IF är retarderade

Ett muntligt avtal är väll lika bindande som ett skriftligt? Om än svårare att bevisa...

"Du har accepterat försäkringen och haft tillgång till villkoren" stämmer väll inte riktigt heller? Han har ju accepterat en försäkring baserat på dom villkor han fått från försäkringsbolaget. Eller menar du att man som kund inte ska kunna lita på dom uppgifter man får av försäljaren och därför ska dubbelkolla dom innan man ens tar kontakt med bolaget?

Jag jobbar själv som försäljare och visst gör man fel ibland, men då får man fan stå för det. Det är ju inte kunden som gjort fel! Försäkringsbolag har en tendens att ta sina kunder för givet...

Jag förstår också att den mänskliga faktorn tar ut sin rätt emellanåt. Alla gör fel, men när säljaren hånskrattar och säger att han minsann inte sagt nåt annat än 25, då blir man arg, riktigt arg.. Vad är det fel på människor idag? Har själv ett serviceyrke och har kontakt med alla möjliga sorters människor och försöker för företagets bästa alltid visa en god sida oavsett bemötande från kund. Har man dessutom själv gjort fel ska det visas genom dels ursäkter och dels åtgärder. Men man är väl gammalmodig? Tappar fan tron på mina medmänniskor :huvet

Det är inget nytt, kompisar som har hondor har sagt d i flera år. Dom flesta accepterar det eftersom själva försäkringen är billigare än alla andra. Så man får helt enkelt o välja, antingen betala 50K i hel/hel o ha en sjlvrisk på några K eller ha en billigare försäkring o betala massa i sjlvrisk. Tråkigt men sant.

Jag skiter högaktningsfullt i om det inte är något nytt. Jag har varit medveten om att vissa f-bolag har högre självrisk vid vagnskada men har jag fått reda på ett pris som inte stämmer är det väl inget jag ska acceptera!? Ta inte illa upp, är bara på ett så jävla dåligt humör..
:krama

Last edited:
Ett muntligt avtal är väll lika bindande som ett skriftligt? Om än svårare att bevisa...

"Du har accepterat försäkringen och haft tillgång till villkoren" stämmer väll inte riktigt heller? Han har ju accepterat en försäkring baserat på dom villkor han fått från försäkringsbolaget. Eller menar du att man som kund inte ska kunna lita på dom uppgifter man får av försäljaren och därför ska dubbelkolla dom innan man ens tar kontakt med bolaget?

Jag jobbar själv som försäljare och visst gör man fel ibland, men då får man fan stå för det. Det är ju inte kunden som gjort fel! Försäkringsbolag har en tendens att ta sina kunder för givet...

Kan bara hålla med...gör säljaren fel eller dylikt så ska han självfallet lös problemet så att båda parterna blir nöjda, jobbar själv i ett liknande yrke..gör jag fel så står jag givitviss för det(man ska inte straffa andra för att man själv gör fel, rätt ska va rätt).

Idioter som inte kan erkänna att de gör fel/kan göra fel ska fan dra åt helvete..

jobbig självrisk! Tråkigt att försäljaren inte kunde villkoren.

Testa gjensidige, jag har de. Självrisk 5000 och fick pengar för min hoj efter 2,5 vecka. Smidigt å snabbt tycker jag :)

De skulle ha 127k för hel/hel så det var inte direkt något alternativ.. trots 5000 i självrisk :rolleyes: tack ändå!

trodde knappt folk hade hel/hel längre, i de allra flesta fall tjänar man tyvärr på trafik eller halv bara genom att köra skadefritt 2 år sedan kan man i princip skrota hojen och har kommit billigare undan än vad flera bolag kräver under samma tid för en hel försäkring och då har dom dessutom så höga självrikser att vid en skada fixar man det själv iallafall.....(det är väl oxå vad bolagen vill med tanke på avtal och priser kan man anta)

Kan bara hålla med...gör säljaren fel eller dylikt så ska han självfallet lös problemet så att båda parterna blir nöjda, jobbar själv i ett liknande yrke..gör jag fel så står jag givitviss för det(man ska inte straffa andra för att man själv gör fel, rätt ska va rätt).

Problemet var ju dock att säljaren inte ens kunde erkänna felet han gjort. Hade han bett om ursäkt och förklarat att han inte kunde göra något åt det hade jag fått smälta det. Nu hånskrattar han i luren.. service? :huvet

(ja jag ska sluta gnälla snart..)

De skulle ha 127k för hel/hel så det var inte direkt något alternativ.. trots 5000 i självrisk :rolleyes: tack ändå!

Hör med LF eller Salu annars leta efter något litet bolag. IF skulle jag ivarjefall gör fuck you burnout rätt in i lokalerna åt om jag vore du.

Last edited:
När jag skulle köpa min 954 förra året så surfade jag in på IFs sida och läste på om hondaförsäkringen. Framgick klart och tydligt att det var 15000 i självrisk vid stöld och 25000 i självrisk på vagnskadedelen.

Ringde och tecknade en HALVförsäkring sen när jag köpt hojen. Inga överraskningar alls.

Är folk pantade som litar blint på vad en försäljare säger över telefon?

Ligger ju i ens eget intresse att verkligen kolla upp vad som gäller. Gärna flera gånger och bak å fram.

Sitter man på en firma och ska köpa hoj så kanske det inte är lika lätt utan man ringer istället tyvär. Men visst tillslut så lär man sig men det är jävligt synd att man måste lära sig av misstag först(eller att det händer). Samma med TF avgiften... många har först lärt sig när de har fått de fina räkningarna.

Kolla med salus ansvar om du har en sporthoj, de brukar ha schyssta premier på hojar, ringa annars folksam. Med 25 000 i självrisk är det en skrotad hoj vart 4e -5e år så då är det lika bra att ta halv istället och sätta på kraschkåpor.

När jag skulle köpa min 954 förra året så surfade jag in på IFs sida och läste på om hondaförsäkringen. Framgick klart och tydligt att det var 15000 i självrisk vid stöld och 25000 i självrisk på vagnskadedelen.

Ringde och tecknade en HALVförsäkring sen när jag köpt hojen. Inga överraskningar alls.

Är folk pantade som litar blint på vad en försäljare säger över telefon?

Ligger ju i ens eget intresse att verkligen kolla upp vad som gäller. Gärna flera gånger och bak å fram.

Så jag är pantad för att ha litat på vad säljaren sa?

Kolla med salus ansvar om du har en sporthoj, de brukar ha schyssta premier på hojar, ringa annars folksam. Med 25 000 i självrisk är det en skrotad hoj vart 4e -5e år så då är det lika bra att ta halv istället och sätta på kraschkåpor.

Jo jag får börja ringa runt och kolla igen. Ville mest uppmärksamma detta för alla andra som eventuellt blir lurade (alt. är pantade?) av säljarna på IF.

Last edited:
säg upp försäkringen, ta någon annan i 10 dagar, sen ringer du IF igen och spelar in samtalet. då har du ett muntligt avtal som håller juridiskt eftersom du har bevis på det! de lär ju säga "fel" igen!

Förresten vart jag också felinformerad av IF för 2 år sedan kom jag på. Förra året fick jag en på tok för billig försäkring av ett annat bolag de hade skickat prisuppgift per mail och lät mig få försäkringen till det priset ändå eftersom att säljaren sagt att offerten skulle gälla i 7 dagar.

Så jag är pantad för att ha litat på vad säljaren sa?

Nej.. När det gäller förs så är det tom så att han kan bli av med registreringen hos FinansInspektionen om h*n ljuger.

Problemet är okunnighet och att det är för få hojar med undantag, som det så sällan frågas om. De flesta har nog aldrig hamnat i situationen öht. Så man får trots allt ha förståelse för den mänskliga faktorn i felet. Att däremot mörka det är förjävligt, jag hoppas att det var ett unikum.

Bergis nån från göteborgskontoret :mad: ;)

Hoppas det löser sig i varje fall!

säg upp försäkringen, ta någon annan i 10 dagar, sen ringer du IF igen och spelar in samtalet. då har du ett muntligt avtal som håller juridiskt eftersom du har bevis på det! de lär ju säga "fel" igen!

Hahaha.. smart! :tummenupp.

Ring inte mig bara för jag har järnkoll ;)!

Last edited:
HUND, jag vet att dom inte är statligt ägda. Jag sa att man kan tro det eftersom dom beter sig så illa!

