tillgång till motorbanor, crossbanor: detta tror jag är ganska enkelt. Bra samarbete med arrangörer, motorbanor, MX-klubbar så ordnar det sig. Sikta inte endast på en aktör inledningsvis, hör av dig till många.

Det var några av mina tankar som jag har haft kring ett sånt projekt. Jag tror att en av framgångsfaktorerna är att vara lokaliserad i ett storstadsområde, för att ha en någorlunda stor kundkrets. Därmed inte sagt att du kan lyckas ändå, t.ex. tillsammans med en B&B verksamhet, turistguidning etc. Bra marknadsföring är också ett krav.

Hoppas verkligen att du ror idéen i hamn, jag kommer definitivt att vara en av dina kunder :tummenupp
Hör gärna av dig med hur det blev eller om du vill ha mer feedback, bolla idéer:)
 
Jag tror det kommer krävas reklam i till exempel tyskland för att få ruljans på det. Nu beror det ju på vad allt kostar att ha stående men jag kan inte tänka mig att intresset är jättestort från andra svenskar faktiskt. Turer på landsväg skulle jag inte betala något för, speciellt inte om jag måste boka i förväg och riskerar att få en heldag i ösregn, men jag kan tänka mig att intresset är större från exempelvis tyskar att uppleva lite svensk natur på en hoj. Kräver ju dock att de har körkort för hoj från början. Och om 10 tyskar kommer upp och alla har ösregn så kommer nog intresset svalna en del. Kör man däremot ett bra prissatt B&B där det vid vistelsen finns möjlighet att hyra en hoj kan det nog locka en och annan.

"Låna ut" hojar för banåkningen tror jag kan komma att bli en väldigt dålig affärsidé. Möjligtvis väldigt billiga enkla hojar byggda för att tåla en och annan vurpa men en 1000 cc hoj som läggs i full fart där både hoj och förare blir skrot kan nog äta upp den hel del av förtjänsten. Det krävs nog noggrannt utformat avtal att du som uthyrare inte tar något ansvar för personliga skador och att brukaren betalar en självrisk. Även en billig banhoj som skrotas inkl förarens skydd blir ju rätt ordentliga summor ändå.

Det är nog svårt att få en bred marknad just på 2-hjuliga fordon då det kräver att föraren kan det sen innan. Snöskoteruthyrning är ju enklare då man får köra snöskoter under guidning även utan skoterkort och det är inte så lätt att välta med en sån. Att mc-uthyrning funkar bättre nere i Europa beror nog på att det är ett billigt och smidigt sätt att ta sig runt och vädret tillåter ofta fina turer.

Du kan ju börja smått dock. Starta upp det som ett B&B med någon enstaka hoj. Märker du att efterfrågan på att hyra hojen är stor så skaffa fler. Skyddsutrustningen blir ju fortfarande en stor investering dock eftersom den dessutom kan vara svår att sälja av ifall det inte går vägen.
 
Låter som en kul idé men rent spontant så låter det alldeles för billigt. Skall du får det där att gå ihop måste du se över prissättningen. ALLT är mycket dyrare än man tror, och sen ytterligare lite dyrare.

Det är uppenbart att priserna är satta utan kunskap, men men, nu har jag lärt mig :tummenupp
 

Tack o bock!:Bugar:tummenupp
Kul att se och informativt. Jag ser dock två kundgrupper, som till del går in i varandra. Min (hypotetiska)kundgrupp lägger mer fokus på natur, annorlunda upplevelse, hojåkning på ett sätt man kanske aldrig gjort förr, och ett fint mysigt ställe att övernatta...
skojphoj:s kundgrupp är lite mer avancerade, och grabbgäng alá svensexa alt. Bosses IT-konsultfirma på kickoff.
 
Generellt för alla start ups är att man sätter priset för lågt. Kom ihåg att det är lättare att sänka ett pris än att höja det i efterhand. En sänkning behöver aldrig motiveras vilket en höjning bör göras.
:fakta

Tycker idén är grym, behövs fler som vågar ta steget och göra något annat än att driva en lanthandel eller ett föräldrakooperativ :)

Förvänta dig dock inte att tjäna några stora pengar, blir nog mer en "kul" sak och att späda ut hushållskassan lite.

Höj priset, och rikta in dig mot företag och ha privata som bisyssla. :tummenupp

Spä ut hushållskassan och träffa roligt folk, samt att få åka hoj på fritiden. Allt detta plus att man aktivt bidrar till frugans våta dröm att driva sitt eget B&B... (men priserna ska upp, jag lovar :D )
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top