I brist på annat, pimpa din hjälm!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Idag hade jag lite tråkigt på förmiddan och så var det inget vidare väder ute. Så, jag bestämde mig för att förena nytta med nöje genom att sätta lite ny färg på min mattsvarta HJC-hjälm.

Tog bilen iväg till Mekonomen och stack in bland sprayburkarna med originalfärger till världens alla bilmärken. Nöjde mig med Toyota New White och en Volvo Mörkblå Metallic. Hemåt bar det av igen.

Fram med maskeringstejpen och börja jobba. Några minuter senare såg det ut ungefär såhär.

DSC_0010-17.jpg

En stund senare och lite vit färg...

DSC_0012-20.jpg

Ytterligare lite maskering och blå metallic senare...

DSC_0013-20.jpg

DSC_0014-9.jpg

En liten skada i hjälmen som syns på bilden nedanför (på pannan uppe till höger).

DSC_0015-15.jpg

Rätt så nöjd med resultatet då det bara är en halvtimmas arbete. Imorn då allt har torkat ordentligt ska jag putsa lite lätt och sedan dra på ett lager klarlack. Sen ska det på en röd stripe för att dela av det blå och det vita.

Väntar även på ett blått spegelvisir som bör dyka upp på fredag. Kommer med bilder av resultatet då. :tummenupp

Det finns ju trevlig 2 komp klarlack på sprayburk lite dyrare men kan rekomenderas:tummenupp

Bara att slå in en knopp i botten skaka sig yr och klarlacka sig ännu yrare, med för priset helt ok resultat:)

oj, snyggt jobbat. du måste ha varit noggrann som fan med maskeringen för det såg ju jäkligt bra ut :)

Det finns ju trevlig 2 komp klarlack på sprayburk lite dyrare men kan rekomenderas:tummenupp

Bara att slå in en knopp i botten skaka sig yr och klarlacka sig ännu yrare, med för priset helt ok resultat:)

Jodå, har lite kvar i en burk tror jag sen jag gjorde lite lackjobb på farsans hoj, men jag ids inte fram med airbrushen för att börja spruta.

Dessutom så är PlasticPadding klarlacken jag tänkt använda förbannat slagtålig. Sprutmålade spoilern på farsans hoj med den, inte en skråma, och då har vi kört väldigt varierade vägar.

oj, snyggt jobbat. du måste ha varit noggrann som fan med maskeringen för det såg ju jäkligt bra ut :)

Man tackar. Hyfsat noggrann är jag väl med maskeringen, återstår dock att se slutresultatet. Men A och O är att ha bra verktyg. Rätt tejp, bra färg och en bra skalpell.

Bör nog hinna klart hjälmen imorn, bara att vänta på visir då. :)

Inte för att vara den men är det inte olagligt att lacka om hjälmen?:näsblod Kan vara något jag fått för mig bara:confused:

J*vligt snyggt var det i alla fall:yoparty

Inte för att vara den men är det inte olagligt att lacka om hjälmen?:näsblod Kan vara något jag fått för mig bara:confused:

Visst är det olagligt att lacka om hjälmen, men blir man stoppad så är nog risken liten att någon polis tycker "Aj aj, inte bra med snygg hjälm.". :)

Röda stripen kommer att bli pricken över i. :tummenupp

Last edited:
Jodå, har lite kvar i en burk tror jag sen jag gjorde lite lackjobb på farsans hoj, men jag ids inte fram med airbrushen för att börja spruta.

Nu skrev jag inte airbrush utan sprayburk:glömdet

För sent att kolla i garaget vad den heter men den är riktigt bra för hemmafuskare. Är du intresserad av fabrikat så PM,a

Last edited:
Visst är det olagligt att lacka om hjälmen, men blir man stoppad så är nog risken liten att någon polis tycker "Aj aj, inte bra med snygg hjälm.". :)

Röda stripen kommer att bli pricken över i. :tummenupp

Det förståss;) Dom lär ändå inte veta att det är custom lack :D

Väntar med spänning:tummenupp

den 2komp spraylacken, vad heter den och vart köper man den? Högst intresserad av att veta!

påminner lite om shoei XR1000 med motiv CAMINO TC-6..........har väntar på den nu i snart 6 veckor......

funderar på att göra något liknande med min trista hjälm, behöver man inte slipa nåt innan på hjälmen? är det bara att gå på direkt med färg?

funderar på att göra något liknande med min trista hjälm, behöver man inte slipa nåt innan på hjälmen? är det bara att gå på direkt med färg?

Jag avfettade den med T-röd och en trasa sen gick jag över den lätt med lite slipduk (finns på Clas Ohlson (tunna fyrkantiga ark i skumplast med sandpapper på), efter det drog jag på lite vanlig primer (CRC, finns också på Clas Ohlson).

Sen är det bara att måla.

Har klarlackat hjälmen nu och det ser riktigt hyggligt ut, några små skavanker men det får man leva med. Jag gjorde det ju trots allt nere i pannrummet i källaren. Nu ska lacken få torka ordentligt tills ikväll sen åker stripen på. Provade med lite stripe innan jag la på klarlacken och det såg jävligt proffsigt ut. Riktig race-hjälm! :tummenupp

Mer bilder ikväll alltså.

Håller fullständigt med, förbaskat snyggt gjort! Ska bli kul att se slutresultatet!

Men sen blev jag lite fundersam, av vilken anledning är det olagligt? Är det för att folk kanske målar dit könsorgan och sånt, eller färger som kan blända folk? för jag menar, skyddsfunktionen i hjälmen försvinner ju knappast..

Håller fullständigt med, förbaskat snyggt gjort! Ska bli kul att se slutresultatet!

Men sen blev jag lite fundersam, av vilken anledning är det olagligt? Är det för att folk kanske målar dit könsorgan och sånt, eller färger som kan blända folk? för jag menar, skyddsfunktionen i hjälmen försvinner ju knappast..

Det är just för skyddsfunktionen... du mixtrar med kemiska prylar på en plast som skall hjälpa till att skydda ditt huvud. Man kan inte garantera att den skyddsnorm som hjälmen håller när den lämnar fabriken är intakt när du varit där med diverse olika färger och slipmedel osv.

Olagligt att lacka om hjälm? Hur ska någon kunna bedömma vem som lackat den?

Däremot så har jag hört att man inte rekommenderar omlackering pga risken att skyddsfunktionen i hjälmen i påverkas av kemikalierna i den nya lacken...

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back