Raderad medlem 51742
Guest
Jo, jag är inte dum - jag vet att vi har alla de där andra skatterna också. Min uträkning handlade inte om att redovisa det svenska skattetrycket, det finns det statistik från bl.a. OECD om, utan jämföra hur mycket pengar jag som företagare betalar in till skatteverket med hur mycket jag får ut i handen och konstatera att det är MER till Skatteverket.Min reflektion var om du betalt 60% i skatter och avgifter och fick 40% kvar så är ju momsen 25% av resten dvs 30% kvar men sedan är det ju alla möjliga andra skatter på el, bränsle osv så
du får kanske 25% till din komsumption och stat och kommun får 75 % av vad du tjänat ihop.
Inte konstigt att 4 unga män med utseende som föräldrar i mellanöstern jag råkade sitta bredvid var eneiga om vad de skulle göra när de var klara, de skulle dra direkt.
Som en av grannfamiljerna från Iran, båda barnen födda i Sverige har blivit ingenjörer, flickan drog direkt som civilingenjör maskin, till Spanien för jobb.
Punktskatter, energiskatter och moms på min egen konsumtion administreras inte av mig så det är inget jag själv betalar in till Skatteverket. Skulle jag räkna ut mitt eget skattetryck helt korrekt skulle jag ta med dessa belopp, men då skulle jag å andra sidan behöva räkna bort momsen mitt företag betalar in.