I Axels lägenhet - Kawasaki H1 1971

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Tranås
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
Hej,

Har under många år läst alla sjuka och imponerande trådar här på sporthoj men aldrig tyckt att mina egna hojprojekt varit värda en egen tråd. Nu har jag köpt mig en gammal kawasaki h1 som jag tänkt rusta upp och göra i ordning och tänkte då dela med mig av det, förhoppningsvis roar det någon!

Jag köpte hojen från en man i Falkenberg, hade länge velat ha en trepip och då han svarade på min köpesannons och det lät som rätt hoj tog jag med mig hjälmen och satte mig på tåget. Han hade själv aldrig kört utanför bygränsen med den gamla H1an, men efter att ha fixat en förgasare så att alla tre cylindrar lirade tog jag, med mottot "ingen minns en fegis" sikte på Stockholm. Det blev en lång natt och en soppatorsk, 6 tankstopp och ett stopp för att skruva åt tändplattan utanför nyköping rullade jag in i Stockholm vid 3-tiden på morgonen.

Hojen går som fan och är i stort sätt original med undantag från ett clip-on styre, men det finns en del småsaker som jag vill fixa iordning. När man bläddrar runt på nätet kan man ju inte hjälpa att inspireras till mer omfattande ingrepp. Jag pluggar heltid på KTH, så tid och pengar är en bristvara varpå detta kanske inte blir sporthojs snabbaste byggtråd...

Lite bilder:

Några mil från säljaren med nosen norrut
5kkgpl.jpg


125s8xk.jpg


rm3btc.jpg


Väl hemma blev det en tvätt och ett kompprov som var jämnt och fint
2wob1cj.jpg


35ip4ki.jpg


To be continued
 
Hoppas du tänker dig för innan " Omfattande" ingrepp:gnissla Den ser underbar ut som den är:tummenupp
 
Åh, en sån har jag haft... Enda hojen jag har lyckats få varvräknarens nål att slå i stopp-pinnen bakifrån :-)
 
Nostalgi deluxe :tummenupp
Visst sitter det Avon Roadrunner på den?

Ser ut av vara AM 21 bak och hederliga R2or fram.



Respekt! :tummenupp att köra hem en främling på vägen så där.

Styret ser ut att vara en variant på Laverdastyre, men i en lite underlig vinkel.

Skvättlapp bak!
Bautareflex!

:Bugar
 
Syn att byggtråden "Peterpains Mach III" verkar ha försvunnit, för eventuell inspiration. Hans projekt tog väl slut i förra året?

-det lär vara på gränsen till "svårt" att få tag med en lång (okapad) original-bakskärm. Men hojen ser piggare och sportigare med en kort skärm! (+med clip-on) :tummenupp
 
Sååå snyggt!!!!:tummenupp:tummenupp Och som någon sa tidigare, MODIGT att köra så lång DireCkt!
 
Vad kul med så mycket intresse för hojen och bygget, alltid mycket roligare med trådar när det finns lite glada ögon på bilderna. Vet att bakdäcket är Avon Roadrunner men har ingen koll på framdäcket, kan kolla :)

Blir ingen sönderkapning här max30! Och peterpains tråd är en grym inspiration!

Hursom, nu när det börjar bli ruggigt väder ute och det börjar klia i fingrarna att få skruva så var det ju dags att göra slag i saken och leva upp till trådens namn :krama.

Här står vi, några starka vänner och jag pustar ut på första våningen, trapporna var mycket snävare och brantare än vad jag tänkt mig...
a9qux0.jpg


Äntligen uppe på 2tr och påväg in i våningen :banana
hwxwna.jpg


Inledde naturligtvis karriären med att sticka ut piporna genom balkongdörren och göra livet lite surt för grannarna om kvällen... Inga kommentarer på strumporna, är inte mycket för crossdressing i vanliga fall men vem tvättar när man kan släpa motorcyklar
https://www.youtube.com/watch?v=1cEqWG2gb88&feature=youtu.be

På sin plats framför huvudkudden..
keg190.jpg


Flödande förgasare och ett luftande tanklock gör sitt för ångorna i rummet, men det är ju åtminstone trevligt att sova till lite trevliga positionsljus... Undrar om det röda bakljuset funkar som afrodisiak :laugh:
15573as.jpg


Ikväll blir det till att putsa motorn ren från bränsle så att jag kan stänga fönstren igen och återfå rumstemp, skrev tenta idag och kan behöva lite terapi :yoparty
 
Hej igen Axel!
Kul att du skaffat en riktig hoj!
Vi sågs ju när jag hjälpte till med leakdown-testet.
Har också haft H1 och H2. Fräna grejer! :D
Har lite gammalt NOS-reklammaterial för dessa hojar.
(Videon funkar inte för mig)

/Jörgen
 
Last edited:
Ruskigt fin hoj!

Lite bensinångor gör nattsömnen juvligare :crash

Videon fungerar inte för mig heller!
 
Konstigt med videon, var inte mycket till uppstart då den var rätt sur efter alla trapporna och jag stängde av rätt fort eftersom förgasarna flödade över på parketten...
Prova denna länk då:
https://www.flickr.com/photos/22736883@N08/14983078933


Hej igen Axel!
Kul att du skaffat en riktig hoj!
Vi sågs ju när jag hjälpte till med leakdown-testet.
Har också haft H1 och H2. Fräna grejer! :D
Har lite gammalt NOS-reklammaterial för dessa hojar.
(Videon funkar inte för mig)

/Jörgen

Självklart minns jag det Jörgen, den hojen går som ett spjut nu efter att jag bytte den där packboxen som var dålig. Jag har även följt ditt sportsterbygge och din tändkula här på SH, sportstern är ju oerhört ball. Det var minsann inte dåligt, när hade du H1/H2? Fick du presentationsmaterialet av handlarna alltså? :Bugar

BlöjRäsern, hade tidigare mina jaktvapen i skåpet, inget märkvärdigt dock.

Bensinångorna var lite i blodigaste laget så jag bestämde mig för att börja tvätten i den regionen det luktade värst från. Tog bort bränsleslangar och förgasare som senare skall tvättas och putsas upp:
14kz0b7.jpg


Under förgasarna fanns det nog med sand för en förskola och rätt bra med bränsle att tvätta bort, inte underligt att det luktade...
28kh4bt.jpg


Efter lite tvätt och damsugning :yoparty blev lukten i rummet mer åt det mysiga hållet
2s7usdy.jpg
 
Snyggt!! Jag har också haft lite tankar på att trycka in hojen i vardagsrummet i brist på arbetsutrymme... Jag har dock inte lyckats övertala min andra hälft ännu.. Har du inte funderat på att skydda golvet och väggen bakom?? Kan tänka mig att om det blir en skvätt olja i misstag åt det hållet så blir det svårt att skura rent.
Nåla upp lite plast eller något enkelt bara. :tummenupp
 
Bara ett snabbt tips:

Lägg plast under hojen!!!!

Tidningspapper är inte oljetätt och parkettgolv är dyrt att slipa om.
 
Behåll styret det är ett klassiskt Laverdaroder typiskt 70-tals tillbehör:Bugar Går att vända så du får bekvämare körställning.
 
Grattis till nyförvärvet.:Bugar Är faktiskt lite avis. Tanken att behålla den i originalskick, fast med tidstypiska moddar verkar helt rätt. Styret var ju det första vi bytte på hojarna på den tiden.
Har eventuellt tänkt göra likadant med en 650SS Norton.
 
Lägg även något under däcket, en gammal flickvän gjorde ett vardagsrumsbord av en glasskiva och några gamla bildäck, när hon sen skulle flytta hade det gått in svärta från däcken in i plastmattan och hon fick betala omläggning av golvmattan.
 
Här var det ju onekligen ett tag sedan det hände något, ledsen för det.

Det har hänt en del sedan 2014, men när det kommer till Kawan har det mest varit att släpa ut och in den ur olika lägenheter tills nu. Det är onekligen så att den är jävligt snygg att titta på och har åtminstone haft mycket socialt nöje av den...
IMG_5661_zpsppyder7t.jpg


Har dock saknat att köra 2t och under tiden roat mig med att samla lite delar för ett kommande motorbygge, eller kanske 2. Även om hojen gick bra fanns det lite småtecken på att allt inte var perfekt och tänker därför att jag gör iordning en motor vid sidan av hojen för att senare byta. Hittade ett komplett H1 motorämne inklusive några FBG expansionskammare i Skåne som jag åkte ner och hämtade. För att komma igång med renoveringen tog jag sen med mig veven till England och Gary Clarke som fick renovera den. Otroligt duktig kille och mycket fina tripplar och historier! Min resa mötte förvåning både i säkerhetskontrollen på flygplatsen och hos Gary när jag kom promenerande längst landsvägen med veven i en väska :yoparty

Sen lyckades jag få tag på en garageplats i mitt hus varpå jag plötsligt hade möjligheten att flytta ner Kawan utan att fundera över alla att söders hipsters skulle plocka sina fyllesovenirer från den :rofl. Inget att fundera över tyckte jag. Nu står de där och myser
2lsa0rr.jpg


Tog några dagar och renoverade mina förgasare på köksbordet, har gjort mig av med tjejen vilket var tur för det var mycket olja och metallica där under några dagar
zinhnk.jpg


Efter detta startade hojen på tredje kicken och fyllde kvarteret med blå rök och ett härligt knatter. En dam på femte våningen på andra sidan öppnade sitt fönster och ställde sig och skrek att jag skulle stänga av. I knattret från kawan hörde jag inte att det var ord utan misstänkte att det var missljud från hojen varpå jag gick runt runt och torrgasade och letade efter ljudet. När jag väl gav upp och stängde av blev jag varse vill jag lova :gnissla

Nu är iaf hojen ute och ni lär se lite mer av mig. Var ute igår och fyllde vägarna med en blå lützendimma fram och tillbaka till täby. Misstänker att jag fortfarande bräner bort lite av konserveringen för det ryker onekligen rätt mycket fortfarande hehe
https://postimg.cc/image/te6nq4q6r/

P.S. Jag roade mig även med att CADa ett komplett insprutningssystem anpassat till H1an för ett projekt i skolan, man blir ju riktigt sugen!
IMG_6670_zpsbj3qepmv.jpg
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top