Idag är jag förbannad därför att...

Förbannad i största allmänhet idag Och Milton är halt :4skrika

Takborstarsöndag(förrådet), tur man inte är höjdrädd i.a.f.. 😬
20240915-114413.jpg

Grabbarna håller på att sätta upp fallskyddsnät åt husse, är jag ganska säker på.
20240915-114812.jpg

Nu ska jag bara lista ut hur jag får denna hög att landa på grannens tak, hm.
20240915-114450.jpg

Jaja nu är det väl till att ringa brandkåren så jag kommer ner någon gång.

Last edited:
Alla getingar dödar bin, tror jag iaf.

Bin är också jobbiga. Vi hade i den sandfyllda skorstenen. Bigubben 1km bort tog hand om dem. Upp på taket i sån hatt, ingen dräkt, bara armar. Hittar drottningen, knallar iväg med henne i den höjda handen och ett bimoln i följe. ”Ah, de brukar vara rätt snälla.” Ett original, ett trevligt.
Jag ovanan att köra med öppet visir och får en del stryk.
Körde på något som gjorde rejält ont i somras. Trodde på någon bagge, de här beige som är som ekollon t ex. Det kliar lite och jag pillar lite med fingret. Lugnt. Stannar hos brorsan nån mil bort. När jag tar av hjälmen trillar den döda bålgetingen ner på marken. Ett praktexemplar.

Bistick kan vara värre än geting för biet släpper allt sitt gift, tappar sen gadden och dör, om jag minns rätt. Getingen släpper så mycket den ”tror” behövs och kan därtill sticka flera gånger. Blev bistungen på näsryggen i somras. Höll i flera veckor med rinnande ögon, svullnad som kom och gick, ekonomibotox.
Såna små rackare.
Hudkräm med bigift är det nya svarta... Det triggar reaktion i skinnet som föryngrar och tar kål på hudförändringar och rynkor mm.

Kan vara värt att testa.

Hudkräm med bigift är det nya svarta... Det triggar reaktion i skinnet som föryngrar och tar kål på hudförändringar och rynkor mm.

Kan vara värt att testa.
Chey, LR?
Jobbigt att upptäcka att man är allergisk…

Jag kunde ju inte hjälpa det. Kör om husvagn på E4. Trodde jag fått sten på näsan. Icke. Fick dra bort biet, som då suttit ett par km innan jag svängde av. Kollar i spegeln och det sitter kvar. Sen började det.

Jag har fått för mig att getingar oftast bara blir sådär aggressiva när man kommer i närheten av deras bo, så spontant känns det som om du bör börja leta i närheten av var du stod när de gick till attack. Hur ser t.ex. golvet ut? Kan de bo under golvbrädorna eller i någon annan hålighet?

Jag blev stungen i fjol för första gången på säkert 20 år och då stod jag mer eller mindre rakt på ett bo i marken. Blev stungen på handleden och det gjorde ondare än jag mindes och jag var svullen i nästan två veckor därefter.
Ja, ingen aning... Aldrig haft problem med getingar där tidigare så jag fattar bara inte hur fan de kunnat bli så många så plötsligt, var där ute för bara ett par dagar sen och då var där inte en enda :va golvet är gjutet så tror mer på väggar eller tak. Som tur var verkar mitt spontana attentat med raid ha fått död på en hel del, betydligt lugnare där ute idag:
20240917_141358.JPG
Ska se om jag kan lokalisera boet och bli av med dem ordentligt.

Upplever också att det gjorde ondare än man minns, hela foten svullnade och bultade rejält första dagarna och det kliar fortfarande utav bara helvete... :huvet

Ja, ingen aning... Aldrig haft problem med getingar där tidigare så jag fattar bara inte hur fan de kunnat bli så många så plötsligt, var där ute för bara ett par dagar sen och då var där inte en enda :va golvet är gjutet så tror mer på väggar eller tak. Som tur var verkar mitt spontana attentat med raid ha fått död på en hel del, betydligt lugnare där ute idag:
View attachment 503813
Ska se om jag kan lokalisera boet och bli av med dem ordentligt.

Upplever också att det gjorde ondare än man minns, hela foten svullnade och bultade rejält första dagarna och det kliar fortfarande utav bara helvete... :huvet
Ja, den där klådan var nästan det värsta.

Nån apa ska äta bönorna och sen samlas bönorna in och processad till kaffe.
Fast jag tror att det kaffet är betydligt dyrare, förmodligen överhypat.
Jag fick en påse apskitkaffe, det var helt OK men inget jag skulle köpa själv.
Särskilt inte när man vet att det produceras genom att apor hålls i mängder i burar och matas i princip bara med bönor för att få till detta.
Jag dricker hellre blaskigt kondiskaffe som inte plågat någon stackare.

Släktingar som hade varit på Bali tog hem en påse Kopi Luwak, men där hölls inga djur i fångenskap, utan dom plockade skiten direkt på marken under kaffeplantorna.

Cibetkatterna (om dom själv får välja) äter bara dom bönor som är perfekt mogna och lämnar resten på busken, det är därför kaffet blir så bra påstås det.
Djurens matsmältningssystem ska på något sätt förädla bönan genom att lösa ut vissa ämnen men inte kunns smälta den.

Det var helt ok, men min fråga är, vem fan som jobbade på en kaffrodling sa, äsh, ta inte bönor från busken, vi pillar ut bönorna ur bajset på marken och kokar kaffe på det istället?

Den killen hade en kink, helt klart

Själv tyckte jag det var det absolut bästa kaffet jag testat.
Oerhört aromatiskt och fylligt. 👍

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...