Idioter som står och skriker vid vägkanten

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
http://www.youtube.com/watch?v=esyK1MoOiqA

Här har vi en till demonstrerande bilist som vill visa att han hatar hoj åkare: vi var ute och körde när vi möter en häst och samtidigt kommer ikapp en bil. Vi saktar ner kraftigt för att ta hänsyn till hästen så den inte blir rädd och skenar iväg. Min kompis framför har blås som hörs rätt kraftigt så därför så kör han om bilen som är framför lugnt och fint för att inte gasa så jävligt eftersom hästen fortfarande är nära. Han i bilen ger den värsta killerblicken man kan ge. Efter det så lägger han sig till vänster en rätt bra bit och hindrar omkörning. sen slutar det med att man trycker ner hojförar ryktet till botten!

Visar man inte at man vill köra om så blir det så här. Sen att han ligger över hela vägbaran gör många mc åkare med när man vill om dom på småvägar.

Hamna bakom en glidarhoj på en sån här väg och dom kör på samma sätt. Inte alltid man blir förbisläppt av dom heller.
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Låter som idiotgubben ute vid Lygnern, eller? Som för övrigt tyckte det var en bra idé för några år sedan att grusa en av kurvorna där ute för att MC skulle hålla ner hastigheten.. eller så ville han bara ta livet av nån.. :kulspruta

Yes du vet vem jag pratar om . säger bara så här nästa gång stannar jag för å dra ner byxorna visa han :arsele
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Har råkat ut för exakt samma sak fast då hade idioten en liten unge på axlarna och jag kom i bilen hade det inte varit för att han hade ett barn med sig så skulle jag stannat. känndes bäst efteråt att jag gjorde som jag gjorde.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ok den första filmen där tycker jag gubbjäveln som hoppar ut är en idiot. Men den andra filmen som är utlagd av wdac säger jag bara SKYLL DIG om du kör så jävla idiotiskt på en femtioväg, en vacker dag är det en älg som kliver ut och då får dom skrapa upp dig från vägen eller skölja bort dig med ett högtryck. Undrar om du är lika cool då?
Är älgar förbjudna på 70 vägar eller varför är det där farligare än 90% av allt onsdags gasande?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ytterligare ett exempel på varför folk hoppar ut framför hojen:
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5885931
Tittar jag på förutsättningarna för att någon ska hoppa ut är de ofta:
Avståndet till hojen när folk hör hojen, avståndet ska vara "stort", på 70-väg (ca 20m/s) gärna mer än 100meter.
Hastigheten ska vara "låg", typ 70.
Så låg hastighet att folk hinner hoppa ut framför hojen (100meter/20m/s=5sekunder).
De hojåkare som råkar ut för det här kör troligen med en hastighet som är ungefär vad som står på skyltarna, i varje fall inte mycket över av säkerhetsskäl och kanske av behålla körkortet skäl. :tummenupp
De har dessutom "slipon med ett grymt ljud".
Själv har jag aldrig råkat ut för det. Förmodligen pga rätt tysta originalljuddämpare (sliponet åkte av när jag skulle köra bana i höstas).
Däremot har jag efter originalljuddämparen kom på plats råkat ut för en van som körde ut ur en häck vid sidan av vägen. Det gick bra för vanen bromsade när föraren såg mig (gul hoj, mc-jacka i varselfärg gulgrönt) och det var ledigt i vänsterfilen inget möte. Ja annars hade det blivit åkern till vänster. (Jag har valt avkörning tre gånger förr, senast i vintras vid möte med bil som körde om).
Så slipon har en nackdel, folk hoppar ut, men slipon har en STOR fördel, folk hör när hojen kommer och det minskar risken de kör ut med bil framför hojen.
Så råkar man ut för folk som hoppar ut framför hojen så betyder det att hojen hörs :)confused: du vet väl om det?) och att föraren i stort följer skylthastigheten eller tom kör ännu långsammare av säkerhets skäl. :tummenupp
 
Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Blev nyfiken på hur snabbt han egentligen kör i filmen, eftersom många säger att han kör 70 km/h.

En mittdragen varningslinje (M3 TSFS 2010:171) är 9 meter lång och har 3 meter mellan markeringarna. Jag räknade till 29 sådana i filmen som är 12 sekunder lång. Det blir 29 m/s = 104 km/h.

Med detta vill jag absolut inte säga att gubben som hoppar ut gör rätt, för det tycker jag definitivt inte att han gör. Som i alla andra situationer så handlar det om ömsesidig respekt.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Blev nyfiken på hur snabbt han egentligen kör i filmen, eftersom många säger att han kör 70 km/h.

En mittdragen varningslinje (M3 TSFS 2010:171) är 9 meter lång och har 3 meter mellan markeringarna. Jag räknade till 29 sådana i filmen som är 12 sekunder lång. Det blir 29 m/s = 104 km/h.

Fast det där ser inte ut att vara förhållande 3:1, så frågan är när dessa varningslinjer är dragna. Föreskrifterna du hänvisar till trädde i kraft december 2010, och det är väl tveksamt att den här vägen målats om sen dess?
Frågan är vilka föreskrifter som gällde då den där vägen målades.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Blev nyfiken på hur snabbt han egentligen kör i filmen, eftersom många säger att han kör 70 km/h.

En mittdragen varningslinje (M3 TSFS 2010:171) är 9 meter lång och har 3 meter mellan markeringarna. Jag räknade till 29 sådana i filmen som är 12 sekunder lång. Det blir 29 m/s = 104 km/h.

Med detta vill jag absolut inte säga att gubben som hoppar ut gör rätt, för det tycker jag definitivt inte att han gör. Som i alla andra situationer så handlar det om ömsesidig respekt.

He he, BUSTED! :crash
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Fast det där ser inte ut att vara förhållande 3:1, så frågan är när dessa varningslinjer är dragna. Föreskrifterna du hänvisar till trädde i kraft december 2010, och det är väl tveksamt att den här vägen målats om sen dess?
Frågan är vilka föreskrifter som gällde då den där vägen målades.

Varningslinjen i denna form har funnits länge, det är bara författningen som ändrats 2010. Jag kan inte komma på någon annan markering som det skulle kunna vara.

TSVFS 1990:6 (där varningslinjen ser likadan ut)
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1990nr006.pdf
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varningslinjen i denna form har funnits länge, det är bara författningen som ändrats 2010. Jag kan inte komma på någon annan markering som det skulle kunna vara.

TSVFS 1990:6 (där varningslinjen ser likadan ut)
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/1990nr006.pdf

I vägmärkesförordningen VMF (1978:1001) anges iaf förhållandet 1:3
och dessa mått.
http://www.trafikverket.se/PageFiles/20636/03_langsgaende_markeringar_vagmarkering.pdf

Så jag tror också att din skattning av hastigheten bär sannolikhetens prägel. Det hade alltså blivit indraget kk. I synnerhet som det var genom ett samhälle.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Där ligger förvisso hus utmed vägen, men samhälle? Förutsatt att vi talar om ursprungsfilmen?


Jag brukar lite slarvigt kalla det för samhällen, dvs när man är ute och åker kurvvägar men där vägen plötsligt passerar gårdar och bostadshus. Alltså såna passager där man gör klokt i att dra ned på farten mtp ungar, utfarter och för att inte sabba för mc-minoriteten.
By är kanhända ett bättre uttryck.
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Har råkat ut för exakt samma sak fast då hade idioten en liten unge på axlarna och jag kom i bilen hade det inte varit för att han hade ett barn med sig så skulle jag stannat. känndes bäst efteråt att jag gjorde som jag gjorde.

Säg inte att du körde överdom för att det var ett barn med ?! :confused:


:p
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
När ja säger säkerheten menar jag att om jag inte ser mer än 15m framåt med halv så känns de betydligt säkrare att ja drar på mitt helljus så jag faktiskt ser vart ja kör.

Det är konstigt, ja har fått möte många ggr när ja kommit i bil av mc förare med helljus, störande? nej faktiskt inget ja reagerat på ( därför har ja aldrig trott andra bilister blivit speciellet påverkade när man på hoj kommit med helljus ).

Men ni som sitter och skriver att " man då riskerar andras liv "

Ni menar på allvar att de skulle vara samma ljusstyrka på bil som mc gällande helljus?


Kör inte då det är mörkt om du inte ser något. Ganska enkelt, eller?

Här har vi en till demonstrerande bilist som vill visa att han hatar hoj åkare: vi var ute och körde när vi möter en häst och samtidigt kommer ikapp en bil. Vi saktar ner kraftigt för att ta hänsyn till hästen så den inte blir rädd och skenar iväg. Min kompis framför har blås som hörs rätt kraftigt så därför så kör han om bilen som är framför lugnt och fint för att inte gasa så jävligt eftersom hästen fortfarande är nära. Han i bilen ger den värsta killerblicken man kan ge. Efter det så lägger han sig till vänster en rätt bra bit och hindrar omkörning. sen slutar det med att man trycker ner hojförar ryktet till botten!



Det ser inte ut som att du markerade att du ville om direkt.
Är det en synvilla?
 

nitell

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
Järfälla
Hoj
BMW G650 XMoto -07
Är älgar förbjudna på 70 vägar eller varför är det där farligare än 90% av allt onsdags gasande?

Du vet väl att alla som tar större risker än en själv är idioter, och alla som är lite försiktigare är fega moralpoliser. Det är ju bara en själv som sitter med facit, och vet vad som är rätt nivå i alla lägen...
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top