I fall ni kommer först till en olycka

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
En fråga till ambulanssjuksköterskan;
Jag har hört från andra som utbildar i HLR och liknande att de gått ifrån skräckexemplen där personer som velat hjälpa till istället förvärrar skador, genom att till exempel flytta på skadade. "Gör absolut inte si, gör absolut inte så..." Jag har förstått det som att det vanligaste vid olyckor är att folk inte vågar göra någonting alls av rädsla för att just förvärra skador. De jag pratade med menade att det är bättre att man gör någonting än ingenting alls och därför går man inte in med så med så extremt mycket pekpinnar.
Hur upplever du detta? Det är givetvis otroligt viktigt att man inte gör fel men tror du att risken att de som är först på plats inte gör någonting alls istället?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
javisst finns det risker med att inte göra någonting alls... Det finns risker med att någon dör såklart. Men den risken finns ju också om man gör något. Att jämföra HLR och trafikolyckor är inte riktigt samma sak.
Vid plötsligt hjärtstopp så överlever man inte om ingen gjort något inom 4-5 minuter eftersom det är den tiden hjärnan max klarar sig utan syre.
Vid hjärtstopp så är kalkylen att för varje minut som ingen gör något så minskar överlevnaden med 10%. Alltså 10 minuter utan åtgärd = 100% dödlighet. Vid sådana tillstånd är det ALLTID bättre att något görs eftersom personen är ju redan död så att säga så du kan ju inte förvärra saken utan bara göra den bättre. Då spelar det ju ingen roll om personen hamnar i rullstol eller blir på andra sätt invalidiserade. Det är bättre att leva med sådant än att vara död.
Vid olyckor har man som oftast med levande personer att göra och då är det viktigt att inte förvärra deras skador eller invalidisera dem. Dessutom kan man faktist döda en person som är skadad om man agerar fel.

Men i fallet med HLR har du rätt.. där finns inga pekpinnar. Men nog är det bra alltid att gå en kurs i HLR. Både för en själv som då känner sig tryggare med vad man ska göra och för den som råkar ut för ett hjärtstopp.





En fråga till ambulanssjuksköterskan;
Jag har hört från andra som utbildar i HLR och liknande att de gått ifrån skräckexemplen där personer som velat hjälpa till istället förvärrar skador, genom att till exempel flytta på skadade. "Gör absolut inte si, gör absolut inte så..." Jag har förstått det som att det vanligaste vid olyckor är att folk inte vågar göra någonting alls av rädsla för att just förvärra skador. De jag pratade med menade att det är bättre att man gör någonting än ingenting alls och därför går man inte in med så med så extremt mycket pekpinnar.
Hur upplever du detta? Det är givetvis otroligt viktigt att man inte gör fel men tror du att risken att de som är först på plats inte gör någonting alls istället?
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Ambulanssköterskan: Bra att du lyfter upp tråden, såna här saker är viktiga att ha kunskap om.

Jag har en fråga som jag hoppas du kan ge svar på, förra sommaren bevittnade jag 2 allvarliga mc olyckor, i den första olyckan så var det bara jag och en annan på plats, jag va nere i diket och kollade till honom medans den andre ringde 112, killen i diket var medvetslös han hade (vad vi fick reda på efter, krossat skallbenet och fått hjärnblödning , antal hjärnskakningar mm.. När jag va på plats kom det mer folk, som tur var! för killen började vakna till och började röra på sig, och vi försöker prata med honom och säga att han måste ligga still, eftersom han har vart med om en olycka, hans kompis kom och satt och sa att han var där, det jag undrar över är, jag befarade en allvarlig rygg/nack skada och när han började åma sig och ville sätta sig upp så fick vi ta tag i honom (i armen och ben) men han var på tok för stark (vi ville inte ta tag i han fäör hårt om han hade fått nån fraktur i rygg osv, en annan kille kommer och kastar sig ner bakom honom, skär av hans ryggsäck och lutar han försiktigt bak och stabiliserar nacken genom att hålla i hjälmen, han lugnar ner sig och jag håller hans hand och smeker lite lätt på den i lugnande syfte ( inte säkert han kunde uppfatta det). hursomhaver, jag är själv uska och har lärt mig en massa men i den situationen så blir man väldigt nervös över just hans rygg och nacke, vad ska man göra om personen börjar åma sig och vill sätta sig upp? det är ju ett vanligt förekommande efter att man kvicknar till och kanske inte är med till 100%. Min instinkt säger att man på alla möjliga sätt ska hålla honom stilla, men vet att fasthållande av en skadad person kan osaka värre skador beroende på vad det är. Hur tusan ska man bete sig, väntan på ambulanshelikopterna va 11 långa minuter.Fö, mår han bra idag.
 
Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Hello...
Jag tycker ni har skött de så bra man kan.. att konstatera att någon är medvetslös gör att man då direkt måste fundera på om personen har fri luftväg. den kan blockeras eftersom muskelaturen i halsen slappnar av.
Men ni verkar ju ha haft koll på det mesta. Någon försöker att hålla i nacken .. personen vaknar till och skulle kunna ha en skallskada , därav hans förvirrande beteende och vill resa sig. Eller så är han i chock , eller så både och.. det finns många scenarion man kan tänka sig.
Det är inte lämpligt att förhindra någon att röra sig eftersom så som du säger så kan det förvärra saken. Men ni har ju försökt med lugnande samtal och beröring... det är också här man får lägga fokus eftersom inget annat står till buds...
Om han inte hade en skallskada så har han ju helt klart slagit i huvudet ordentligt eftersom han var medvetslös till en början. Bara det indikerar att personen måste till sjukhus. det man kan notera är ju också andningsfrekvens, puls, pupiller... och om personen är fullt vaken och svarar adekvat. I erat fall så var han förvirrad och du vet inte om det gick fram. Det indikerar starkt skallskada när man tänker på vad han varit med om.
Men ni har ju skött er bra.. och som svar på frågan blir att man får göra vad man kan för att personen inte ska röra sig. Går det inte allafall ja då går det helt enkelt inte.. Vi har ju droger för att lösa sådana situationer.
Bra jobbat.. hoppas det gick bra för personen i slutändan.






Ambulanssköterskan: Bra att du lyfter upp tråden, såna här saker är viktiga att ha kunskap om.

Jag har en fråga som jag hoppas du kan ge svar på, förra sommaren bevittnade jag 2 allvarliga mc olyckor, i den första olyckan så var det bara jag och en annan på plats, jag va nere i diket och kollade till honom medans den andre ringde 112, killen i diket var medvetslös han hade (vad vi fick reda på efter, krossat skallbenet och fått hjärnblödning , antal hjärnskakningar mm.. När jag va på plats kom det mer folk, som tur var! för killen började vakna till och började röra på sig, och vi försöker prata med honom och säga att han måste ligga still, eftersom han har vart med om en olycka, hans kompis kom och satt och sa att han var där, det jag undrar över är, jag befarade en allvarlig rygg/nack skada och när han började åma sig och ville sätta sig upp så fick vi ta tag i honom (i armen och ben) men han var på tok för stark (vi ville inte ta tag i han fäör hårt om han hade fått nån fraktur i rygg osv, en annan kille kommer och kastar sig ner bakom honom, skär av hans ryggsäck och lutar han försiktigt bak och stabiliserar nacken genom att hålla i hjälmen, han lugnar ner sig och jag håller hans hand och smeker lite lätt på den i lugnande syfte ( inte säkert han kunde uppfatta det). hursomhaver, jag är själv uska och har lärt mig en massa men i den situationen så blir man väldigt nervös över just hans rygg och nacke, vad ska man göra om personen börjar åma sig och vill sätta sig upp? det är ju ett vanligt förekommande efter att man kvicknar till och kanske inte är med till 100%. Min instinkt säger att man på alla möjliga sätt ska hålla honom stilla, men vet att fasthållande av en skadad person kan osaka värre skador beroende på vad det är. Hur tusan ska man bete sig, väntan på ambulanshelikopterna va 11 långa minuter.Fö, mår han bra idag.
 

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
Söderort
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Hello...
Jag tycker ni har skött de så bra man kan.. att konstatera att någon är medvetslös gör att man då direkt måste fundera på om personen har fri luftväg. den kan blockeras eftersom muskelaturen i halsen slappnar av.
Men ni verkar ju ha haft koll på det mesta. Någon försöker att hålla i nacken .. personen vaknar till och skulle kunna ha en skallskada , därav hans förvirrande beteende och vill resa sig. Eller så är han i chock , eller så både och.. det finns många scenarion man kan tänka sig.
Det är inte lämpligt att förhindra någon att röra sig eftersom så som du säger så kan det förvärra saken. Men ni har ju försökt med lugnande samtal och beröring... det är också här man får lägga fokus eftersom inget annat står till buds...
Om han inte hade en skallskada så har han ju helt klart slagit i huvudet ordentligt eftersom han var medvetslös till en början. Bara det indikerar att personen måste till sjukhus. det man kan notera är ju också andningsfrekvens, puls, pupiller... och om personen är fullt vaken och svarar adekvat. I erat fall så var han förvirrad och du vet inte om det gick fram. Det indikerar starkt skallskada när man tänker på vad han varit med om.
Men ni har ju skött er bra.. och som svar på frågan blir att man får göra vad man kan för att personen inte ska röra sig. Går det inte allafall ja då går det helt enkelt inte.. Vi har ju droger för att lösa sådana situationer.
Bra jobbat.. hoppas det gick bra för personen i slutändan.

Ja det var lite klurigt, han mår relativt bra idag, problem med synen på ett öga, men vad jag förstått så e det förutom det bra!

Tack för svaret!
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Du kommer åkandes på en krokig väg där 90 råder och får se en olycka där en person med sin motorcykel har frontat med en bil och ligger på vägen.
Motorcyklisten är till synes livlös och ligger på rygg mitt i gatan , det är alltså en person på vägen och tre personer sittandes i bilen. Två vuxna i fram och ett barn i baksätet. Bilen ryker och allt är helt stilla , inga andra personer eller bilar finns i närheten.... vad gör du nu ??

1. Säkrar olycksplatsen så andra som kommer ser tydligt att något hänt.
2. 112 med så mycket info jag kan få fram
3. Fram till den som är tyst först!
- Skriker man så andas man...
- Blöder man så klarar man sig en längre stund än om man inte andas.

Det läskigaste är när det är flera skadade och man är ensam, man kan inte hjälpa alla samtidigt hur gärna man än vill.

Om alla andas och ingen sprutar blod omkring sig, håll noga koll även på dom som ser oskadade ut, dom kan vara trasiga inuti eller så kan dom gå in i chock vilket kan stänga av kroppen om det går för långt.

Kan du sen tala om för sjukvårdspersonal om tillståndet hos dom skadade förändrats över tid så hjälper det.

Tack för den bästa tråden här!
/Danne
 

Bonito

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Svenljunga
Hoj
Ducati 996
Mycket nyttig läsning! Ni ambulansmän och kvinnor som engagerar er i mc-åkning och vill främja säkerheten på detta sätt skall ha creds!
 

Där Väste

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
KXF 450 -07, CR 250 -03, RM 250 -06, SXV 550 -07, KTM 660 -05, R1 -05, CBR900 -93
Bra tråd!

Jag fick en liten fundering. Dom gångerna jag har åkt iväg på FN-tjänst så har vi alltid haft sjukvårdsutb. Då har vi lärt oss att om personen har en kraftig blödning (personen har förblött inom några minuter) så ska man ta hand om blödningen först (avsnörande förband) och sen andningen, med motivationen "ingen ide att andas om man är tom på blod".

Eller kan man inte jämföra Afghanistan med favoritslingan? Skiljer det på militär akutsjukvård och civil akutsjukvård?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Bra fråga men likväl rätt självklart...
Man kan ju faktist blöda trots att man inte andas. Det beror ju helt på när man kommer in i situationen. Låt säga att din kompis skjuts direkt nu !! Då kommer han att rasa ner på marken och blöda från låret... Men hur vet du att han inte andas ? Jo genom att kontrollera den förstås... hur då ? Tja han kanske skriker att han blivit skjuten i benet ??... ja då vet du ju att han andas eftersom kan man skrika så kan man också andas... men faller din polare ner på marken och säger ingenting .. *poff* rakt ner och det blir dödstyst... va gör du då ?? ja... du kontrollerar om polaren andas såklart !!... Gör han inte det så startar du mun mot mun... ligger han och skriker och vrider sig i smärtor så vet du ju att snubben andas.. då dyker du på benet eller armen eller vad det är med dina förband som skall stoppa blodet.. och då gör du rätt ... eftersom efter du hör att polaren skriker som fan så knyter du om hans skada som annars gör att han förblöder... :tummenupp

Jag kan ju tillägga att de som blivit skjuten och inte andas längre har ju väldigt dålig prognos... eftersom de har inget blod i ådrorna som kan bära syret som man andas.. allt blod ligger oftast i magen . Det befinner sig inte i ådrorna längre så som krävs för att det skall komma upp till hjärnan...Jag skulle säga att göra hjärt-lungräddning på en person som är skjuten eller trafikskadad har MYCKET dålig prognos... Det beror på att hur mycket du än pumpar hjärtat så är det ett läckage i systemet som transporterar det till hjärnan... det hamnar i andra vävnader.. för att lyckas krävs ett intakt blodkärlssystem.. skjuter man av stora kroppspulsådern så är det slut på ett par sekunder... går den av vid en trafikolycka så likaså. Och det är inte helt ovanligt att när vi kommer fram så konstaterar vi just detta.










Bra tråd!

Jag fick en liten fundering. Dom gångerna jag har åkt iväg på FN-tjänst så har vi alltid haft sjukvårdsutb. Då har vi lärt oss att om personen har en kraftig blödning (personen har förblött inom några minuter) så ska man ta hand om blödningen först (avsnörande förband) och sen andningen, med motivationen "ingen ide att andas om man är tom på blod".

Eller kan man inte jämföra Afghanistan med favoritslingan? Skiljer det på militär akutsjukvård och civil akutsjukvård?
 
Last edited:

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Väldigt nyttigt detta och,, läskigt faktiskt måste jag säga.
nästan som att man känner sig rädd för att sätta sig på hojjen igen.
Någon som fått 2nd thoughs?

brrr...
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Jag var på en dags utbildning på räddningsverket för någon vecka sedan. Väldigt nyttigt. Det borde ingå i körkortsutbildningen.

Riskutbildningen som införs nu kanske sätter igång riskmedvetandet hos kommande MC-förare. Men som sagt. Håll hastigheterna o försök se riskmomenten.
T.ex här kommer man i 100km/h o en skymd kurva närmar sig, vad skulle hända om det gick snett? jag åker av vägen, in i räcket o Schmack!, ont som fasen, kanske ont för resten av livet. Eller frontalkrock med en plötslig bil, värsta scenariot.. ja när man får upp de bilderna i huvudet så sänker man farten direkt. Fick lära mig av min körskolelärare. Med det beteendet så kommer man att klara sig bra. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det här måste vara forumets bästa tråd genom tiderna och kommer så förbli för all framtid.

Mycket lärorik läsning. Tack alla som bidragit.
 
  • Gilla
Reaktioner: VBK

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Riskutbildningen som införs nu kanske sätter igång riskmedvetandet hos kommande MC-förare. Men som sagt. Håll hastigheterna o försök se riskmomenten.
T.ex här kommer man i 100km/h o en skymd kurva närmar sig, vad skulle hända om det gick snett? jag åker av vägen, in i räcket o Schmack!, ont som fasen, kanske ont för resten av livet. Eller frontalkrock med en plötslig bil, värsta scenariot.. ja när man får upp de bilderna i huvudet så sänker man farten direkt. Fick lära mig av min körskolelärare. Med det beteendet så kommer man att klara sig bra. :)

Det är väl kanon om utbildningen får dig att ändra ditt beteende och ta det lugnare i trafiken. Problemet jag har med dylika sätt att resonera, är att det blir ett så hypotetiskt resonemang; i en kurva, för att ta ett exempel, kan i teorin finnas allt från tjälskott till betande enhörningar. Kör du så långsamt att du täcker in alla dessa situationer är risken överhängande att du blir en trafikfara för bakomvarande fordon istället (nu talar vi alltså hastigheter långt under de skyltade).

Att köra en riskutbildning är säkert ett bra sätt att förebygga, åtminstone hos vissa, ett riskbenäget beteende, men det är inte början och slutet på verkligheten.

Att köra motorcykel är farligt, risken är överhängande att du bara smäller en gång. Risken går emellertid aldrig att eliminera helt, oavsett hur fint, snällt och långsamt du kör eftersom det alltid finns externa faktorer som du inte kan påverka. Det räcker med en enda billist som av någon av miljoner olika anledningar tappar uppmärksamheten för en sekund. Av denna anledning, och många fler, är trådar som denna ovärderliga och vad man ska göra när en olycka väl är framme borde i mina ögon vara minst lika obligatorisk undervisning som hur man ska förebygga den från början. Teori och verklighet är aldrig desamma.

Nåväl, bara mina två ören.
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Det är väl kanon om utbildningen får dig att ändra ditt beteende och ta det lugnare i trafiken. Problemet jag har med dylika sätt att resonera, är att det blir ett så hypotetiskt resonemang; i en kurva, för att ta ett exempel, kan i teorin finnas allt från tjälskott till betande enhörningar. Kör du så långsamt att du täcker in alla dessa situationer är risken överhängande att du blir en trafikfara för bakomvarande fordon istället (nu talar vi alltså hastigheter långt under de skyltade).

Att köra en riskutbildning är säkert ett bra sätt att förebygga, åtminstone hos vissa, ett riskbenäget beteende, men det är inte början och slutet på verkligheten.

Att köra motorcykel är farligt, risken är överhängande att du bara smäller en gång. Risken går emellertid aldrig att eliminera helt, oavsett hur fint, snällt och långsamt du kör eftersom det alltid finns externa faktorer som du inte kan påverka. Det räcker med en enda billist som av någon av miljoner olika anledningar tappar uppmärksamheten för en sekund. Av denna anledning, och många fler, är trådar som denna ovärderliga och vad man ska göra när en olycka väl är framme borde i mina ögon vara minst lika obligatorisk undervisning som hur man ska förebygga den från början. Teori och verklighet är aldrig desamma.

Nåväl, bara mina två ören.
Håller nästan helt med, men personligen kör jag aldrig in i en skymd kurva (som jag inte känner väldigt bra) i högre hastighet än att jag har stora marginaler. Innebär det att jag ligger i 50 på en 70 väg i en sådan kurva, skitsamma. Hellre det. Fordonet bakifrån kan jag aldrig ansvara för (inte heller juridiskt, inte sant ;) Såvida jag inte kör extremt sakta då), men fordonet framför har både jag och han/hon ett ansvar för att vi båda kommer ur kurvan med hälsan i behåll. Det är ju just av denna anledningen som omkörningar i kurvor (och let's face it, majoriteten av dessa står (sport-)hoj kollektivet för) är så jävla förkastligt, då det riskerar oskyldiga personers liv - dvs personer som gör rätt men som på grund av andras beslut likväl far illa. Vill framförvarande motorcyklist/bilist ta en kurva under hastighetsbegränsningen är det tyvärr deras problem, och det enda man kan/ska göra åt det är att svära och lägga sig bakom tills man säkert kan köra om.

Ja, jag lever som jag lär (dvs jag kör som jag skriver ovan). Det må innebära att jag kör fegt och inte "vet hur man kör" osv. Men det är min överlevnadsstrategi för att slippa hamna i minneslunden. Kanske visar den sig kontraproduktiv, men då har jag gjort allt jag kunnat. :)

EDIT:
Glömde! Tack ambulans för denna utmärkta tråd. Har lärt mig en hel del om detta i jobbet men det är utmärkt, att informationen kommer ut till den breda massan.
 
Last edited:

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Hägerstensåsen/telefonplan
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Tack amb-sjuksköterskan för en underbar tråd om folk som blir skjutna osv:D:D när du skriver andningen först så utgår jag från att du menar luftvägarna, för andningsdriven kan ju finnas kvar men kan hindras av icke fria luftvägar. Kontrollera alltid att pat har fria luftvägar. Haklyft:tummenupp.

L=livsfarligtläge (högstprio)
A= Airway (luftvägar) pat kan ha egen andning men kan hindras av icke fria luftvägar.
B= breathing (Andning) Om pat inte andas så gör du inblås
C= cirkulation. blöder pat stoppa blödningen med tryckförband eller annat passande material, snör åt med tröja på skada extremitet (arm/ben)

Resten behöver man som lekman inte känna till. Jätte bra att du skriver om andningen men glöm inte bort att förmedla att det är fria luftvägar som räddar liv

//Rörmööökaren
 
Last edited:

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Sjukt bra tråd för d första:tummenupp

Hitta inget om d tråden, men för snart 10v sen fronta en kamrat med en V40 som körde ut framför oss utan att ha tittat ordentigt.
öppna visiret o såg at han började bli blå (tog fan max 20s sen smällen) Av med hjälmen (en höll i nacken:tummenupp) öppnade stället. Såg ut som han hade något stort i munnen, så vi börja öppna munnen. Men vi fick fan bända upp käkarna på han. Krampa så in i he**te trots han var helt borta. Blodet börja spruta o rinna över hela ansiktet o han krampa ut tungan ur munnen o blockera allt. Tog några sekunder när alla skrek: hur fan ska vi ge han mun ot mun???
Blod överalt o tungan i vägen o ingen mask. Fick en snilleblixt o tryckte tillbaka tungan o en polare höll över munnen medans jag blåste genom näsan:tummenupp:tummenupp Höll han vid iv i dom sjukt långa 20min innan ambulans personalen tog över.
Så glöm inte att man kan blåsa via näsan i nödfall:tummenupp

Nu ar vi inhandlat dessa
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229327

D finns smidigare, men denna är klockren även om den precis får plats i cutsen:tummenupp
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Ja ... fria luftvägar räddar liv. Men blödningar dödar oavsett luftväg också så du missar lite här ! Man kan ha ofri luftväg och en dödlig blödning...man kan ha fria luftvägar och en dödlig blödning.... det ena utesluter inte det andra men man måste snabbt prioritera. Det här är lätt att missa som lekman... därav min beskrivning. När man kommer fram till en olycksplats som helt okunnig så är det viktigt att man gör rätt saker i rätt ordning... du verkar ha läst en del , men inte tillräckligt mycket för att förstå sammanhanget. Vem har intresse av andningsdriver som lekman på en olycksplats ?. att man ska ligga mellan 5,5 och 6.5 Kpa i pco2 i endital andning lär inte lära någon någonting här. Det som är intressant är andning eller ej... blödning eller ej... åtgärda och invänta ambulans. Det räddar liv !!





Tack amb-sjuksköterskan för en underbar tråd om folk som blir skjutna osv:D:D när du skriver andningen först så utgår jag från att du menar luftvägarna, för andningsdriven kan ju finnas kvar men kan hindras av icke fria luftvägar. Kontrollera alltid att pat har fria luftvägar. Haklyft:tummenupp.

L=livsfarligtläge (högstprio)
A= Airway (luftvägar) pat kan ha egen andning men kan hindras av icke fria luftvägar.
B= breathing (Andning) Om pat inte andas så gör du inblås
C= cirkulation. blöder pat stoppa blödningen med tryckförband eller annat passande material, snör åt med tröja på skada extremitet (arm/ben)

Resten behöver man som lekman inte känna till. Jätte bra att du skriver om andningen men glöm inte bort att förmedla att det är fria luftvägar som räddar liv

//Rörmööökaren

av vad du berättar så kan man misstänka skallskada.. kramper i samband med trauma brukar indikera skallskada. Det i sin tur ger en signal om att det är bråttom. Prio 1 är att hålla fria luftvägar eftersom när man krampar så krampar man även i lungor och i hela kroppen.. Det ger syrebrist och kan leda till hjärnskador om det håller på för länge. Nu tror jag väl kanske inte att så mycket syrgas kom in genom näsan men bara det att ni höll personen lär ha hjälpt. Kramperna brukar avta efter någon minut om det inte är riktigt allvarligt ! Vi ger läkemedel för att bryta dessa kramper och för att få personen att återfå chansen till att andas.. Jag tycker dock att ni gjort ett bra jobb efter vad du berättar. Det är svårt att sätta sig in i en akut situation när man inte varit med om det. Och när det händer ska man minnas allt man läst.. det är inte lätt !! Bra jobbat :tummenupp





Sjukt bra tråd för d första:tummenupp

Hitta inget om d tråden, men för snart 10v sen fronta en kamrat med en V40 som körde ut framför oss utan att ha tittat ordentigt.
öppna visiret o såg at han började bli blå (tog fan max 20s sen smällen) Av med hjälmen (en höll i nacken:tummenupp) öppnade stället. Såg ut som han hade något stort i munnen, så vi börja öppna munnen. Men vi fick fan bända upp käkarna på han. Krampa så in i he**te trots han var helt borta. Blodet börja spruta o rinna över hela ansiktet o han krampa ut tungan ur munnen o blockera allt. Tog några sekunder när alla skrek: hur fan ska vi ge han mun ot mun???
Blod överalt o tungan i vägen o ingen mask. Fick en snilleblixt o tryckte tillbaka tungan o en polare höll över munnen medans jag blåste genom näsan:tummenupp:tummenupp Höll han vid iv i dom sjukt långa 20min innan ambulans personalen tog över.
Så glöm inte att man kan blåsa via näsan i nödfall:tummenupp

Nu ar vi inhandlat dessa
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=229327

D finns smidigare, men denna är klockren även om den precis får plats i cutsen:tummenupp
 
Last edited:

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
en sak jag har lärt mig från alla utbildningar är att råka du ut för en olycka ska du vara så tyst som möjligt, då får du hjälp först
ambulanspersonalen ska nämligen hjälpa dom tysta först, skriker man är det ett täcken på att du lever o mår bra ;)

Egoism: är människans bästa försvarsinstinkt om man vill vara en av dom starka överlevarna

följer tråden med spänning efter detta :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top