ICA - Välfärdssnuten?

hahahahaha seriöst?:3freak

Det är ju bara löjligt, förr sa dem inget, inte ens fast att man va typ 10..jag menar 0,7% ?!

Men va sa dem då? Var det innan du va 18?:)
Ja, det är seriöst. Ja, jag var 18. Men inte fan hade jag legg med mig. Otur för maxi, hade en hel radda saker jag skulle köpa. Det fick tanten i kassan plocka undan. Rätt åt dom jävlarna!

Det är ju inget centralt direktiv som gäller alla ICA, utan varje handlare gör som de vill, men enligt ICA-handlaren som var gäst i debattprogrammet om det på TV så var inte tanken att lättöl skulle omfattas av regeln, utan endast folköl. Verkar dock som en del handlare är rabiata nykterister som slänger med allt med minsta lilla alkohol i policyn. Det kostar nog ICA stora summor i dålig publicitet.

Jag menar hur svårt kan det vara? Är du osäker på om personen är under säg 25 så kräver du leg (för folköl alltså). Rätt få människor under 18 ser ut att vara över 25.

minns när jag var liten... då skickade mamma iväg mig lite då och då för att köpa cigaretter åt henne... och det helt lagligt...

(hehe, låter som om jag vore 50 nu och 7 när mamma skickade iväg mig, men så är det inte, var för typ 10 år sedan "bara")

minns när jag var liten... då skickade mamma iväg mig lite då och då för att köpa cigaretter åt henne... och det helt lagligt...

(hehe, låter som om jag vore 50 nu och 7 när mamma skickade iväg mig, men så är det inte, var för typ 10 år sedan "bara")

Jag började snusa vid skamligt låg ålder, och då var det inga problem att köpa sitt eget snus.
Det kommer dom förvisso ifrån nu, men jag köpte även cigaretter åt mina föräldrar, det slipper ungdjävlarna nuförtiden...

Vaffan har dom inte legkrav på jäst för då i konsekvensens namn. Blanda jäst med vad som helst så har man ju starkvaror ´klartåbetart´ på kortare tid än det tar å bli salongsberusad på lättpiss.

Last edited:
Vaffan har dom inte legkrav på jäst för då i konsekvesens namn. Blanda jäst med vad som helst så har man ju starkvaror ´klartåbetart´ på kortare tid än det tar å bli salongsberusad på lättpiss.
Kan medela att snabbjäst inte heööer ha åldersgräns och att visa ica affärer på landsbyggden säljer det. (ica degeberga tex)

Jag blir faktiskt ännu mer förbannad när jag tänker på den där sjuttiosjuåringen igen, vem i helvete kan vara så dum i huvudet att man ber en gamling att visa leg för en vara som egentligen vem som helst oavsett ålder ska få köpa. :mad: Om nu ICA värnar så jävla mycket om oss så kanske det är bäst faktiskt att dom lägger ned helt och hållet att sälja varor med mer än 0,0000000001% alkohol, tänk om någon 20-åring får för sig att langa en lättöl till en 16-åring, han kan ju för fan dö![/QUOTE]

ICA är en maktfaktor inom dagligvaruhandeln, själv kommer jag aldrig att handla på ICA och försöker även få folk i min omgivning att tänka sig för innan dom kliver över tröskeln till ICA, just nu pågår en LAS-förhandling på mitt jobb där en sjuhelvetesmassa folk kommer att sägas upp samt några väldigt goda vänner pga ICA. men om ni nu tvunget måste gå in på ICA så det enda ni skall handla är falcon, pripps, julmust eller någon av våra andra produkter vi har i sortimentet ingenting annat lova mig det:tummenupp

Jag skulle då inte bli särskilt arg även om jag tycker det löjligt. Det tar en sekund att ta fram legget.

...Vad det gäller att knappa in personnummer i kassan så är det för att kassan inte godkänner köpet föräns ett personnummer knappats in. Sen om dom knappar in ditt eller sitt eget spelar ingen roll.
Detta är för att personalen inte ska behöva sitta och räkna ut vilket år man ska vara född för att vara 18. :näsblod

Mmmmm... för om det är ett körkort är det ju jätteviktigt med nuffrorna. I stället för att bara kolla att bilden stämmer med innehavaren och att det inte är en snorunge med 125a... :hihi

Kassan godkänner köp om man bara slår enter också, dvs känd identitet...

Fast funktionen är bra när folk kommer med ID-kort eller pass om man är lite trött. Å andra sidan så är det bara ett årtal per år att hålla reda på, just nu 1989. Är du född 1990 och tidigare är det kört med alkohol- och tobaksköp från mig.

En liten lurig sak är att ICA har internkontroller av leg. kontroll. De skickar ut folk (över 18 btw) som köper cigg och öl. Tar man inte leg så blir det prick i protokollet. :gnissla Så... jag tar leg på alla som någorlunda unga ut som jag inte känner igen.
Naturligtvis får jag massa kommentarer, men eftersom jag är bra på att babbla så brukar de flesta förså min situation till slut...

Bäst av allt: Jag har snart pluggat klar och då har min karriär som butiksbiträde/kassörska nått sin ände så slipper jag galenskapen. :yoparty
ICA har blivit onda på många sätt och vis under årens lopp.

Å andra sidan så är det bara ett årtal per år att hålla reda på, just nu 1989. Är du född 1990 och tidigare är det kört med alkohol- och tobaksköp från mig..

Så du är som kassörskan som det pratades om i början av tråden, neggar en 77åring? :tungan

Mmmmm... för om det är ett körkort är det ju jätteviktigt med nuffrorna. I stället för att bara kolla att bilden stämmer med innehavaren och att det inte är en snorunge med 125a... :hihi

Ja precis, jag har köpt två dosor snus på macken med mitt A1 körkort(vetenskapligt experiment :gnissla det var åt en polare), hon frågade efter leg. då visade jag upp körkortet och då ville hon inte ens kolla på det, när hon såg texten: KÖRKORT, var hon nöjd :tummenupp hon mummlade något om: aha, ett körkort, då går det bra.

Sen när hon hade plockat ner snuset och jag hade betalat mina 65 kronor (Svindyrt) så sa hon: Sen när du är över 30 och någon frågar om leg. så är det bara att säga tack! Sen skrattade vi lite och sen gick jag ut till polaren och langade över snusen, kan ju nämna att han är ett år äldre än mig:tummenupp

Dock är det svårare att handla sånt på tex. ICA
Det är sünd, för 2.25 % cider är väldigt gott :tummenupp :)
Jag tycker inte att det är så roligt att bli packad ändå, mycket roligare att titta på folk som är fulla och gör bort sig.

:tummenupp

Hehe. Ja ni.
Då har ni ändå inte bott i Sovjet där min far som alltid såg väldigt ung ut fick gå hem igen då han inte hade passet (de hade bara pass inge ID-kort) med sig för att köpa tändstickor. *Asg*

Men mackarna har ingen koll.

En polare köpte cigg åt en annan polare med mitt körkort (innan jag va 18) och polarns kontokort.. iof köpte jag 3,5or hos samma snubbe och höll på bli nekad så jag fråga hur man kunde ha körkort om man va under 18? "oj hehe ja det är ju klart" :huvet kan för övrigt säga att jag ser ut som babyface också.

Åandra sidan nekade pizzerian mig att köpa öl på mitt körkort då det va ett a1 kort, sen att jag va över 18 verka kvitta :3freak Som tur va hade jag 200 meter hem så jag hämta pass och id och då va det en annan sak , det roligaste är att vi satt där dagen efter min födelsedag och då grattulera han mig till att redan ha tagigt körkort. :huvet

De kräver leg om man ska köpa Onico (snuskopia utan tobak och nikotin). De tror att det är inkörsporten till riktigt snusande. Därför kör de 18 på det :va

Lättölen är nog bara missförstånd hos några handlare, eller så kör de det så för att de i kassan ska slippa tänka, alltså alltid tänka leg. Visst kan det finnas nån knäppjocke till iofs.
Anledningen med 77-åringen är ju att kassamaskinen inte godkänner köpet innan ett leg visats.
Sen att ica kör den policyn är att handeln får extremt mycket klagomål så fort någon testar och lyckas köpa folköl om man är under 18. Helt enkelt för att få behålla sitt tillstånd att sälja folkölet.

Personnumret sparas inte när det scannas för verifikation, det är enbart vid kontokortsköp.

På (åtminstånde) Hemköp i Avesta så fick jag visa leg. för att jag köpte spraydeodorant. 18år hade dom på det för att snorungarna tydligen köpte det och sniffade...

:rofl :rofl :rofl

Idiotin vet inga gränser.

Lättölen är nog bara missförstånd hos några handlare, eller så kör de det så för att de i kassan ska slippa tänka, alltså alltid tänka leg. Visst kan det finnas nån knäppjocke till iofs.
Anledningen med 77-åringen är ju att kassamaskinen inte godkänner köpet innan ett leg visats.
Sen att ica kör den policyn är att handeln får extremt mycket klagomål så fort någon testar och lyckas köpa folköl om man är under 18. Helt enkelt för att få behålla sitt tillstånd att sälja folkölet.

Personnumret sparas inte när det scannas för verifikation, det är enbart vid kontokortsköp.

Att dom kollar legg när folk handlar folköl som det faktiskt finns åldersgränser på är inget konstigt.

Dom blir knappast av med sitt tillstånd att sälja folköl för att dom säljer lättöl till personer under 18 år.

Last edited:
Blev nekad köpa koddar en gång när jag va 18 eller liknande, övertala den dumme bönrullarn om att det inte är 18-årsgräns på koddar va ju inte de lättaste

iof va de nog han som fick mig att börja köra utan så jag borde väl tack han :tungan

Att dom kollar legg när folk handlar folköl som det faktiskt finns åldersgränser på är inget konstigt.

Dom blir knappast av med sitt tillstånd att sälja folköl för att dom säljer lättöl till personer under 18 år.

Nej, lättölen och cidern borde kunna slippa undan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT