Idag har jag grejjat med hojen...

Ser finfint ut, men et tips kan vara lite kortare skruv, vi körde med 11 mm i crossdäck, de som körde mer vek sig eller så gick de av.
Drar de bra med mutter i plåtskruv annars?

Detta däcket satt på en 100kg tyngre Bmw GS förra vinter som framdäck, nu har det biffats upp som bakdäck till Ktm´n. Inte en enda skruv har gått av ännu :tummenupp

Kommer inte riktigt ihåg diametern på skruven, men M5 muttern drar riktigt gott. Återstår ju att se dock :rolleyes:
Skall kränga detta på fälg idag förhoppningsvis.

Köpte ett par begagnade crossfälgar idag för isåkning, svårt o få tag på om man inte vill lägga en förmögenhet. De passade såklart inte helt 100, men det blir till o låta svarvas lite distanser och ny framaxel.

Men bakdäcket börjar ta sig, satan vad tungt det är och kränga med all extra slang o cykeldäck i.

Men det blir garanterat fräckt som nån sa :tummenupp

Bifogat

• isdäck2.jpg
    isdäck2.jpg
    64.3 KB · Visningar: 144
Fan va hårdrock, kolla noga så den fina ljuddämparn överlever med, de har ju flisats sönder lite grejer på isen ;)

Hmm det har jag inte tänkt på, kanske ska montera dit orginal. Är ju ett 110-80-19 däck, inte så brett.

Shimsa ljuddämparn bara annars, synd om man sabbar en sån fin, en på isen förra året repade sin krök vid inbromsningar med :tummenupp

Köpte ett par begagnade crossfälgar idag för isåkning, svårt o få tag på om man inte vill lägga en förmögenhet. De passade såklart inte helt 100, men det blir till o låta svarvas lite distanser och ny framaxel.

Men bakdäcket börjar ta sig, satan vad tungt det är och kränga med all extra slang o cykeldäck i.

Men det blir garanterat fräckt som nån sa :tummenupp

Som kolle säger, se till att ha distans till dämparen. Och få bak däcket så långt som möjligt för det flexar ganska bra och det är tråkigt att äta sig in i svingen.

Just det, skaffa biltema styrmuffar och dreva hojen minst 15/45. Sen så blir det åka av :banana

Last edited:
Samtidigt som Paser bytte slang för att sen ha sönder den tre ggr fick jag lite hjälp med att dra igång handtagsvärmaren på hojen. Den kommer göra susen när det är under nollan på kvicksilvret. det blev riktigt varmt o skönt :tummenupp

Just det, skaffa biltema styrmuffar och dreva hojen minst 15/45. Sen så blir det åka av :banana

gör det så stor skillnad med drevningen?, sitter orginaldrevning på min nu, 14/50, körde den matematiska vägen och orginaldrevningen ger mig 9.0 utväxling på högsta växeln, altså 125km/h vid 9000rpm, med 45 drev bak skulle jag få 8.1 utväxling och 137km/h, 15/45 ger mig 147km/h. Hojen varvar lite drygt 9000 så kan väl dra upp den i nästan 130 med standardväxling, räcker inte det eller måste man köra 150km/h på isen? :gnissla låter sketafarligt :tungan

Attans, ja, får ta det nästa gång...den krokiga...

Någon som har tips på vad man gör åt en fabrikssned framskärm?

Den sticker ca 4cm åt sidan.

EDIT: Schnygg avatar Päser
Värmepistol och bocka själv, annars kan man ju köra över en spisplatta men du har ju induktionsspis så det funkar inte, men hade du haft gasspis så hade det gått hur bra som helst.

Eller en vanlig spis med vanliga plattor.

Har du aldrig bockat bandyklubbor, eller?

Värmepistol och bocka själv, annars kan man ju köra över en spisplatta men du har ju induktionsspis så det funkar inte, men hade du haft gasspis så hade det gått hur bra som helst.

Eller en vanlig spis med vanliga plattor.

Har du aldrig bockat bandyklubbor, eller?

Keften din gamla sura gubbe :mad:

Sist jag spelade innebandy var när Tre kronor gick på tv4 och då kokade jag faktiskt upp vatten som jag doppade klubban i. SÅDESÅ! :mattias

Nu får jag väl gå till hyreshuset brevid, där har dom gamla skruttiga spisar. Svårt bara att värma så stor del av skärmen...

