Idag är jag lite ledsen, vovven fick somna in

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Idag när jag åkte ut till garaget hos mina föräldrar så stod mamma på gräsmattan och grät medans Lord (vovven) satt bredvid.
När jag kom fram så visade det sig att han inte kunde andas utan harklade bara men efter att jag flyttade honom till skuggan och la honom i gräset så blev det lite bättre.
Två utav katterna hade kommit fram och den äldsta av dem (lika gammal) la sig bredvid oss och såg lite undrande ut.
Jag ringde min storebror och sa att han fick skynda sig på om han skulle hinna säga farväl till Lord och 5 minuter senare sladdade han in på gården.
Lord blev jätteglad över att se honom och försökte verkligen vara sig själv men ju mer han kämpade, desto mindre luft fick han. Han pep fram några svaga hälsningar till Magnus (min bror) och viftade på svansen.

Min mamma och min styvfar fick åka till veterinären och vare sig jag eller min bror kände att vi orkade följa med. Min bror vägrade dessutom inse att det var slutet, han hoppades in i det sista att han skulle komma hem igen :gråta
En timme senare ringde mamma och sa att Lord fick somna in och han var jättelugn in i det sista och verkade inte alls ledsen. Han hade drabbats av hjärtflimmer varpå lungorna blev svaga och även resten av honom.

NU känns det bättre men ett tag var det riktigt sorgligt, även nu tittar några tårar fram när jag skriver. Men som sagt, han slapp lida mer än nödvändigt och han fick 13 bra år. Han hade en stor "bond"-gård att röra sig fritt på, behövde aldrig vara kopplad och förutom ett ormbett har han sluppit tråkigheter tidigare.
Nu ska jag gå och lägga mig och krama katten lite extra!
Imorrn kommer det känns väldigt tomt att gå in i Lords tomma rum och inte få höra en galen hund som skäller på alla fåglar som flyger över gården (fågelhund, Flat coated retriver).

Bifogat

• Lord.jpg
    Lord.jpg
    119.3 KB · Visningar: 187
Skickar en jättestor kram till dig :krama
Lord har det nog jättebra där han är nu..massa små tikar som svassar runt o flirtar med honom ;)
Var inte ledsen, han finns hos dig fortfarande :) I ditt hjärta. Kram Shirin

Edit: ursäkta *fnizz/kjamis*varningen på inlägget... :rodnar

Nursey skrev:
2139542 Skickar en jättestor kram till dig :krama
Lord har det nog jättebra där han är nu..massa små tikar som svassar runt o flirtar med honom ;)
Var inte ledsen, han finns hos dig fortfarande :) I ditt hjärta. Kram Shirin

Edit: ursäkta *fnizz/kjamis*varningen på inlägget... :rodnar

Den stackaren fick aldrig komma till skott *tror jag iaf* men både jag och brorsan ville att de skulle avla fram några små-lords men det ville inte mamma.
Nåja, jag får hoppas på att det är som du säger att han har hittat några små söta retriver-flickor där han är nu.
Fast det är så här kort inpå så är hans efterträdare troligtvis redan bestämd och förhoppningsvis kommer det i framtiden springa omkring en Grand Danois på Lords jaktmarker. Vi visste att den här dagen skulle komma så det är inget som bestämdes idag.
Jag är glad att det skedde idag iaf, när det var en strålande sommardag istället för en regnig dag för det hade inte Lord tyckt om.

God natt på er, nu ska jag sova ruset av mig och hoppas på att det känns bättre imorrn!

Jag vill inte ens tänka på när det är jag som står där med lillskrutten. Jag vet inte vad jag ska säga, det är så grymt sorgligt. :krama

Last edited by a moderator:
RIP Lord!! Beklagar sorgen. Det är fruktansvärt att förlora en familjemedlem, jag vet... :pannkyss

Usch så sorgligt det är att tvingas ta bort ett djur. :(

Fasar för den dagen vi måste ta farväl av våran gammelhund, antar att det är hand som står näst på tur. Han har problem med hjärtat och det blir inte bättre av att det är varmt ute. Fick ett anfall i slutet av förra sommaren och då trodde jag att det var kört. Som tur var hann vi in till veterinären i tid, även om jag höll på att köra av vägen flera gånger, det är inte lätt att stortjuta och försöka köra bil samtidigt. Har haft honom i mer än halva mitt liv och har svårt att tänka mig hur det ska bli utan honom.

Skickar massor med tröstkramar till dig och din familj! :pannkyss

sorligt med djur. hoppas dock att läkarna ger mig en spruta så jag kan somna in när slutet är nära och inte håller igång en kropp som ändå ska dö. vi behandlar våra djur med större ömhet och förståelse än med varandra.

Mkt tråkigt att höra! Jag var 7år då våran hund dog, en lugn o mysig collie, den levde i 14, minns sista ögonblicket med hunden.... nog det enda jag minns från min tid som 7åring....

:(

Usch.
Det är aldrig kul när sådana oundvikliga saker händer :(

Uttrycket "Man vet aldrig vad man har innan man förlorat det" kanske passar in.

Ta hand om era nära och kära så gott ni kan medan dom ännu är i livet :)

Det där kan tas på fel sätt, men du förstår.

beklagar sorgen. vet prcis hur det känns fastän att det var mycket länge sen.
men nu får jycken iaf obegränsat med ben i himlen :gråta

RIP

Usch så sorgligt! Det är hemskt när ens små fyrbenta ska springa vidare. Man får försöka se det positiva, att de ofta får det bättre på de vidsträckta ängarna med massa lekpolare.

Dee_cati skrev:
2139536 Idag när jag åkte ut till garaget hos mina föräldrar så stod mamma på gräsmattan och grät medans Lord (vovven) satt bredvid.
När jag kom fram så visade det sig att han inte kunde andas utan harklade bara men efter att jag flyttade honom till skuggan och la honom i gräset så blev det lite bättre.
Två utav katterna hade kommit fram och den äldsta av dem (lika gammal) la sig bredvid oss och såg lite undrande ut.
Jag ringde min storebror och sa att han fick skynda sig på om han skulle hinna säga farväl till Lord och 5 minuter senare sladdade han in på gården.
Lord blev jätteglad över att se honom och försökte verkligen vara sig själv men ju mer han kämpade, desto mindre luft fick han. Han pep fram några svaga hälsningar till Magnus (min bror) och viftade på svansen.

Min mamma och min styvfar fick åka till veterinären och vare sig jag eller min bror kände att vi orkade följa med. Min bror vägrade dessutom inse att det var slutet, han hoppades in i det sista att han skulle komma hem igen :gråta
En timme senare ringde mamma och sa att Lord fick somna in och han var jättelugn in i det sista och verkade inte alls ledsen. Han hade drabbats av hjärtflimmer varpå lungorna blev svaga och även resten av honom.

NU känns det bättre men ett tag var det riktigt sorgligt, även nu tittar några tårar fram när jag skriver. Men som sagt, han slapp lida mer än nödvändigt och han fick 13 bra år. Han hade en stor "bond"-gård att röra sig fritt på, behövde aldrig vara kopplad och förutom ett ormbett har han sluppit tråkigheter tidigare.
Imorrn kommer det känns väldigt tomt att gå in i Lords tomma rum och inte få höra en galen hund som skäller på alla fåglar som flyger över gården (fågelhund, Flat coated retriver).

Stackars er. Vet precis hur det känns. Minns alla glada stunder tillsammans & tänk att ni ses igen!

OLJEKYLD GSXR skrev:
2139806 Jag vill inte ens tänka på när det är jag som står där med lillskrutten. Jag vet inte vad jag ska säga, det är så grymt sorgligt. :krama
Instämmer :pannkyss

Dee_cati skrev:
2139536 Idag när jag åkte ut till garaget hos mina föräldrar så stod mamma på gräsmattan och grät medans Lord (vovven) satt bredvid.

Riktigt tråkigt! Har också hund och kan tänka mig hur det känns! :(

Så sorgligt, men ändå fint. Han måste ha haft det riktigt bra som "gårds-hund".

Ååååh...snyft detta känns xtra i hjärtat utav allt jag läst om i kväll... Är dessvärre rädd för att jag inom kort sitter i samma säte själv. Har ju Golden vovven Simbo som blir 11 år nu i vår och han har tacklat av väldigt mycket bara sista halvåret, i stort sett sedan vi fick den lille bebisen. Han är inte direkt sjuk så man kan se det, men...väldigt seg, och har fått en del kvisslor, en del har spruckit och så..man undrar vad det är....Tycker mest synd om honom när jag ser hur hans liv har förändrats,..fast å andra sidan verkar han ändå trivas med tillvaron...så jag ids inte släcka hans låga än...han tycker så mycket om våran 7 månaders bebis..så att låta honom lämna jordelivet nu (har varit nära ett par ggr) tycker jag ändå vore taskit mot honom, neeej sanningen att säga så skjuter man det bara framför sej för man vill inte ta tag i det..mer än om jag ser att han lider, då är det dags,,så ni gjorde helt rätt. ...Men det kommer snart en dag...när min alra bästa vän försvinner förgott, vi har levt med varandra i 11 år nu väldigt nära,..det är tungt att ha rollen som den som bestämmer när sista bilfärden vankas...Men jag kommer finnas med honom till sista ljuset lämnar hans ögon, det är det minsta jag kan skänka honom...Hoppas dina sista månader blir härliga Simbo..din Matte
Och du, DeeCati--tack för att du skrev så fint......MVH Nettan

Bifogat

• DSC01065 (Small).JPG
    DSC01065 (Small).JPG
    38.6 KB · Visningar: 39
Nettan skrev:
2141328 Ååååh...snyft detta känns xtra i hjärtat utav allt jag läst om i kväll... Är dessvärre rädd för att jag inom kort sitter i samma säte själv. Har ju Golden vovven Simbo som blir 11 år nu i vår och han har tacklat av väldigt mycket bara sista halvåret, i stort sett sedan vi fick den lille bebisen. Han är inte direkt sjuk så man kan se det, men...väldigt seg, och har fått en del kvisslor, en del har spruckit och så..man undrar vad det är....Tycker mest synd om honom när jag ser hur hans liv har förändrats,..fast å andra sidan verkar han ändå trivas med tillvaron...så jag ids inte släcka hans låga än...han tycker så mycket om våran 7 månaders bebis..så att låta honom lämna jordelivet nu (har varit nära ett par ggr) tycker jag ändå vore taskit mot honom, neeej sanningen att säga så skjuter man det bara framför sej för man vill inte ta tag i det[ Kortade texten lite ]MVH Nettan

Jag anar hur du tänker och känner! Jag fick höra av min uppfödare för den hundusligen vi har nu, att om vi tycker och känner det som att Alma (hunden) mår bra och trivs så är det så! Jag tror att man som ägare har ganska bra koll på hur hunden mår. Får man känslan av att nåt kanske inte är bra, så tror jag det är så också. Men tycker man att vovven är glad och nöjd, om än trött och gammal -så är det så. Alla som haft ett husdjur och brytt sig om denna tror jag har ganska bra koll på hur det lilla livet mår.

Mitt lilla filosofiska inlägg denna lördagskväll :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg