Försöker mig på nån slags rapport från helgen då..
Hörde talas nån gång i mars om att man skulle börja köra 250cc igen i år i IDM och då på årets Tyska deltävling på Nürburgring. Fräckt tyckte jag såklart! Berättade då för alla som jag kände som kör i IDM att jag också skulle komma och köra i IDM. Iof så kände jag bara Tage Solberg och Roman Rascle som kör i Supersport så det var inte så många som visste om att jag tänkte köra där. Tage tyckte såklart jag skulle ta chansen att köra då men Romans mekaniker sa: "O no, are they gonna race more classes with zwei-takters!?"

Men allt efter att tiden gick så glömde man lite av det racet och började kanske fega ur att ta sig ner dit.
På SM:et på Sviesta så tyckte Raffe att det var trist att SM gjorde ett 9 veckors uppehåll hela sommarn när det då det då borde vara högsäsong att köra hoj. Nånstans borde det finnas ett race att köra tyckte han. Tja, sa jag, det finns ett race på Nürburgring som går ihop med IDM lyckades jag mig minnas. Raffe skulle bara tänka lite på saken sa han men i nästa mening hade han redan bestämt att dit skulle vi oavsett vad. Sagt å gjort den här gången. Blev till att leta fram anmälningspapprena till IDM när man kom hem.
Raffe fuskade lite genom att ta hjälp av dom gamla Tysklandsprofsen Cralle och Palle med sin anmälan. Men inte ens dom fattade mer än hälften hur man fylde i en anmälan helt korrekt. Raffe gav upp och ringde Fredde Watz lillasyrra Linda som fick anmäla honnom. Jag översatte så gott jag kunde med Babel fish och chansade helt vilt på flera rader! För att kalla sig "Internationellt" mästerskap så var dom helt kassa för Tyska är väll inte så internationellt som språk? :/
I tisdags förra veckan så dök Raffe upp hemma hos mig. Eftersom vi ändå var lediga och inte hade nått bättre för oss så bestämde vi oss att åka ner direkt till Tyskland. Skönt att vara på plats och ha kollat in läget lite tyckte vi. Jag hade gått igenom hojen med nya delar då den inte ville köra med så gamla grejjer jag hade i Linköping sist. Så på tisdakvällen rullade vi ut ur Sverige. Efter att ha kört över Öresundsbron så tog vi första stoppet i Köpenhamn. Skönt att inte ha bråttom som sagt! Efter en fika hemma hos Robbin Harms så var vi på vägen igen.
Var skitenkelt att hitta dit till banan. Var bara att följa A1:an tills det stod skyltar till Nürburgring. Jag hade ca 90 mil dit. Var på plats redan på onsdag eftermiddag. Upptäckte i våra papper att fredagsträningen inte började med sin körning förens 12:30 och vårat första pass var kl 15:30.

Men vi var på plats iaf! Inte först av alla ändå men bland dom första var vi.
Första intrycket av när vi rullade in på Nürburgring var en känsla av att man körde in till Liseberg typ. Massor av flaggor överallt och byggnader. Hur skulle man kunna hitta rätt här? Resturanger, hotell, pubar, kiosker, museum, gokarthall osv var det när man kom in. Iof så hade jag varit på några stora banor innan, som gjorde att när jag skulle gå in till resturangen på Knutstorp förra året trodde att jag hade tagit fel dörr och gått in i en städskrubb. Men detta kändes som att denna banan hade bland den bästa standarden på vad som fanns runt omkring en bana, som jag hittils varit på. Audi hade dock hyrt banan på onsdag och torsdagen så vi fick köra och ställa oss längst ner i ett hörn i depån sålänge och kolla på när 50 stycken Audi TT körde i led efter varann.
Dom flesta Tyskar som vi träffade på var hur trevliga som helst. Kanske berodde på att dom fortafarande var med i fotbolls-VM kanske? Alla tyckte det var kul att vi var från Sverige och skulle köra 250cc. Dom flesta vi träffade och sa att vi var Svenska 250-förare frågade om vi kände Palle. Han verkade vara en storkändis här nere. Nu när vi var kända som Palles polare så kunde vi inte semesterköra på banan som vi först hade tänkt. Skit oxå!
Träffade en förare som hette Marvin och hans farsa på torsdagen och snackade med lite med dom. Marvin hade kört hoj ett år mer än mig och körde nu för VM-teamet Keifer-BOS i IDM 125. Det lustiga var att han bara var 13 år! Och han har då lyckats med att köra motorcyklar fler år än mig!?
Personalen på banan förklarade var och hur vi skulle stå i varje klass i depån. Lite besviken blev jag för jag hade hört om att Tyskarna var skitnoga med raka rader och att man använde laserpass typ för att få allt perfekt. Riktigt så var det inte. Men dom flesta skötte sig bra och tvättade av sina bilar och ställde sig hyffsat rätt. Hela raden framför depåboxarna var fylld med stora trailers. Fetare än vad man ser på tex STCC. Även att det var en hel del nyare husbilar överallt gjorde att man inte riktigt kände sig som att man var på ett SM. Men i övrigt så var depån som på ett SM. Hongsong och R6-cup förarna kom dit i gamla bilar och bodde i tält i depån. Den delen kändes mer som på ett b-race. Så variationen på teamen var lite större än på SM. Från VM-team med 3st trailers till förare med C-licens som sov på asfalten i depån i små tält.
Lite olyckligt så hade detta racet hamnat i kläm mellan två andra rätt stora 250cc race, Assen och Most, vilket nog gjorde att antalet förare var lite mindre än vad som skulle kunna vara. Bara en Holländare tex var där trotts att dom har nära dit. Men dom som var där hade puts på sina grjejjer! Där var Tyskarna precis som ryktena sa. Hojarna såg ut som oanvända! Kolfiberkåpor, kolfibertankar och extra allt det värsta hade dom! 2st hade Honda RSW. Den ena var ex Alex Debon och den ägdes av Tysklands motsvarighet till Nordgren - Norman Rank. Den andre hade Henrik Voit. Den var nog Dirk Heidolfs fjolårshoj.
När vi kollade i programmet upptäckte vi att Linda hade anmält Raffe som Ralf-Åke!! haha.. Men han brydde sig inte så mycke om det. Vi var där för att gasa oavsett vad vi hette! Micke Nillsson heter ju inte heller sitt riktiga namn heller ibland.
Var skitnervös första passet. Banan såg ju inte ut som på dataspelet jag hade kört hemma! Mercedes-Arena fanns inte med på spelet F1 2001 och vi skulle köra den kortare versionen på 3,6km istället för den på 5,5km. Skulle man få pisk av förarna i Hongsong bara för att dom hade hemmabana? Hemsk tanke jag hade men redan på mitt allra första passe på fredan så körde jag 1 sekund snabbare än han som sen tog pole där i Hongsong-cupen.
Banan var hur cool som helst att köra på. Men första nya partiet som var Mercedes Arena kändes felkonstruerad för mc. Ännu ett banparti som man lyckats trycka in för att dra ner farten på en bana.. Det gick nerför i inbromsningen, smalnade av, var ojämt, var aldeles för tvär sväng och hade en bula på innerna som gjorde spåret annorlunda. Eller.. det fanns inget spår där! Alla körde helt olika där. Fanns ingen att följa som körde samma spår varje varv där. Fick sen höra av andra som kollade där att det såg ut som att jag körde mest rätt av alla där. Väldigt typiskt mig! Jag kör "rätt" men är aldrig snabbast för det..
Rheinland-Platz Bogen med efterföljande NGK-Chikane var en av dom fräckaste partierna på banan. Man varvade ur på 5:an i en nerförsbacke, la i 6:an och helt ihopkrupen på hojen så körde man genom en sväng i 225-235km/h som efter svängen blev en uppförsbacke. Man såg att kurbsen var rätt nära knät trots att man höll in knät mot tanken. När man sen tittade upp för att se så man kom rätt in till chikanen så gick ögonen i kors! Man såg 4 chikaner då!!

Ner snabbt till trean och full gas genom den chikanen. Yeehaa!
Kvalade 9:a i första kvalet och 12:a iandra av dom 21 som vi var i 250. Raffe var 11:a i första och 9:a i andra. Raffe hade problem med fjädringen. Jag hittade Holländaren André, som Nordgren använder sig av för att serva fjädringen på våra hojar. Varje gång André gjorde nått på Raffes hoj så sänkte han sig 1-2 sek på banan! Jag tyckte han fick känna på min hoj oxå då. Den är perfekt sa han! Typiskt igen!
Något som Tyskarna var duktiga på var att följa sitt tidschema. Stod det att man skulle köra 15:15 så körde man 15:15:00 prick! Oavsett vad som hände på banan innan och trotts att man bara hade 5 minuter mellan klasserna. Dom skötte sig som proffs och klarade att genomföra sitt arrangemang helt utan problem!
Cralle och Lindén är nere i krokarna för att fira Janne Leek som fyllde 60 veckan innan. Varför är ni inte snabbast undrar dom. Tja, några Tyskar körde jue snabbare än oss sa vi. Dom skrattade för dom hade nog hoppats på att få höra sånna där dåliga bortförklaringar som alla racerförare alltid har att det var nått fel på hojen osv. Alla förare som tyckte vi var coola för vi var Pallanders polare vågade knapt prata med oss sen när dom även såg att vi var polare med Cralle!! Tur jag inte sa att jag känner Robbin Harms med och kör med hans gamla stövlar och handskar. haha..
Till racet så en timme innan när jag skulle sätta på däcksvärmarna upptäckte jag att det nog var pyspunka där bak! Hade 0,95 i tryck.. Fick bli till att byta däcket lite snabbt där. Inga Tyskar hade några grejjer med för att kränga däck med!! "Nä, Dunlop, Michelin, Pirelli, Metzeler och Bridgestone är ju här och gör det åt oss." Problemet var bara att dom redan hade börjat packa ihop sina grejjer då vi körde sist på dagen. Tage och Carl Berthelsen hade dock grejjer med sig som kunde lånas.
Kom ut till racet och ställde upp oss på griden. Där fick man stå i typ 10min. Komentatorerna hann gå igenom startfältet för publiken och Europe-The final count down spelade dom med innan! Världens kortaste rödljus och starten blev sådär men hängde på Raffe direkt. Låg i en klunga på 4 man genom dom första 10 varven. Sen tappade jag dom lite när vi började varva dom långsammare förarna. Gjorde en omkörning på en annan som jag först trodde var en varvning i den kurvan man kör på i 6:an! Tror publiken gillade det! Men jag gör nog helst inte om det!! Visasde sig sen att jag tog en placering på den manövern.
Publiken var föressten helt tokiga! Dom gillade dessutom när förarna burnade och körde på bakhjulet. Då stod dom upp och skrek typ!
Körde nog mitt roligaste race hittils! Sänkte mig med 1,3 sekunder på racet mot min kvaltid. Det motsvarade typ 4 sekunder snabbare än snabbaste tiden i Hongsong!!

Min körning börjar hitta tillbaka igen efter att inte riktigt velat komma ur vinterdvalan då SM nog började på tok för tidigt i år. Jag är jättenöjd med min körning där nere. 9:a av 21st där många var okända för oss sen innan kanske inte säger så mycket men det var riktigt kul att köra hoj igen! Dom snabbaste förarna som körde där och som hänger runt i EM tappade jag 2-4 sek/varv på. Men dom hade ju hemmabana får jag ursäkta mig med så att Cralle & Lindén får en sån ursäkt som dom ville ha!
Funktionärerna stoppade mig ute på banan och ville jag skulle burna efter racet. Fick bjuda lite jag med och la två feta burnisar. Var nog 7 år sen jag burnade senast. Här hemma får man jue inte göra sånt. Där gjorde alla det och gjorde man inte det fick man nog en utskällning. Alla förare hade platta däck och gummi fastsmält på stötdämpare/kutsarna inne på parc fermé efter racet.
På en pub så lärde dom sig att hälla upp Bitburger i deras största glas så fort dom såg oss i dörren. Tog bara tre kvällar så hade dom lärt sig vad vi ville ha! Där kom vi föresten på att vi skulle köra nordslingan med våra racers. Steve Jenkner och Dirk sa dock att det inte gick att köra oförsäkrade hojar där. Så vi fick beställa in mer öl istället och ljuga vidare med Tyskarna.
En rolig grej är att någon, tydligen en Svensk förares farsa, hade lurat i Steve Jenkner om att Karlskoga var en landsvägsbana. Så han var lite nervös över att köra EM där! hehe..
Enda tråkiga med helgen var att mina polare i IDM Supersport, Tage och Roman, båda vurpade. Tråkigt även att Reuterholt inte heller kom i mål! Men annars var det världens bästa race hittils för mig och jag kommer gärna tillbaka dit nästa år!! //Anders #20.