I Behov av R6 kunskap(MEK) gärna av kunnig person.

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
Hej!

Håller på att strypa min R6a till 25kw.

Har strypsats och allt så denna fråga är inte om själva strypningen utan om demontering av delar för att sedan få dit strypningen.

Har monterat bort tank och dyl, samt luftfilterhållaren, så just nu står jag och stirrar ner i 4 st förgasare! Någon som känner igen sig?

Där sitter jag fast nu, ska nämligen få bort "förgasarpaketet" som verkar sitta i 4 stora "slangklammerliknande föremål" emellan insugningsgummit och förgasaren.

Då är min fråga hur får jag bort detta förgasarpaket lättast? Har inte lokaliserat några skruvar på dessa slangklammerliknande föremål =)

Sen ser jag att det sitter skruvar fast i insugningsgummit nermot cylindern men dom skall skruvas lös efter förgasarpaketet tagits lös, så det jag vill veta är hur får jag bort Förgasarpaketet? Hur skiljer jag det från insugningsgummit?

Vore tacksam för svar! Trevligt lördagsnöjje va? :banana

Om det inte är vanliga slangklämmor kanske det är nån form av "snäpp"-fäste...? Bara en tanke. Lycka till! :)

PacMan skrev:
Om det inte är vanliga slangklämmor kanske det är nån form av "snäpp"-fäste...? Bara en tanke. Lycka till! :)

Jo tanken har slagit mig ;-)

Ska ge det ett försök med utvilade krafter idag !

ett tips visserligen från en Honda cbx 4 cylindrig

heathrow skrev:
Hej!

Håller på att strypa min R6a till 25kw.

Har strypsats och allt så denna fråga är inte om själva strypningen utan om demontering av delar för att sedan få dit strypningen.

Har monterat bort tank och dyl, samt luftfilterhållaren, så just nu står jag och stirrar ner i 4 st förgasare! Någon som känner igen sig?

Där sitter jag fast nu, ska nämligen få bort "förgasarpaketet" som verkar sitta i 4 stora "slangklammerliknande föremål" emellan insugningsgummit och förgasaren.

Då är min fråga hur får jag bort detta förgasarpaket lättast? Har inte lokaliserat några skruvar på dessa slangklammerliknande föremål =)

Sen ser jag att det sitter skruvar fast i insugningsgummit nermot cylindern men dom skall skruvas lös efter förgasarpaketet tagits lös, så det jag vill veta är hur får jag bort Förgasarpaketet? Hur skiljer jag det från insugningsgummit?

Vore tacksam för svar! Trevligt lördagsnöjje va? :banana

Tjena jag känner igen din fråga så här löste jag mitt problem
på min hoj efter demontering av tank o dyna .
så hittade jag till slut att det var riktiga slangklämmor över gummistosarna
i riktning mot luftfilltret och sedan fick jag lossa luftburken och skjuta den någon centimeter bakåt och sedan kunde jag lirka loss förgasarpaketet -
men det var trångt och (jag var inte fin i ordena) vet ej om någon hörde min
irritation under mekningen . och jag fick tillbaka grejerna igen så lycka till o skruva varsamt mvh cbx bert :)

cbxbert skrev:
Tjena jag känner igen din fråga så här löste jag mitt problem
på min hoj efter demontering av tank o dyna .
så hittade jag till slut att det var riktiga slangklämmor över gummistosarna
i riktning mot luftfilltret och sedan fick jag lossa luftburken och skjuta den någon centimeter bakåt och sedan kunde jag lirka loss förgasarpaketet -
men det var trångt och (jag var inte fin i ordena) vet ej om någon hörde min
irritation under mekningen . och jag fick tillbaka grejerna igen så lycka till o skruva varsamt mvh cbx bert :)

hur man får loss förgasaren från cylindern jag tog ett stadigt tag och drog sakta ut förgasarpaketet på min motor var det slangklämmor även där men svårhittade
ha en bra dag

Det är vanliga slangklämmor, om du sticker ner huvudet och tittar från ventilkåpans håll så att säja så kommer du att se skruvskallarna, du får ha en lång mejsel som du sticker in lite snett uppifrån framifrån (från förgasaren sett) lossa bara lite grann på skruvarna och dra försiktigt lös förgasarbanken. Insugsgummina skall sitta kvar i toppen.
Problemet kommer när du skall montera gasarna igen men lite motorolja på gummikanten löser det problemet :tummenupp

Niklasinorr skrev:
Det är vanliga slangklämmor, om du sticker ner huvudet och tittar från ventilkåpans håll så att säja så kommer du att se skruvskallarna, du får ha en lång mejsel som du sticker in lite snett uppifrån framifrån (från förgasaren sett) lossa bara lite grann på skruvarna och dra försiktigt lös förgasarbanken. Insugsgummina skall sitta kvar i toppen.
Problemet kommer när du skall montera gasarna igen men lite motorolja på gummikanten löser det problemet :tummenupp

Ska alldeles strax gå ut och finprata med hojjen så det går som smort =)

Tack för hjälpen!

:banana

Niklasinorr skrev:

Nu har jag fått dit det som skulle dit, skruvarna satt framifrån som du sa från styret sett, 1 var dock monterad från andra hållet! Det som varmest förbryllande var att det var insextsnyklar och inte stjärn som på de som satt på luftburken ;-) :banana

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg