Idag är jag förbannad därför att...

På en besiktningsman på en bilbes i NÖ Skåne.
Var och bes tösens Atraktor för nån vecka sen med några tvåor. De köper jag utan protester. Men det jag ifrågasätter är hur den gick igenom besiktningen ifjol.
Vi köpte den när den var helt nybesiktigad.
Obefintlig handbroms på höger. Tro fan det när det inte är komplett och prylar saknas.
Halvljuset felaktigt pga felmonterade glödlampor. Vi har inte bytt några lampor.
Plus att man kör inte 2,5 timme för att besiktiga en Atraktor när det finns 5-6 stationer inom betydligt kortare avstånd.

Så nä den är bes av nån bekant till personen vi köpte den av.
 
På en besiktningsman på en bilbes i NÖ Skåne.
Var och bes tösens Atraktor för nån vecka sen med några tvåor. De köper jag utan protester. Men det jag ifrågasätter är hur den gick igenom besiktningen ifjol.
Vi köpte den när den var helt nybesiktigad.
Obefintlig handbroms på höger. Tro fan det när det inte är komplett och prylar saknas.
Halvljuset felaktigt pga felmonterade glödlampor. Vi har inte bytt några lampor.
Plus att man kör inte 2,5 timme för att besiktiga en Atraktor när det finns 5-6 stationer inom betydligt kortare avstånd.

Så nä den är bes av nån bekant till personen vi köpte den av.

Det har väl cirkulerat rykten om att på vissa stationer är det bara lite dyrare att få en bil med många tvåor godkänd ända sedan det avreglerades
 
Förbannad på byrokratisk oföljsamhet och system som helt enkelt inte vill komma överens med eller ens fungera i verkligheten :mad:

Försökte besikta min gamla Firebird, fick nedslag på att chassinumret ej går att avläsa. Eller rättare sagt: på att det inte sitter instansat någonstans i ramen eller karossen.

Dessa bilar fick så vitt jag vet aldrig några nummer instansade någonstans i ram eller chassi ifrån fabriken, har googlat och letat som en dåre och de flesta verkar vara rörande överens om att chassinummer ej ska finnas instansat någonstans utan att bilarna istället är försedda med en tydlig liten "skylt" (upphöjda bokstäver/sifrfror på en liten ruta på instrumentpanelens ovansida) som är ytterst synlig och väl läsbar genom vindrutan samt att det i motorrummet sitter en fastnitad plåt med samma information. Båda dessa varianter sitter på min bil, och numret stämmer överens med regnummer, motornummer och så vidare. MEN! Detta är inte godkänt enligt svenska regler, för enligt dem så ska alla bilar nyare än -69 (min är en 75a) ha chassinumret instansat någonstans på ram, torped, stötdämpartorn eller motsvarande. Även om detta inte gjordes från fabrik.

På vissa bilar runt tidigt 70-tal så gjordes detta vid importen, på andra inte. Gjordes det inte vid importen så är man tydligen kokt i bajs om det inte drabbat någon tidigare ägare för bevisligen har varenda besiktningsorgan såhär långt nöjt sig med de extremt tydliga chassinummermärkningar som bilen är försedd med då den aldrig fått nedslag på detta tidigare. Det innebär att jag, som siste man i ledet, blir drabbad på så sätt att jag nu måste ansöka om att få "flytta" chassinumret, stansa in det befintliga någonstans där det inte ska sitta enligt originalutförandet och utföra en registreringsbesiktning för att få in det nya chassinumrets placering i papprena... :huvet :dummer :död

Bilen har funnits i Sverige sedan den var ny, har rullat genom åtskilliga besiktningar och var godkänd och i trafik i detta utförande fram tills att den tidigare besiktningen löpte ut. Men nu helt plötsligt när man försöker förnya besiktningen, då plötsligt är det jävligt viktigt att det där förbannade numret sitter instansat någonstans trots att det är extremt tydligt läsbart på två separata platser redan... :dummer Man blir trött...
 
På C3-vetten sitter chassinumret stansat på ovansidan av rambalken vid bakaxeln. HELT omöjligt att se. Men det finns där.
 
Förbannad på byrokratisk oföljsamhet och system som helt enkelt inte vill komma överens med eller ens fungera i verkligheten :mad:

Försökte besikta min gamla Firebird, fick nedslag på att chassinumret ej går att avläsa. Eller rättare sagt: på att det inte sitter instansat någonstans i ramen eller karossen.

Dessa bilar fick så vitt jag vet aldrig några nummer instansade någonstans i ram eller chassi ifrån fabriken, har googlat och letat som en dåre och de flesta verkar vara rörande överens om att chassinummer ej ska finnas instansat någonstans utan att bilarna istället är försedda med en tydlig liten "skylt" (upphöjda bokstäver/sifrfror på en liten ruta på instrumentpanelens ovansida) som är ytterst synlig och väl läsbar genom vindrutan samt att det i motorrummet sitter en fastnitad plåt med samma information. Båda dessa varianter sitter på min bil, och numret stämmer överens med regnummer, motornummer och så vidare. MEN! Detta är inte godkänt enligt svenska regler, för enligt dem så ska alla bilar nyare än -69 (min är en 75a) ha chassinumret instansat någonstans på ram, torped, stötdämpartorn eller motsvarande. Även om detta inte gjordes från fabrik.

På vissa bilar runt tidigt 70-tal så gjordes detta vid importen, på andra inte. Gjordes det inte vid importen så är man tydligen kokt i bajs om det inte drabbat någon tidigare ägare för bevisligen har varenda besiktningsorgan såhär långt nöjt sig med de extremt tydliga chassinummermärkningar som bilen är försedd med då den aldrig fått nedslag på detta tidigare. Det innebär att jag, som siste man i ledet, blir drabbad på så sätt att jag nu måste ansöka om att få "flytta" chassinumret, stansa in det befintliga någonstans där det inte ska sitta enligt originalutförandet och utföra en registreringsbesiktning för att få in det nya chassinumrets placering i papprena... :huvet :dummer :död

Bilen har funnits i Sverige sedan den var ny, har rullat genom åtskilliga besiktningar och var godkänd och i trafik i detta utförande fram tills att den tidigare besiktningen löpte ut. Men nu helt plötsligt när man försöker förnya besiktningen, då plötsligt är det jävligt viktigt att det där förbannade numret sitter instansat någonstans trots att det är extremt tydligt läsbart på två separata platser redan... :dummer Man blir trött...

Trist när man stöter på sådana där idioter som saknar sunt förnuft.

Det borde väl gå att åka till någon annan besiktningsstation där det finns personal med mer erfarenhet av gamla jänkare och peka på de där standardnumren men det är ju iofs en chansning när väl en station anmärkt.
 
På C3-vetten sitter chassinumret stansat på ovansidan av rambalken vid bakaxeln. HELT omöjligt att se. Men det finns där.
Ja, det har jag hört talas om men osäker på om det gjordes på Pontiac... Allt är ju inte sammalika inom GM, finns ju vissa skillnader mellan BOP och Cheva... Har även hört att tidiga camaro har ett dolt VIN-nummer innanför värmepaketet, men skapligt osugen på att börja demontera saker utan att veta om det gjordes på Pontiac också... Kan jag bara hitta något som styrker att det ska finnas och att det är där det sitter så ska jag fan åka tillbaka och säga åt besiktningsmannen att vill han nödvändigtvis se just det numret så kan han börja skruva, eller så kan han godkänna något av de befintliga synliga numren.
Trist när man stöter på sådana där idioter som saknar sunt förnuft.

Det borde väl gå att åka till någon annan besiktningsstation där det finns personal med mer erfarenhet av gamla jänkare och peka på de där standardnumren men det är ju iofs en chansning när väl en station anmärkt.
Ja, dylika system är knappast byggda för att fungera ihop med verkligheten.

"Det ska finnas instansat"
- Jamen man gjorde ju inte så från fabrik.
"Det ska ändå finnas"
- Jamen då var det väl upp till importören, och om de slarvade med det så ska det väl inte drabba mig? Varför har bilen godkänts såhär långt om bristen är ursprunglig?
"... Det ska ändå finnas"

:dummer

Förstår heller inte varför detta inte räknas som ett stansat nummer:
21927845-1974-pontiac-firebird-trans-am-thumb.jpg

Såhär ser märkningen i nederkant av vindrutan ut. Det är inte bara instansat utan antingen gjutet eller "genomstansat" bakifrån för att skapa upphöjda bokstäver. Jag vet dock inte vad det är för material, om det bara sitter i instrumentbrädan eller om det är en del av brandväggen man ser genom en lucka i instrumentbrädan... ÄR det brandväggen så borde det ju helt klart räknas, och jag tycker man ser antydan till rostfläckar i nedre kanten så det vore ju inte helt otroligt...

Inte första gången jag har problem med skitanmärkningar på den stationen, fick nedslag på lastbilen för att lemlåsen inte gick att låsa upp. Nu tog jag aldrig av lemmarna utan det hade lika gärna kunnat vara fast monterade flaksidor, och det var väl också därför de rostat fast. Efter mycket argumentation om huruvida det verkligen är något man ska få en 2a för så länge de sitter fast så fick jag vackert acceptera anmärkningen och åka hem, vålda loss och smörja upp tills skiten funkade. Kom tillbaka på efterkontrollen, besiktningsmannen som var där då bara skakade på huvet och höll med mig om att det inte borde ha blivit en 2a på det. Så länge flaksidorna sitter fast ordentligt (och det gjorde de jävlarimig, besiktningsmannen hade mer än gärna fått motbevisa mig på den punkten så hade jag sluppit vålda loss dem själv) så ska de inte lägga sig i om flaklemmarna kan fällas eller plockas bort etc.

Får väl bli till att åka till en station längre bort och prova deras sunda förnuft vid tillfälle.
 
Last edited:
Ja, det har jag hört talas om men osäker på om det gjordes på Pontiac... Allt är ju inte sammalika inom GM, finns ju vissa skillnader mellan BOP och Cheva... Har även hört att tidiga camaro har ett dolt VIN-nummer innanför värmepaketet, men skapligt osugen på att börja demontera saker utan att veta om det gjordes på Pontiac också... Kan jag bara hitta något som styrker att det ska finnas och att det är där det sitter så ska jag fan åka tillbaka och säga åt besiktningsmannen att vill han nödvändigtvis se just det numret så kan han börja skruva, eller så kan han godkänna något av de befintliga synliga numren.

Ja, dylika system är knappast byggda för att fungera ihop med verkligheten.

"Det ska finnas instansat"
- Jamen man gjorde ju inte så från fabrik.
"Det ska ändå finnas"
- Jamen då var det väl upp till importören, och om de slarvade med det så ska det väl inte drabba mig? Varför har bilen godkänts såhär långt om bristen är ursprunglig?
"... Det ska ändå finnas"

:dummer

Förstår heller inte varför detta inte räknas som ett stansat nummer:
View attachment 489878

Såhär ser märkningen i nederkant av vindrutan ut. Det är inte bara instansat utan antingen gjutet eller "genomstansat" bakifrån för att skapa upphöjda bokstäver. Jag vet dock inte vad det är för material, om det bara sitter i instrumentbrädan eller om det är en del av brandväggen man ser genom en lucka i instrumentbrädan... ÄR det brandväggen så borde det ju helt klart räknas, och jag tycker man ser antydan till rostfläckar i nedre kanten så det vore ju inte helt otroligt...

Inte första gången jag har problem med skitanmärkningar på den stationen, fick nedslag på lastbilen för att lemlåsen inte gick att låsa upp. Nu tog jag aldrig av lemmarna utan det hade lika gärna kunnat vara fast monterade flaksidor, och det var väl också därför de rostat fast. Efter mycket argumentation om huruvida det verkligen är något man ska få en 2a för så länge de sitter fast så fick jag vackert acceptera anmärkningen och åka hem, vålda loss och smörja upp tills skiten funkade. Kom tillbaka på efterkontrollen, besiktningsmannen som var där då bara skakade på huvet och höll med mig om att det inte borde ha blivit en 2a på det, så länge de sitter fast ordentligt (och det gjorde de jävlarimig, besiktningsmannen hade mer än gärna fått motbevisa mig på den punkten så hade jag sluppit vålda loss dem själv) så ska de inte lägga sig i om flaksidorna kan fällas eller ej.

Får väl bli till att åka till en station längre bort och prova deras sunda förnuft vid tillfälle.
Karlshamn? Finns en ännu värre.
Har ett par förslag i närområdet.
 
En kompis som har såna där säger att det sitter ett instansat nummer på utsidan av fläkthålet i torpedväggen. Syns bara om man demonterar kupéfläkten. En del har det även i vänstra kanten på hålet för bakluckan, upp mot bakrutan.
 
Karlshamn? Finns en ännu värre.
Har ett par förslag i närområdet.
Yes, den på gröna vägen. Du får hemskt gärna tipsa om det finns en bättre station att frekventera framöver :tummenupp

En kompis som har såna där säger att det sitter ett instansat nummer på utsidan av fläkthålet i torpedväggen. Syns bara om man demonterar kupéfläkten. En del har det även i vänstra kanten på hålet för bakluckan, upp mot bakrutan.

Tack för tipset! Då känns det ju som att det jag läst om chevorna stämmer även på pontiac... Men ja, inte överdrivet sugen på att demontera ett fungerande fläktpaket bara för att knäppa besiktningssnubben på näsan men kanske hellre det än att betala för en onödig regbesiktning... Att det kan finnas runt bakluckan var däremot nytt för mig, ska definitivt kika där! Tack för tipset :tummenupp
 
Yes, den på gröna vägen. Du får hemskt gärna tipsa om det finns en bättre station att frekventera framöver :tummenupp



Tack för tipset! Då känns det ju som att det jag läst om chevorna stämmer även på pontiac... Men ja, inte överdrivet sugen på att demontera ett fungerande fläktpaket bara för att knäppa besiktningssnubben på näsan men kanske hellre det än att betala för en onödig regbesiktning... Att det kan finnas runt bakluckan var däremot nytt för mig, ska definitivt kika där! Tack för tipset :tummenupp
Nu är jag jävligt okunnig, men har för mig att man på gamla amerikanare kan hitta numret stansat under gummilisten under bakluckan, om du inte hittar något vid en första titt.
 
Nu är jag jävligt okunnig, men har för mig att man på gamla amerikanare kan hitta numret stansat under gummilisten under bakluckan, om du inte hittar något vid en första titt.
Inte hittat något om det och pontiac när jag googlat runt men ska absolut kolla där för säkerhets skull, tack! :)
 
Karlshamn? Finns en ännu värre.
Har ett par förslag i närområdet.
Olofström har historiskt varit flexibla, vilket de också fått reprimand för.
Kanske annorlunda nu, med roterande personal men vid mina senaste besök har de varit ok, inga dumheter.

På carspect Sölvesborg finns en noggrann, corvettekörande motorcyklist som är korrekt, men inte omöjlig.

Undvik den andra, legendariskt anala stationen där. Enda jag vet som är fjantigare än Khamn.

Bäst om du hittar numret, förstås!
 
Inte hittat något om det och pontiac när jag googlat runt men ska absolut kolla där för säkerhets skull, tack! :)
Hade det där problemet på en Mitsubishi Pajero, men där hittade jag numret och kunde borsta fram det under rosten på balken. Förenklad (tror jag att det var) regbesiktning för att få det nystansade numret godkänt.

OT:
Gamla Ford Capri och Escort hade väl vin# på en popnitad plåt i motorrummet.
 
Trist när man stöter på sådana där idioter som saknar sunt förnuft.
Jobbarkompisen fick underkänt för att vindrutespolning inte fungerade, han erbjöd sig att fylla spolarvätska direkt inne på stationen men det tåget hade gått menade besiktningsmannen på Bilprovningen i Haparanda som är kända för att vara en jobbig station.

Han hade provat att dom funkade på väg till stationen och hade då så maximal otur att det var sista skvätten han spolade ut.
 
Last edited:
Förbannad på byrokratisk oföljsamhet och system som helt enkelt inte vill komma överens med eller ens fungera i verkligheten :mad:

Försökte besikta min gamla Firebird, fick nedslag på att chassinumret ej går att avläsa. Eller rättare sagt: på att det inte sitter instansat någonstans i ramen eller karossen.

Dessa bilar fick så vitt jag vet aldrig några nummer instansade någonstans i ram eller chassi ifrån fabriken, har googlat och letat som en dåre och de flesta verkar vara rörande överens om att chassinummer ej ska finnas instansat någonstans utan att bilarna istället är försedda med en tydlig liten "skylt" (upphöjda bokstäver/sifrfror på en liten ruta på instrumentpanelens ovansida) som är ytterst synlig och väl läsbar genom vindrutan samt att det i motorrummet sitter en fastnitad plåt med samma information. Båda dessa varianter sitter på min bil, och numret stämmer överens med regnummer, motornummer och så vidare. MEN! Detta är inte godkänt enligt svenska regler, för enligt dem så ska alla bilar nyare än -69 (min är en 75a) ha chassinumret instansat någonstans på ram, torped, stötdämpartorn eller motsvarande. Även om detta inte gjordes från fabrik.

På vissa bilar runt tidigt 70-tal så gjordes detta vid importen, på andra inte. Gjordes det inte vid importen så är man tydligen kokt i bajs om det inte drabbat någon tidigare ägare för bevisligen har varenda besiktningsorgan såhär långt nöjt sig med de extremt tydliga chassinummermärkningar som bilen är försedd med då den aldrig fått nedslag på detta tidigare. Det innebär att jag, som siste man i ledet, blir drabbad på så sätt att jag nu måste ansöka om att få "flytta" chassinumret, stansa in det befintliga någonstans där det inte ska sitta enligt originalutförandet och utföra en registreringsbesiktning för att få in det nya chassinumrets placering i papprena... :huvet :dummer :död

Bilen har funnits i Sverige sedan den var ny, har rullat genom åtskilliga besiktningar och var godkänd och i trafik i detta utförande fram tills att den tidigare besiktningen löpte ut. Men nu helt plötsligt när man försöker förnya besiktningen, då plötsligt är det jävligt viktigt att det där förbannade numret sitter instansat någonstans trots att det är extremt tydligt läsbart på två separata platser redan... :dummer Man blir trött...
2:57 in, vet inte om det hjälper - men verkar finnas ett antal dolda VIN för att kunna spåra stulna bilar
 
2:57 in, vet inte om det hjälper - men verkar finnas ett antal dolda VIN för att kunna spåra stulna bilar
Jo, den har jag hittat och det är numret han pekar ut vid 3:23 som jag hoppas ska finnas även på min generation. Hans bil generation ett, dvs innan min, och som jag förstått det så slutade de stansa in numret upptill (det han pekar på vi 3:06) efter gen1. Numret vid 0:56 är ju standardplaceringen och den har jag på min bil, och på hans så ser det ju ut som att det är en del av plåten så jag fattar inte varför det inte skulle vara godkänt... Man kanske bara ska åka tillbaka, spela dum och peka på det fullkomligt uppenbara chassinumret och hävda att de måste ha missat det vid förra besiktningen...

Det här hittade jag på bilprovningens hemsida:
Krav på chassinummer:
Primär identifieringsmärkning ska vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas,
i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut.

Identifieringsmärkning ska vara så placerad, att den i möjligaste mån är skyddad för skador
och inte döljs av eftermonterade utrustningsdetaljer.
Identifieringsmärkning ska vara så utförd att den är tydligt läsbar och svår att avlägsna.
Höjden på bokstäver och siffror i primär identifieringsmärkning på bil och släpvagn ska vara minst 7 mm.
Denna höjd får dock minskas till 5 mm på bil och släpvagn av 1981 eller tidigare års modell.
För motorcykel är kravet minst 4 mm.
På fordon som tagits ibruk efter 2005-01-01 måste chassinumret placeras på fordonets högra sida.

Jag fattar som sagt inte varför pressade siffror i torped/infästningsplåten som håller instrumentbrädan inte räknas dit, men jag pekade ut numret för besiktningsmannen och han menade på att både det och plåten i motorrummet inte räknas som primär utan sekundär markering...

På min corvette split window var nr stansat i kanten på handskfacket.
Ska kika där med, tack :tummenupp

Olofström har historiskt varit flexibla, vilket de också fått reprimand för.
Kanske annorlunda nu, med roterande personal men vid mina senaste besök har de varit ok, inga dumheter.

På carspect Sölvesborg finns en noggrann, corvettekörande motorcyklist som är korrekt, men inte omöjlig.

Undvik den andra, legendariskt anala stationen där. Enda jag vet som är fjantigare än Khamn.

Bäst om du hittar numret, förstås!
Tack för tipset, jag ska testa dem vid tillfälle och se vad som verkar vara den mest resonabla stationen. Efterfrågar inte flexibilitet som i att de släpper igenom vad som helst, fick ett par andra anmärkningar på bilen också (trasig lampa och otillåten vevhusvent) och dem har jag inga problem med, de är helt korrekta anmärkningar och felen är lätta att åtgärda. Men rent oflexibelt byråkratitjaffs som detta med chassinumret har jag svårt för, det är knappast mitt fel att tillverkaren inte följer eu-direktiv från fabrik, att importören missat att stansa in numret eller att bilbesiktningsorganen godkänt bilen fram tills idag...

Jag ska se om något av de dolda numren finns på min bil, börja med de enkla och jobba mig upp till det svåra bakom värmepaketet. Det sistnämnda kan kanske gå att se med inspektionskameran, om det finns någon liten lämplig perforering nånstans... :va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top