I Axels lägenhet - Kawasaki H1 1971

Ha! Den här tråden hade jag glömt bort. Vi är ju grannar nu. Det är en fröjd att se Kawan varje gång jag rullar ut kronvickan.
 
Vad är era rekommendationer angående bläster? Har tillgång till glasbläster genom plugget men förstår att jag i sådana fall får vara väldigt noggrann när jag tvättar efter..

Alternativet är isblästring/kolsyreblästring... Någon som vet vad det i runda svängar rör sig om att blästra en motor? Någon som har rekommendationer på ställe?

Ha! Den här tråden hade jag glömt bort. Vi är ju grannar nu. Det är en fröjd att se Kawan varje gång jag rullar ut kronvickan.

haha kul sammanträffande!
 
Vad är era rekommendationer angående bläster? Har tillgång till glasbläster genom plugget men förstår att jag i sådana fall får vara väldigt noggrann när jag tvättar efter..

Alternativet är isblästring/kolsyreblästring... Någon som vet vad det i runda svängar rör sig om att blästra en motor? Någon som har rekommendationer på ställe?



haha kul sammanträffande!

Lämnade in mina H1 block på kolsyreblästring (kolla med Proswede), blev helt ok men inte riktigt som förväntat. Det bästa resultatet får du med kulpolering men det kostar därefter.
 
Det har hänt en del sedan min senaste uppdatering och här kommer då lite trådupdate också. Rubriken blir nu mindre och mindre aktuell

Jag har gått och köpt på mig ett litet nytt projekt vid sidan av H1an som under våren ska göras iordning och sättas ihop. Återkommer med mer info senare men här kommer några små teasers från upphämtningen:
IMG_9622_zpssupnts9w.jpg

IMG_9630_zpsh3lim2nf.jpg



Sen när man kommer till garaget och möts av den här bilden kan man ju inte hålla sig utan givetvis blev det en tur till några cafér och barer över helgen. Nån annan som också tagit tidigt avstamp med hojandet?
IMG_9763_zps83iuifyh.jpg

IMG_9753_zpsgqhd6bf6.jpg


Kommer tillbringa en del tid i Göteborg i vår och undrar lite hur många här inne som är från Götet. Finns det något aktivt hojcommunity med träffar och sådär som man borde/kan åka på? :yoparty:banana
 
Om du åker till Götaplatsen längst upp på avenyn kl 12,00 så kommer du träffa lite folk , dom har stående träff där varje dag typ eller nått :-)
Kommer se en och annan svart huv tröja med tryckt : Sporthoj & motard Göteborg på ryggen .
 
....Kommer tillbringa en del tid i Göteborg i vår och undrar lite hur många här inne som är från Götet. Finns det något aktivt hojcommunity med träffar och sådär som man borde/kan åka på? :yoparty:banana
Du kan ju också leta upp Rockers Göteborg på Facebook. Där samlas många som gillar klassiska hojar. Eller (ny-)ombyggda. Eller något annat....

Ganska högt i tak, men det är inte gruppen för den som kör Virago 250 med reflexväst! ;)

Din gamla fina tvåtaktare skulle nog bli ett väldigt uppskattat inslag. Så länge man slipper köra bakom dig - mitt i blåröken! :)
 
Last edited:
Varje onsdag är det stor träff i Stora Höga (strax söder om Stenungsund). Brukar vara blandat utbud men mest glidare. Fina hojvägar från Göteborg är det dock gott om :)

Har inte exakt koll på när det börjar men gissar på mitten av april.
 
tack för alla svar! Kul med så mycket träffar!!

Jag var i garaget igår och började lägga pussel, något sånt här såg det ut efter ett tag:
D4DCF7CE-4B75-49E2-A5DF-D3B039A0A9C9_zpso3iyxmk7.jpg


Tog även av en topp och tittade ner på en ny smidd kolv och ett nytt borr. Förbränningsrummet i toppen var dock fortfarande svart av sot. Bör man nöja sig med att tvätta av det eller ska man polera förbränningsrum?
38060AC7-FEEB-4507-9D8C-363E47A4AAA7_zpsjapezymu.jpg


Tog med mig lite delar hem som ska få sig en omgång med autosolen innan nästa garagebesök. Även en fråga om vart ni köper bultar i Göteborg?
 
tack för alla svar! Kul med så mycket träffar!!

Jag var i garaget igår och började lägga pussel, något sånt här såg det ut efter ett tag:
D4DCF7CE-4B75-49E2-A5DF-D3B039A0A9C9_zpso3iyxmk7.jpg


Tog även av en topp och tittade ner på en ny smidd kolv och ett nytt borr. Förbränningsrummet i toppen var dock fortfarande svart av sot. Bör man nöja sig med att tvätta av det eller ska man polera förbränningsrum?
38060AC7-FEEB-4507-9D8C-363E47A4AAA7_zpsjapezymu.jpg


Tog med mig lite delar hem som ska få sig en omgång med autosolen innan nästa garagebesök. Även en fråga om vart ni köper bultar i Göteborg?

När jag tittar på bilden så ser det ej ut som kanalerna är fasade efter borrning ! Är det så rekommenderar jag att demontera cylindrarna och göra det innan uppstart.
 
Vill du beskriva lite mer vad du menar? Har du någon källa?

Ebbe på EBOS har borrat cylindrarna så jag antog att han skulle gjort lämpligt efterjobb...
 
Googla Chamfering 2 stroke ports. Allmänt känt bland verkstäder som borrar och kan 2-takt ! att man fasar kanalerna efter borrning för att kolvringarna ej ska slitas ner så fort. Är det gjort av Ebos så är det säkerligen riktigt utfört men bilden kanske inte visar verkligheten pga kameravinkeln ?
 
Jag kollade och upplever att alla portar mycket riktigt är fasade. Vad nog kameravinken som stökade till det.

Här har inte hänt alls lika mycket som man tänkt sig utan ett exjobb och massa övrigt har istället kommit i vägen. Även fått ett jobb i Malmö till hösten så om det är någon på forumet som bor därnere och söker garagekompis till hösten är jag väldigt intresserad.

Angående H2an har jag polerat upp gaffelbenen, monterat gaffeln och svingen samt lackat en del smådelar sedan sist. Har även beställt en faslig massa delar, det är svårt att förstå hur mycket småsaker man missar när man köper i delar, det var iof inget jag inte räknat med. Har även fått den lilla skruven i mätaren inskruvad av Instrument JIGE och slipat av nån märklig fästanordning som någon svetsat på under sadeln. Så nu återstår verkligen bara monteringen av alltihop.

Har bokat en besiktningstid den 16/6 så en deadline har jag skaffat mig också :biggrin:


Mer kommer :)
 
Bultar göteborg. Dom har en del på järnia vid järntorget. Men tror dim har ännu bredare automotivt sortiment i wurth på ringön. Strax efter göta älv bron.
 
Idag gjordes ett litet ryck i garaget...

Inledde naturligtvis med att rada upp alla delar som kommit med poster de senaste dagarna. En del är nytt repro medan annat är begagnat. Mätarna är mina som varit förbi JIGE i leksand för att skruva åt skruvarna som håller fast mätartavlan.


Fortsatte sedan med att lägga ett lager tanksealer på insidan av tanken för att förhindra framtida rostangrepp i den hitintills fina tanken




Lackade även en massa smådelar


Slutligen kunde en del nylackade och fina delar få hitta upp på hojen vilket var en riktigt go känsla




More to follow!
 
Igår blev det ytterligare lite mer gjort i garaget :smasha:banana

Började med att sätta dit dom första motorfästena och korta samt montera kedjan på hojen.


Därefter tog jag tag i framändan med allt vad det innebar. Bromsar monterades med nya belägg och polerade upp bromsrör och lackade smådelar längst vägen. Resultat tycker jag själv blev riktigt bra.








Även om det här tar längre tid än vad jag kanske hade hoppats på blir resultatet bra vilket är kul. Ikväll blir det nog ytterligare en del gjort skulle jag tro :yoparty
 
Så två dagar senare...

Sadeln såg bara för bedrövlig ut. Om jag hade anat vad jag gav mig in på kanske jag hade låtit bli men det gjorde jag iaf inte...


Vek försiktigt ut alla flärpar 90 grader och tog bort klädseln, den såg inte alls bättre ut på insidan




Efter en faslig massa blästring såg iaf botten skaplig ut varpå den fick några lager grundfärg ovanpå och halvmatt svart färg under. Putsade upp listen med lite färgförtunning och monterade den åter




Sen var det dags att klä sadeln igen. Foamet passade ganska bra men jag fick lägga till lite skumgummi i framkant. Tricket visade sig efter ett tag vara att fästa mittenlinjen både fram och bak för att sedan gå bakåt på båda sidor samtidigt. Blev ändå skapligt nöjd med resultatet




Kunde sen inte hålla mig från att polera upp alla reglage och montera lite mer av lack och övriga lyxdelar. Kul när saker nu börjar falla på plats




Har tyvärr fått inse att jag inte kommer klara besiktningen imorgon utan får senarelägga denna. Jag trodde att det skulle finnas mer tid den här veckan men jobbet bestämde sig för att ta ett gäng timmar också. Well well en del har hänt iaf!
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top