I fall ni kommer först till en olycka

Icebaby

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2008
Ort
Skabersjö
Hoj
2005 BMW GS650F DAKAR
Super super.

bra kunnskap och en liten tankeställare till alla på vägen och en sak till... tack för att sånna som ni finns ni är GULD värda..
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Hej. Är tillbaka efter några års uppehåll men ska försöka svara på era frågor så gott det går. :tummenupp
Vad gäller hänga upp och ner så är det ingen större fara så länge det inte handlar om längre tid eller att personen inte andas. Andas inte då ska personen tas ut ur bilen och mun mot mun omedebart startas.
Om andning och ingen annan fara föreligger så som brand eller att bilen håller på att rasa ned i en ravin så låt personen hänga i bältet. Det kan ju finnas en ryggskada och vid eventuella hjälpförsök så gör man personen förlamad för resten av livet om man inte vet vad man sysslar med. Jag bedömer att tiden till att en ambulans anländer inte är längre än att personen kan hänga kvar i bältet. Men som alltid ... prata med personen... svarar den = andas. Annars lyssna , känn.... andas = stanna kvar i fordonet = ajabaja att röra. Se till i så fall att fria luftväga finns. Hur gör man ? jo ta tag i huvudet och böj det bakåt försiktigt. Släpp aldrig taget förrän ambulanspersonal tar över med sina egna händer.


Ambulans du som vet, jag försökte hitta tips i tråden men hittade inget. Om bilen ligger på taket och folk hänger uppåner i bältet, ska man låta dem hänga så? finns det risker med blodansamling i huvet? isåfall de riskerna vs. risk med att flytta dem?

och om fordonet fastnat så det ligger på sidan hur ska man ta sej an det med tanke på osmällda airbags? kanske inte är så vanligt.
 
  • Gilla
Reaktioner: B89

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Känner att jag måste besvara detta inlägg !! Vet inte hur jag ska tolka skribentens inlägg riktigt ? ... han skriver att i fall du får en kategori röd på halsen ?... vem är det som utfärdar dessa kategorier ? jo vi inom ambulanssjukvården. Så vart eller hur har personerna då fått dessa om inte ambulanser har kommit till platsen ?. Finns ingen som har tillstånd att utfärda dessa utom vi. Jag skulle vilja säga ... det här inlägget är direkt fel att läsa på eftersom det som står här är saker som ambulanssjukvården utför och inget för en lekman. Det kan bli direkt farligt att följa detta råd.

För det första, får du en kategori RÖD på halsen, det vill säga livshotande skador och mycket allvarliga skador som t.ex. en öppen fraktur, RÖR INTE personen, vänta in ambulansperson! Gå ut på vägen, dirigera om trafiken istället så ni som är på platsen kan jobba säkert, agera LUGNT, stressa INTE, och får bli blödningschock hos någon skadad, är detta EXTREMT LIVSHOTANDE! Då skall ni omedelbart meddela att ni har en kategori röd på platsen till SOS Alarm, lär er HLR så snart ni har möjlighet, och tillfälle ges!
Detta kan vara livräddande vid en olycksplats.

Se till att parkera fordon, mm. på ett sätt att ambulansen kommer till området på ett bra sätt och kan arbeta i lugn och ro. Kommer det en bil, ställ den gärna delvis på tvären över körbanan med varningsblinkers på och varningstriangel utplacerad 100 m ifrån platsen i båda riktningarna.




Vad jag förstått är det omtyckt att man har en modern öppningsbar hjälm som underlättar ansvevärt för räddningspersonalen.

Kan jag lägga denna diskuss ut som länk på ett annat forum? Tror detta skall SPRIDAS!!!! Så att vartenda jävel vet vad det skall göra!!
 

Anderzon

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Honda cbr 600Fs
Hej. Är tillbaka efter några års uppehåll men ska försöka svara på era frågor så gott det går. :tummenupp
Vad gäller hänga upp och ner så är det ingen större fara så länge det inte handlar om längre tid eller att personen inte andas. Andas inte då ska personen tas ut ur bilen och mun mot mun omedebart startas.
Om andning och ingen annan fara föreligger så som brand eller att bilen håller på att rasa ned i en ravin så låt personen hänga i bältet. Det kan ju finnas en ryggskada och vid eventuella hjälpförsök så gör man personen förlamad för resten av livet om man inte vet vad man sysslar med. Jag bedömer att tiden till att en ambulans anländer inte är längre än att personen kan hänga kvar i bältet. Men som alltid ... prata med personen... svarar den = andas. Annars lyssna , känn.... andas = stanna kvar i fordonet = ajabaja att röra. Se till i så fall att fria luftväga finns. Hur gör man ? jo ta tag i huvudet och böj det bakåt försiktigt. Släpp aldrig taget förrän ambulanspersonal tar över med sina egna händer.

Hej! Klart intressant läsning.. Har lite frågor ang hänga upp och ner? Vad menar du med längre tid, har inte så bra koll men efter ca 15 minuter så förlorar väl en normal människa medvetandet?! Har provat själv att hänga upp och ner i en simulator med bältet på och efter bara nån minut så blev det ett skapligt tryck i huvudet. Tror att det kan vara ganska svårt att försöka få någon att inte vilja komma bort ifrån det läget. Om olyckan är ute på landsbyggden så kan det ta en stund innan ambulansen kommer. förmodligen långt över en kvart. Men enligt boken och för att förhindra eller förvärra skador så ska ju personen sitta kvar tills räddningspersonal kommer. Som "marsianmejler" frågar kan det bli skadligt efter en viss tid att hänga upp och ner?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Hej ... bra fråga och här kommer svaret. Visst är det ruskigt obehagligt att stå på händerna en tid eller att sitta upp och ned ett tag. Men det är så här att inom sjukvård pratar man om kinematik. Det är den energi man har blivit utsatt för. Man utgår ifrån den energi man har blivit utsatt för omräknat till vad kroppen tål lite enkelt förklarat. Att hänga upp och ned bedömer jag som rätt liten risk för att något allvarligt skall hända. Det allvarliga händer när en som inte vet vad den gör kommer på den smarta iden att .... ja men va fan vi tar ut personen !! ... Nu tar ni en enorm risk genom att ni inte har bedömt kinematiken. Man måste fundera på vilken kraft har personen utsatts för? Sen gör vi även andra bedömningar så som andning , puls , blodtryck, medvetandegrad. Vi kan intubera personer som inte andas = föra ned en plastslang i lungorna. Eller stabilisera ryggen innan lyft. Eller sätta dropp. Vilket dropp avgörs också av ambulanspersonalen. Det finns olika dropp för olika orsaker så tro inte att dropp är dropp så att säga. Det görs en bedömning från fall till fall vilket du kommer att få. Men nu pratar vi om att hänga upp och ned... svaret är att låt personen hänga där den hänger. Vi kommer.. Du kommer att ta en större risk om du tar ut personen än om du låter den hänga i bilbältet.

Hej! Klart intressant läsning.. Har lite frågor ang hänga upp och ner? Vad menar du med längre tid, har inte så bra koll men efter ca 15 minuter så förlorar väl en normal människa medvetandet?! Har provat själv att hänga upp och ner i en simulator med bältet på och efter bara nån minut så blev det ett skapligt tryck i huvudet. Tror att det kan vara ganska svårt att försöka få någon att inte vilja komma bort ifrån det läget. Om olyckan är ute på landsbyggden så kan det ta en stund innan ambulansen kommer. förmodligen långt över en kvart. Men enligt boken och för att förhindra eller förvärra skador så ska ju personen sitta kvar tills räddningspersonal kommer. Som "marsianmejler" frågar kan det bli skadligt efter en viss tid att hänga upp och ner?
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Jag håller med dig helt och fullt men du pratar om intubera och det är inte aktuellt för lekman på plats. Vi intuberar men för att göra detta krävs omfattande kunskaper i anatomi och fysiologi. Det är inget som överhuvud taget kommer att vara akutellt för en som kommer först på plats. Den som ger sig in på att utöva en sådan manöver utan relevant kunskap utsätter den drabbade för oerhörd risk för kvävning och död. Nu är det väl så att ingen normal människa som är ute och åker har utrustning för att utöva detta har med sig så jag känner mig rätt lugnt ändå. För vår del inom akutsjukvården så åker hjälmen av oavsett öppningsbar eller inte. Vi kommer att ta av den på bästa säkraste sätt som möjligt eftersom vi är oerhört intresserade av att ha kontroll på luftvägen. Krävs intubering så gör VI detta.. Men jag vill ge rådet att INTE ta av den till er som läser här och inte har avancerad kunskap inom akutsjukvård. Det enda som spelar roll är... andas personen ?? nej ? = hjälm av... andas.. ja = inte hjälm av. Sen om ingen andning finns så starta mun mot mun. Det bästa ni kan göra är att hålla nacken stadigt.
Om en öppningsbar är säkrare eller inte låter jag forskningen svara på men min erfarenhet säger att det är den INTE. Så länge vår anatomi ser ut som den gör spelar det ingen roll ... hjärnan ligger löst innanför skallbenet och kan råka ut för skallskador vid en olycka oavsett öppningsbar eller stängd. Det som en öppningsbar är bättre för är när man stannar för att ta en glass. Inget annat. !!




Håller med!

Man ska nog akta sig för att rekommendera öppningsbara hjälmar i största allmänhet. De kan inte generellt jämföras med riktiga integralhjälmar i fråga om säkerhet, öppningsmekanismen är en svag punkt i hjälmens skal.

Dessutom undrar jag om man faktiskt vinner så mycket på att kunna "öppna" hjälmen när det gäller att säkra luftvägen. Skulle vara intressant att höra vilken erfarenhet t.ex. en ambulanssjukvårdare har av detta. Jag menar, även i öppet läge täcks ju kinderna och käkvinklarna av hjälmen, så det borde vara svårt att hålla fram underkäken. Måhända spelar det inte så stor roll om man har grejer för att intubera eller sätta en svalgtub. Om den skadade inte har fri luftväg och man inte har grejer eller kunskap för att tuba kanske hjälmen lik förbaskat måste bort och då kan integralbågen faktiskt underlätta avtagandet.

Om det finns öppningsbara hjälmar med jämförbar säkerhet som en integralhjälm och som dessutom underlättar omhändertagandet av skadade kan man ju undra varför INGEN använder dom i tävlingssammanhang.
 
Last edited:

_Spawned_

Team Retaliation
Gick med
19 Feb 2008
Ort
Luleå
Hoj
Är på jakt efter en husaberg SM
Grymt bra att du förmedlar viktig information !
Det här borde spridas på alla forum. Har utan att ändra texten förmedlat texten till några forum. Får hoppas att det blir sticky där också.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Underbart. Läs gärna första inlägget flera gånger!

Upprepning är lärdomens hund
 

_Spawned_

Team Retaliation
Gick med
19 Feb 2008
Ort
Luleå
Hoj
Är på jakt efter en husaberg SM
Texten ligger nu även som sticky på garaget.org
Så ambulans, du lär ju ha fått förmedla lite kunskap åt oss andra :)
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Låter bra :tummenupp
Ju fler som tar del av det desto större är chanserna för överlevnad i trafikolyckor.. eller för den delen också mormor när hon står på en stol och byter till julgardinerna och faller. Eller farsan när han rasar ner från stegen efter att han har rensat höstlöv från stuprännorna.
Arbetssättet och tankegången är densamma.
Nu är våren här.. och nu kommer alla ringrostiga motorcyklister ut på gatorna igen. Sänk farten och fundera på vad som kan dyka upp :tummenupp



Texten ligger nu även som sticky på garaget.org
Så ambulans, du lär ju ha fått förmedla lite kunskap åt oss andra :)
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
För er som vill lära er mera kan jag skriva lite om hur man går tillväga när man undersöker personer som har råkat ut för olyckor.. hade tänkt mig en serie där jag går igenom skada för skada men det är svårt i ett forum där inläggen försvinner vartefter alla läser och det på det viset ramlar ner och till slut hamnar långt bort i sidorna. jag tänkte dock här ge det första för er som är intresserade. det kommer att innehålla enkla men även svåra saker så att vi kan underhålla även de som kan lite mer inom sjukvård. Vi börjar lite enkelt så sätt i gång och ge lite förslag nu....Inga frågor är dumma men läs mitt inlägg innan du svarar.... Räkna med motfrågor om du kommer med ett svar.

Du kommer åkandes på en krokig väg där 90 råder och får se en olycka där en person med sin motorcykel har frontat med en bil och ligger på vägen.
Motorcyklisten är till synes livlös och ligger på rygg mitt i gatan , det är alltså en person på vägen och tre personer sittandes i bilen. Två vuxna i fram och ett barn i baksätet. Bilen ryker och allt är helt stilla , inga andra personer eller bilar finns i närheten.... vad gör du nu ??
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Du kommer åkandes på en krokig väg där 90 råder och får se en olycka där en person med sin motorcykel har frontat med en bil och ligger på vägen.
Motorcyklisten är till synes livlös och ligger på rygg mitt i gatan , det är alltså en person på vägen och tre personer sittandes i bilen. Två vuxna i fram och ett barn i baksätet. Bilen ryker och allt är helt stilla , inga andra personer eller bilar finns i närheten.... vad gör du nu ??

Bra ide :tummenupp
Jag skulle nog kollat MC-föraren först. Och inte för att man själv kör MC utan därför att han/hon dels varit mest oskyddad vid krocken och därför troligen mest skadad + att han/hon ligger på vägen och eventuellt riskeras att bli påkörd. Skulle ej flytta MC-föraren för det har jag hört är no-no pga nacke/rygg. :)
Skulle även försöka hålla koll så bilen inte börjar brinna om den nu rök.

Eventuellt skulle man ju kunna ställa bilen/MCn på ett skyddande sätt och kolla så andningen fungerar, att det inte forsar blod någonstans. Chock är väl inget man behöver kolla om MC-föraren är medvetslös. Sen kan man kolla människorna i bilen mår. Sannolikheten är väl att dom är mest chockade.

Mitt spontana svar nu och är de heltokigt så skyller jag på tiden :tiden
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Nja...
Först ringa 112 och berätta vad som har hänt. och det allra viktigaste. Egen säkerhet...
Kolla om platsen är säker. Det kan komma vad som helst åkandes när man sitter mitt i vägen bredvid en som ligger skadad. Det kan komma ett rattfyllo och braka rätt in i alltihopa... Så någon form av skydd måste finnas . Stoppa andra fordon som kommer och ställ de i vägen.
När väl detta är ordnat vilket går rätt fort så oavsett om en ligger medvetslös på vägen så måste man ägna de andra en eller två sekunder.
Springa runt bilen och se hur det ser ut.








Bra ide :tummenupp
Jag skulle nog kollat MC-föraren först. Och inte för att man själv kör MC utan därför att han/hon dels varit mest oskyddad vid krocken och därför troligen mest skadad + att han/hon ligger på vägen och eventuellt riskeras att bli påkörd. Skulle ej flytta MC-föraren för det har jag hört är no-no pga nacke/rygg. :)
Skulle även försöka hålla koll så bilen inte börjar brinna om den nu rök.

Eventuellt skulle man ju kunna ställa bilen/MCn på ett skyddande sätt och kolla så andningen fungerar, att det inte forsar blod någonstans. Chock är väl inget man behöver kolla om MC-föraren är medvetslös. Sen kan man kolla människorna i bilen mår. Sannolikheten är väl att dom är mest chockade.

Mitt spontana svar nu och är de heltokigt så skyller jag på tiden :tiden
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top