Ja och dom få andra modellerna borde det ju inte vara speciellt svårt att hålla reda på om man har alla cyklar i stället! :rolleyes:

Dom jobbar faktiskt sånt här hela dagarn och då tycker man att borde borde ha i alla fall en liten gnutta koll på läget...

Last edited:

Ajdå :gnissla

Edit: Honda har märkesförsäkring, en polare har en cbr600, iofs 50 k i självrisk men månadskostnaden kanske är bättre än 127k/år

Pantad och pantad vet jag väl inte. Alldeles för godtrogen kanske?
Lite sund misstänksamhet och tvivel klarar man sig långt på för det mesta.

Tycker det är märkligt att folk inte kollar upp sådana här saker ordentligt innan man handlar bara. Att köpa hoj är ju inget som kommer som en överraskning under en kafferast...

Köpte inte heller hojen under en kafferast, kollade runt på blocket ett tag tills jag hittade några objekt i bra skick och i en rimlig prisklass, ringde runt till lite olika försäkringsbolag och tecknade försäkringen från den dagen jag skulle hämta hojen. Om jag inte köpte den hade jag 14 dagars ångerrätt som det nämnts i tråden. Att jag är godtrogen kan säkert stämma.. skitsamma, folk har uppmärksammat bristen hos f-boaget och jag verkar inte vara den enda som har haft problem med dem.

Är de inte salu ansvar som säger att man måste ha två andra försäkringar hos dem? tror jag provade där med men fick de svaret.....

Försäkringar kan ju också skilja från dag till dag , när jag tecknade min fick jag ett pris men när papprena kom hem fick jag ett annat lite dyrare.. Ringde o kollade vad som va fel och hon räknade igen och jag fick ett Ännu billigare pris....

Men över lag verkar de som flest får bäst pris hos Folksam , prova där och glöm inte gå med i smc ca 350 kr per år men ca 1000 kr rabatt på försäkringen.

Är de inte salu ansvar som säger att man måste ha två andra försäkringar hos dem? tror jag provade där med men fick de svaret.....

Försäkringar kan ju också skilja från dag till dag , när jag tecknade min fick jag ett pris men när papprena kom hem fick jag ett annat lite dyrare.. Ringde o kollade vad som va fel och hon räknade igen och jag fick ett Ännu billigare pris....

Men över lag verkar de som flest får bäst pris hos Folksam , prova där och glöm inte gå med i smc ca 350 kr per år men ca 1000 kr rabatt på försäkringen.

Tack för tipset, är medlem hos SMC så jag ska kolla med folksam :) får hålla tummarna

Se bara till att hojen har en försäkring om den är påställd (minst trafik) annars får du en räkning från TFF och det kostar inte 100:- per dag, snarare 340:- per dag... :gnissla

Se bara till att hojen har en försäkring om den är påställd (minst trafik) annars får du en räkning från TFF och det kostar inte 100:- per dag, snarare 340:- per dag... :gnissla

Är det så mycket nuförtiden? Läste nåt om 180 för tung mc men det kan ju ha ändrats. Kan bli ett dyrt kalas iaf! :banana

Ett avtal baserat på felaktiga uppgifter är breakable, jag kan i telefon eller skriftligen lova en ftg-försäkring för 45:-/ år, men jag har inte befogenhet till. Det är dessutom ett uppenbart fel som begåtts och då finns hål där också.

En sån miss gjordes på mitt förra jobb, det saknades en nolla på en offert (7-siffrig offert) vilket kunden tyckte var kanon. Inte hållbart ändå, även om det är skriftligt.

Tragiskt att säljaren nekar. Jag tror dig fullt ut när du säger att du hörde 6000, den siffran sitter i ryggen. Den enkla rätta hade varit att be om ursäkt, förklara att det blev fel och ta en cigg efter samtalet..

Ev höra med jurist på plats om man kan interimsförsäkra så att du slipper tff tills du hamnar hos ett annat bolag, men jag tror det skulle vara svårt faktikst.

Intressant det där jag ringde nämligen för några veckor sedan till IF och frågade just om en cbr1000rr och fick svaret 6000:- i självrisk. Senare fick jag reda på att så va det inte alls här på sh nämligen 25.000:- i självrisk.

Nu jobbar jag inom värdpappersbranschen och allt på min telefon spelas in frågan är då om jag skulle kunna få rätt om jag hade tecknat?

//Dafe

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...