Keften din gamla sura gubbe :mad:

Sist jag spelade innebandy var när Tre kronor gick på tv4 och då kokade jag faktiskt upp vatten som jag doppade klubban i. SÅDESÅ! :mattias

Nu får jag väl gå till hyreshuset brevid, där har dom gamla skruttiga spisar. Svårt bara att värma så stor del av skärmen...
Är bara att gratulera dig om du har en tillräckligt stor gryta så du får ner framskärmen i den. :tummenupp

Hur lång tid tror du att det skulle ta att få det att koka upp?

gör det så stor skillnad med drevningen?, sitter orginaldrevning på min nu, 14/50, körde den matematiska vägen och orginaldrevningen ger mig 9.0 utväxling på högsta växeln, altså 125km/h vid 9000rpm, med 45 drev bak skulle jag få 8.1 utväxling och 137km/h, 15/45 ger mig 147km/h. Hojen varvar lite drygt 9000 så kan väl dra upp den i nästan 130 med standardväxling, räcker inte det eller måste man köra 150km/h på isen? :gnissla låter sketafarligt :tungan

Ja faktiskt, det går ganska fort men underlaget är platt o fint så det är ju inga problem :banana . Har provat mig fram och kör jag 14/50 så lägger jag i 4:an (sista växel på en KTM cross från 07-08 för er som undrar :D ) ut ur kurvan och så får den gå som en bålgeting om man vill ha fart, något som motorn inte mår helt bra av. Nu lägger jag i 4:an en tredjedel in på de långa rakorna med 15/45.

Iskörning är ganska likt motard i utväxling o fjädring. Så skruva gärna in returen bak för att undvika jobbiga kast. Och på motarden har jag två växlar till så den borde göra 190-200. Ska ut o prova om isdäcken passar på motarden (inte säkert att radialbromsen får plats på en crossfälg) :va

Då var det dags igen.

Riva framdämpare för det årliga packboxbytet.
Även hög tid för drivpaketsbyte, oljebyte, lamell-/kopplingskorgsbyte samt läge att få upp putzen igen.

Vidare måste jag lösa mitt sliponbekymmer. Någon som har/vet om en bra rörknäckare i bün? Alternativt har ett smutt mellanrör till R1 liggandes?

Bifogat

• DSC00047_1.jpg
    DSC00047_1.jpg
    151.2 KB · Visningar: 65
  • DSC00048_1.jpg
    DSC00048_1.jpg
    104.7 KB · Visningar: 69
  • DSC00049_1.jpg
    DSC00049_1.jpg
    95.3 KB · Visningar: 83
Då var det dags igen.

Även hög tid för drivpaketsbyte, oljebyte, lamell-/kopplingskorgsbyte samt läge att få upp putzen igen.

Vidare måste jag lösa mitt sliponbekymmer. Någon som har/vet om en bra rörknäckare i bün? Alternativt har ett smutt mellanrör till R1 liggandes?

Fint framstöd du har, Förra århundradet, alltså innan Facebokk och sånt så låg det en Ferrita afgasanleitungsverkstadt på baksidan av Ok-macken i kållered som byggde spezialanpassade system.

Då var det dags igen.

Det är ju samma bilder som förra året. Erkänn att du bara ligger på soffan i år och dricker äggtoddy.

Ja faktiskt, det går ganska fort men underlaget är platt o fint så det är ju inga problem :banana . Har provat mig fram och kör jag 14/50 så lägger jag i 4:an (sista växel på en KTM cross från 07-08 för er som undrar :D ) ut ur kurvan och så får den gå som en bålgeting om man vill ha fart, något som motorn inte mår helt bra av. Nu lägger jag i 4:an en tredjedel in på de långa rakorna med 15/45.

Iskörning är ganska likt motard i utväxling o fjädring. Så skruva gärna in returen bak för att undvika jobbiga kast. Och på motarden har jag två växlar till så den borde göra 190-200. Ska ut o prova om isdäcken passar på motarden (inte säkert att radialbromsen får plats på en crossfälg) :va

jag fick inte dit min. kanske kan gå med en 320 skiva men mitt ok tog i ekrarna. annars kan du ju flytta över gaffeln från crossen?

Fint framstöd du har, Förra århundradet, alltså innan Facebokk och sånt så låg det en Ferrita afgasanleitungsverkstadt på baksidan av Ok-macken i kållered som byggde spezialanpassade system.
Werrsta stödet. Fungerar klanderfritt!

Det är ju samma bilder som förra året. Erkänn att du bara ligger på soffan i år och dricker äggtoddy.
Dig lewrar man inte! äggtoddy roccksksks!

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...