Idag är jag förbannad därför att...

En influencers anmärkningsvärt dåliga omdöme. Att när någon är utsatt och uppenbart i behov av hjälp filma vederbörande och lägga ut på sociala medier. Istället för att själv hjälpa eller tillkalla annan hjälp. Till råga på allt låta sin son peta på den utsatte.

Är det såhär vi som nation, samhälle och folk vill ha det? Exemplet med influencern är inte det enda, tyvärr.

Alla som filmar eller fotar istället för att hjälpa till med något, om än bara larma, ska sitta ner och SKÄMMAS!

Ska det vara så inihelvete svårt att ha sunt förnuft?

Tyvärr så är det ofredande eller till och med misshandel att verbalt eller fysiskt frånta någon möjlighet att filma en stackars medmänniska i nöd.
Inte bara influencers tyvärr, även vanligt folk drar fram kameran så fort det händer något "spännande" eller "ovanligt". Hur tänker man? "Oj titta, dödsolycka! Det var inte dåligt, nu händer det grejer minsann! Nu ska vi fota!"?? Vem har man tänkt visa bilderna för egentligen? :va :dummer

Tycker den här polisen hanterar dylika situationer bra:

Inte bara influencers tyvärr, även vanligt folk drar fram kameran så fort det händer något "spännande" eller "ovanligt". Hur tänker man? "Oj titta, dödsolycka! Det var inte dåligt, nu händer det grejer minsann! Nu ska vi fota!"?? Vem har man tänkt visa bilderna för egentligen? :va :dummer

Se texten under mitt nick.

Jo, härom året var det en pojke i yngre ålder som drunknade och folk stod och blockerade vägen för räddningspersonalen för att de skulle filma eländet. Idioter hela bunten.

Jo, härom året var det en pojke i yngre ålder som drunknade och folk stod och blockerade vägen för räddningspersonalen för att de skulle filma eländet. Idioter hela bunten.
Helgen efter en drunkning i närområdet blev parkeringsvakter mordhotade och ivägkörda från samma badplats. De skulle göra sitt jobb när vägarna var blockerade av badgästernas bilar.

Räddningstjänsten behöver bilar som kan forcera ganska höga vertikala hinder.

Helgen efter en drunkning i närområdet blev parkeringsvakter mordhotade och ivägkörda från samma badplats. De skulle göra sitt jobb när vägarna var blockerade av badgästernas bilar.

Räddningstjänsten behöver bilar som kan forcera ganska höga vertikala hinder.
Spetsplog på en brandbil som kör före, för att klara sommarens utryckningar till badplatser?
Sedan en person som går efter och tar regnummer på alla skadade bilar och anmäler till försäkringsbolagen att dom inte ska ha en krona på försäkringen...

Jag tror att parkeringskaoset skulle lösa sig ganska bra efter ett par utryckningar.

Spetsplog på en brandbil som kör före, för att klara sommarens utryckningar till badplatser?
Sedan en person som går efter och tar regnummer på alla skadade bilar och anmäler till försäkringsbolagen att dom inte ska ha en krona på försäkringen...

Jag tror att parkeringskaoset skulle lösa sig ganska bra efter ett par utryckningar.
Då vi pratar om ett område där det vandaliseras bilar från blåljuspersonal, postnord och Hemglass mm så tror jag att upplevelsebaserad inlärning kan funka bättre än dialog.

Fick elräkningen idag... Semi-bundet avtal sedan i somras, men ändå för oktober 3:46kr per kWh inkl nätavgift mm.

Tack och lov är bergvärmen installerad nu till slut, så november blir lite lägre och vintern blir den första på snart tjugo år när jag inte behöver elda annat än för bastu och mysvärme.

Fick elräkningen idag... Semi-bundet avtal sedan i somras, men ändå för oktober 3:46kr per kWh inkl nätavgift mm.

Tack och lov är bergvärmen installerad nu till slut, så november blir lite lägre och vintern blir den första på snart tjugo år när jag inte behöver elda annat än för bastu och mysvärme.

Inte behöver, men har du fortfarande möjligheten att elda?

Beroende på vad som händer med elpriset framöver kan det ju vara guld värt att kunna hjälpa värmepumpen när det är som kallast.

På grund av faktorer utanför min kontroll har jag väldigt lite ved just den här vintern, och dom som säljer ved häromkring har slut, men än eldar jag

Inte behöver, men har du fortfarande möjligheten att elda?

Beroende på vad som händer med elpriset framöver kan det ju vara guld värt att kunna hjälpa värmepumpen när det är som kallast.

På grund av faktorer utanför min kontroll har jag väldigt lite ved just den här vintern, och dom som säljer ved häromkring har slut, men än eldar jag
Vedpannan har slängts ut. Gammal och det var mycket eld för kråkorna när jag nu räknar på mängden ved per dygn. Och det var för mycket slit med veden pga mängden. Den värmde också bara det stora huset. Mindre kåken hade lv-pump och elradiatorer.
Nu har jag bara kamin kvar och bastun och det är hanterbart med egna träd. Tidigare fick jag köpa färdig ved som lassades av med lastbil. Dyrt och nu dessutom slut på all ved i närområdet. Kommer fälla några stora björkar i vinter för nästa års bastubadande.

Bergvärmen är extremt effektiv. En stor Nibe som kommer driva båda husen (kulvert mellan). Nästan inget spill (pannrummet är svalt) och faktor 5,1-5,2 på in till ut.

Går strömmen så löser vi det på något sätt med kamin och gasol mm. Vedspis i köket står på villha-listan dock.

Sålde och skickade ett par nya bromsskivor till en kille utanför Götelabåj i tisdags.
Igår fick han beskedet att han kunde hämta ut dem på ICA här i KALMAR.

Paketets resa med DHL:
Tisdag 13.37 inlämnat på Mekonomen Kalmar ->
Onsdag 17.35 anlänt Oskarshamn ->
Torsdag 00.24 anlänt Oskarshamn ->
Torsdag 05.15 anlänt ICA Kalmar .

Paketet, som skulle till Hönö, flyttades alltså ca 900 m inom Kalmar på 2 dagar.

Sålde och skickade ett par nya bromsskivor till en kille utanför Götelabåj i tisdags.
Igår fick han beskedet att han kunde hämta ut dem på ICA här i KALMAR.

Paketets resa med DHL:
Tisdag 13.37 inlämnat på Mekonomen Kalmar ->
Onsdag 17.35 anlänt Oskarshamn ->
Torsdag 00.24 anlänt Oskarshamn ->
Torsdag 05.15 anlänt ICA Kalmar .

Paketet, som skulle till Hönö, flyttades alltså ca 900 m inom Kalmar på 2 dagar.
- Jag ringde och de skulle omdirigera paketet till Hönö.

och så fick jag nyss ett mail från DHL: "Du kommer få en leveransavisering när försändelsen kan hämtas".

Jag - som avsändare - skulle alltså få leveransavisering och lösa ut mitt eget paket!?
Kontaktade dem igen, och nu ska det aviseras till mottagaren istället. Jösses amalia...

Själv tar jag foton för att minnas. Jag fotograferar inte för att visa för andra.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back