He he. Nejdå, jag flummar bara lite för att försöka känna efter hur stort promlemet är. (alltså problemet med att det verkar svårt att få bolagen att ställa upp med ersättningar vid ev vurpor på banåk)
Jag är 100% banförespråkare och kör själv på bana. När jag skrev högriskgrupp menar jag inte banåkning i sig. Jag tror trafiken är mycket farligare. Jag avser egentligen all sport där riskerna är högre än låt säga schack
Mitt inlägg var bara en för mig ny vinkling på hur systemet funkar. Jag vet inte hur men jag fick för mig att det kanske funkar typ så här.
Alla är försäkrade genom att vi betalar skatt. För det får vi bl a sjukvård. Vi får den vård som krävs oavsett om man ramlar ned från ett träd o bryter armen eller om man blir torpederad på bana. Politikerna anser att vissa aktiviteter är dyrare(sjukvård) än genomsnittet, för samhället. Så de sätter upp lagar för att de aktiva skall få bära kostnaderna själva t ex
Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring
Jag menar bara att om det är ungefär så - så borde det vara rätt ointressant som förare huruvida försäkringar gäller eller ej. I grunden står staten som garant för att man får den vård som krävs. Vare sig man bryter armen efter man föll från stegen eller kör bana. Dessutom ser det ju ut som att man är automatiskt försäkrad enligt 6 §.
---------
6 § Saknas motortävlingsförsäkring vid ett skadetillfälle, svarar samtliga försäkringsanstalter, som vid detta tillfälle hade tillstånd att meddela sådan försäkring, solidariskt för den ersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade funnits. Försäkringsanstalternas inbördes ersättningsansvar fördelas efter förhållandet mellan beloppen av de premier för direkt tecknade motortävlingsförsäkringar som för var och en av dem belöper på näst föregående kalenderår.
------------
Spontant, tycker jag det ser ut som att vi som banförare inte behöver bry oss så värst. Vi är försäkrade. Av minst två instanser.
(bara en tanke liksom)