Idag är jag förbannad därför att...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Har man en gång redan fått läkarintyg på att man är körduglig på sin medicin så ska man väl inte behöva fixa nytt läkarutlåtande varje år. Jag äter fortf samma medicin nästa år så vad är skillnaden. Jag är dessutom yrkeschaufför och kör minst 40 timmar i veckan så då borde väl redan olyckan varit framme? Transportstyrelsen visste inget om min ADHD då jag fick diagnosen som vuxen när jag redan hade tagit ABCD. Men eftersom man lämnar urinprov när man fixar lämp (vilket jag gjorde i dec eftersom jag skulle ta mitt CE) så skrev jag snällt i papperna att jag har ADHD och tar medicin för detta. Jag träffar en läkare minst 2 ggr per år tack vare att jag medicinerar och om han skulle tycka att jag inte var körduglig så skulle han "tagit" mitt körkort. Och sen tycker jag att du ska hälsa dom du känner som blir sega i huvudet utav sin medicin att dom tar fel dos eller medicin för det är inte meningen att man ska bli seg utan tvärtom vi ska bli mer alerta och uppmärksamma.

Fast problemet är ju att det är oerhört få läkare som faktiskt beslagtar körkortet vid olämplighet... så det är väl bra att transportstyrelsen faktiskt håller lite koll på personer som kontinuerligt går på medicin.
Och om det nu funkat för dig så pass länge så borde det väl inte vara några problem att styrka detta en gång per år... eller?

Skriver det inte för att vara elak men efter diverse konstigheter man sett i trafiken och som man läser om i media så önskar i alla fall jag klart bättre/hårdare uppföljning av lämpligheten på de som befinner sig i trafiken... det är ändå några ton i ett gäng km/h som kommer farande.
 

Bruzda

Apstoll Mc
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Mitt emot kyrkogården, framför djursjukhuset
Hoj
Kawasaki kdx 250
Fast problemet är ju att det är oerhört få läkare som faktiskt beslagtar körkortet vid olämplighet... så det är väl bra att transportstyrelsen faktiskt håller lite koll på personer som kontinuerligt går på medicin.
Och om det nu funkat för dig så pass länge så borde det väl inte vara några problem att styrka detta en gång per år... eller?

Skriver det inte för att vara elak men efter diverse konstigheter man sett i trafiken och som man läser om i media så önskar i alla fall jag klart bättre/hårdare uppföljning av lämpligheten på de som befinner sig i trafiken... det är ändå några ton i ett gäng km/h som kommer farande.

Det är samma läkare som jag går hos 2 ggr per år som ska skriva ut intyg till transportstyrelsen. Så har han tyckt att jag har vart körduglig alla andra ggr så gör han ju det även dom ggr som transportstyrelsen vill ha utlåtande... Så det är alltså inte rädslan av att förlora körkorten utan irritationen av att transportstyrelsen bara ska krångla till allt. Hade förstått mer om det hade vart deras egna läkare jag fick gå till men så är inte fallet.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det är samma läkare som jag går hos 2 ggr per år som ska skriva ut intyg till transportstyrelsen. Så har han tyckt att jag har vart körduglig alla andra ggr så gör han ju det även dom ggr som transportstyrelsen vill ha utlåtande... Så det är alltså inte rädslan av att förlora körkorten utan irritationen av att transportstyrelsen bara ska krångla till allt. Hade förstått mer om det hade vart deras egna läkare jag fick gå till men så är inte fallet.

Ok, ja då handlar det ju bara om byråkrati och att de kan påvisa att de visst kräver att läkaren tar "sitt" ansvar gentemot transportstyrelsen... med andra ord ganska tandlöst.
Då förstår jag din irritation mer.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är samma läkare som jag går hos 2 ggr per år som ska skriva ut intyg till transportstyrelsen. Så har han tyckt att jag har vart körduglig alla andra ggr så gör han ju det även dom ggr som transportstyrelsen vill ha utlåtande... Så det är alltså inte rädslan av att förlora körkorten utan irritationen av att transportstyrelsen bara ska krångla till allt. Hade förstått mer om det hade vart deras egna läkare jag fick gå till men så är inte fallet.

De kanske vill ha koll på att du följer upp medecineringen?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag träffar en läkare minst 2 ggr per år tack vare att jag medicinerar och om han skulle tycka att jag inte var körduglig så skulle han "tagit" mitt körkort.

Jamen dåså, det nya kravet på dig var att du skulle be om ett intyg när du träffar doktorn EN gång om året, hur jävla svårt kan det vara?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag går hos sjuksköterska var 3e månad för att få ett nytt recept på min medicin utskrivet och då tar jag blodprov och alla andra tester dom tar för att se att jag sköter medicinen.

Jag blir lite glad över att rutinerna börjar fungera och att läkare får (börja) axla det ansvar de är satta att ta. Tror dock det är långt kvar innan de sköter det ens nöjaktigt. I det här landet är det ju en mänsklig rättighet att framföra fordon och ålderns inverkan på den förmågan bortser man helt ifrån. Någon uppdatering gällande förändringar i trafikmiljön behövs inte heller. Tycker inte det är fel att du får stå under kontroll men jag tycker heller inte att det är rätt åt dig. Tycker däremot det är på tok för slappt och godtyckligt på den fronten i övrigt. Synen borde man ju regelmässigt börja kolla från dryga 30. Sånt har jag gjort på eget initiativ. Likadant efter olycka, vägrade köra förrän det konstaterats att jag inte hade skador i huvudet som gjorde mig farlig.

Med tanke på vilken tråd det är lackar man ju ur på att din avatar är så liten, kan ju inte bilda mig någon ordentlig uppfattning.:mad:


Edit;

Behöver jag glasögon?
 
Last edited:

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Min top 3 lista på elände för tillfället.

1. Folk generellt
2. En (alldeles straxt fd.) anställd.
3. Kunden. (Som absolut kan ha fel)
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Någon idiot som slagit sönder en sidoruta på min gamla Toyota celica supra, nu blir det mkt lättare att sälja den... NOT.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
För att jag är ledig och jag är så jävla sliten och trött så det enda jag gör är att vakna, vara vaken en stund, sen lägga mig på soffan och sova ett par timmar till. Nu har jag slösat bort halva dagen på att sova :mad:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att jag är ledig och jag är så jävla sliten och trött så det enda jag gör är att vakna, vara vaken en stund, sen lägga mig på soffan och sova ett par timmar till. Nu har jag slösat bort halva dagen på att sova :mad:

Njut av vilan istället för att störa dig på den?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top