Icon hjälmar

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
hejsan. Jag har tittat på en rad icon hjälmar nu och läst en del om dem. Det jag har fått fram är att de har ingen egen fabrik utan köper in delarna och sätter ihop hjälmen. Där får jag ju en varnings signal.
För övrigt är hjälmarna väldigt snygga men hur är det med säkerheten?

Crescent cyklar är ju räknade som de bästa..såvitt jag vet har de ingen egen fabrik utan importerar prylarna från asien för ihopmontering i Sverige.
Vågar du verkligen cykla på en crescent?
Obs, har ingen aning om Icon är godkända men det behöver ju inte vara kass bara för att de köper delar utifrån...

Hur är det måste hjälmarna vara CE-godkända för att försäkringen ska gälla?

Jag har hört att Icon´s hjälmar ska vara bra...
har varit runt å kollat på 5 olika ställen & alla har rekat mig att köpa en Icon, är inte helt säker men tror dom på yamaha & bröderna nillson´s sa att dom var godkänd...
grymt snygga hjälmar gör dom iaf :P

Crescent cyklar är ju räknade som de bästa..såvitt jag vet har de ingen egen fabrik utan importerar prylarna från asien för ihopmontering i Sverige.
Vågar du verkligen cykla på en crescent?
Obs, har ingen aning om Icon är godkända men det behöver ju inte vara kass bara för att de köper delar utifrån...
Så fungerar det med många produkter här i världen. Köp del 1 från fabrik A, del 2 från fabrik B och montera sedan ihop delarna i fabrik C för att få produkten €. Det är ganska så sällan som varenda del till en produkt tillverkas under ett och samma fabrikstak. Tänk bara på en dator och alla delar/komponenter som ingår i en sån...

Vet inte heller hur det är med godkännandet av Icons hjälmar. Men de säljs iaf på FC-Moto.de. Där står inget om godkännande på de hjälmarna. På andra hjälmar så är det ungefär 50/50 om det står något eller inte (även när det gäller modeller som jag är tämligen säker på att de är godkända så händer det att det inte står något på deras hemsida). Men köper man från t.ex. en amerikansk sida så kan man nog utgå från att de inte är godkända i Sverige (de har andra standarder).

Edit: Enligt Icons hemsida så har de ECE 22.05-godkännande för de hjälmar som säljs i Europa.

Last edited:
Så fungerar det med många produkter här i världen. Köp del 1 från fabrik A, del 2 från fabrik B och montera sedan ihop delarna i fabrik C för att få produkten €. Det är ganska så sällan som varenda del till en produkt tillverkas under ett och samma fabrikstak. Tänk bara på en dator och alla delar/komponenter som ingår i en sån...

My point exactly! :tummenupp

Edit: Enligt Icons hemsida så har de ECE 22.05-godkännande för de hjälmar som säljs i Europa.

ece22-05 e ju lättast av alla klassningar att klara av, jag kan göra en hjälm i garaget över helgen som får godkänt.

Last edited:
icons hjälmar är CE godkända, iaf deras kolfiberhjälmar håller riktigt hög kvalitet (har en själv), snygga som attans e dom oxå med lite annorlunda design än vad alla andra tillverkare har :tummenupp

at dom är ihopplockade är snarare en fördel i detta fallet, det mesta är utbytbart om man tex inte giller designen eller passformen eller så. (det är ju inte själva skalet dom köper i bitar utan foder osv :tungan)

Icon är vanliga härborta, men inte bland de jag åker med. Mao, inte ansett som vidare hög kvalité...

Däremot är det möjligt att de har andra modeller i Europa, men jag skulle nog kika på en Arai eller Shoei istället.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage