Det funkar så länge man har mer än 20 kronor att betala i kvarvarande årsskatt på fordonet. Om man som jag gör ställer av och på varje dag nästan så dras 11 kronor (årsskatten/12=11 kr) från totalsumman och när man har ställt på och av hojen så många gånger att totalsumman understiger 20 kr så skickas alltså ingen inbetalning ut längre. Med andra ord så tillverkas skattemärket automatiskt och man kan inte längre ställa av innan det har kommit hem i lådan. Därav att man ska ringa och berätta om katten som äter upp skattemärken!
BTW. När man ställer av och på hojen ofta behöver man aldrig betala in skatten. Såhär ligger det till :
1. Man ställer på hojen
2. Man får hem en inbetalning på ex. 124 kronor.
3. Man ställer av hojen
4. Man ställer på hojen
5. Man får hem en inbetalning på ex. 113 kronor.
6. Man ställer av hojen
7. Man ställer på hojen
8. Man får hem en inbetalning på ex. 112 kronor.
9. Man ställer av hojen
10. Nu står man med 3 inbetalningar på olika belopp. Men eftersom man har ställt av hojen så fort efter påställning omvandlas räkningen till en räkning på under 20 kronor. Eftersom räkningar på under 20 kronor expideras så försvinner den i systemet. man slipper alltså betala in den.
Trots att man inte har betalt in den så minskas beloppet med en månadstariff (hos hojar är det väl 11 kronor inkl. registerhållningsavgift eller nått), så nästa gång räkningen kommer kommer den vara på 11 kronor mindre, trots att man inte har betalt in nått.
Tack till dig jessica (ung, trevlig tjej

) som hjälpte mig när jag ringde till vägverket. Såna skulle alla vara!
//jaG
Kommer inte riktigt ihåg på vilket papper det stod, men det kan ha varit registreringsbeviset.
Där finns en behörighetskod, och den knappar man in istället för skrapkoden, de gånger man ställer av men inte har något märke.
Tror det var så, de säger hur man gör när man ringer till data-rösten på vv.
/Ante