ICA - Välfärdssnuten?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag ska försöka fatta mig så kort det går så att jag inte hinner få allt till någon osammanhängade smet (jobbigt att tänka när man jobbar på natten och går i skolan på dagen).

Hur som helst, jag blev jävligt förbannad när jag läste om den äldre herren runt de nobla sjuttiosju som var tvungen att legga på ICA för att köpa lättöl (läs LÄTTÖL). Då blev jag påmind om ICAs idiotpolicy om att inte sälja "alkohol" till minderåriga. Vad jag vet så finns det inga regler kring lättöl osv, det räknas som alkoholfritt. (Allt över 2.25% är det 18 år på, allt under ska vara utan åldergräns). Men det ICA gör är att sätta egna regler, dom nekar den som är under 18 att köpa lättöl, trots att det är helt lagligt. Ungefär som att man skulle börja hindra överviktiga från att köpa grädde eller andra varor med högt fettinnehåll, eller något annat dumt exempel som jag inte orkar komma på nu? Får man verkligen göra så här? Diskriminering anser jag, vad tycker ni?

vad ska småttingar med lättöl till? smakar vatten och fom kan inte bli packade på det så :hihi

Fast jag håller med om att brorduktig attityden är dryg.

vad ska småttingar med lättöl till? smakar vatten och fom kan inte bli packade på det så :hihi

Fast jag håller med om att brorduktig attityden är dryg.

Nej visserligen men det känns rätt drygt att man ska behöva legga när man är myndig för att man ska köpa hem två lättöl (lättöl alltså, vad fan tänkte dom på?!) till sin mamma. Ännu drygare blir det när lillebror ska iväg och handla en massa och kanske ska köpa hem hemska 1.5l 0.7% cider, det går ju absolut inte för sig, tänk vad full nån kan bli. :ajjabajja:

EDIT:

Jag blir faktiskt ännu mer förbannad när jag tänker på den där sjuttiosjuåringen igen, vem i helvete kan vara så dum i huvudet att man ber en gamling att visa leg för en vara som egentligen vem som helst oavsett ålder ska få köpa. :mad: Om nu ICA värnar så jävla mycket om oss så kanske det är bäst faktiskt att dom lägger ned helt och hållet att sälja varor med mer än 0,0000000001% alkohol, tänk om någon 20-åring får för sig att langa en lättöl till en 16-åring, han kan ju för fan dö!

Last edited:
Inte nog med att man måste legitimera sig, dom knappar in personnumret i någon jävla databas också!
(I alla fall när jag köper snus...)

Inte nog med att man måste legitimera sig, dom knappar in personnumret i någon jävla databas också!

Nja dom brukar väll scanna? men dom behöver inte för på den tiden jag inte va myndig och skulle köpa snus till nån polare (Tål inte snus förövrigt..) Så sabba jag streckkoden på körkortet så dom inte kunde läsa in det då brukade dom bara titta på det och godkänna manuellt utan att lägga in personnummret. :cdevil

Men vaddå typ herrljunga cider har ju 0,9% får man inte köpa det heller om man inte är myndig?:va

Nar jag bodde i Falun var det 20 år på att få handla lättöl hos mataffärerna. Överenskommelse med kommunen. Det ni!

Dom får själva avgöra vilken åldersgräns dom ska ha på vilken vara dom vill. Finns ingen lag som säger att dom inte får göra så. Är bara dom själva som förlorar på det då de inte får sälja lika mycket.

Vad det gäller att knappa in personnummer i kassan så är det för att kassan inte godkänner köpet föräns ett personnummer knappats in. Sen om dom knappar in ditt eller sitt eget spelar ingen roll.
Detta är för att personalen inte ska behöva sitta och räkna ut vilket år man ska vara född för att vara 18. :näsblod

Tänk när det retroaktiva förbudet mot snus kommer och den ICA-subventionerade tobakspolisen besöker dig, "Jaha herr GuW, vi ser att du köpt snus ungefär tre gånger i veckan" "Vi ser även uppehåll i ditt inköpande, har du måntro varit på pressbyrån och handlat då?"

Nja dom brukar väll scanna? men dom behöver inte för på den tiden jag inte va myndig och skulle köpa snus till nån polare (Tål inte snus förövrigt..) Så sabba jag streckkoden på körkortet så dom inte kunde läsa in det då brukade dom bara titta på det och godkänna manuellt utan att lägga in personnummret. :cdevil

Men vaddå typ herrljunga cider har ju 0,9% får man inte köpa det heller om man inte är myndig?:va
:rofl

endå gången dem scannar streckkoden är väll när man betalar med kort? eller?

Tänk när det retroaktiva förbudet mot snus kommer och den ICA-subventionerade tobakspolisen besöker dig, "Jaha herr GuW, vi ser att du köpt snus ungefär tre gånger i veckan" "Vi ser även uppehåll i ditt inköpande, har du måntro varit på pressbyrån och handlat då?"

Bah, jag köper snus på ICA en gång i månaden, två rullar, däremellan stödköper jag några dosor på macken...

Jag behövda visa legg för att köpa 0.7% cider på Ica Maxi i Lödde. Det är fanimig Sjukt! :mad: :huvet :confused:

Jag behövda visa legg för att köpa 0.7% cider på Ica Maxi i Lödde. Det är fanimig Sjukt! :mad: :huvet :confused:
hahahahaha seriöst?:3freak

Det är ju bara löjligt, förr sa dem inget, inte ens fast att man va typ 10..jag menar 0,7% ?!

Men va sa dem då? Var det innan du va 18?:)

Avafan, på lannet köper man snus å öl när man är 12 :D

Skämt åsido, har också märkt att de knappar personnummer för att shoppa snus. Va e det frågan om?! "Jo, det måste vi knappa in för att köpet ska gå igenom" Jahapp, men hela numret? Hade det inte räckt med att trycka OK...
Jaja..

På (åtminstånde) Hemköp i Avesta så fick jag visa leg. för att jag köpte spraydeodorant. 18år hade dom på det för att snorungarna tydligen köpte det och sniffade...

På (åtminstånde) Hemköp i Avesta så fick jag visa leg. för att jag köpte spraydeodorant. 18år hade dom på det för att snorungarna tydligen köpte det och sniffade...
men vafan då ska det ju vara 18 på socker också för det kan man både bli fet av (Vilket är fruktansvärt numera..) och sockerhög

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT