IF är retarderade

Salus har väl ändrat det kravet, jag vet att killen fick teckna hemförsäkring för att få ha hojförsäkring där men när jag försäkrade min hoj i våras så hade de inget sådant krav. Därför trodde jag att de ändrat sina villkor.

Jag hade iaf sveland när jag kraschade och skaderegleringen där var hur bra som helst. De var snabba och smidiga och lätta att ha och göra med.

De ringde dessutom och tjatade åtskilliga gånger på att de ville ersätta mina läkarkostnader också men jag hade inte sparat kvittona och det var ju inga jättesummor ändå i förhållande till hojen. De har dock väldigt höga premier nuförtiden :(

Är de inte salu ansvar som säger att man måste ha två andra försäkringar hos dem? tror jag provade där med men fick de svaret.....

Försäkringar kan ju också skilja från dag till dag , när jag tecknade min fick jag ett pris men när papprena kom hem fick jag ett annat lite dyrare.. Ringde o kollade vad som va fel och hon räknade igen och jag fick ett Ännu billigare pris....

Men över lag verkar de som flest får bäst pris hos Folksam , prova där och glöm inte gå med i smc ca 350 kr per år men ca 1000 kr rabatt på försäkringen.

Är de inte salu ansvar som säger att man måste ha två andra försäkringar hos dem? tror jag provade där med men fick de svaret.....

Jag har enbart hojen försäkrad hos Salusansvar. Jag skaffade försäkringen förra året, men de kanske har ändrat sedan dess? Betalar ca 6k halv/helår, men så är man gubbdjävel också...........

Om jag inte är felinformerad så gäller distansköplagen vid tecknande av försäkring via telefon. Tror det är två veckors rätt att ångra köpet. Allstå borde du kunna ringa upp dem och säga upp försäkringen. Men jag antar att du kanske kan få betala för den korta tid du haft den försäkrad hos dem.

Se för allt i världen till att den har varit åtminstånde försäkrad under den perioden även om du säger upp hos if. Annars kan trafikförsäkringsföreningen komma och kräva dig på stora dollars.

Stämmer. var med om en liknande händelse på Länsförsäkringar. Fick pröjsa för 2,5 v den va försäkrad. dock inga problem att säga upp den.

Man kan fan tro att IF är ett statligt företag...
Skulle inte förvåna mig om alla anställda kommer från Samhall :3freak
Hörru grabben, vad är det för jävla fasoner att hänga ut dem som jobbar på samhall?
Jag känner folk som jobbar där. Det är som vem som helst du kan möta på gatan.
95% av dem är folk med dåliga ryggar, svår astma, epilepsi etc etc.
Be för fan om ursäkt.

Jag fick ett "superpris" på helförsäkringen till min CBR1000RR i våras, tjejen jag pratade med hade full koll på självrisker osv...
Döm om min förvåning när fakturan kom och priset var 3ggr högre än avtalat.
Jag ringde upp bolaget och fick tala med en trevlig kille som upplyste mig om att hon som sålde försäkrigen till mig "råkat" klicka i att min hoj var en CBR1000RR "scooter" och då blev det en rejäl rabatt :D Jag stod på mig att jag fått ett pris i tel och det borde gälla, han bad att få prata med sin chef och återkom 10min senare och berättade att "Givetvis" står dom för sitt misstag och min scooter-premie gäller för hela avtalsåret :tummenupp dock kan den stiga liiiite om 1 år *s*

Bolaget ifråga = FOLKSAM

jo IF är retarded på många sätt, IF å TryggHansa kommer jag aldrig mer använda mig av.

Jag fick ett "superpris" på helförsäkringen till min CBR1000RR i våras, tjejen jag pratade med hade full koll på självrisker osv...
Jag ringde upp bolaget och fick tala med en trevlig kille som upplyste mig om att hon som sålde försäkrigen till mig "råkat" klicka i att min hoj var en CBR1000RR "scooter" och då blev det en rejäl rabatt :D Jag stod på mig att jag fått ett pris i tel och det borde gälla, han bad att få prata med sin chef och återkom 10min senare och berättade att "Givetvis" står dom för sitt misstag och min scooter-premie gäller för hela avtalsåret :tummenupp dock kan den stiga liiiite om 1 år *s*

Bolaget ifråga = FOLKSAM

Ojdå! Ja det finns skillnad på service-minded och ej service-minded.. :)

Intressant det där jag ringde nämligen för några veckor sedan till IF och frågade just om en cbr1000rr och fick svaret 6000:- i självrisk. Senare fick jag reda på att så va det inte alls här på sh nämligen 25.000:- i självrisk.

Nu jobbar jag inom värdpappersbranschen och allt på min telefon spelas in frågan är då om jag skulle kunna få rätt om jag hade tecknat?

//Dafe

Ärligt talat... Jag vet inte.

Å ena sidan är ett muntligt avtal bindande, å andra sidan har ingen av de som jobbar på kundtjänst befogenhet att bevilja en sån sak till att börja med.

Jag kan ta en diskussion med vår lokaljurist och höra. Får jag (vilket tyvärr händer ibland) ett för enkelt och hårt svar så lägger jag ett mail till FI. I slutändan har de trots allt sista ordet i en sån tvist.

Lovar återkomma när svar :tummenupp!

Jag skiter högaktningsfullt i om det inte är något nytt. Jag har varit medveten om att vissa f-bolag har högre självrisk vid vagnskada men har jag fått reda på ett pris som inte stämmer är det väl inget jag ska acceptera!? Ta inte illa upp, är bara på ett så jävla dåligt humör..
:krama

Svaret var inte riktat mot dig, utan mot personen jag svara. Jag förstår dig och jag förstår att alla inte vet det samt att det spelar mindre roll. Som många säger så är alla premier olika för alla personer och hojtyper.
Hade oxå blivit asförbannad och tycker du ska göra som någon sa här i tråden att teckna nån annanstans sen avlsuta, ring dom igen o spela in det dom säger. :tummenupp

Hoppas att du får tag på någon bra försäkring. :) Den där föreningen som snor dina pengar om du inte har försäkrat hojen, dom tar runt 250kr/dagen. I know. :näsblod

:)

Jag har enbart hojen försäkrad hos Salusansvar. Jag skaffade försäkringen förra året, men de kanske har ändrat sedan dess? Betalar ca 6k halv/helår, men så är man gubbdjävel också...........

Kan ha varit sveland när jag tänker efter........Men kan också ha varit nått annat....

Priserna varierar väldigt mycket, jag började hod folksam och fick ett pris på ca 11600 halv/hel... Efter lite diskussioner och rabatter slutade jag på ca 6500.....Visserligen inte avställningsbar....men man kan ju "sälja".. :brinnerup

Bolaget ifråga = FOLKSAM

De va folksam som tabbade sig lite för mig med , Ett avtalat pris och ett högre när papperna kom... men fick som sagt Ännu billigare när jag ringde upp och hon räknade igen.... Jag frågade om dom slog priserna med tärning när de blir så olika men de fönekade hon.....

Last edited:
Hörru grabben, vad är det för jävla fasoner att hänga ut dem som jobbar på samhall?
Be för fan om ursäkt.

Mjo, du har rätt. Det bara slank ur för jag var irriterad.
Ber så mycket om ursäkt för det dumma utlåtandet!

Ärligt talat... Jag vet inte.

Å ena sidan är ett muntligt avtal bindande, å andra sidan har ingen av de som jobbar på kundtjänst befogenhet att bevilja en sån sak till att börja med.

Jag kan ta en diskussion med vår lokaljurist och höra. Får jag (vilket tyvärr händer ibland) ett för enkelt och hårt svar så lägger jag ett mail till FI. I slutändan har de trots allt sista ordet i en sån tvist.

Lovar återkomma när svar :tummenupp!

Du behöver inte jobba ihjäl dig. Då jag insåg att så va fallet la jag ner köpet. Man orkar ju inte med en massa tjafs. Är mest nyfiken på om man kunde få rätt med så kallat "bindande bevis" Då det verkar vanligt på just firebladen.

Be för fan om ursäkt.

Jag håller fan med, att dra ned dem på samma nivå som försäkringsmäklare är lågt... :hihi

De *enda* jag pratat med som haft järnkoll, har varit Folksam, och specifikt SMC-special-folket (och jag har provat på Bilsport & MC, IF, Salusansvar och TryggHansa).

Det verkar inte vara några större krav på att få krEnga försäkringar inte (no offense Hund, du kan vara undantaget som bekräftar regeln, den förlorade länken s.a.s. :hihi ).

/J

Ett tipps då det gäller att ha göra med försäkringsbolag över telefon är att ett) var trevlig 2) spela in samtalet.

Då är det inte längre ord mot ord om det skulle som i TS fall skilja mellan vad säljare lovar & vad pappern som kommer hem säger.
Om du har påpekat vilken hoj det är & har samtalet inspelat är det juridiskt bindande OAVSETT vad ev andra "pubilcerade" avtal säger.
Notera dock att om du betalar första fakturan... då har du godkännt det "felaktiga" beloppet o du är körd.

Skulle det nu vara så att du betalat o känner att detta blev fel, ställ av hojjen utan garageförsäkring.
Nu är du välkommen att tecka vilken ny försäkring du vill.
Det bilsport-mc & en del andra gör med att säga
"du tjänar inga pengar på att ställa av MCn under vintern" är sannt endast om du fortsätter med samma bolag nästa sessong.
De har ingen rätt att hindra dig att ställa av hojjen med ingen garageförsäking o sen ta ett annat bolag.

Alltså nu måste ordpolisen komma in och märka på att du vill påskina att IF är retarded men har skrivit retarderade vilket blir något i stil med "backande" alternativt "tillbakagående"!

Har man sen lite vana av FB så vet man när man får ett för bra pris!

Alltså nu måste ordpolisen komma in och märka på att du vill påskina att IF är retarded men har skrivit retarderade vilket blir något i stil med "backande" alternativt "tillbakagående"!

Har man sen lite vana av FB så vet man när man får ett för bra pris!

Vi tackar ordpolisen för hans medverkan :rolleyes:

Svaret var inte riktat mot dig, utan mot personen jag svara. Jag förstår dig och jag förstår att alla inte vet det samt att det spelar mindre roll. Som många säger så är alla premier olika för alla personer och hojtyper.
Hade oxå blivit asförbannad och tycker du ska göra som någon sa här i tråden att teckna nån annanstans sen avlsuta, ring dom igen o spela in det dom säger. :tummenupp

Hoppas att du får tag på någon bra försäkring. :) Den där föreningen som snor dina pengar om du inte har försäkrat hojen, dom tar runt 250kr/dagen. I know. :näsblod

:)

Har ringt runt lite och kollat upp premier hos andra bolag och det finns inga rimliga priser nånstans.. Hört att min far ska köpa en cbr1000rr nu faktiskt.. Den kanske man kan låna nån gång :rolleyes:

Last edited:

Bolaget ifråga = FOLKSAM

Samma här,scooterrabatt!
Är det något dom kör med tro?

Blev fundersam när jag inte kunde ställa på för försäkring saknades så jag ringde och fick tala med en som sa att premien var felaktig för det var ifyllt att det var en scooter och därför stoppad av systemet.
Ringde tillbaka till den första jag pratade med(skrev ner vad han hette)som räknade fram premien,han kollade och sa att det var inget fel i offerten och startade försäkringen manuellt enligt den ursprungliga premien.

Kanske oxå får ett trist besked nästa år då eller så är något lurt på folkskum...

Henrik

alla försäkringsbolag står över allt annat....:huvet
dom e bara en drös med vampyrer som vill åt sista blodsdroppen....

näe.... :finger säger jag!

Mjo, du har rätt. Det bara slank ur för jag var irriterad.
Ber så mycket om ursäkt för det dumma utlåtandet!
Bra Bengan, du är förlåten. Förlåt mig också om det blev hårda ord.
Det finns runt 30000 samhallsanställda runt om i landet, jojo, Sveriges största arbetsgivare är det.
Som sagt, alla sorters folk jobbar där, t.o.m. folk som skadat sig i mc-olyckor och inte kan jobba normalt därefter tar jobb på samhall.
Så det finns säkert några som läser trådar här också och jag tycker inte att de skall känna sig utpekade.
Det har gått så långt att vissa inte vågar berätta att de jobbar där.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul