Idag är jag lite ledsen, vovven fick somna in

Been theere :(

Det är inte lätt, det verkade iaf. som det gick ganska snabbt :angel

Jag talade med en veterinär en gång som sa att det enligt hans mening ofta är bättre att låta djuren somna in "i tid" än att hålla dem vid liv så länge som möjligt och "plåga" dem för ägarens skull.

Det är ett svårt beslut att fatta :död Jag tycker det är ok. så länge humöret är bra, självklart kan inte en hund på 10-12 år vara lika pigg som den var i sin ungdom, trots att den för en lite lugnare tillvaro kan den ha det bra.

Usch vad tråkigt! :( Du får passa på att krama katten ännu mer nu då! Tröstkram!

USID skrev:
.. självklart kan inte en hund på 10-12 år vara lika pigg som den var i sin ungdom..

Min kära bordercollie Pi blev 15år och var som en unghund genom hela sitt liv sånär som på sista året. I och med en fästingburen sjukdom hann åldern ikapp henne och på mindre än tre veckor förvandlades hon till pensionär. En mycket glad pensionär måste jag tillägga. Lite omställning blev det förstås. Istället för trappen fick vi ta hissen, istället för att valla häst under ridtur, fick hon nöja sig med att hämta den i hagen, osv. Det var en mycket speciell hund som istället för att valla får älskade hästar, och gillade att få "vetrinärtratt" på sig för då tyckte hon att hon var fin! :hihi
Trots att jag inte hade bott hemma på många år var hela min familj med hennes sista stund. Pi hade haft en av sina piggare dagar vilket gjorde det hela svårare, och jag låg på golvet intill henne när hon till sist fick somna in.

Det här var ett par (3?) år sen men jag saknar henne massor fortfarande. Tack och lov hade jag en hund till. Eller har fortfarande. :) Hon blev 14 år i vintras, och när hon inte sover (vilket hon gör en hel del) är hon pigg och glad, om än lite senil. Jag är tacksam för varje dag hon är "frisk", jag vet ju att hon är "lite till åren". Längre vill jag inte tänka just nu.

/Anneli

Tråkit att så många delar mina erfarenheter, men samtidigt är det ju ett gissel vi djur-älskare får dras med :(
Det kändes tomt idag när man inte möttes av en svart best som kastade sig fram mot bilen för att hälsa.
Han hade tydligen spökat för mamma i natt också, hon hade hört garderobsdörrarna slå i hans rum (de gjorde det när han la sig mot dem) och även hört andra mystiska ljud därifrån. Nåväl, han är ju inget ont spöke som tur är.

Nu kanske vissa av er tycker det är konstigt att skaffa en ny hund så kort inpå, men alla är vi olika. Det blev ingen Grand Danois då vi har hört för mycket dåligt om dem och utan personliga erfarenheter med den hunden så hoppade vi över det.
Istället flyttade en liten jycke av samma ras som Lord in i huset ute på landet. Han har inget namn än men det löser vi under morgondagen hoppas jag. De hämtade honom 20:30 nu ikväll utanför Borlänge tror jag. 60 mil tur och retur sent en lördagkväll. Mamma kunde inte vänta till imorgon, hon är väldigt ledsen och ville göra detta idag, och jag tyckte det var en bra idé.
Säljaren fick till och med ut en veterinär nu en lördagkväll för att besiktiga honom inför försäljning....

Jag har inte träffat honom ännu men så fort jag vaknar imorrn åker jag ut till honom och ser vad det är för en liten krabat.
Saknaden efter Lord är fortfarande stor men tanken på att Lords säng inte behöver stå oanvänd gör mig glad.

Dee_cati skrev:
2141699 Tråkit att så många delar mina erfarenheter, men samtidigt är det ju ett gissel vi djur-älskare får dras med :(
Det kändes tomt idag när man inte möttes av en svart best som kastade sig fram mot bilen för att hälsa.
Han hade tydligen spökat för mamma i natt också, hon hade hört garderobsdörrarna slå i hans rum (de gjorde det när han la sig mot dem) och även hört andra mystiska ljud därifrån. Nåväl, han är ju inget ont spöke som tur är.

Nu kanske vissa av er tycker det är konstigt att skaffa en ny hund så kort inpå, men alla är vi olika. Det blev ingen Grand Danois då vi har hört för mycket dåligt om dem och utan personliga erfarenheter med den hunden så hoppade vi över det.
Istället flyttade en liten jycke av samma ras som Lord in i huset ute på landet. Han har inget namn än men det löser vi under morgondagen hoppas jag. De hämtade honom 20:30 nu ikväll utanför Borlänge tror jag. 60 mil tur och retur sent en lördagkväll. Mamma kunde inte vänta till imorgon, hon är väldigt ledsen och ville göra detta idag, och jag tyckte det var en bra idé.
Säljaren fick till och med ut en veterinär nu en lördagkväll för att besiktiga honom inför försäljning....

Jag har inte träffat honom ännu men så fort jag vaknar imorrn åker jag ut till honom och ser vad det är för en liten krabat.
Saknaden efter Lord är fortfarande stor men tanken på att Lords säng inte behöver stå oanvänd gör mig glad.

Det är helt rätt att skaffe en ny direkt.Det gjorde vi med.. det tar inte bort sorgen, men det underlättar.. den förra hunden kommer alltid finnas kvar i ditt minne och den nya kommer vara precis lika underbar som den förra.

Dee_cati skrev:
2141699Han hade tydligen spökat för mamma i natt också, hon hade hört garderobsdörrarna slå i hans rum (de gjorde det när han la sig mot dem) och även hört andra mystiska ljud därifrån. Nåväl, han är ju inget ont spöke som tur är.

Upplevt samma sak, dock inte garderobsdörrar utan tassande ljud en trappa upp. De lever nog kvar i hjärnan ganska länge :(

Förslag på nytt namn: Duke, lite "adligt" på samma sätt som Lord sedan associerar man även till nåt annat roligt :)

Dee_cati skrev:
2141699

QUOTE]

Vad är det för ras?

USID skrev:
2141948 Upplevt samma sak, dock inte garderobsdörrar utan tassande ljud en trappa upp. De lever nog kvar i hjärnan ganska länge :(

Förslag på nytt namn: Duke, lite "adligt" på samma sätt som Lord sedan associerar man även till nåt annat roligt :)

Tack för tipset, det låter faktiskt riktigt bra! Ska se om han ser ut som en liten Duke :)

Blip, det är en Flat Coated Retriver. Perfekta familjehundar som även funkar skitbra som jakthund.

Dee_cati skrev:
2142083 Tack för tipset, det låter faktiskt riktigt bra! Ska se om han ser ut som en liten Duke :)

Blip, det är en Flat Coated Retriver. Perfekta familjehundar som även funkar skitbra som jakthund.

Jakt? Man kan väl inte MÖRDA vilda djur heller :hihi

Familjehund låter bra, rejäl hund också och ingen förklädd råtta som andra småhundar.

jobigt som fan sånt där. sitter snart i samma sits själv med en gammal hund som börjar bli mer o mer trött..
fyy har ingen lust att ta det steget till veterinären

Idag är man nykär, i nya vovven! Han är riktigt söt och väldigt lugn, inte alls som Lord var, både på gott och ont. Han har sovit mest hela dagen men ibland får han några ryck och busar litegrann.
Namnet fick bli Charlie, mamma tyckte det passade honom bäst.
Några bilder:

Bifogat

• P5070069.jpg
    P5070069.jpg
    92.8 KB · Visningar: 65
  • P5070087.jpg
    P5070087.jpg
    93.3 KB · Visningar: 50
  • P5070094.jpg
    P5070094.jpg
    84.3 KB · Visningar: 48
Grymt sorgligt, bävar för när den dagen kommer till min lilla vovve.

V.I.F

Kerplunk skrev:
2143378 Åhh, vilken söt liten pajsare!!! :kär

Jag eller hunden :gnissla Jo, han är så där söt så man inte kan sluta gosa med honom. Sen luktar han så gott också, valpdoften slår aldrig fel.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg