Idé om att göra människor glada...

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Nu när vi dryftat lite idéer här på forumet så tänkte jag berätta om en grej som jag hörde från frankrike. Historien bakom kommer jag inte ihåg o det gör det samma men själva idén är kul tycker jag.

När du ska köpa en korv med bröd eller fika eller vad som helst som inte kostar allför mycket för din plånbok - betala för två! Och säg att du bara vill ha en...men att du betalar för näste person som kommer...

Har testat det några ggr. Än sålänge blir korvgubbarna/cafebiträden ganska förundrade och ibland nekar de till och med till att det går att göra så... :va

Men själv tycker jag att det är rätt kul. Den som kommer och får höra att ngn okänd betalat och själv slipper måste ju bli lite glad!?
En dag kanske det har utvecklats till att det är så många som gör likadant att jag blir bjuden också... :banana

Var ute o kutade en sväng utmed hammarbykanalen förra sommaren, när jag sprang förbi en ensam korvgubbe med låda på magen. Äh, jag köper en korv av han, tänkte jag.
"Sista korven är alltid gratis", sa han. Lilla farbrorn som ursprungligen var från Grekland hade alltså stått där i kockmössa och väntat, och väntat på att få ge bort dagens sista korv gratis..! Vilken vardagshjälte!! Då blir man lite varm inombords!!

Vilken glad idé :tummenupp det ska jag prova.....

Sikken korvgubbe.... solsken i sinnet där :fyllisar

Folk blir misstänksamma och ytterst förvånade i dagens samhälle om någon gör något snällt ju...

..som ibland om jag lagt på bilen lite för länge o ska köra iväg...så har jag gett lappen till den som precis står/går till automaten för lägga i....flesta blir alldeles långa i huvudet :va och tror nästa man är knäpp :3freak :)
.....liten sak men kanske gör man någon glad

:)

Gula faran skrev:
..som ibland om jag lagt på bilen lite för länge o ska köra iväg...så har jag gett lappen till den som precis står/går till automaten för lägga i....flesta blir alldeles långa i huvudet :va och tror nästa man är knäpp :3freak :)

Samma sak på apoteket/systemet eller likande, man tar två lappar istället för en när det är fetlång kö, sen när man suttit där länge och det snart är ens egen tur så kan man ge den andre lappen till någon skraltig person som ser snäll ut och som precis kom in och har 100 nummer före sig.

Finns det inte nån variant av detta på vissa coffeshops? Att man kan betala en kaffe extra som någon som inte har råd just då kan få ut? Såg detta på TV från fjollholmen men iden var ganska bra tycker jag. Det kalldes nåt speciellt, kommer inte ihåg vad dock.

Låter lite som konceptet i filmen "The game".

Riktigt festlig tanke

Hälsningar från Tigger, som ligger vid poolkanten i Houston, Texas. (30 grader i skuggan)

tIgGeR skrev:
Låter lite som konceptet i filmen "The game".

Riktigt festlig tanke

Hälsningar från Tigger, som ligger vid poolkanten i Houston, Texas. (30 grader i skuggan)

Låter som filmen Pass it on (?) Skicka Vidare på svenska.

Over here är det vanligt med en liten skål vid kassan som man kan lägga en del av sin växel i. Oftast hamnar några cent där som någon kan använda om de vill köpa en bulle för $1,02, eller nåt...

Lugn skrev:
Over here är det vanligt med en liten skål vid kassan som man kan lägga en del av sin växel i. Oftast hamnar några cent där som någon kan använda om de vill köpa en bulle för $1,02, eller nåt...

Precis! Saknar det i sverige. "Take one & leave one" eller nått brukade det stå på dom om jag inte minns fel. Skit bra grej ...speciellt där med alla deras små myt & dumma prissättning utan moms.
Behovet är väl inte lika stort här. Men jag skulle ändå gärna se sånna på kiosker, mackar osv. Hur störigt är det inte när ngt kostar 100,50 kr? :huvet

Barrett skrev:
Hur störigt är det inte när ngt kostar 100,50 kr? :huvet

Det gör det ALDRIG, kostar alltid 99,50 :P jag har för övrigt en jävla massa 50-öringar som aldrig kommer till användning.. visa mig var det står en sådan skål så ska jag lägga alla ören där...

lilltryne skrev:
Samma sak på apoteket/systemet eller likande, man tar två lappar istället för en när det är fetlång kö, sen när man suttit där länge och det snart är ens egen tur så kan man ge den andre lappen till någon skraltig person som ser snäll ut och som precis kom in och har 100 nummer före sig.

Näh, man köper två flarror istället för en och säger åt expediten att ge den andra till nästa kund.......

Lysande idé, gör det ni. Så tar jag på mig rollen att alltid vara kunden efter. Det är ett stort ansvar jag får här, hoppas ni gör eran del. :tummenupp

En dag när jag var stressig som fan, påväg hem från jobbet, så skulle jag tanka på en mack...fumlade med sedlar, tanklock, bensinpump å fan å hans moster...

Då kom det fram en liten gumma, med en fin krukväxt och sträckte fram till mig. "Varsågod", sa hon, log och smög därifrån.

Själv har jag ingen aning om vem det var, och speciellt intresserad av blommor är man väl inte heller.. men glad blev jag :)

Den där tanken om att betala för två måste man ju göra! :tummenupp

skoteridioten skrev:
...Då kom det fram en liten gumma, med en fin krukväxt och sträckte fram till mig. "Varsågod", sa hon, log och smög därifrån.

Själv har jag ingen aning om vem det var, och speciellt intresserad av blommor är man väl inte heller.. men glad blev jag :)

Va gulligt! :)

Var med om en ganska häftig grej i våras. Var ute med hojen o hade precis tankat på macken. Då fick jag se ett par "trasiga" stackare. Killen stod och höll upp luckan för tjejen som hade krupit ner i UFF-containern o letade efter kläder. Jag knallade fram o frågade om de var hungriga och om jag isf kunde få bjuda på en korv o dricka? Killen blev glad så jag sa att jag går in på macken för att betala så är det bara för honom o komma in o hämta käket sen. Jag la två selmor för dricka o en chorizo inne på macken o gick ut. Efter en stund kom en annan kille som jag snackat med på macken och gav mig växeln på 5 kr för käket som uteliggaren absolut ville att jag skulle ha tillbaka!! Snacka om att jag blev paff. Rätt ska vara rätt, kan jag tänka mig att han tänkte...

Zlide skrev:

Va gulligt! :)

Var med om en ganska häftig grej i våras. Var ute med hojen o hade precis tankat på macken. Då fick jag se ett par "trasiga" stackare. Killen stod och höll upp luckan för tjejen som hade krupit ner i UFF-containern o letade efter kläder. Jag knallade fram o frågade om de var hungriga och om jag isf kunde få bjuda på en korv o dricka? Killen blev glad så jag sa att jag går in på macken för att betala så är det bara för honom o komma in o hämta käket sen. Jag la två selmor för dricka o en chorizo inne på macken o gick ut. Efter en stund kom en annan kille som jag snackat med på macken och gav mig växeln på 5 kr för käket som uteliggaren absolut ville att jag skulle ha tillbaka!! Snacka om att jag blev paff. Rätt ska vara rätt, kan jag tänka mig att han tänkte...

Du äro en Fin människa! Man blir så glad att läsa sådana positiva inlägg! Mera sånt!

Gula faran skrev:

Så brukar jag också göra.

För övrigt betalar jag också för andra. Skatt kallas det visst.

Åkte en biltur med syrran på avlägsen semester resa, som blev super-bilsjuk.........och vi fick stanna på rätt avlägsen torr, trist väg på något berg som vi var på väg över... inte en människa eller hus eller något i sikte på väääldigt långt avstånd.....och syrran kräks o har sig ....då dyker det upp en tant från absolut ingenstans med en kall fanta och ger den till min syster....och försvinner i buskarna igen.... :va

snacka om vi blev förvånade....sånt gör en varm o hjärtat...

Gula faran skrev:
Åkte en biltur med syrran på avlägsen semester resa, som blev super-bilsjuk.........och vi fick stanna på rätt avlägsen torr, trist väg på något berg som vi var på väg över... inte en människa eller hus eller något i sikte på väääldigt långt avstånd.....och syrran kräks o har sig ....då dyker det upp en tant från absolut ingenstans med en kall fanta och ger den till min syster....och försvinner i buskarna igen.... :va

snacka om vi blev förvånade....sånt gör en varm o hjärtat...

Den beryktade fanta-tanten har slagit till igen!! :hihi
Nämen, visst blir man glad! Det behövs inte så mycket egentligen, bara rätt tillfälle dyker upp så...en liten omtanke kan betyda supermycket!

Det är ganska kul faktiskt att hjälpa människor man inte känner. Då är det ju uppenbart att man inte kräver ngn motprestation.

En annan situation: När jag var yngre och inte lika kaxig stötte jag ihop med en 2-meters broiler inne på krogen. Han var fokuserad på att mucka med alla killar han såg, även mig. Jag stod i baren och han ställde sig bredvid och började halsa min öl för att se min reaktion. Jag insåg att jag troligen skulle åka på stryk om jag opponerade mig så jag sa istället. "vänta så ska jag köpa en egen öl till dig..." Helt plötsligt såg killen riktigt fånig ut...tog skamset den nya ölen o gick därifrån... :lol
Det var helt klart värt en bira att se honom förnedrad! :banana

Revelator skrev:
Du äro en Fin människa! Man blir så glad att läsa sådana positiva inlägg! Mera sånt!

Tack! Kan vara bra att balansera upp sin elaka sida ibland... :hihi

Inte riktigt samma men för en massa år sen när jag gick på högstadiet så fanns det en liten kiosk typ och i kassan fanns det en liten burk där det stod "Ge om det blir över och ta om du behöver". Skitbra, när det fattades en krona så kunde man ta en ur burken :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg