Idag är jag förbannad därför att...

Föreningsliv.

Varför är folk kassa så innåthelvete på precis allt?
Jag är med i styrelsen för en idrottsförening.
Ingen vill göra något arbete, eller betala för sig.
Ok, nu är vi ju en fyra personer som gör ädå allt klart för folk, det ända de behöver göra är att anmäla sig med ett "klick" till varje träningstillfälle de vill närvara, iaf någon timme före, och betala medlemsavgift a` 200kr per kvartal eller så. (Då hyr vi lokal 2*90min i veckan och står med utrustning, grundläggande första hjälpen etc, så dyrt är det fan inte, plus att vi som jobbar med det betalar samma avgifter som alla andra och gör all administration gratis, dessutom så brukar vi bjuda in till grillfest en gång om året eller så, som vi ofta i huvudsak finansierar ur egen ficka)

Men, inte ens det kan man förvänta sig av ca 30 vuxna människor.
"Ingen" är anmäld 90 min innan, och sedan när träningen börjar så är det fler pp plats än vad som får plats i lokalen (för att få ett fungerande träningspass för alla) och i princip hälften av dessa har inte ens betalat för sig (trots tre påminnelser och 6 veckor på sig). Och detta upprepas i åratal.

Det är ju inte ens det att det finns rötägg, utan detta är fan normen, till den punkt att verksamheten kollapsar om man fasar bort alla som inte sköter sig. Sen är vi kanske en 10-12 som betalar för sig, som man vill tillgodose.

Fyyyy satan vad människor är dåliga ändå.

Föreningsliv.

Varför är folk kassa så innåthelvete på precis allt?
Jag är med i styrelsen för en idrottsförening.
Ingen vill göra något arbete, eller betala för sig.
Ok, nu är vi ju en fyra personer som gör ädå allt klart för folk, det ända de behöver göra är att anmäla sig med ett "klick" till varje träningstillfälle de vill närvara, iaf någon timme före, och betala medlemsavgift a` 200kr per kvartal eller så. (Då hyr vi lokal 2*90min i veckan och står med utrustning, grundläggande första hjälpen etc, så dyrt är det fan inte, plus att vi som jobbar med det betalar samma avgifter som alla andra och gör all administration gratis, dessutom så brukar vi bjuda in till grillfest en gång om året eller så, som vi ofta i huvudsak finansierar ur egen ficka)

Men, inte ens det kan man förvänta sig av ca 30 vuxna människor.
"Ingen" är anmäld 90 min innan, och sedan när träningen börjar så är det fler pp plats än vad som får plats i lokalen (för att få ett fungerande träningspass för alla) och i princip hälften av dessa har inte ens betalat för sig (trots tre påminnelser och 6 veckor på sig). Och detta upprepas i åratal.

Det är ju inte ens det att det finns rötägg, utan detta är fan normen, till den punkt att verksamheten kollapsar om man fasar bort alla som inte sköter sig. Sen är vi kanske en 10-12 som betalar för sig, som man vill tillgodose.

Fyyyy satan vad människor är dåliga ändå.
Lägg ner, lås lokalen, gå hem. Alla styrelsemedlemmar kan avsäga sig uppdrag med omedelbar verkan - ingen är livegen. Se vad som händer, blir väl ett j-la liv. F.ö. - om man inte betalar medlemsavgift eller betalar för träning så kommer man inte in. Enkelt i teorin, men blir också ett j-la liv. Men ställ betalande mot icke betalande. På årsstämma skall det dessutom tas beslut om ersättning till styrelsemedlemmar och avgiftshöjning för att täcka detta (+ evt. höjning för att täcka grillkväll om medlemmarna önskar ha en sådan).

Lägg ner, lås lokalen, gå hem. Alla styrelsemedlemmar kan avsäga sig uppdrag med omedelbar verkan - ingen är livegen. Se vad som händer, blir väl ett j-la liv. F.ö. - om man inte betalar medlemsavgift eller betalar för träning så kommer man inte in. Enkelt i teorin, men blir också ett j-la liv. Men ställ betalande mot icke betalande. På årsstämma skall det dessutom tas beslut om ersättning till styrelsemedlemmar och avgiftshöjning för att täcka detta (+ evt. höjning för att täcka grillkväll om medlemmarna önskar ha en sådan).
Problemet är ju dels att halva styrelsen är sosselika och tycker inte att det är rimligt att ställa krav på sina medmänniskor. (Ens så grundläggande, för det är faktiskt grundläggande med självkostnadspris på ca 70kr/mån, och tre sekunder arbete för att få detta)
Men kanske framför allt (därför att jag gottt kan ställa krav för hela packet, om jag sätter den sidan till) så finns det helt enkelt just precis för få som sköter sig för att få det att gå runt. För egen del så vill vi ju dessutom kunna köra detta (annars hade det ju lagts ner för länge sedan).

Jag har egentligen inget problem att ta fajten, men det saknas 20% vettiga människor för att kunna klara det utan "packet" tyvärr.
Jävla surt.

Håller med - surt. Då ser jag ingen bra lösning, bara att fortsätta lida eller hoppa av styrelsen eller sluta träna eller flytta.
Janå det är ju det, utbudet är inte gigantiskt, så att bara byta ut är inte helt enkelt heller.
I vilket fall så är jag förbannad, det är nästan som om de skulle jobba på Postnord hela gänget.

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back