Idag är jag förbannad därför att...

Kommer tamigbannetusingen aldrig att få en uppkörnings-tid. :mad:

Hade en uppkörnings-tid den 15 november (dvs samma datum som jag flyttade 25 mil upp til Dublin) så den avbokades utan krusiduller.

Kom häromdagen på att jag inte hört något från dom, så jag skickar ett mail.

"-Hej! Vi har inte uppdaterat din adress, så vi vet inte att du flyttat (även fast jag skrev med allt inkl. ny adress i avbokningen) så om du vill ha kvar din uppkörning i Cork, så har vi en tid den sista mars."

*mårra*

Mailar tillbaka och förklarar att jag vill byta plats till Dublin och än en gång ger dom min nya adress.

Fick svar idag:
"-Hej. Din adress är nu ändrad. Väntetid för uppkörning är 15 veckor"

iiiidiiioooter! :huvet

Sjuk, drygsnuva som kom på hemresan från gran canaria (försenat flyg 4 timmar sent, omringad av skrikande barn hela vägen hem, med galopperande snuva).

Väl hemma så ligger inte paketet med statorn till geggmoppen att hämta på posten. Den är bortsupen någonstans på Arlanda.

Royal mail har levererat till posten, posten har ingen kännedom om paketet...oförändrad status sedan 21 dec....

Varför blir man inte längre förvånad?

Till mitt övriga liv av motgångar kan nu läggas:

Jag har en kamin som står för en stor del av uppvärmningen här hemma, kaminen har en inbyggd fläkt som blåser igenom några kanaler i kaminen för att sprida värmen lite bättre.

Fläkten lät lite illa i somras, jag rengjorde fläkten och den slutade låta illa och fläktade som aldrig förr.

Förra veckan började fläkten låta illa igen, det hjälpte inte med en rengöring, den lät bara värre och värre för att det senaste dygnet bara tjuta.

Kaminen tillverkas inte längre, så orginal reservdelar är bara att glömma, men det är en standard 120mm fläkt för 240V.

Jag åker in till gubbdagis och köper mig en fläkt, åker hem och ska installera, 120mm är ju en standard så jag förutsätter att hålen ska passa...

Jo, hålbilden stämmer, men hålen är mindre, så jag får nöta upp storleken.

Tjockleken på fläkten är dock inte standardiserad, så skruvarna är för korta.

Löser det problemet och monterar fläkten, bara för att inse att den gamla fläkten var ansluten med en kontakt som inte den nya har, ryssmekar a'la NyTeknik/Markus och skarvar ihop kabeln.

Fläktjäveln fungerar, men blåser som en astmatisk kolibri... :huvet

Vart köper man en fläkt som är på lite effekt?

Den gamla var på ca 25W, den nya var omärkt men gissar på 2W

Till mitt övriga liv av motgångar kan nu läggas:

Jag har en kamin som står för en stor del av uppvärmningen här hemma, kaminen har en inbyggd fläkt som blåser igenom några kanaler i kaminen för att sprida värmen lite bättre.

Fläkten lät lite illa i somras, jag rengjorde fläkten och den slutade låta illa och fläktade som aldrig förr.

Förra veckan började fläkten låta illa igen, det hjälpte inte med en rengöring, den lät bara värre och värre för att det senaste dygnet bara tjuta.

Kaminen tillverkas inte längre, så orginal reservdelar är bara att glömma, men det är en standard 120mm fläkt för 240V.

Jag åker in till gubbdagis och köper mig en fläkt, åker hem och ska installera, 120mm är ju en standard så jag förutsätter att hålen ska passa...

Jo, hålbilden stämmer, men hålen är mindre, så jag får nöta upp storleken.

Tjockleken på fläkten är dock inte standardiserad, så skruvarna är för korta.

Löser det problemet och monterar fläkten, bara för att inse att den gamla fläkten var ansluten med en kontakt som inte den nya har, ryssmekar a'la NyTeknik/Markus och skarvar ihop kabeln.

Fläktjäveln fungerar, men blåser som en astmatisk kolibri... :huvet

Vart köper man en fläkt som är på lite effekt?

Den gamla var på ca 25W, den nya var omärkt men gissar på 2W

Köp en gammal fläktmotor på någon skrot och byt till?

Köp en gammal fläktmotor på någon skrot och byt till?

Du menar från en bil?
Nja, dom låter för mycket och dessutom måste jag då bygga om till 12V.

Ska jag ändå bygga om till 12V så har Noctua tysta datorfläktar, tanken har slagit mig...

jag tror dock att alla datorkylfläktar är för klena, och ag vill gärna behålla orginalfläktstyrningen på 240V

Hmm. Jag får fråga min smedpolare var han fick tag på fläktarna till sin ässja. ;) Det var tryck i dem kan jag lova.

Du menar från en bil?
Nja, dom låter för mycket och dessutom måste jag då bygga om till 12V.

Ska jag ändå bygga om till 12V så har Noctua tysta datorfläktar, tanken har slagit mig...

jag tror dock att alla datorkylfläktar är för klena, och ag vill gärna behålla orginalfläktstyrningen på 240V

Nejnej, jag menar en motor från något gammalt fläktsystem. När min minimetallsvarv gick sönder (motorn brände) drog jag till lokala skroten och köpte på mig ett par små 230v elmotorer som ursprungligen drivit ett fläktsystem. Funkade kanon, bara att koppla in och köra. Något sånt kanske skulle funka? Hur stort är originalet? Vad är det för diameter på själva fläktrotorn?

Nejnej, jag menar en motor från något gammalt fläktsystem. När min minimetallsvarv gick sönder (motorn brände) drog jag till lokala skroten och köpte på mig ett par små 230v elmotorer som ursprungligen drivit ett fläktsystem. Funkade kanon, bara att koppla in och köra. Något sånt kanske skulle funka? Hur stort är originalet? Vad är det för diameter på själva fläktrotorn?

Den jag köpte har art nr: 32-610 och följande prestanda:
Effekt 30 W/0,125 A. Luftflöde 2,40 m3/min. Varvtal 2800 r/min. Ljudnivå 43 dB(A). Storlek 120x120x38 mm. Vikt 0,55 kg.

Vad jag behöver är en som har större luftflöde/högre varvtal, helst inte bullrigare/hövarvigare, men jag antar att man får offra åtminstonde något av det för att få högre flöde...

Effekt 30 W/0,125 A. Luftflöde 2,40 m3/min. Varvtal 2800 r/min. Ljudnivå 43 dB(A). Storlek 120x120x38 mm. Vikt 0,55 kg.

Vad jag behöver är en som har större luftflöde/högre varvtal, helst inte bullrigare/hövarvigare, men jag antar att man får offra åtminstonde något av det för att få högre flöde...

Datorfläktar har väl allt det du nämner?

Edit:
Bör kanske tåla värme bättre?

Last edited:

Har ingen aning hur det ser ut på din panna men går det inte att få till med någon badrumsfläkt(motor)?
Dom är väl 240V?

Datorfläktar har väl allt det du nämner?

Jo, men dom går på 12V.

Jag har tänkt bygga en fläktstyrning som slår på/av fläkten på temperaturskillnad mellan in/ut luft så småningom, och då bygger jag nog på en Noctua som är den tystaste datorfläkt jag (inte) har hört.

Men den här vintern hade jag bara tänkt använda systemet, så nu vill jag i mesta möjliga mån behålla den fläktstyrning som finns och den är 240V.

Fläkten sitter "kallt" men låt säga att det kan bli 50C vilket alla fläktar bör tåla.

Badrumsfläkt har jag tänkt på, men dom är nästan alltid större än 120mm

Samma person som jag nämnde sist, fast 780000000000000 gånger värre. Jag kommer fan slå ihjäl henne! Har nog inte varit så här arg sen.. Ja, jag vetefan! Aldrig nånsin!!!! Jag ska göra hennes liv till ett helvete!

Denna låten är till henne, och hon bör fan ta åt sig!

[YOUTUBE-ID]IN3SPloxPq0[/YOUTUBE-ID]

Jo, men dom går på 12V.

Jag har tänkt bygga en fläktstyrning som slår på/av fläkten på temperaturskillnad mellan in/ut luft så småningom, och då bygger jag nog på en Noctua som är den tystaste datorfläkt jag (inte) har hört.

Men den här vintern hade jag bara tänkt använda systemet, så nu vill jag i mesta möjliga mån behålla den fläktstyrning som finns och den är 240V.

Fläkten sitter "kallt" men låt säga att det kan bli 50C vilket alla fläktar bör tåla.

En liten klen datorfläkt lär väl inte blåsa mycket mer än kolibrin du har nu? ;)

Jag har två feta jäklar, metall rakt igenom, 230v och ett jäävla ös :yoparty

En liten klen datorfläkt lär väl inte blåsa mycket mer än kolibrin du har nu? ;)

En 2800rpm 120x120mm datorfläkt borde dra runt 3kubikmeter/minuten och det med 30dBA.

Näe, när jag tittar efter blåser Noctua ungefär lika lite, men då kan jag paralellkoppla två att blåsa i samma kanal, eftersom jag då ändå ska bygga om.

Jag hade gått till närmsta skrot och letat delar från gamla fläktsystem, du verkar ju inte ha tummen mitt i handen direkt så du borde ganska lätt kunna modifiera delarna till att passa i ditt system. Nu vet ju inte jag exakt hur fläktanslutningen ser ut i ditt system, men jag tänker ändå att det borde gå att lösa. Fast det kanske blir krångligt?

En vanlig enkel kanalfläkt för 125 spiro kanske passar? Annars har du ju kanalfläkt för 100mm spiro och det går väl att såga till en skivbit för mellanrummet?
Garanterat bra drag i dessa, typ en sån här.

En vanlig enkel kanalfläkt för 125 spiro kanske passar? Annars har du ju kanalfläkt för 100mm spiro och det går väl att såga till en skivbit för mellanrummet?
Garanterat bra drag i dessa, typ en sån här.

Den flåsar ungefär som den jag har nu, jag kanske bara har underskattat hur mycket den blåser, eller så klarar den inte statiskt tryck fläkten jag har nu, för dom verkar ligga däromkring.

Jag har dock gjort vad varje redig karl skulle ha gjort, jag slängde den gamla fläkten i diskmaskinen och har nu plockat isär och fettat in axeln/lagren med det halkigaste ämne människan känner till...

Bifogat

• Fietsvet.jpg
    Fietsvet.jpg
    123.2 KB · Visningar: 88
Den flåsar ungefär som den jag har nu, jag kanske bara har underskattat hur mycket den blåser, eller så klarar den inte statiskt tryck fläkten jag har nu, för dom verkar ligga däromkring.

Jag har dock gjort vad varje redig karl skulle ha gjort, jag slängde den gamla fläkten i diskmaskinen och har nu plockat isär och fettat in axeln/lagren med det halkigaste ämne människan känner till...

Antagligen har du underskattat den då de brukar flåsa på ordentligt. Jag vet ju dock ej hur mycket din förra flåsade på förvisso...

Angående det halkigaste ämnet människan känner till så fick jag tag på en tub glidmedel i en porrbutik som var det jävligaste jag har varit med om, det kanske var teflon på tub?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti