Idag är jag förbannad därför att...

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Hahah ....såg just väderleksrapporten , ska tydligen bli skitväder i helgen å nästa vecka
Såja ....förbannad igen :tungan:4skrika:huvet
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
kanske inte så mycket förbannad utan mer konfunderad.

Bilen som på bilden blinkar var i verkliga livet en målad polisbil som INTE ger tecken var den skall köra, jag är den gula bilen (ja fast på hoj då), framför mig kör min man på hoj.
Högerregeln, eller hur???

Min man väntar att polisen skall köra, inget händer....
han kör ut i korsningen, DÅ närmar sig polisbilen, min man kör över korsningen polisen stannar....:va

Jag väntar på min tur, polisen står bara där BEVISLIGEN kommer han från höger, jag pekar och viftar så att han ska köra fram... men herregud lixom fortfarande HÖGER...

ÄNTLIGEN svänger polisen in till höger UTAN att ge tecken (blinkers eller vad fan) så jag kan köra.....

Då slås blåljuset på och han kör efter min man som stannar..

Polisen frågan om min man tycker att han e tuff...

Nä, det är högerregeln som gäller och jag väntade på att du skulle köra eller åtminstone ge tecken att du skulle stanna kvar..

INGEN FÅR KÖRA OM EN POLISBIL...

Eehhhhh, ursäkta???:dummer

Du ska inte berätta vad vi ska göra, lägg dig inte i vårat arbete, vi letade efter någon så kom inte här och...

Om ni letade efter någon hur kommer det sig att ni har tid att stoppa mig?

Hahaha, allvar, skratta eller gråta.......
 

Bifogat

  • snut.jpg
    snut.jpg
    6.7 KB · Visningar: 88

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Som sagt, pappskallar i trafiken, bara för att en bil har glada färger och lampor på taket så är det bara en helt vanlig pappskalle som kör, oavsett klädsel, man blir mörkrädd.
Jag blev prejad av en polisbil för ett par år sen när jag körde hoj, en ung färsk konstapel som skrek genom rutan: "stanna där framme grabben"
Eftersom jag var minst dubbelt så gammal som han så svarade jag "självklart, min son"

Det blev ett skojigt möte :)
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Som sagt, pappskallar i trafiken, bara för att en bil har glada färger och lampor på taket så är det bara en helt vanlig pappskalle som kör, oavsett klädsel, man blir mörkrädd.
Jag blev prejad av en polisbil för ett par år sen när jag körde hoj, en ung färsk konstapel som skrek genom rutan: "stanna där framme grabben"
Eftersom jag var minst dubbelt så gammal som han så svarade jag "självklart, min son"

Det blev ett skojigt möte :)



Nästa gång du blir stoppad och någon visar brickan och frågar "vet du vad det här betyder?"
Att du inte kom inte på universitetet!
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Ja, oftast brukar det ju åtminstone gå att köpa sig något som funkar bara man är beredd att betala lite mer för det. Men just inom logistik verkar ju alla pallra bort sig, varje gång. :va

Därför det är för billigt att transportera saker och folk/företag är inte villiga att betala mer.
Det är faktiskt roten till ganska många problem.

Det är många led som ska klaffa och alla försöker få sin del av den redan lilla kakan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Därför det är för billigt att transportera saker och folk/företag är inte villiga att betala mer.
Det är faktiskt roten till ganska många problem.

Det är många led som ska klaffa och alla försöker få sin del av den redan lilla kakan.

Särskilt skatteverket vill ha en stor del av kakan.

Funderade här om dagen över varför kiosker och sånt förändrats så mycket sedan jag var barn. På 70-talet fanns det folk som kunde livnära sig på små kiosker där folk bara stannade till ibland och liknande men dessa har försvunnit och istället säljs korven på bensinmacken och för att driva en butik krävs det ett ganska regelbundet flöde av kunder för att det ska gå runt.
Vad har ändrats under dessa år? Jo, skatterna har ökat avsevärt så det krävs idag betydligt större resultat före skatt och moms för att en företagare ska kunna försörja sig.

Staten har alltså skattat ihjäl en väldans massa småföretagare och vilka förbättringar har vi egentligen fått i den sk välfärden, man blir förbannad!
 

Bifogat

  • skatter.png
    skatter.png
    113.7 KB · Visningar: 110

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Särskilt skatteverket vill ha en stor del av kakan.

Funderade här om dagen över varför kiosker och sånt förändrats så mycket sedan jag var barn. På 70-talet fanns det folk som kunde livnära sig på små kiosker där folk bara stannade till ibland och liknande men dessa har försvunnit och istället säljs korven på bensinmacken och för att driva en butik krävs det ett ganska regelbundet flöde av kunder för att det ska gå runt.
Vad har ändrats under dessa år? Jo, skatterna har ökat avsevärt så det krävs idag betydligt större resultat före skatt och moms för att en företagare ska kunna försörja sig.

Staten har alltså skattat ihjäl en väldans massa småföretagare och vilka förbättringar har vi egentligen fått i den sk välfärden, man blir förbannad!
I just fallet med kiosker och korvkiosker, så var de verksamheterna predestinerade till särskilda människor.
Du fick inte bedriva kioskverksamhet om du inte hade ett handikapp.
Korvlåda var nog OK, men att bedriva sådan verksamhet var en av få näringar som man fick bedriva även med näringsförbud. Därför var det ofta kriminella som hade korvlåda.
Få hederliga ville därför syssla med det.

Men i övrigt håller jag helt med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Särskilt skatteverket vill ha en stor del av kakan.

Funderade här om dagen över varför kiosker och sånt förändrats så mycket sedan jag var barn. På 70-talet fanns det folk som kunde livnära sig på små kiosker där folk bara stannade till ibland och liknande men dessa har försvunnit och istället säljs korven på bensinmacken och för att driva en butik krävs det ett ganska regelbundet flöde av kunder för att det ska gå runt.
Vad har ändrats under dessa år? Jo, skatterna har ökat avsevärt så det krävs idag betydligt större resultat före skatt och moms för att en företagare ska kunna försörja sig.

Staten har alltså skattat ihjäl en väldans massa småföretagare och vilka förbättringar har vi egentligen fått i den sk välfärden, man blir förbannad!

Sedan 20-talet har det hänt en hel del i välfärden, infrastrukturen och sjukvården och det är i princip alltihop förbättringar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ni är ca. 50 år ifrån varandra...

Han visade en kurva som började i 20-talet. För 70-talet gäller väl lite samma sak, vägarna är bättre, sjukvården är bättre. Välfärden vetefan däremot. Å andra sidan var ju sossarna i full färd med att totalt låna sönder ekonomin för att hålla det sjunkande skeppet flytande, vi kan väl iofs börja med den grekiska modellen igen och låna för allt vad tygen håller och lite till och låtsas att vi har råd med så mycket mer än vad vi egentligen har?

Sedan tycker jag att vi har ett för högt skattetryck, och håller med om att det effektivt tar död på småföretag.
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Sen ska allt jävla skit certifieras . Har blivit en massa byråkrati och allting kostar .Inte konstigt mindre företagare ger upp och större flyttar utomlands
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Särskilt skatteverket vill ha en stor del av kakan.

Funderade här om dagen över varför kiosker och sånt förändrats så mycket sedan jag var barn. På 70-talet fanns det folk som kunde livnära sig på små kiosker där folk bara stannade till ibland och liknande men dessa har försvunnit och istället säljs korven på bensinmacken och för att driva en butik krävs det ett ganska regelbundet flöde av kunder för att det ska gå runt.
Vad har ändrats under dessa år? Jo, skatterna har ökat avsevärt så det krävs idag betydligt större resultat före skatt och moms för att en företagare ska kunna försörja sig.

Staten har alltså skattat ihjäl en väldans massa småföretagare och vilka förbättringar har vi egentligen fått i den sk välfärden, man blir förbannad!

På '70-talet gick all kioskhandel i kontanter, och varannan korvförsäljning räknades inte in i skattedeklarationen ändå...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Särskilt skatteverket vill ha en stor del av kakan.

Funderade här om dagen över varför kiosker och sånt förändrats så mycket sedan jag var barn. På 70-talet fanns det folk som kunde livnära sig på små kiosker där folk bara stannade till ibland och liknande men dessa har försvunnit och istället säljs korven på bensinmacken och för att driva en butik krävs det ett ganska regelbundet flöde av kunder för att det ska gå runt.
Vad har ändrats under dessa år? Jo, skatterna har ökat avsevärt så det krävs idag betydligt större resultat före skatt och moms för att en företagare ska kunna försörja sig.

Staten har alltså skattat ihjäl en väldans massa småföretagare och vilka förbättringar har vi egentligen fått i den sk välfärden, man blir förbannad!

'Murica!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I just fallet med kiosker och korvkiosker, så var de verksamheterna predestinerade till särskilda människor.
Du fick inte bedriva kioskverksamhet om du inte hade ett handikapp.
Korvlåda var nog OK, men att bedriva sådan verksamhet var en av få näringar som man fick bedriva även med näringsförbud. Därför var det ofta kriminella som hade korvlåda.
Få hederliga ville därför syssla med det.

Men i övrigt håller jag helt med.

Tror iofs inte att skattedöden bara gäller små kiosker men det är vad jag kommer ihåg sedan jag var liten och huvudintresset var godis.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top