Idag är jag förbannad därför att...

Här kommer ett par tips till alla snedseglare, söndagsbilister och kanske framförallt lastbilschaffisar där ute:

- Innan du gör en förflyttning i sidled, dvs byter fil, släng då en snabb kik i backspegeln först.

- Om du när du tittar i backspegeln får syn på ett bakomvarande fordon som uppenbarligen färdas snabbare än vad du gör och som är på väg att köra om dig, ge då fan i att företa ovan nämnda sidledsförflyttning!

- Om du mot förmodan verkligen måste utföra sidledsförflyttningen just i detta nu, se då till att anpassa din hastighet så att bakomvarande trafik slipper anpassa sig (panikbromsa) till din! Annars, se punkten ovan.

Varför? Jo:

http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/omkorning

Läs framförallt kapitlet "När du blir omkörd", och lägg lite extra fokus på denna paragraf:

"Du får inte hindra omkörningen på något sätt, även om omkörningen är olaglig eller olämplig."

Detta innebär i praktiken att även om den bakomvarande trafikanten kör för fort eller rentav är så korkad att personen i fråga kör om i fel körfält, exempelvis i högerfilen på motorvägen, så får du inte byta körfält!

I Vägtrafikförordningen står det att läsa i 32:a paragrafen i det 3:e kapitlet:

”Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.”

DVS: Om du genom din omkörning tvingar en bakomvarande trafikant att bromsa in bakom dig för att hans eller hennes hastighet vida överstiger din egen, då har du aktivt hindrat en omkörning och detta är som du kan se olagligt. Inte bara farligt eller icke önskvärt, utan OLAGLIGT!

Vidare står det att läsa i 37:e paragrafen:

"När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet."

Vad innebär då detta? Jo, att du ska ge fan i att ligga och nöjesköra i vänsterfilen! När det är fritt, gå då tillbaka ut i högerfilen istället för att ligga kvar och såsa i omkörningsfilen! Detta beteende är, precis som det aktiva hindrandet av omkörningar, inte bara farligt och icke önskvärt utan olagligt!

Detta innebär självfallet inte att fortkörare har ensamrätt till vänsterfilen på motorvägen, andra har självklart också rätt att köra om. Men omkörning ska alltid ske med hänsyn till andra och får endast genomföras om det kan ske utan fara för andra! Du är därför skyldig att tillse att du inte hindrar någon som påbörjat en omkörning!

Detta innebär inte heller att du kan ligga och herrejössesköra i vänsterfilen och hävda att du påbörjat en omkörning av samtliga bilar även om du för tillfället är snabbast av alla på hela motorvägen. Man brukar tala om ett riktlinjevärde på ca 300 meter fritt bakom för att man ska kunna påbörja en omkörning säkert, så fordon som befinner sig längre ifrån dig än så har alltså inte påbörjat en omkörning även om de är snabbare än du.

Men fortfarande gäller grundregeln: "omkörning får endast genomföras om det kan ske utan fara för andra". Du kan då kanske själv inse det olämpliga i att gå ut i vänsterfilen om det kommer en blådåre i 200 knyck bakom dig, även om sagda förare är mer än 300 meter bakom dig. För den föraren kommer komma ikapp dig innan du hunnit köra om, och personen i fråga kommer behöva bromsa för att undvika att köra in i dig. Och skulle vederbörande inte hinna reagera och bromsa i tid, oavsett anledning till detta, då har vi en potentiellt mycket farlig situation. Och då har DU orsakat fara, inte bara för andra utan även för dig själv! Och då har även DU gjort fel.

Så, nu när vi har rett ut det här lilla missförståndet hoppas jag att vi kan återgå till ordningen och fortsätta kramas i trafiken!

Vidare tycker jag att det börjar bli dags att införa omkörningsförbud för lastbilar längs samtliga våra vägar tills samtliga lastbilschaufförer lärt sig att efterleva det jag skrivit ovan.

Med vänlig hälsning och hopp om bättring,
Moi.
 
Här kommer ett par tips till alla snedseglare, söndagsbilister och kanske framförallt lastbilschaffisar där ute:

- Innan du gör en förflyttning i sidled, dvs byter fil, släng då en snabb kik i backspegeln först.

- Om du när du tittar i backspegeln får syn på ett bakomvarande fordon som uppenbarligen färdas snabbare än vad du gör och som är på väg att köra om dig, ge då fan i att företa ovan nämnda sidledsförflyttning!

- Om du mot förmodan verkligen måste utföra sidledsförflyttningen just i detta nu, se då till att anpassa din hastighet så att bakomvarande trafik slipper anpassa sig (panikbromsa) till din! Annars, se punkten ovan.

Varför? Jo:

http://www.korkortskolan.se/korkortsteori/omkorning

Läs framförallt kapitlet "När du blir omkörd", och lägg lite extra fokus på denna paragraf:

"Du får inte hindra omkörningen på något sätt, även om omkörningen är olaglig eller olämplig."

Detta innebär i praktiken att även om den bakomvarande trafikanten kör för fort eller rentav är så korkad att personen i fråga kör om i fel körfält, exempelvis i högerfilen på motorvägen, så får du inte byta körfält!

I Vägtrafikförordningen står det att läsa i 32:a paragrafen i det 3:e kapitlet:

”Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.”

DVS: Om du genom din omkörning tvingar en bakomvarande trafikant att bromsa in bakom dig för att hans eller hennes hastighet vida överstiger din egen, då har du aktivt hindrat en omkörning och detta är som du kan se olagligt. Inte bara farligt eller icke önskvärt, utan OLAGLIGT!

Vidare står det att läsa i 37:e paragrafen:

"När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet."

Vad innebär då detta? Jo, att du ska ge fan i att ligga och nöjesköra i vänsterfilen! När det är fritt, gå då tillbaka ut i högerfilen istället för att ligga kvar och såsa i omkörningsfilen! Detta beteende är, precis som det aktiva hindrandet av omkörningar, inte bara farligt och icke önskvärt utan olagligt!

Detta innebär självfallet inte att fortkörare har ensamrätt till vänsterfilen på motorvägen, andra har självklart också rätt att köra om. Men omkörning ska alltid ske med hänsyn till andra och får endast genomföras om det kan ske utan fara för andra! Du är därför skyldig att tillse att du inte hindrar någon som påbörjat en omkörning!

Detta innebär inte heller att du kan ligga och herrejössesköra i vänsterfilen och hävda att du påbörjat en omkörning av samtliga bilar även om du för tillfället är snabbast av alla på hela motorvägen. Man brukar tala om ett riktlinjevärde på ca 300 meter fritt bakom för att man ska kunna påbörja en omkörning säkert, så fordon som befinner sig längre ifrån dig än så har alltså inte påbörjat en omkörning även om de är snabbare än du.

Men fortfarande gäller grundregeln: "omkörning får endast genomföras om det kan ske utan fara för andra". Du kan då kanske själv inse det olämpliga i att gå ut i vänsterfilen om det kommer en blådåre i 200 knyck bakom dig, även om sagda förare är mer än 300 meter bakom dig. För den föraren kommer komma ikapp dig innan du hunnit köra om, och personen i fråga kommer behöva bromsa för att undvika att köra in i dig. Och skulle vederbörande inte hinna reagera och bromsa i tid, oavsett anledning till detta, då har vi en potentiellt mycket farlig situation. Och då har DU orsakat fara, inte bara för andra utan även för dig själv! Och då har även DU gjort fel.

Så, nu när vi har rett ut det här lilla missförståndet hoppas jag att vi kan återgå till ordningen och fortsätta kramas i trafiken!

Vidare tycker jag att det börjar bli dags att införa omkörningsförbud för lastbilar längs samtliga våra vägar tills samtliga lastbilschaufförer lärt sig att efterleva det jag skrivit ovan.

Med vänlig hälsning och hopp om bättring,
Moi.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?188124-Angående-omkörningar-på-landsbygden
 
Omkörningstext...
Jag tycker ändå tradarförarna generellt är rätt hänsynsfulla i trafiken. Det har bara hänt en gång att jag blivit utträngd i gruset...

Värste omkörningsidioten jag stött på hittills var en husbil på 2+1 väg. På de tvåfiliga sträckorna lade sej hen i mitten för att ingen skulle kunna köra om. Det är inte ofta jag ger någon fingret i trafiken men då tyckte jag det var motiverat.
 
Jag tycker ändå tradarförarna generellt är rätt hänsynsfulla i trafiken. Det har bara hänt en gång att jag blivit utträngd i gruset...

Värste omkörningsidioten jag stött på hittills var en husbil på 2+1 väg. På de tvåfiliga sträckorna lade sej hen i mitten för att ingen skulle kunna köra om. Det är inte ofta jag ger någon fingret i trafiken men då tyckte jag det var motiverat.

Där håller jag verkligen inte med. Upplever dagligen lastbilsförare som helt sonika slänger sig ut mitt framför en när man är på väg att köra om. Vet inte om det beror på att de helt enkelt inte kollar i backspegeln eller om de inte bryr sig om att man är på väg förbi, och ärligt talat så bryr jag mig inte om anledningen då det är lika störigt vilket som. Hade de väntat två sekunder med sin omkörning så hade jag hunnit förbi, men istället får jag vänta allt mellan en och fem minuter på att de ska seeeeeega sig om den där andra lastbilen som kanske kör en eller två km/h långsammare än vad de själva gör... Fan är egentligen poängen med en sån omkörning? Varför inte bara ligga kvar på rad och dra nytta av varandras draft? Måste ju spara oändligt med soppa i jämförelse mot att ligga först och bana sin egen väg genom luften... Så inte nog med att de slösar med min tid, de våldför sig på naturen med! Fyfan säger jag :mad:

Detta säger jag i egenskap av någon som själv jobbat som lastbilschaufför.

För övrigt är jag förbannad för att jag drabbats av förkylningen från helvetet :huvet
 
Där håller jag verkligen inte med. Upplever dagligen lastbilsförare som helt sonika slänger sig ut mitt framför en när man är på väg att köra om. Vet inte om det beror på att de helt enkelt inte kollar i backspegeln eller om de inte bryr sig om att man är på väg förbi, och ärligt talat så bryr jag mig inte om anledningen då det är lika störigt vilket som. Hade de väntat två sekunder med sin omkörning så hade jag hunnit förbi, men istället får jag vänta allt mellan en och fem minuter på att de ska seeeeeega sig om den där andra lastbilen som kanske kör en eller två km/h långsammare än vad de själva gör... Fan är egentligen poängen med en sån omkörning? Varför inte bara ligga kvar på rad och dra nytta av varandras draft? Måste ju spara oändligt med soppa i jämförelse mot att ligga först och bana sin egen väg genom luften... Så inte nog med att de slösar med min tid, de våldför sig på naturen med! Fyfan säger jag :mad:

Detta säger jag i egenskap av någon som själv jobbat som lastbilschaufför.

För övrigt är jag förbannad för att jag drabbats av förkylningen från helvetet :huvet

:sluta grina
 
1, Köpte en flaska rengöringssprit för att hälla i tanken, eftersom jag fått kondensvatten i bensinen. Spriten i sej var så urvattnad att den inte ens blandade sej med bensinen.

2, Trampade i hundskit på dagens joggingtur. Förbannade jävla hundägare! Plocka upp efter era kräk!


Man blir förbannad!
 
Förbannad på Sverigetaxi och deras chaufför som helt sonika lämnade mig stående och ditchade en redan betald körning för att han inte "orkade vänta" när mitt bagage blev försenat. Fan är det för folk!? :huvet :mad:
 
Förbannad på Sverigetaxi och deras chaufför som helt sonika lämnade mig stående och ditchade en redan betald körning för att han inte "orkade vänta" när mitt bagage blev försenat. Fan är det för folk!? :huvet :mad:

Incheckat bagage? Ett klart rookiemisstag.
 
Incheckat bagage? Ett klart rookiemisstag.

Jamenvafan skulle jag göra då? Varit i Luleå i ett par veckor... Och taxin var bokad med bagageuthämtning i åtanke så han fick knappast vänta länge. Dessutom var han extremt otrevlig och rentav hotfull. Så nej, att jag hade incheckat bagage tycker jag är en rätt liten del i sammanhanget, man gör fan inte så :mad:
 
Förbannad på Sverigetaxi och deras chaufför som helt sonika lämnade mig stående och ditchade en redan betald körning för att han inte "orkade vänta" när mitt bagage blev försenat. Fan är det för folk!? :huvet :mad:

Den branschen har ballat ur och det är väl inte vare sig första eller sista gången det bolagets chaufförer bär sig åt. Man får så att säga de förare man betalar för. Gissningsvis finns det noll och inga marginaler på en sån körning men ändå förväntas det en hel del. Minns från min relativt korta sejour inom taxi att det är ingen hejd på vad man tycker sig ha rätt att förvänta av någon med undermålig lön och då var ändå villkoren bättre än nu.

Chaufförsyrket behöver upprättas. Service ska det vara men då måste det få kosta och en försvarlig del bör komma föraren till del. Det som lyfte det för min del var dricksen och jag låg genomsnittligen på som lägst dubbelt av vad de andra uppgav att de fick upp till 5 ggr beroende på hur mycket som fanns att göra och ja, jag gjorde det där extra. Det finns dock gränser och en fredagkväll där stimmet är under några korta tidsspann gäller att såväl hjul som taxameter snurrar. Då finns helt enkelt inte utrymme att gå back för en sinkande väska.

Det är vad jag tror. Det och att han har nog ingen vidare arbetssituation.
 
Jamenvafan skulle jag göra då? Varit i Luleå i ett par veckor... Och taxin var bokad med bagageuthämtning i åtanke så han fick knappast vänta länge. Dessutom var han extremt otrevlig och rentav hotfull. Så nej, att jag hade incheckat bagage tycker jag är en rätt liten del i sammanhanget, man gör fan inte så :mad:

Tvätta på plats, alternativt posta grejer du handlat på dig. Reser en del (!) och har inte checkat något de senaste 10 åren...

Taxi-killen skulle givetvis väntat eller åtminstone hört av sig, så där har du helt rätt.
 
Den branschen har ballat ur och det är väl inte vare sig första eller sista gången det bolagets chaufförer bär sig åt. Man får så att säga de förare man betalar för. Gissningsvis finns det noll och inga marginaler på en sån körning men ändå förväntas det en hel del. Minns från min relativt korta sejour inom taxi att det är ingen hejd på vad man tycker sig ha rätt att förvänta av någon med undermålig lön och då var ändå villkoren bättre än nu.

Chaufförsyrket behöver upprättas. Service ska det vara men då måste det få kosta och en försvarlig del bör komma föraren till del. Det som lyfte det för min del var dricksen och jag låg genomsnittligen på som lägst dubbelt av vad de andra uppgav att de fick upp till 5 ggr beroende på hur mycket som fanns att göra och ja, jag gjorde det där extra. Det finns dock gränser och en fredagkväll där stimmet är under några korta tidsspann gäller att såväl hjul som taxameter snurrar. Då finns helt enkelt inte utrymme att gå back för en sinkande väska.

Det är vad jag tror. Det och att han har nog ingen vidare arbetssituation.

Det må absolut vara som du säger, men det ursäktar ändå inte att man drar från en betald körning och dessutom beter sig jävligt otrevligt i processen. Åtminstone inte i min värld.
 
Tvätta på plats, alternativt posta grejer du handlat på dig. Reser en del (!) och har inte checkat något de senaste 10 åren...

Taxi-killen skulle givetvis väntat eller åtminstone hört av sig, så där har du helt rätt.

Må absolut vara smidigt att göra så, men det är svårt när det ska medtagas tjänstekläder och utrustning som inte kan handlas på plats :)

Taxinissen var där när jag anlände i tid. När mitt bagage blev mer än fem min försenat drog han, och kallade mig en idiot och bad mig dra åt helvete i processen.

Jag bad honom dra åt detsamma, något jag hävdar mig ha all rätt till då jag betalat honom för en körning han inte utförde. Då bör jag rimligtvis kunna be honom dra vart fan jag än behagar när han beter sig som han gjorde. Och nånstans ska han väl köra för mina pengar...
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top