Idag kom brev med info om höjd a-kassa.

dsundelin skrev:
2661578 Ska jag skriva med vattenfärg och måla bilder så du fattar?

Personligen skulle jag uppskatta otroligt mycket om du med vattenfärg försökte skriva ditt nästa inlägg, be någon i personalen posta en bild på spektaklet under kvällen.

Chrille skrev:
2661435
Men en sak slår mig.... VARFÖR ska en student vara med i a-kassan? Borde inte pensionärerna vara med också då??

Kanske för att det är dumt att gå ur den och därefter måste jobba upp sitt år igen när man gått ut och inte har något jobb?

Markus skrev:
2661579 Personligen skulle jag uppskatta otroligt mycket om du med vattenfärg försökte skriva ditt nästa inlägg, be någon i personalen posta en bild på spektaklet under kvällen.

Jag bad dem men det var tyvärr slut på vatten. :gnissla

Last edited:
UrbanTiger skrev:
2661405 Men allt blir bättre när alla förstått att det inte lönar sig att inte jobba. Vill man inte jobba så får man skylla sig själv om man inte kan bo kvar i sin bostad utan man får acceptera att bli utslagen och sluta sina dagar i en grön kontainer nere i hamnen.
Därför ska du betala mer A-kassa och om du nu inte vill jobba så ska du snabbt lära dig din nya levnadsnivå.
Det är logiskt.

Men om man nu verkligen vill jobba då, och inte kan få jobb?

Ska man skylla sig själv då?

Ska man skylla sig själv för att man heter Yusuf Bahran?

Ska man skylla sig själv för att man öht flyttade till Sverige?

Ja men då förstår jag vad du menar...

Här kommer en liten snutt från en av insändarna i DN idag.

"...Här i Sverige kommer 'nya arbetarpartiet' att sänka a-kassan och tvinga oss arbetslösa att ta låglönejobb."

Ojmenstackarslilladå!

anja skrev:
2661613 Här kommer en liten snutt från en av insändarna i DN idag.

"...Här i Sverige kommer 'nya arbetarpartiet' att sänka a-kassan och tvinga oss arbetslösa att ta låglönejobb."

Ojmenstackarslilladå!

För jäkligt! Ska de behöva tvingas ta ett jobb? Och - gud nåde - ett låglönejobb? Vart är vi på väg när vi tvingar arbetslösa att ta jobb? Upp till kamp kamrater, det här kan verkligen inte få fortsätta.

anja skrev:

Ojmenstackarslilladå!

Men nutte! (vill du ha en kram och varm chocklad?)

Sporthojarn skrev:
2661586 Men om man nu verkligen vill jobba då, och inte kan få jobb?

Ska man skylla sig själv då?

Ska man skylla sig själv för att man heter Yusuf Bahran?

Ska man skylla sig själv för att man öht flyttade till Sverige?

Ja men då förstår jag vad du menar...

Tycker du det är rättvist med dagens system, dvs att Yusuf bara får 80%?

Biturbo skrev:
2661420 Jo att hans föräldrar är sossar har jag redan listat ut.. Men jag är nog för trött för att ha någon läsförståelse ännu. Jag får återkomma när jag druckit morgonkaffet.
Morgonkaffe klockan halv tre på eftermiddagen? :confused:

Det här landet är fullt av lata djävlar som hellre ligger hemma och kollar på Martha Stewart än jobbar. Påståendet att "alla arbetslösa VILL ha ett jobb" ligger strax efter tidningen Bamse på trovärdighetsskalan.

DÄRFÖR är det bra att de höjer avgiften.

anja skrev:

Ojmenstackarslilladå!

Jag vill verkligen inte ta denna debatt på internet men jag gör det mer än gärna irl. Men nu är du så korkad så jag blir matt.

A-kassan är en av två vikta grundstenar i arbetarrörelsen.

Man brukar förklara vad vi menar genom en saga.

"Tänk er ett köksbord. Runt bordet sitter fjorton smeder. Det är alla smeder i samma stad. De är upprörda över de låga lönerna. Det räcker inte till mat till barnen.
Runt bordet lovar de varandra att ingen ska arbeta för en lön lägre än 22 öre i timmen. Och ingen av dem ska arbeta på söndagar.
Runt köksbordet bildade de, just då, sin första fackförening.
På bordet lägger alla 25 öre i den tomma kakburken. För de förstår alla att de måste spara pengar för att stå starka om de ska kunna tvinga arbetsgivaren att acceptera deras krav.
Kakburken är deras första strejkkassa.
Men en av de fjorton är ändå osäker. Han har inget arbete och tycker kravet på 22 öre är för högt. De andra måste nöja sig med mindre. Annars kommer han inte få något arbete.
Då tar en av de övriga och ställer sin tomma kaffekopp mitt på bordet. I den lägger alla en krona. Det räcker till en veckas lön för den som inget arbete har.
Den urdruckna kaffekoppen är deras första arbetslöshetskassa.
De tar att brevpapper och skriver ner sina krav och går alla nästa dag till sina arbetsgivare och kräver att de ska skriva under deras villkor. Arbetsgivarna accepterar 20 öre i timmen och de skriver på.
De har genomfört sin första förhandling. Och brevpappret är deras första avtal.
Det är detta som är en fackförening, löftet till varandra om priset och villkoren för vårt arbete. Och insikten om att vi bara kan nå detta om alla är eniga. Och att vi tillsammans måste ha ekonomiska resurser för att kunna skydda detta löfte till varandra.
Det är det vi gör i facket.
Vi lovar varandra"
Hans Karlsson

Ja det är detta vi tror på i facket, och vi anser att det fungerar. A-kassan startade vi alltså för att skydda och hjälpa varandra.

Att sänka a-kassan kommer göra det svårare för oss att hålla löftet. Det är därför vi är ledsna.

Vi tror inte heller man gör detta för att det ska löna sig bättre att arbeta. Vi vet att högern gör detta enbart för att slå mot arbetarrörelsen. Det förstår vi självklart eftersom vi är gamla fiender. Eftersom många inom högeren ändå inte tror att vi bör ha en arbetslöshet lägre än 4-5%.

Självklart tar vi chansen att opinonsbilda när frågan är på tapeten.

Om det i idologiskt perspektiv är rätt eller fel att bedriva denna typ av kamp orkar jag inte ta här.

/Jonatan Karreskog, avdelningsstyrelseledamot Svenska byggnadsarbetarförbundet avd. 9

Jahapp, en livs levande antidemokrat. Det är inte var dag minsann. :banana

Jag träffade en tant idag som beordrade mig att undersöka polisens kopplingar till nazityskland, sedan skrek hon och pekade på en skylt där det stod något om fotograferingsförbud och skyddsobjekt, jag trodde hon skulle vara den mest rubbade person jag kom i kontakt med under hela dagen, men sedan läser man ovan trams och förstår att man kanske skulle lyssnat mer på skriket och läst mindre av tramset.

Markus skrev:
2661790 Jahapp, en livs levande antidemokrat. Det är inte var dag minsann. :banana

Jag tror ändå att du kan vara seriös. Jag skulle nog våga påstå att jag är demokratiskt lagd. Men du får gärna förklara.

Jonte VSB R-T skrev:
2661777Men nu är du så korkad så jag blir matt.

(... följt av en massa fackföreningsdravel...)

Talsättet "att kasta sten i glashus" har i och med ovanstående påstående personifierats.

Skulle nog sålla mig till skaran som är för omvandlingar inom akassan.
Men skulle gärna se lite mer argument för vissa saker som nämns, Skalmans kasta sten i glashus tex. Och gärna förklara varför facket suger, inte bara säga att det gör det (om det är din ståndpunkt).

FreddaAbborre skrev:
2661982 Skulle nog sålla mig till skaran som är för omvandlingar inom akassan.
Men skulle gärna se lite mer argument för vissa saker som nämns, Skalmans kasta sten i glashus tex. Och gärna förklara varför facket suger, inte bara säga att det gör det (om det är din ståndpunkt).

Min glashuskommentar syftade på Jontes kommentar om att Ania är så korkad att han blir matt, när Jonte själv påvisar klara tecken på att vara intellektuellt underutrustad med sitt inlägg, och hade inte så mycket med själva sakfrågan att göra. Bl.a. följande påståenden från Jonte stödjer min tes:

"Vi vet att högern gör detta enbart för att slå mot arbetarrörelsen."
"Eftersom många inom högeren ändå inte tror att vi bör ha en arbetslöshet lägre än 4-5%."

Indoktrineringen inom (S)ekten och facket verkar ha lyckats förvånansvärt bra i detta fall. Det har tydligen belönats med en uppsatt position inom det egna facket, som sig bör, Jonte är en god Kamrat.

Fackföreningar är bra att ha, rent av nödvändiga. Dock inte i sin nuvarande form, de har alldeles för stor makt i Sverige. Så fort man inte håller med om fackets åsikter och ståndpunkter är man en svikare, förrädare, borgarsvin, eller något annat kul, och man ska mobbas, frysas ut, hatas, samt helst också brännas på bål som den kättare man är.
Det är min fullt allvarliga åsikt att det är fackföreningarna som är den stora bromsklossen på sveriges arbetsmarknad, och som ser till att den är statisk och orörlig, bl.a. genom att hårdnackat hålla LAS om ryggen. Om arbetsmarknaden varit mer rörlig (läs: facken hade inte bromsat dynamiken) hade vi t.ex. inte behövt ha alla dessa bemanningsföretag som dyker upp till höger och vänster, utan företagen kunde fokuserat på att anställa arbetskraften direkt. LAS är en av anledningarna till att företag inte vågat anställa, om vederbörande är mer eller mindre oduglig kan man ju inte sparka honom till förmån för en som vill göra ett bra jobb.
Naturligtvis ska det finnas ett visst anställningsskydd också, men LAS i sin nuvarande form är ett skämt.

Nu blev det inte så mycket om a-kassan, men du fick iaf min åsikt om varför jag anser att facket suger (i sin nuvarande form).

Last edited:
Jonte VSB R-T skrev:
2661777 Jag vill verkligen inte ta denna debatt på internet men jag gör det mer än gärna irl. Men nu är du så korkad så jag blir matt.

A-kassan är en av två vikta grundstenar i arbetarrörelsen.

Man brukar förklara vad vi menar genom en saga.

"Tänk er ett köksbord. Runt bordet sitter fjorton smeder. Det är alla smeder i samma stad. De är upprörda över de låga lönerna. Det räcker inte till mat till barnen.
Runt bordet lovar de varandra att ingen ska arbeta för en lön lägre än 22 öre i timmen. Och ingen av dem ska arbeta på söndagar.
Runt köksbordet bildade de, just då, sin första fackförening.
På bordet lägger alla 25 öre i den tomma kakburken. För de förstår alla att de måste spara pengar för att stå starka om de ska kunna tvinga arbetsgivaren att acceptera deras krav.
Kakburken är deras första strejkkassa.
Men en av de fjorton är ändå osäker. Han har inget arbete och tycker kravet på 22 öre är för högt. De andra måste nöja sig med mindre. Annars kommer han inte få något arbete.
Då tar en av de övriga och ställer sin tomma kaffekopp mitt på bordet. I den lägger alla en krona. Det räcker till en veckas lön för den som inget arbete har.
Den urdruckna kaffekoppen är deras första arbetslöshetskassa.
De tar att brevpapper och skriver ner sina krav och går alla nästa dag till sina arbetsgivare och kräver att de ska skriva under deras villkor. Arbetsgivarna accepterar 20 öre i timmen och de skriver på.
De har genomfört sin första förhandling. Och brevpappret är deras första avtal.
Det är detta som är en fackförening, löftet till varandra om priset och villkoren för vårt arbete. Och insikten om att vi bara kan nå detta om alla är eniga. Och att vi tillsammans måste ha ekonomiska resurser för att kunna skydda detta löfte till varandra.
Det är det vi gör i facket.
Vi lovar varandra"
Hans Karlsson

Ja det är detta vi tror på i facket, och vi anser att det fungerar. A-kassan startade vi alltså för att skydda och hjälpa varandra.

Att sänka a-kassan kommer göra det svårare för oss att hålla löftet. Det är därför vi är ledsna.

Vi tror inte heller man gör detta för att det ska löna sig bättre att arbeta. Vi vet att högern gör detta enbart för att slå mot arbetarrörelsen. Det förstår vi självklart eftersom vi är gamla fiender. Eftersom många inom högeren ändå inte tror att vi bör ha en arbetslöshet lägre än 4-5%.

Självklart tar vi chansen att opinonsbilda när frågan är på tapeten.

Om det i idologiskt perspektiv är rätt eller fel att bedriva denna typ av kamp orkar jag inte ta här.

/Jonatan Karreskog, avdelningsstyrelseledamot Svenska byggnadsarbetarförbundet avd. 9

Och vad är det för fel med att jobba på söndagar då?
:mad:

:D

Jonte VSB R-T skrev:
2661777 En julsaga...

Fint! Jag kan också berätta sagor:

"Tio smeder bor i samma by. Alla lägger de 1 krona var i en kaffekopp. Utöver detta får alla i hela byn lägga pengar i kaffekoppen, vare sig de vill eller inte, vare sig det BEHÖVS 10 smeder i just den byn eller inte.

3 av de tio smederna är dåliga smeder, och får inga jobb. De skulle kunna ta jobb på det lokala McDonalds istället, men med de ökade reskostnaderna det skulle innebära så skulle de få mindre pengar över, än om de bara gick och sparkade i marken och inkasserade kaffekoppspengar. Så de skiter i att jobba. De andra smederna bryr sig inte, för de är nöjda med att vara 10 smeder som kan hålla ihop när det blir slagsmål efter dansen varje lördag. Om tre börjar på McD riskerar de att få spö."

Hur sagan slutar? Befolkningen i byn får nog, väljer in Prins John och hans Sheriff i slottet, och dessa sänker folkets del av kaffekassan, och höjer smedernas. Folket jublar! Följande dans är inte smederna lika stora i käften som vanligt, och ett harmoniskt lugn och en välsignad frid sänker sig över riket.

Jonte VSB R-T skrev:
2661777

Då tycker jag det rimliga borde vara att någon av smederna inser att, "jag har inte råd att ge mina barn mat, det är bäst jag letar ett annat jobb"
När en smed blivit snickare och den andra flyttat till grannstaden där det saknades smeder, så kommer de resterande tolv att ha tillräckligt med jobb för att för att barnen ska få mat.
En enkel tillgång och efterfrågan.

Kommer inte berget till muhammed (det gör det nästan aldrig) så får muhammed röra på sig.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul