Idag är jag ledsen för att...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Nu kommer jag gå lite OT för tråden, men jag hoppas det är okej under omständigheterna.

Jag körde som sagt in hunden till sjukhuset igen i söndags kväll och under måndagen hade han en temperatur som låg fortsatt över 40 grader. Veterinären hörde därför av sig i måndags eftermiddag och sa att det var läge att fatta beslut om kortisonets vara eller icke vara. Då de fortfarande inte vet var problemet sitter så var detta en chansning då det skulle kunna få motsatt effekt än den önskade, men eftersom det även är skadligt att ha så hög feber under så pass lång tid så bestämde vi oss för att sätta in kortison under måndagskvällen.

I tisdags, omkring lunch, hörde de av sig och sa att han var feberfri och även om det var lite tidigt att säga något säkert så kändes det som om det var på väg åt rätt håll. Vi fick ett kort meddelande under kvällen som sa att tempen fortsatt höll sig på rätt sida av febergränsen, så vi började få lite hopp igen.

Igår eftermiddags så hörde de av sig och sa att tempen såg ännu bättre ut och att han var väldigt mycket piggare än han varit den senaste veckan. Vi fick därför åka in och hämta hem honom igår, och det känns som om han börjar vara sig själv igen. Det är tydligt att han inte fattar att han dansat tango med liemannen den senaste veckan.

Även om vi inte fått svaren på benmärgsproverna ännu, och även om de kan visa på att han har leukemi, så känns det för tillfället riktigt bra. Jag trodde på allvar att det var sista gången jag såg honom när jag lämnade honom på sjukhuset i söndags kväll.

Utanför djursjukhuset i lördags, innan vi åkte hem
Jens sjuk 3 red.jpg

Hemma igår igen. Kolla på TV med husse i sängen, business as usual.
Jens sjuk hemma igen red.jpg
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu kommer jag gå lite OT för tråden, men jag hoppas det är okej under omständigheterna.

En hek massa bortklippt...

Utanför djursjukhuset i lördags, innan vi åkte hem
View attachment 453489

Hemma igår igen. Kolla på TV med husse i sängen, business as usual.
View attachment 453490

Jag har endera missat det eller så har du inte nämnt det men vad är det för ras?

Låt oss hoppas på ett långsiktigt välmående...:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu kommer jag gå lite OT för tråden, men jag hoppas det är okej under omständigheterna.

Jag körde som sagt in hunden till sjukhuset igen i söndags kväll och under måndagen hade han en temperatur som låg fortsatt över 40 grader. Veterinären hörde därför av sig i måndags eftermiddag och sa att det var läge att fatta beslut om kortisonets vara eller icke vara. Då de fortfarande inte vet var problemet sitter så var detta en chansning då det skulle kunna få motsatt effekt än den önskade, men eftersom det även är skadligt att ha så hög feber under så pass lång tid så bestämde vi oss för att sätta in kortison under måndagskvällen.

I tisdags, omkring lunch, hörde de av sig och sa att han var feberfri och även om det var lite tidigt att säga något säkert så kändes det som om det var på väg åt rätt håll. Vi fick ett kort meddelande under kvällen som sa att tempen fortsatt höll sig på rätt sida av febergränsen, så vi började få lite hopp igen.

Igår eftermiddags så hörde de av sig och sa att tempen såg ännu bättre ut och att han var väldigt mycket piggare än han varit den senaste veckan. Vi fick därför åka in och hämta hem honom igår, och det känns som om han börjar vara sig själv igen. Det är tydligt att han inte fattar att han dansat tango med liemannen den senaste veckan.

Även om vi inte fått svaren på benmärgsproverna ännu, och även om de kan visa på att han har leukemi, så känns det för tillfället riktigt bra. Jag trodde på allvar att det var sista gången jag såg honom när jag lämnade honom på sjukhuset i söndags kväll.

Utanför djursjukhuset i lördags, innan vi åkte hem
View attachment 453489

Hemma igår igen. Kolla på TV med husse i sängen, business as usual.
View attachment 453490

Skönt med lite positiva nyheter, det är ju inte över förrän det är över! :tummenupp Vi hoppas att det håller i sig! :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har endera missat det eller så har du inte nämnt det men vad är det för ras?

Låt oss hoppas på ett långsiktigt välmående...:tummenupp

Han är någon form av gatukorsning. Kvalificerade gissningar säger att han är Dvärgpinscher och Chihuahua, men vi har inte bekräftat det ännu. Jag tycker dock det känns som om det kan stämma för han har liksom kroppen från en Pinscher och benen från en Chihuahua.

Han är infångad på gatan i Dublin för drygt 3 år sedan och har varit hos oss sedan slutet av april 2017. Vi har haft planer på att skicka in ett DNA-test för att få se var han har för föräldrar, men det har inte blivit av ännu.


Tack till alla för all support. Ibland gör det väldigt mycket att få prata av sig lite när det känns tufft. :krama
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Han är någon form av gatukorsning. Kvalificerade gissningar säger att han är Dvärgpinscher och Chihuahua, men vi har inte bekräftat det ännu. Jag tycker dock det känns som om det kan stämma för han har liksom kroppen från en Pinscher och benen från en Chihuahua.

Han är infångad på gatan i Dublin för drygt 3 år sedan och har varit hos oss sedan slutet av april 2017. Vi har haft planer på att skicka in ett DNA-test för att få se var han har för föräldrar, men det har inte blivit av ännu.


Tack till alla för all support. Ibland gör det väldigt mycket att få prata av sig lite när det känns tufft. :krama

Hur mår hunden?:)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hur mår hunden?:)

Han mår jättebra. Han har varit feberfri sedan förra veckan och igår var vi på återbesök och tog nya prover och plockade stygnen från benmärgsprovet. Blodproverna såg jättebra och alla blodkroppar fanns där de skulle. Vi fick även svaret på benmärgsproverna och de visade inga tecken på cancer, så allt känns riktigt bra nu.

Han kommer fortsätta käka kortison ett tag framöver och vi ska göra lite återkommande provtagningar med några veckors mellanrum för att hålla koll på läget.

Det hade såklart varit skönt att veta vad det var som var fel, men de har inte hittat någon förklaring ännu så jag antar att vi får vara nöjda med resultatet som det är.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kul! Grattis.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lite trivialt kanske i denna tråd bland cancer och döda vänner, men väl mc-relaterat så känns ändå rätt på sh.

Tog ut gixxern en runda idag, lite pissigt väder, men ändå inte värre än man åkt i någon gång när vädret vänt innan man ska hem.

Nå, i vilket fall så verkar tomgången som bortblåst, ville dö i garaget när jag startat för att värma upp motorn medan hjälmen går på. Nåja tänker att det är ju fuktigt kallgarage och har varit minusgrader inatt, motorn kanske fortfarande är kall som Karstaag och lite grinig, aldrig hänt förr men vaknar säkert bara man får lite värme i grejorna. Men nej, vill dö i varje korsning och tappar effekt på låg konstantgas (typ när man kör transportsträcka, hela tiden). Känns jäkligt udda, inte som att den misständer eller så utan nästan som att den kvävs. Var blött, kallt och väldigt skitigt, mycket löv och så, och mina M7RR varndrade runt en hel del, så vet inte riktigt hur den beter sig på topp, men kändes som att det försvinner när man ger lite. Inga felkoder/meddelanden heller, konstigt nog.
Surt, har varit fint att ha en hoj som bara fungerar, perfekt, hela tiden, två sekunder på startmotorn efter några månader vinter och - brumm, ut och skrapa fotpinnar. Tar hur mycket smisk som helst. Framförallt nu när man varken har tid att felsöka eller råd att låta någon annan göra det.
Gixxern har väl inte varit den mest spännande hoj, men väldigt "bra" att köra, och pålitlig oberoende läge.
Men tänker den börja sura så kan jag lika bra byta ut den mot en italienare tror jag bestämt. :3freak
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lite trivialt kanske i denna tråd bland cancer och döda vänner, men väl mc-relaterat så känns ändå rätt på sh.

Tog ut gixxern en runda idag, lite pissigt väder, men ändå inte värre än man åkt i någon gång när vädret vänt innan man ska hem....
Gixxern har väl inte varit den mest spännande hoj, men väldigt "bra" att köra, och pålitlig oberoende läge.
Men tänker den börja sura så kan jag lika bra byta ut den mot en italienare tror jag bestämt. :3freak

App, app, app, det är många som enligt en annan tråd anser att allt italienskt, och även engelskt, är av så dålig kvalitet att de inte borde få tillverka fordon. :7peta

Men är du inte lika fördomsfull, och kan ge ditt fordon kärlek och omvårdnad, kanske du kan byta till en italiensk SportHoj ändå... :tungan
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du har inte fått Klas Klättermus som hyresgäst i luftburken? Det är de tiderna nu...

Ja det är möjligt, tanken har slagit mig.
Ser det som konstigt att det ska klarna upp när man ger lite om så är fallet bara. Visst mer spjäll = mer luft = mindre problem, men borde ändå tappa effekt när man drar ur tycker jag. Nu var jag ju aldrig norr om 10k iofs.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
App, app, app, det är många som enligt en annan tråd anser att allt italienskt, och även engelskt, är av så dålig kvalitet att de inte borde få tillverka fordon. :7peta

Men är du inte lika fördomsfull, och kan ge ditt fordon kärlek och omvårdnad, kanske du kan byta till en italiensk SportHoj ändå... :tungan

Nja jag tänker att om den ändå ska stå i garaget istället för att köras så kan den väl få se snygg ut åtminstone. :hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du har inte fått Klas Klättermus som hyresgäst i luftburken? Det är de tiderna nu...

Ja det är möjligt, tanken har slagit mig.
Ser det som konstigt att det ska klarna upp när man ger lite om så är fallet bara. Visst mer spjäll = mer luft = mindre problem, men borde ändå tappa effekt när man drar ur tycker jag. Nu var jag ju aldrig norr om 10k iofs.

Ja, kan du inte ens få en Suka att gå bra är det nog ett bra val! :D

Vid det här läget hade nog detta passat mycket bättre i förbannad tråden istället. Det blir jag iofs ledsen över.

Gick ut i garaget för en titt när sambon och lillkillen gått och sova, är ändå trött på jobbet så kan likväl vara astrött.

Redan innan jag börjat ser jag varningstecken, något har onekligen varit framme.

37zol2t90o6ahxynvt4i0men


Luftburken dock kliniskt ren, båda sidor. Lite tid att köra kombinerat med väl servat, kunde göra en hjärntransplantation där inne, nemas problemas, covid-fri zon.

nbz6ysbz3o7c27skayng5i


e57ayv44znmepugmd7ahqlb


Tyvärr när man rotar runt lite längre ner, så ser man den sorgliga sanningen, "någon" har tuggat i sig lite av allt möjligt, elfel, soppaläcka och vakuumläcka är alla nu inte bara möjliga orsaker, utan troliga faktum.

7w1wpv3fplx9ne2ryj45pg0n


16wszywl0f9ecshfvf562ilu


Just nu känns detta som en totalförlust, tveksamt hur mycket man vågar köra med detta vilket känns surt i min situation. Gammal (ish) hoj idag, men var fin, inte nyskick men fin även på nära håll. Så 35k förlust? Kanske 40 till rätt köpare på vårkanten?

Visst går det i teorin att lösa detta mycket billigare. Gummislang är ju gummislang, nån meter för någon tia fixar ju hela hojen. Och jag kan löda om och byta ledare i elsystemet. Jag har både verktyg och kunskap att reda upp detta, men kommer aldrig att ha tiden, kanske efter pension?

Att betala någon verkstad för att gå igenom en hel härva känns inte riktigt försvarbart heller.

Snopp också. :mad:
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är det såna hojar dom ligger på blocket och bara behöver förgasarrengöring/nytt batteri/litet enkelt småfix? ;)

Skämt åsido. Riktigt kass läge. Jag lider med dig. Som pappa till två under 4 vet jag att garagetid är sällsynt och i korta intervaller.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tyvärr när man rotar runt lite längre ner, så ser man den sorgliga sanningen, "någon" har tuggat i sig lite av allt möjligt, elfel, soppaläcka och vakuumläcka är alla nu inte bara möjliga orsaker, utan troliga faktum.

Kontakta ditt försäkringbolag det första du gör. Åk sen till biltema och köp ett par av deras giljotinfällor.

1.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
@SJP
Du kan ju börja leta efter en kabelhärva hos spinnin-wheel / bike-skroten / ebay etc, tar väl bara en helg att byta, slangar finns på metervara.
Synd att hojen blev den typen av "musfälla" :gnissla
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top