Idag köper jag en Honda CBR1000RR -2010

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Fick bra försäkring ifrån Honda kommer betala 19 000 kr helår, helförsäkring.

Mycket nöjd, plus att jag kan plocka ut hojen när jag vill :yoparty

Grattis.

Men du, kolla till självrisken på försäkringen om det nu är IF´s märkesförsäkring. Tycker att 15.000:- i självrisk vid stöld och 25.000:- vid skada är lite väl saftigt.

Fick enl. offert stöld 5000 kr och skada 6000 kr... :D

29 år bor på kungsholmen, mc-kort sen 2005.

Hoppas du har det skriftligt, varje gång jag pratat med IF så har jag fått samma siffror men kollar man deras villkor på nätet så ser man att det är annat som gäller.

Så dubbellkolla detta noga för de kan backa och säga att de gjort fel så vips sitter du där med den högre självrisken, finns några sådana stories att läsa här på SH.

15k för stöld och 25k för vagnskada är det på märkesförsäkringen när det gäller sportmodellerna.

http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/MC/2011/Honda_3177_8.pdf

Visst, 25k kan låta saftigt när den ramlat från stödet och en kåpa har spruckit. Men den dagen man vurpar, hojen gör ett par volter och gafflarna knäcks så är det inte så farligt på en nyare hoj.

har man råd, så skit samma!!!!!!
stort grattis till en fet hoj ;)

25.000 i självrisk vid vagnskada.
Det är SJUKT dyrt!

Tanken med en försäkring är att du INTE ska behöva betala om nått händer. Eller?

Det är SJUKT dyrt!

Tanken med en försäkring är att du INTE ska behöva betala om nått händer. Eller?

Självrisk slipper man väl bara ifall någon annan är vållande, och då får ju den som är vållande betala din självrisk också.
Så vitt jag vet kommer man aldrig undan självrisken.

Det är SJUKT dyrt!

Det är skillnad på "dyrt" och "mycket pengar".

Självrisken betalar du bara om själv vållat olyckan. Är det någon annans fel så betalar du inte.

Totalskrotar du din 2010-års sporthoj pg a eget misstag så tycker inte jag att 25.000:- är "dyrt" för att få ut en helt ny.

Och anledningen till att den är såpass hög på sportmodellerna är ju ganska självförklarande.

Visst, 25k kan låta saftigt när den ramlat från stödet och en kåpa har spruckit. Men den dagen man vurpar, hojen gör ett par volter och gafflarna knäcks så är det inte så farligt på en nyare hoj.
Oavsett värdet på hojen så är 25 tusen 19 tusen mer än 6 tusen och kanske inte så roligt att få det avdraget från värdet på hojen alt behöva betala in vid skada. Har jag en bil för 500 tusen så skulle det inte vara så roligt att ha en självrisk på 100 tusen.

I läget för TS så tror jag tyvärr att handläggaren inte såg noteringen för sportmodeller.

Oavsett värdet på hojen så är 25 tusen 19 tusen mer än 6 tusen och kanske inte så roligt att få det avdraget från värdet på hojen alt behöva betala in vid skada.

Nej, alltså, jag håller med om att det är mkt pengar.

Men frågan är om det är så mkt roligare att betala 40k/år eller vad nu en "vanlig" helförsäkring kan kosta för TS. Det är ju inte säkert att man hamnar i ett läge där man behöver betala självrisken till skillnad från en högre vanlig premie.

I läget för TS så tror jag tyvärr att handläggaren inte såg noteringen för sportmodeller.

Håller med. Har själv fått en felaktig premie (dock inte från IF) för att de missade att det var en sportmodell.

Men frågan är om det är så mkt roligare att betala 40k/år eller vad nu en "vanlig" helförsäkring kan kosta för TS. Det är ju inte säkert att man hamnar i ett läge där man behöver betala självrisken till skillnad från en högre vanlig premie.
Jo exakt, det är ju helhetsbilden som räknas. Håller man sig skadefri ett par år innan man behöver nyttja försäkringen så kan man hamna på plus med en lägre premie och högre självrisk gentemot det omvända. Brukar själv välja högre självrisk på mina bilar, men då är det dock oftast frågan om mindre summor.

Grattis till ett mycket bra hoj val, du kommer säkert bli väldigt nöjd:tummenupp

Det "komiska" är att plantorna ALDRIG ser den noteringen... Även när jag påpekade att självrisken inte stämde så kollade hon med en kollega och sa att det gjorde den, kallade henne inkompetent på ett par innovativa sätt och la sedan på. :död

Spela in samtalet :-)

Med självrisk på över 10.000:- så får man ju se det som en halvförsäkring med helgardering mot att man totalskrotar hojen. Småskador fixar man utan att blanda in försäkringsbolag, men det är skönt att man inte står helt utan ersättning den dagen man planterar hojen ordentligt i potatisåkern.

Hellre det än att betala premier som motsvarar en ny hoj efter tre år.

Jag har kört halvförsäkrat i fem år nu, så jag kan totalskrota och använda pengarna som försäkringsbolaget inte fått till att köpa en likadan hoj igen pga värdeminskning osv.

Spela in samtalet :-)

Med självrisk på över 10.000:- så får man ju se det som en halvförsäkring med helgardering mot att man totalskrotar hojen. Småskador fixar man utan att blanda in försäkringsbolag, men det är skönt att man inte står helt utan ersättning den dagen man planterar hojen ordentligt i potatisåkern.

Hellre det än att betala premier som motsvarar en ny hoj efter tre år.

Jag har kört halvförsäkrat i fem år nu, så jag kan totalskrota och använda pengarna som försäkringsbolaget inte fått till att köpa en likadan hoj igen pga värdeminskning osv.

Visst är det så, ville bara göra Herman uppmärksam på att det han hört på telefon förmodligen inte stämmer.
Själv valde jag Folksam där jag får en helårsförsäkring för nästan samma pengar som IF´s märkesförsäkring fast med skillnaden att självrisken är human.

Höga självrisker är nog något som vi får leva med tyvärr. Statistiken är inte till vår fördel, för ett par år sedan så hade "hela" beståndet sporthojar varit inne för skadehantering sett över en treårsperiod, och jag tvivlar på att det är annorlunda idag (något att kolla upp kanske...).
Jag skulle gärna ha någon form av helförsäkring som täckte funktion med inte kosmetika (dvs. knäckt gaffel - ja/repig stänka - nej).

Men för att återgå till topic - grattis till en fin hoj!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti