I höst går USA till val........

Jag skulle påstå att de flesta som hatar USA aldrig har varit här...

Vad är "lite pengar"? Är man urfattig så bor man kanske bättre i socialdemokratins svedala, men om du drar in mer än 200k per år så skulle jag vilja påstå att du har större chanser till en högre levnadsstandard i USA än i Sverige.
Att du dessutom troligtvis kommer tjäna mer, utvecklas snabbare och slipper den svenska avundsjukan är ju bara grädde på moset! :tummenupp

Kanske inte är helt rättvisande att jämföra levnadsstandard i svensk valuta (för jag antar att du menar 200k sek). För några år sen var 200k sek ca 18k $, idag är 200k sek ca 30k $.

Men jag förstår din poäng

Hon var ju tämligt snygg iaf, förstår inte varför inte det har tagits upp tidigare. Det förlåter rätt mycket :ligga

Haha!
Ok att man inte kan så många länder men man ska väl för fan vada vad som är ett land och en världsdel!? -I thought Europe was a country!

Citerar en kollega: "USA är inget land, det är ett företag"

Jag gjorde en tråd förut om "Why americans are stupid", här är ett klipp som bör ses. Jag skrattade gott iaf!
http://www.youtube.com/watch?v=teM4T3TylFc

Jag hoppas och tror att det inte blir en galen republikan igen bara. Säg vad man vill om USA men med rätt president bakom spakarna så kan dom uträtta mycket gott.

Jag hoppas och tror att det inte blir en galen republikan igen bara. Säg vad man vill om USA men med rätt president bakom spakarna så kan dom uträtta mycket gott.

Jag börjar gilla Ron Paul. Åtminstone hans utrikespolitik. Ta tillbaka alla trupper och sluta leka världspolis.

Kanske inte är helt rättvisande att jämföra levnadsstandard i svensk valuta (för jag antar att du menar 200k sek). För några år sen var 200k sek ca 18k $, idag är 200k sek ca 30k $.

Men jag förstår din poäng

Ehh..

Vilken valuta som används för att illustrera Lugn´s exempel lär kvitta. För det är väl ändå idag vi diskutarar om det och inte för en par år sedan.

Hon e ju ascharmig kellie pickler tyvärr totalt blåst men helskön stil, sjunger helt ok också.

Som vanligt när det gäller USA så har dom både det bästa och det sämsta av allt men det finns nog iallafall en liten anledning till att många tycker de är ganska blåsta överlag.

Ehh..

Vilken valuta som används för att illustrera Lugn´s exempel lär kvitta. För det är väl ändå idag vi diskutarar om det och inte för en par år sedan.

Självklart är det idag som diskuteras, jag använde kursen för några år sen för att illustrera att värdet på 200k SEK förändras över tid och att det därför inte är en lämplig parameter. Förmodligen tjänar man i vilket fall som helst inte SEK i US så då blir ju diskussionen helt irrelevant ändå.

DÅ är nog du duktigare än genomsnittet här inne. Jag är helt säker på att flera % amerikaner kan räkna upp alla delstater korrekt än vad svenskarna kan räkna upp svenska kommuner.

Ja visst är det illa att hon inte vet att europa inte är ett land. Iaf enligt oss. Men vad är det som säger att våran norm är den rätta. Vilka är vi att klanka ner på andra kulturer?

Typiskt svenskt sossetänk.

Amerikaner är kanske till genomsnittet mer pålästa när det kommer till sitt eget land. Det lär väl också bero på att det är det enda som existerar i deras lilla värld.

Jag kan nog ungefär räkna 20 stater i USA kan nog inte mer än 20st kommuner i sverige iaf. Vad säger det? Sverige är ointressant.

Självklart är det idag som diskuteras, jag använde kursen för några år sen för att illustrera att värdet på 200k SEK förändras över tid och att det därför inte är en lämplig parameter. Förmodligen tjänar man i vilket fall som helst inte SEK i US så då blir ju diskussionen helt irrelevant ändå.

Ja. Alla valutor ändrar sig.. Så dollar är isf inte heller ett bra exempel. Jag försår inte vad det är du försöker visa.. Men skit samma. Känns som att det är lättare att diskutera SEK på ett svenskt forum med bara svenskar än att alla sitter med forex uppe och växlar kurser trots allt.

Amerikaner är kanske till genomsnittet mer pålästa när det kommer till sitt eget land. Det lär väl också bero på att det är det enda som existerar i deras lilla värld.

Jag kan nog ungefär räkna 20 stater i USA kan nog inte mer än 20st kommuner i sverige iaf. Vad säger det? Sverige är ointressant.

Det enda det säger är att vissa kan rabla kommuner i Sverige och vissa andra kan det inte. Jag tycker det är befängt att geografiska kunnskaper skall vara måttstock för hur intelligent någon är. Eller om de "ska ha rätt" att rösta.

Last edited:
Ja. Alla valutor ändrar sig.. Så dollar är isf inte heller ett bra exempel. Jag försår inte vad det är du försöker visa.. Men skit samma. Känns som att det är lättare att diskutera SEK på ett svenskt forum med bara svenskar än att alla sitter med forex uppe och växlar kurser trots allt.

Det enda det säger är att vissa kan rabla kommuner i Sverige och vissa andra kan det inte. Jag tycker det är befängt att geografiska kunnskaper skall vara måttstock för hur intelligent någon är. Eller om de "ska ha rätt" att rösta.

Håller med dig fullt ut. Allmæn røstrætt skall gælla alla.

Jag börjar gilla Ron Paul. Åtminstone hans utrikespolitik. Ta tillbaka alla trupper och sluta leka världspolis.

han har en del intressanta ideer när det gäller inrikespolitik med, saker som om de slår igenom i usa kommer att spridas till resten av världen.

Ron Paul :tummenupp

Jag tror knappast befolkningen i exempelvs Afghanistan och Irak kommer hålla med om 15-20 år när det finns fungerande demokratier där..

Och jänkare är de som är korkade? Det finns en hel del olja i USA. Visst det täcker inte deras behov, men olja har de.

Resten importerar dom från Kanada. ÄR det förresten nån som egentligen har koll på hur stor del av deras olja som egentligen kommer från Mellanöstern? Majoriteten av importen kommer i alla fall från Kanada.

Känns som att oljeargumentet börjar bli en gnutta förlegat...

Last edited:
Resten importerar dom från Kanada. ÄR det förresten nån som egentligen har koll på hur stor del av deras olja som egentligen kommer från Mellanöstern? Majoriteten av importen kommer i alla fall från Kanada.

Känns som att oljeargumentet börjar bli en gnutta förlegat...

Inte direkt va? En stor del av deras import kommer från mellanöstern där Usa inte är omtyckta överallt. Även Venezuela med Chavez i täten verkar ju inte vara lika stabila som tex Kanada.

"The top six sources of U.S. oil imports, Canada, Mexico, Saudi Arabia, Venezuela, Nigeria and Iraq account for 65.1 percent of all foreign crude reaching our shores and 38.9 percent of total domestic consumption. Of these, four, Saudi Arabia, Venezuela, Nigeria and Iraq provide 38.2 percent of oil imports and 22.6 percent of total consumption."

Om jag inte minns fel, så importeras en hel del olja från Holland.
Kan man inte köpa från ett land pga. handelsembargo, så kan man köpa från ett annat land.
Som inte har något embargo.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back