IF försäkrade hojar får inte delta på trafikövningarna.

Men eftersom jag tecknade min försäkring förra sommaren borde ju de regler gälla som gällde vid det tillfället som jag tecknade försäkringen, eller?

Vadfanken, mer eller mindre självklart att man stryker kaskoförsäkringen på banåkningar, men trafikdelen?
På bana är det bara personskador, och det är fanken så mycket mindre risk för personskador på banorna än på vägarna..

inte ens motsvarande trafikförsäkring går igenom alltså?

Att inte helförsäkring gäller borde vara vettigt, men vem vill köra om man inte får försäkring för kroppsskador.

Just nu tillhör inte If mina favoriter.

Dan Falconer, Produktchef Motor på If, har bl a i ett mail skrivit: "If har inte för avsikt "bidra till oordningen" genom att lämna någon dispens utöver lagtexten, därför har vi visat detta genom att helt enkelt följa den."

Nu gör det precis det genom att ge dispens till de som tecknat märkesförsäkring via BMW-klubben, och till råga på allt kommer den försäkringen enbart att gälla personligt skydd för försäkringstagaren och inte för motparten om BMW-nissen kör på någon annan.

Hur dj-la dumt är det ? :kocko

Med andra ord premierar man försäkringstagare som inte vidareutbildar sig utan bibehåller bristande kunskaper och på så sätt bidrar till ökade kostander för försäkringsbolagen.

Ducatista skrev:
-- edit --
Med andra ord premierar man försäkringstagare som inte vidareutbildar sig utan bibehåller bristande kunskaper och på så sätt bidrar till ökade kostander för försäkringsbolagen.

Visst är det väldigt utvecklande med träning på bana men en annan del av sanningen är att det är väldigt många som inte kör på bana för att lära sig mer än att köra fortare. Visst blir man bättre på att hantera sin hoj men det är väldigt lätt att stänga av hjärnan när hjälmen åker på. Det kraschas i princip alltid på bankörningar, även om absolut inte alla tar det på försäkringen. Med den explosionsartade utvecklingen för bankörningar de senaste åren så har garanterat kostnaderna för Försäkringsbolagen ökat.
Säger inte att IF gör rätt utan vill bara påpeka att det är mycket tävla/rejsa/gasa satan hos besökare på bandagar. Jag är likadan själv.

Goodstuff skrev:
Säger inte att IF gör rätt utan vill bara påpeka att det är mycket tävla/rejsa/gasa satan hos besökare på bandagar. Jag är likadan själv.

Frågar du mig så ser det likadant ut på gata, när samma personer kör. Borde inte försäkringsbolagen vara tacksamma för att det görs på bana under förhållandevis kontrollerade former?

McB skrev:
Frågar du mig så ser det likadant ut på gata, när samma personer kör. Borde inte försäkringsbolagen vara tacksamma för att det görs på bana under förhållandevis kontrollerade former?

Visst men en krasch kostar pengar på bana också, om det tas till försäkringsbolag, kontrollerade former eller ej. Jag körde definitvt snabbare på bana än på gatan dessutom.
Tycker bara en viss själrannsakan kan vara på sin plats.
Jag förespråkar bankörning för alla. Dock är det inte riskfritt/kostnadsfritt som en del verkar tycka.

Goodstuff skrev:
Visst men en krasch kostar pengar på bana också, om det tas till försäkringsbolag, kontrollerade former eller ej. Jag körde definitvt snabbare på bana än på gatan dessutom.
Tycker bara en viss själrannsakan kan vara på sin plats.
Jag förespråkar bankörning för alla. Dock är det inte riskfritt/kostnadsfritt som en del verkar tycka.

Ja, det kostar pengar att krascha på bana, men skadorna blir oftast betydligt mindre än om samma olycka hade skett på gata.

Självrannsakan, hur menar du? Att vi ska erkänna att folk kraschar på bana? Redan gjort.

McB skrev:
Ja, det kostar pengar att krascha på bana, men skadorna blir oftast betydligt mindre än om samma olycka hade skett på gata.

Självrannsakan, hur menar du? Att vi ska erkänna att folk kraschar på bana? Redan gjort.

Att man ska tänka på att man inte bör gasa som om det var tävling på en bandag, eller något. De flesta tänker innan som tur är.

Får inte riktigt fram det jag vill ha sagt, kan bero på att jag inte är helt klar över vad det är.

Goodstuff skrev:
Att man ska tänka på att man inte bör gasa som om det var tävling på en bandag, eller något. De flesta tänker innan som tur är.

Får inte riktigt fram det jag vill ha sagt, kan bero på att jag inte är helt klar över vad det är.

Jag håller med dig, bandagarna måste styras upp på något sätt. Frågan är ju dock om de kommer fortsätta existera i den utrsträckning som idag, om alla försäkringsbolag väljer att undanta bandagar i trafikförsäkringens täckning.

Självklart ska Trafikförsäkringen gälla på bana. Det är väl inte konstigare än att den gäller om man kör stupfull eller är en idiot på gata. Däremot så är det helt ok att vagnskadan ej gäller. Det är ju upp till F-bolaget om dom vill eller om det ska vara dubbla självrisken eller något.

Med IF som försäkringsbolag finns det då tre alternativ:
Köra oförsäkrat.
Teckna dubbelförsäkring i annat bolag under den aktuella tiden.
Bli SVEMO-medlem.

/anders - SVEMO # 600229

tassen skrev:
Köra får du, :tummenupp men ersättning uteblir i händelsa av skada :4skrika

Det är just det man inte får. Köra alltså. Eftersom man inte har någon gällande försäkring kan man heller inte tillåtas köra i gatgrupperna, där en gällande trafikförsäkring är ett måste.

#11 skrev:
VIKTIGT FÖR DIG SOM ÄR FÖRSÄKRAD HOS IF: If har i år meddelat att de ändrat villkoren så att trafikförsäkringen inte gäller överhuvudtaget på inhängnad tävlingsbana. Detta medför att motorcyklar försäkrade hos If anses som oförsäkrade så fort de rullar in på området, vilket i slutändan innebär att LMS inte kan tillåta dessa under våra trafikövningar.

Hälsn. Ola

Kanske stendum fråga från en rookie men vad är LMS?

Vad gäller på bandagen på gotlandsring?

andersbrink skrev:
Med IF som försäkringsbolag finns det då tre alternativ:
Köra oförsäkrat.
Teckna dubbelförsäkring i annat bolag under den aktuella tiden.
Bli SVEMO-medlem.

/anders - SVEMO # 600229
Bli Svemomedlem? Vad hjälper det?
Du menar att ta licens och köra licensträningar?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT