IF -av/påställning funkar det fortfarande?

R1-Freddan

Legitimerad fortåkare...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -00
Hej.
Fungerar det med av/påställning hos If även i år? Kommer bara att ha hojen påställd ca två dagar i veckan eftersom premien är så dyr. Har ringt till If men det var inga raka besked angående detta.

Det funkar.
Jag åkte dock på deras höjning i början av April för att jag råkade ha hojen avställd då...
Men annars är det inga problem.

//A.

Klart att det fungerar att ställa av.
Men varje gång du gör det så bryter du avtalet och får således en ny premie när du ställer på igen!

Jag gjorde den tabben förra våren, ställde av tre veckor pga mycke på jobbet.
När jag sen ställde på var premien så mycket dyrare att utslaget på hela året så förlorade jag pengar på att ställa av! :va
IF i ett nötskal. :dummer

R1-Freddan skrev:
Hej.
Fungerar det med av/påställning hos If även i år? Kommer bara att ha hojen påställd ca två dagar i veckan eftersom premien är så dyr. Har ringt till If men det var inga raka besked angående detta.

Anledningen till att de inte ger några direkt raka besked är väl att de förlorar så mycket pengar om alla deras kunder utnyttjar det..

Enligt avtalet får man ställa av och de säger inte NEJ när man pratar med dem även om de inte säger ett klart JA heller... tror bara de svävar på målet för att man inte ska "chansa" och minska deras intäkter..

Hej

Skulle också gärna veta om det funkar.
Fick en hel massa luddiga svar när jag har frågat dem.
Kan de höja premien under året, eller har de bara en premie-höjning per år?

Använde själv detta system för ett par år sedan genom TH, men de sade i år att de har slutat med det, eftersom de förlorade så mycket pengar på det.

Jag har pratat med If tre gånger senaste månaden och alla tre (olika) säljare har sagt att det inte är några problem alls. Jag har ställt väldigt raka frågor och de har alla sagt att de/If inte blir sura över att jag tänkt göra på det viset.

Men - hur är det egentligen med skattemärket. Kommer jag att behöva klistra dit ett nytt en gång per månad eller hur funkar det med den saken?

Imorrn hämtar jag min R1:a söder om Gävle så jag hoppas samma gäller som de sa för ca 2 veckor sedan.

Nicke skrev:
Men - hur är det egentligen med skattemärket. Kommer jag att behöva klistra dit ett nytt en gång per månad eller hur funkar det med den saken?

När jag gjorde så på TH, så ramlade det hem ett nytt skattekvitto med jämna mellanrum.
Men det kan man väl ta, om försäkringen blir överkommlig.

Premien är bunden ett helt år om man har halv eller helförsäkring och ställer av fordonet.
Försäkring löper på precis som vanligt fast i en annan form.
Du ska inte kunna få högre premie om du bara ställt av den.
Det enda tillfället är om du ställt av hojen när din huvudförfallodag inträffar. (ett år efter tecknande)
Då kan det naturligvis bli högre.
Men det skulle ha skett om den varit påställd oxå.

Mvh

Thomas

Premien kan ändras om man ställer av den hos If. Dom räknar en avställning som en annullering av försäkringen. Garageförsäkringen ändras dock inte, det priset är fast i 12 månader.

//jaG

R-one skrev:
Premien är bunden ett helt år om man har halv eller helförsäkring och ställer av fordonet.
Försäkring löper på precis som vanligt fast i en annan form.
Du ska inte kunna få högre premie om du bara ställt av den.
Det enda tillfället är om du ställt av hojen när din huvudförfallodag inträffar. (ett år efter tecknande)
Då kan det naturligvis bli högre.
Men det skulle ha skett om den varit påställd oxå.

Mvh

Thomas

Fast IF är skit för dom som ämnar att köra bana. Inte ens trafik förs. hos IF när man kör bana. Samma gäller T.H. :kocko

[
När jag gjorde så på TH, så ramlade det hem ett nytt skattekvitto med jämna mellanrum.
Men det kan man väl ta, om försäkringen blir överkommlig.[/QUOTE]

Men hur ställer man av om man inte har hunnit få ett nytt skatte kvitto? (utan skrap kod)

Man ringer vägverket och säger att märket har kommit men att katten har ätit upp det.

DÅ nollställer dom koden och man kan ställa av ändå.

//jaG

Gsxraren skrev:
[
Men det kan man väl ta, om försäkringen blir överkommlig.

Men hur ställer man av om man inte har hunnit få ett nytt skatte kvitto? (utan skrap kod)[/QUOTE]

Zeb_Macahan skrev:
Man ringer vägverket och säger att märket har kommit men att katten har ätit upp det.

//jaG
Men hur ställer man av om man inte har hunnit få ett nytt skatte kvitto? (utan skrap kod)
[/QUOTE]

Kommer inte riktigt ihåg på vilket papper det stod, men det kan ha varit registreringsbeviset.
Där finns en behörighetskod, och den knappar man in istället för skrapkoden, de gånger man ställer av men inte har något märke.
Tror det var så, de säger hur man gör när man ringer till data-rösten på vv.

/Ante

Det funkar så länge man har mer än 20 kronor att betala i kvarvarande årsskatt på fordonet. Om man som jag gör ställer av och på varje dag nästan så dras 11 kronor (årsskatten/12=11 kr) från totalsumman och när man har ställt på och av hojen så många gånger att totalsumman understiger 20 kr så skickas alltså ingen inbetalning ut längre. Med andra ord så tillverkas skattemärket automatiskt och man kan inte längre ställa av innan det har kommit hem i lådan. Därav att man ska ringa och berätta om katten som äter upp skattemärken!

BTW. När man ställer av och på hojen ofta behöver man aldrig betala in skatten. Såhär ligger det till :

1. Man ställer på hojen
2. Man får hem en inbetalning på ex. 124 kronor.
3. Man ställer av hojen
4. Man ställer på hojen
5. Man får hem en inbetalning på ex. 113 kronor.
6. Man ställer av hojen
7. Man ställer på hojen
8. Man får hem en inbetalning på ex. 112 kronor.
9. Man ställer av hojen
10. Nu står man med 3 inbetalningar på olika belopp. Men eftersom man har ställt av hojen så fort efter påställning omvandlas räkningen till en räkning på under 20 kronor. Eftersom räkningar på under 20 kronor expideras så försvinner den i systemet. man slipper alltså betala in den.
Trots att man inte har betalt in den så minskas beloppet med en månadstariff (hos hojar är det väl 11 kronor inkl. registerhållningsavgift eller nått), så nästa gång räkningen kommer kommer den vara på 11 kronor mindre, trots att man inte har betalt in nått. :tomten

Tack till dig jessica (ung, trevlig tjej :tuttar) som hjälpte mig när jag ringde till vägverket. Såna skulle alla vara!

//jaG

Kommer inte riktigt ihåg på vilket papper det stod, men det kan ha varit registreringsbeviset.
Där finns en behörighetskod, och den knappar man in istället för skrapkoden, de gånger man ställer av men inte har något märke.
Tror det var så, de säger hur man gör när man ringer till data-rösten på vv.

/Ante

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...