Råkade ut för en sur jävel till gubbe för ett tag sen, men då satt jag förvisso i bilen... Kom körande i maklig takt, höll ca 75 mätarfart på 70-sträcka (och min mätare visar väl sisådär 10% fel i den hastigheten, så ganska precis laglig fart) och allt var frid och fröjd. Då ser jag en gubbe komma gående på andra sidan vägen, och helt plötsligt så tar han ett stort steg rakt ut i vägen och sträcker upp långfingret. Verkligen viftar med fingret så nära mig som han bara vågar (som om jag skulle kunnat missa vad det var han visade upp

). Jag stannar på första bästa vändplats en bit längre fram, vänder, kör tillbaka och kör efter gubben in på den infart han precis gått in på. Vevar ner rutan och säger, lugnt och sansat:
"Jag uppskattar inte den där gesten, kan du förklara vad det där skulle vara bra för?".
- Jahadu, och jag uppskattar inte ditt sätt att köra! vrålar gubben.
"Och vad var det för fel med min körning menar du?"
- Du kör alldeles för fort!
"Ok, så 75 på mätaren är alldeles för fort!?"
- ... Isåfall är det fel på din mätare! Stick nu!
Jag blir alldeles paff, helt mållös... Vafan, tror gubben att han har polislaser i ögonen eller?

Skulle hans ögonmått vara bättre än min hastighetsmätare!?

Backar ut från uppfarten, men precis innan jag ska köra så ropar jag åt honom att "Du kan gott bättra på attityden!"
Gubben blir då helt vansinnig och springer fram till bilen och frågar vad i helvete jag sitter och säger!?

Upprepar då, lugnt och stilla: "Du kan gott bättra på attityden". "Du också!" vrålar gubben. "Stick nu!"
Vetifan vad han trodde att jag sa... Tänkte bara att nu snart så försöker han väl nita mig eller något...
Vafan är det för folk egentligen?