I fall ni kommer först till en olycka

Roligt att se att det kom till nytta... och det är just det här som jag vill komma åt. Med lite utbildning och kunskap så kan man faktist göra väldigt mycket även med små medel. Man kan också låta bli att göra saker som i det här fallet dra ut en person ur ett fordon. Att stanna upp och fundera över suitationen är väldigt viktigt. Så länge det inte är en brand i ett fordon så dra inte ut någon. ABSOLUT inte en medvetslös eftersom den inte kan meddela vart det gör ont. Låt personen sitta kvar och se till att denne har fria luftvägar samt stabilisera nacken. Verkligen kul att se att det gick så bra. Snyggt jobbat :tummenupp:)
 
Ni som vill ha en första hjälpen "kudde" från FM kan hugga tag i mig om vi syns på en träff eller liknande. Ska bunkra upp med ett förråd på hojen som fylls på vartefter det försvinner.
FMs "kuddar" är väldigt kompakta och passar därefter utmärkt under sadeln eller dylikt.
 
Hej på er. Jag har lagt till en PDF fil av min text som är utskriftsvänlig för er som vill ha det. Jag såg att den hamnade högst upp i texten med röd färgmarkering. Hur jag flyttar det till nån annan position vet jag inte. Kanske någon moderator kan bistå med det ? . Skriv ut texten och läs den lite då och då för att hålla kunskaperna uppdaterade :tummenupp //Anders.
 
Många sidor i tråden nu och jag har kanske missat om detta pratats om redan men......

Det kan vara väldigt bra att ha med en sådan här på nyckelknippan:

http://www.savelife.se/produkt/munskyddI

7ffc0dd9b023e2496cdeb0562a571cf0.jpg_thumb_800x800.jpg


Ett munskydd med en envägsventil på som man använder på den skadade om man måste utföra HLR. Jag köpte ett flertal av Svenska Livräddningssällskapet för några år sedan och har alltid med en oavsett vad jag ska göra. Det är ganska vanligt att folk som varit med om olyckor kräks, blöder eller annat som inte är helt trevligt och med ett munskydd kan man utföra HLR utan att riskera blodsjukdomar eller annat som är mer bara äckligt eller obehagligt för en själv. Bra litet hjälpmedel så att man lättare kan hjälpa andra om olyckan skulle vara framme. Och den är så liten att det inte finns orsak att inte ha med en på nyckelknippan. Folk kan få hjärtstopp precis vart som helst. Inte bara på en olycksplats.....

//J
 
Vill uppmana alla att skriva ut den PDF jag har lagt in för att hålla kunskaperna uppdaterade :fakta
 
Läser ju till läkare så kunskaperna är inge nytt för mig men jag tycker det är väldigt bra att tråden finns, Jag vill uppmana alla Mc åkare där ute att ha med sig någon typ av första hjälpen kit, Tänk på att den som är först på plats kan göra skillnaden mellan liv och död!
 
Tänk på att om ni stoppar blödningar ( det gör man enklast med en T-shirt som man river sönder och duger alldeles utmärkt i akuta situationer) så dra åt endast till blödningen stoppas. Dra inte åt mer än så eftersom det är inte så bra att kroppsdelen nedanför blödningen blir utan blodflöde helt under längre tid. Nu tror jag inte det kommer vara ett problem eftersom en arm eller ett ben klarar sig utan blod nån timme och en ambulans kommer att visa sig snabbare än så. Det kan dock vara bra att ha i åtanke.
 
När det väl skiter sig går det fort och det enda man har i skallen är att man inte vil röra personen som förolyckats, stänga av hojen och sedan inse att det inte är mycket man kan göra när räddningspersonall inte kan rädda personen efter ca 20 minuters hjärtlungräddning. det är en svår känsla man kommer få efter krashen om personen dör, det går inte att förklara den känslan i varken ord eller text. Det finns inget man kan säga för att göra det bättre. Alla dessa riktlinjer och saker man lär sig försvinner rätt fort i chocken som uppstår efter. :(
 
När man pratar med SOS alarm så vill de givetvis veta var olyckan inträffat.
Det är tyvärr inte alltid så lätt när man står mitt ute på en slingrig väg i skogen.

Och eftersom det finns olika sätt att ange koordinater är risken för missförstånd överhängande även om man har GPS i sin Smartphone.

Jag hittade dock Appen Swedish Coordinates till min iPhone (finns garanterat ngt liknande för Android med).

Med den uppger du enkelt för SOS Alarm dina koordinater med svensk standard Sweref 99 eller gamla RT90.

Den är tyvärr inte gratis men det är en liten kostnad för att få hjälp snabbt till rätt plats.
 
Last edited:
Tack Ambulans för allt som man har lärt sig på den här tråden. I dag vart det skarpt läge och hade verkligen nytta av de man snappat upp:) De gjorde att man kunde behålla lugnet någorlunda. De hela slutade relativt bra med en lite fraktur på ryggen efter en rejäl flygtur ut på en åker för min åk kamrat. Tack än en gång!!
 
Bra inlägg.
Jag vill dock trycka lite till på "L" i L-ABCDE.
Det är MYCKET lätt att glömma bort sin egen säkerhet, framför allt när man inte är van. Du kan inte hjälpa andra om du själv blir skadad.
 
Kalasbra inlägg. Far plugga in detta så det sitter. :faktaHoppas man slipper nyttja kunskapen:gnissla
 
Bra inlägg.
Jag vill dock trycka lite till på "L" i L-ABCDE.
Det är MYCKET lätt att glömma bort sin egen säkerhet, framför allt när man inte är van. Du kan inte hjälpa andra om du själv blir skadad.

Förlåt en sömnlös... kanske vilse i pannan... men är inte idén med bokstavskombinationer att de skall vara lätta att komma ihåg när man är stressad vid en olycka?

ABC = andning - blödning - chock

När jag läser tråden verkar det vara andningen man skall lägga fokus på. Är den okej, kika på akuta blödningar, sedan chockade personer.

Jag är glad om jag kommer ihåg de enkla hållpunkter jag nu fått i tråden.

Leta efter frakturer... på engelska... snacka om att röra till det... voffor gör ni på dette viset? :va
 
Nya rön. Ambulanserna som hjälpte till med vår utbildning ( sjöräddning ) tryckte mycket på "L" i sammanhanget, och ute i verkligheten när adrenalinet pumpar, så förstår jag vikten av att ha skannat över situationen ordentligt. Man får ner pulsen, kan sätta rätt gubbe på rätt ställe, och inte missa någon/något, framför allt sin egen säkerhet. Ser man krasst på det så är första hjälpen inte tekniskt sett särskilt svårt, men att göra det med gråtande hysteriska människor omkring sig på deras söndertrasade vän med folk som filmar, kräver fokus. Att följa L-ABCDE griper bredare och hjälper en att behålla detta fokus. AGV: kontakta röda korset, räddningstjänst eller kontakta närmaste sjöräddningstation. Vi hjälper gärna till med första hjälpen/livräddningsitbildning.
 
Väldigt bra tråd, det skadar inte att läsa på om detta ofta.

En grej som kan vara väldigt bra att ha är kanske en app i sin telefon (om man har en sådan) som visar GPS-koordinater alternativt Google Maps eller Iphones motsvarighet så att man vet var ambulansen skall åka. Ibland är man ju ute på vägar som man kanske inte känner till så väl eller känner till namnet på.

Jag har både Google maps och en GPS app i min telefon, det underlättar så mycket om man inte har 100 koll på var man är.

//T
 
När jag kört i grupp och känner att jag är aningen mer rutinerad eller snabbare och fått hålla igen. Så har jag memorerat lite var jag är och vad jag ska säga vid en ev larmning. Kändes rätt bra den gången en bekant inte svängde när vägen gjorde det. Dock så kunde han köra hem något slokörad.

Kan annars slå ett slag för SWEREF 99 som är Lantmäteriets nya referenssystem. Med det kan man ange sin position. Räddningsverket och polisen använder det. Om detta finns det bra information på Lantmäteriets hemsida.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top