Vi skulle byta tak på kåken i sommar, jag ville göra det själv, men fick inte, för det skulle ju låsa upp oss hela sommaren... Så, beslutet blev att ta in en firma som skulle göra det, så vi begärde in offerter och började processen i våras. En firma blev förbannad för att dom inte fick nyckel till vårt hus, det hade dom rätt till ansåg dom

Men till slut valde vi en stor och etablerad firma, och började konkretisera jobbet. Taket skulle vara klart till 7 juli, containrarna skulle bara stå på vår uppfart i 2 dagar och dom skulle lämna plats så att vi hade tillgång till garaget i huset bla bla bla.
27 juni byggdes ställningen och dom ställde hit containrarna så att vi inte ens fick ut barnvagnen ur huset. Dom tryckte också hål i asfalten på uppfarten lite här och var. Efter någon dag fylldes vår gräsmatta med pallar med material också. Så altan och balkong är barrikaderade med byggställningar och gräsmattan med material. Det enda som saknas är byggjobbare. Det fanns dock gott om kryptiska ursäkter för att dom inte kunde börja.
17 juli, 10 dagar efter att dom skulle vara klara började dom. Helt utan förvarning så gick det plötsligt runt folk på vår tomt och började klättra på huset. Vi blev också lovade att vårt team enbart skulle jobba med vårt hus när dom väl hade börjat, för att få snabb framdrift. Joråsåatt, 18 juli var dom iväg på något annat jobb, utan att vi blev informerade, vi fick ringa och fråga var fan dom var.
Men sen var dom här några dagar, och slog bland annat ner en övervakningskamera utan att säga något, pysslade lite med taket och fikade i våra barnmöbler på altanen. Sen försvann dom igen, eftersom någon hade missat att få hit vår nya takplåt, det är ju semestertider. Den kommer troligen i slutet av den här veckan, så till månadsskiftet kanske dom är klara. Så 2v blir i praktiken 6v och vi bor i någon slags husarrest där vi inte kan använda någon del av vår tomt

Och till och från springer det runt polska byggjobbare här, som vi inte kan kommunicera med. En av dom kan några enstaka ord engelska. Bara att ta sig ut från huset är en utmaning, eftersom det slumpmässigt regnar byggskräp (virke, plåt, hängrännor typ) från taket, och dom träffar inte alltid containrarna. Och dom som bara skulle stå här i 2 dagar blir ju stående här i 6v istället. Och jag vill inte veta hur dom kommer att trycka sönder vår uppfart när dom ska hämtas.
Takmästaren, som skröt om sin kompetens, han har semester, arbetet drivs helt och hållet av det polska teamet. Just ja, vi blev också lovade att det enbart skulle vara svenska underleverantörer, vilket är ett svensk skalbolag med enbart polsk personal, polsk utrustning mm. Och vi får driva ALL kommunikation, vi får fråga, jaga och kräva in svar. INGEN kommunikation kommer spontant från dom. Och de flesta löftena är brutna.
Så allt jag hade tänkt pyssla med på tomten och huset under semestern får jag stressa ihop sista veckan

Sen ska man orka lägga energi att bråka om hålen i vår uppfart och eventuellt annat dom har ställt till med. Tex behöver ett räcke till balkongen bytas, dom har släpat saker över det så att det är söndertrasat.
Ibland önskar jag att jag kunde få vara deras bilmekaniker tex. Javisst, din bil blir färdig på 1 dag. Sen behåller man den i 4v och säger konstant att man börjar imorgon, och du vet, det är specialolja i din bil, så det var lite strul med leveransen, från vårt lager i källaren. Och 1 dag var ju arbetstid, inte kalendertid. Eller deras tandläkare, tänk att få spänna fast dom i stolen, stoppa i alla slangar, och sen tar man tidig lunch, kompar ut och drar igång igen efter helgen, med en skön sovmorgon på måndagen. Sen när dom gnäller så säger man bara "vadå, det var ju bara 1h effektiv arbetstid, det är allt du betalar för".