I brist på annat, pimpa din hjälm!

Olagligt att lacka om hjälm? Hur ska någon kunna bedömma vem som lackat den?

Däremot så har jag hört att man inte rekommenderar omlackering pga risken att skyddsfunktionen i hjälmen i påverkas av kemikalierna i den nya lacken...

Se mitt svar ovan, handlar inte om vem som lackat den utan att den skyddsnorm som hjälmen blivit testat för från tillverkaren inte längre kan garanteras och alltså inte klassat som godkänd hjälm.

Sen om den lackas om av professionell hjälmlackerare som normalt jobbar med att lacka åt Arai eller nåt spelar ingen roll, den är ändrad på efter certifierad säkershetsklass.

Om man skall gå efter vad "lagen" säger alltså... sen vete sjutton vad försäkringsbolaget skulle säga den dagen du kraschat och hjälmen pajjat och du behöver få invalididetsersättning resten av livet.

farochson, kommer det några bilder på slutresultatet? börjar bli sugen på se hur de blev :)

Låt oss se! Nyfiken på hur det blev! Superbra jobb det man fått se :) :tummenupp

Haha, misströsta inte, här kommer bilderna. Hade egentligen tänkt ladda upp dom betydligt tidigare men det blev en resa till stan, spela lite Lasergame, en resa hem och byta till fräscha kläder och sen till en kompis. Nåja, här är dom i alla fall, själv är jag mycket nöjd.

Klarlack och stripe gjorde hela skillnaden.

DSC_0005-25.jpg

DSC_0003-39.jpg

DSC_0002-38.jpg

Jäkligt nöjd med resultatet, hjälmen ser definitivt mycket roligare ut nu än vad den gjorde tidigare.

Lite små-fix kvar efter avmaskering men jag ska vänta med det tills imorn så att lacken har härdat ordentligt. Förhoppningsvis får jag då också ett SMS om att ett blått spegelvisir har dykt up. Ny bild kommer då.

Hoppas ni gillar den! :)

Haha, misströsta inte, här kommer bilderna. Hade egentligen tänkt ladda upp dom betydligt tidigare men det blev en resa till stan, spela lite Lasergame, en resa hem och byta till fräscha kläder och sen till en kompis. Nåja, här är dom i alla fall, själv är jag mycket nöjd.

Klarlack och stripe gjorde hela skillnaden.

Jäkligt nöjd med resultatet, hjälmen ser definitivt mycket roligare ut nu än vad den gjorde tidigare.

Lite små-fix kvar efter avmaskering men jag ska vänta med det tills imorn så att lacken har härdat ordentligt. Förhoppningsvis får jag då också ett SMS om att ett blått spegelvisir har dykt up. Ny bild kommer då.

Hoppas ni gillar den! :)

Snygg blev den:tummenupp
Sen att du kommer att bryta alla ben i kroppen och krossa alla inre organ om du klotar pga att du har en fullackad hjälm skiter du väl i:glömdet

Last edited:
Snygg blev den:tummenupp
Sen att du kommer att bryta alla ben i kroppen och krossa alla inre organ om du klotar pga att du har en fullackad hjälm skiter du väl i:glömdet

Haha, har inga planer på att klota. Har farsan klarat sig utan att göra det hela sitt MC-liv (början 70-talet) så bör nog jag också klara mig framöver.

Och klotar jag och dör så gjorde jag det i alla fall med en snygg hjälm. :tummenupp

Det där ser ju så sjukt proffisgt ut att det är inte sant! Riktig inspirationskälla!

Jodå, blev över förväntan. Trodde att det skulle bli en massa damm och skit i klarlacken men den är näst intill felfri. Väldigt nöjd. :)

oavsett om det är lagligt eller inte så var det jävligt snyggt gjort.:tummenupp

riktigt snygg blev den! :tummenupp Blir nog att ta fram konstkunskaperna hos mig med tror jag!

Riktigt snyggt jobbat... Men är ändå lite bekymrad. Har du sjukt överböjliga tummar?(Se sista bilden, 1a inlägget)

Riktigt snyggt jobbat... Men är ändå lite bekymrad. Har du sjukt överböjliga tummar?(Se sista bilden, 1a inlägget)

Haha, nej. :tungan

En kompis däremot, han kan pressa sina tummar ur led bara genom att spänna handen. Häftigt party-trick om inte annat.

Tack för alla fina kommentarer! :)

blir inte plasten på hjälmen dåligt om man lackar med "vanlig" spray färg ? Minns iaf när man spelade hockey att man inte fick lacka målvaktshjälmen med vanligt färg för då vart plasten svagare.

blir inte plasten på hjälmen dåligt om man lackar med "vanlig" spray färg ? Minns iaf när man spelade hockey att man inte fick lacka målvaktshjälmen med vanligt färg för då vart plasten svagare.

Det är främst därför det finns lagar emot lackering av hjälmar men jag har aldrig hört om någon vars hjärna runnit ut på gatstenen på grund av att han satte lite färg på huvudbonaden. :död

Här är bilderna med visir på, även jag posar lite grann.

DSC_0014-10.jpg

DSC_0007-27.jpg

Nu ser man ju nästan tuff ut. ;)

Den blev jäkligt snygg och det ser inte ut och vara första gången du maskerar:Bugar.....

Vill du sälja?

Haha, man har ju pysslat med byggmodeller sedan barnsben så klart man kan måla och maskera. Hanterar även airbrush rätt hyggligt. ;)

Tyvärr - inte till salu. :arsele

Men jag kan måla din för en slant om du vill. :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8