I Östergötland ska tjyyvar passa sig

Skulle man följa lagen i det fall som diskuteras så väntar man tills man blir nerslagen eller uppsrättad av 4 personer, i det läget kan väl nödvärn var accepterat, tyvärr är det nog försent då. Vet inte om man måste vara en jättehård grabb för att tycka att hemfridsbrott är mkt grovt brott och eventuella konsekvenser av ett sånt brott får en brottsling själv ta... IMHO :tomten

Gixxer-Anders skrev:
Och detta var inte välmotiverat?
Du kanske hade föredragit att läsa om två pensionärer som blivit brutalt mördade i sitt hem istället?

...jag antar att jag missade det stycke i artikeln som du måste läst där de skrev att inbrottstjuvarna var beväpnade och hade för avsikt att mörda de boende...

...mig veterligen får man försvara sig när man är hotad till livet. De som gör detta brukar sällan anhållas misstänkta för dråp.. ...Antar att aftonblaskan inte fått samma information som du. Tycker du ska ringa polisen och berätta att inbrottet genomfördes i syfte att mörda de snälla bullbakande pensionärerna så kommer de ju släppas på fri fot!

Mavve skrev:
hmmm, man borde kanske införa så man får skjuta på de man anser vara ett hot med gummikulor. kan inte vara behagligt att fortsätta försöka ta DVDn eller leta efter pengar medans nån skjuter gummikulor på en :crash

Problemet är väll att dom som rånar då skulle ha riktiga kulor :kulspruta
eller så använder man min uppfinning: "förbättraren"

Markus skrev:
Jag är tyst hela tiden när jag skriver, måste du läsa högt för att förstå?
Kul att Partiets företrädare vill verka för dialog, trodde inte det fanns utrymme för oliktänkande i din värld.
Tror nog för övrigt att det är du som lämnat flest frågetecken efter dig sedan igår. Hur var det nu med lagstiftningen, det är rimligt att internera en person för skattefusk i 8 månader, och samtidigt sitter en för vållande till annan döds dömd på 12 månader?

Jasså, du menar dendär tråden där jag frågade "varför anser du att jag motsäger mig själv?" och inte fick något svar.

korvgubbe skrev:
Nu verkade det inte vara några snälla, bullbakande pensionärer som bodde där.
"Enligt polisen är både den skottskadade och den gripne 58-åringen kända av polisen sedan tidigare och har figurerat i brottsutredningar."

Det där får du nog utveckla. Du menar alltså att det inte är mer än rätt att utsättas för hemfridsbrott/misshandel/mord om man figurerat i brottsutredning?

För det första står det inte vilket brott det rörde sig om. Så vitt du och jag vet kan det rört sig om snatteri eller hur?
För det andra står det inte att han är dömd för brott, men du kanske tycker att man ska dömma folk utan rättegång? Men det resonemanget är det ju inte ett dugg synd om vår vän Joy tex. Han har ju inte bara figurerat i utredningar, han har dessutom blivit dömd! Hur kan det då vara synd om honom??

korvgubbe skrev:
Antar att aftonblaskan inte fått samma information som du.

Antar att du inte läser tidningar så ofta:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=355859

Så här kan det gå, och bara vetskapen av det gör att det borde vara fri skjutbana när helst man önskar i sitt eget hem. Ingen oinbjuden har i ditt hem att göra, det borde vara på egen risk att bryta sig in hos någon annan.

Gixxer-Anders skrev:
Det där får du nog utveckla. Du menar alltså att det inte är mer än rätt att utsättas för hemfridsbrott/misshandel/mord om man figurerat i brottsutredning?

För det första står det inte vilket brott det rörde sig om. Så vitt du och jag vet kan det rört sig om snatteri eller hur?
För det andra står det inte att han är dömd för brott, men du kanske tycker att man ska dömma folk utan rättegång? Men det resonemanget är det ju inte ett dugg synd om vår vän Joy tex. Han har ju inte bara figurerat i utredningar, han har dessutom blivit dömd! Hur kan det då vara synd om honom??

Nämen... har du sprungit och blivit humanist och människoälskare på senare dagar? Så sött...

Självklart har man rätt att vara trygg i sitt hem oavsett vad man har för historia. Är rätt löjeväckande att du ens försöker antyda att jag tycker något annat.

Poängen är snarare att det verkar finnas mer till det hela som inte framkommer av artikeln som säkerligen förklarar varför de gripits misstänkta för dråp!

korvgubbe skrev:
...jag antar att jag missade det stycke i artikeln som du måste läst där de skrev att inbrottstjuvarna var beväpnade och hade för avsikt att mörda de boende...

...mig veterligen får man försvara sig när man är hotad till livet. De som gör detta brukar sällan anhållas misstänkta för dråp.. ...Antar att aftonblaskan inte fått samma information som du. Tycker du ska ringa polisen och berätta att inbrottet genomfördes i syfte att mörda de snälla bullbakande pensionärerna så kommer de ju släppas på fri fot!

Nej det är klart. Du har naturligtvis rätt. Din visdom vet inga gränser.
Självklart var det så att de sparkade in dörren av ren vänlighet. Inget ont uppsåt alls..... :rolleyes:

korvgubbe skrev:
Självklart har man rätt att vara trygg i sitt hem

Eftersom staten nu inte garanterar dig det, är det då inte rimligt att folk får vidta åtgärder för att "se om sitt eget hus"?

Markus skrev:
Antar att du inte läser tidningar så ofta:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=355859

Så här kan det gå, och bara vetskapen av det gör att det borde vara fri skjutbana när helst man önskar i sitt eget hem. Ingen oinbjuden har i ditt hem att göra, det borde vara på egen risk att bryta sig in hos någon annan.

Det är för jävligt att man inte ska kunna känna sig säker i sitt eget hem och jag hoppas att de får tag på de som gjort det som det refereras till i DN-artikeln.

Trots det inträffade är jag fortfarande stark motståndare till att låta det vara "fri skjutbana närhellst man önskar i sitt eget hem". Konsekvenserna av det skulle innebära fler oskylldiga skadade och döda. Du vet, det finns en anledning till att det är livsfarligt att vara anhörig i USA.

Markus skrev:
Eftersom staten nu inte garanterar dig det, är det då inte rimligt att folk får vidta åtgärder för att "se om sitt eget hus"?

Och jag är fortfaranbde nyfiken på hur du vill att staten skall säkerställa att alla kan vara 100% trygga i sitt egna hem?

Hur ser dina önskemål ut? hur skapar du trygghet?

korvgubbe skrev:
Och jag är fortfaranbde nyfiken på hur du vill att staten skall säkerställa att alla kan vara 100% trygga i sitt egna hem?

Staten kan aldrig garantera något sådant, korrekt. Däremot kan man jobba med problemet, vilket man mig veterligen inte gör idag. Bodström står och lovar än det ena och än det andra, men när får vi resultat? 2040? Jag tycker att det behövs betydligt fler än 6000 poliser (i yttre tjänst) till att börja med. Dessutom ska det synas i straffskalan att samhället inte accepterar kriminalitet. Hur ofta läser man inte "gärningsmannen är tidigare känd av polisen för grov kriminalitet"? Jag är j-a trött på att läsa det. Om görningsmannen nu är så himla känd, vad fan gör han ute bland folk?

korvgubbe skrev:
Hur ser dina önskemål ut? hur skapar du trygghet?

Du får gärna meddela dina, om du har några, skippa gärna det preventiva snacket, problemet finns här och nu. Preventivt arbete är viktigt, visst. Men det löser inte ett smack med de som redan är kriminella.

Markus skrev:
Bodström står och lovar än det ena och än det andra....

Men det löser inte ett smack med de som redan är kriminella.

Jag hörde inget konkret förslag i något av det.. mest en harrang om hur dåligt Sossepacket sköter saken.. Du ställer konstant frågor men besvarar aldrig en enda själv. HUR tar man itu med problemet HÄR OCH NU som du efterfrågar?
Jag kunde utläsa en hårdare straffskala iofs.. men mer än detta då? Vad hindrar desperata människor från att bryta sig in i hem för att stjäla saker? Vetskapen om att någon därinne kanske har en bössa?

..Kan du inte för en gångs skull berätta VAD DU TYCKER SKA GÖRAS och inte konstant ställa motfrågor eller spy galla över hur dåligt saker sköts...!?

benrangel skrev:
Trots det inträffade är jag fortfarande stark motståndare till att låta det vara "fri skjutbana närhellst man önskar i sitt eget hem". Konsekvenserna av det skulle innebära fler oskylldiga skadade och döda. Du vet, det finns en anledning till att det är livsfarligt att vara anhörig i USA.

Rapporteringen om USAs vapenlagar är väldigt ensidiga av naturliga skäl, för den sakens skull behöver man varken svälja myten att vapen bara är av ondo eller tro att ingen oskyldig drabbas av dessa vapen. Den viktiga skillnaden för mig är att man i USA har rätt att skydda sig själv i mycket högre utsträckning än i Sverige. Då Sverige får allt grövre brottslighet så kanske det vore skönt att veta att om någon försöker fösa in mig i bilen för att köra ut mig till Bro och sedan hugga ihjäl mig så har jag min räddning i handskfacket. Det finns naturligtvis en risk att brottslingarna hugger ihjäl en direkt, men det vete tusan om det inte är bättre än att få gå till dumpningsplatsen själv.

Markus skrev:
Rapporteringen om USAs vapenlagar är väldigt ensidiga av naturliga skäl, för den sakens skull behöver man varken svälja myten att vapen bara är av ondo eller tro att ingen oskyldig drabbas av dessa vapen. Den viktiga skillnaden för mig är att man i USA har rätt att skydda sig själv i mycket högre utsträckning än i Sverige. Då Sverige får allt grövre brottslighet så kanske det vore skönt att veta att om någon försöker fösa in mig i bilen för att köra ut mig till Bro och sedan hugga ihjäl mig så har jag min räddning i handskfacket. Det finns naturligtvis en risk att brottslingarna hugger ihjäl en direkt, men det vete tusan om det inte är bättre än att få gå till dumpningsplatsen själv.

Ahh.. oki.. Så att låta folk beväpna sig är en bra början alltså.. Och om vi får skjutvapen så kommer brottslingarna i fortsättning nöja sig med de stickvapen de oftast har idag?

...och vetskapen om att någon kanske har en bössa kommer hindra pundare å annat löst folk från att ta chansen att göra inbrott för att få pengar till droger som exempel? ...eller ska vi kanske skjuta av allt "löst folk"?

korvgubbe skrev:
Jag kunde utläsa en hårdare straffskala iofs.. men mer än detta då? Vad hindrar desperata människor från att bryta sig in i hem för att stjäla saker? Vetskapen om att någon därinne kanske har en bössa?

Ja, och fler poliser - missade du den biten? Ja, vetskapen om att jag kanske dör eller får sitta 6 år i fängelse om jag försöker sno den där dvd:n skulle avskräcka en hel del. Med vårat välfärdssystem så måste ingen stjäla, därför tror jag att det skulle fungera. Om du gör samma sak i Brasilien så skulle folk bara fortsätta sno för de svälter, i ett sådant land behövs mer preventivt arbete. I Sverige däremot så behöver ingen svälta, och därmed inte stjäla.

korvgubbe skrev:
..Kan du inte för en gångs skull berätta VAD DU TYCKER SKA GÖRAS och inte konstant ställa motfrågor eller spy galla över hur dåligt saker sköts...!?

Jo, det kan jag väl. Jag tycker att man ska se till att antalet poliser i polistjänst (dit räknas inte passtillverkning) skall utökas markant. Kanske med 10.000 eller 20.000, jag vet inte en exakt siffra. Kostnaden för detta skall tas från sjukförsäkringarna, socialbidragen, u-landshjälpen, landstingen och ett flertal andra utgifter.

Dessutom ska det som praxis införas att man dömer till maxstraffet för alla vålds- och sexualbrott då inte synnerligen förmildrande omständigheter föreligger (vilket endast kan vara aktuellt vid våldsbrott) föreligger.

Därefter bör hela straffskalan ses över.

Ge medborgarna möjligheten att ta vid där samhället inte klarar att garantera deras säkerhet.

Hur tycker du att man ska göra?

korvgubbe skrev:
Ahh.. oki.. Så att låta folk beväpna sig är en bra början alltså.. Och om vi får skjutvapen så kommer brottslingarna i fortsättning nöja sig med de stickvapen de oftast har idag?

...och vetskapen om att någon kanske har en bössa kommer hindra pundare å annat löst folk från att ta chansen att göra inbrott för att få pengar till droger som exempel? ...eller ska vi kanske skjuta av allt "löst folk"?

Sluta raljera, det är bara trist att se att du inte kommer med några egna idéer. Hur löser vi nu problemet som finns HÄR och NU?

För övrigt så blir samhället otryggt med vetskapen att det finns vapen på gatorna, i fel händer.

Det är väl ingen som UPPMANAR till att folk ska ha en hagelbrakare i garderoben..
MEN om jag råkade ha det, & fyra kriminella stod utanför huset & ville in..och sedan en av dom sparkar in min dörr...DÅ ska jag ha RÄTTEN att skjuta i nödvärn, om han sen har en kniv, skruvmejsel eller pistol i handen är av mindre betydelse!

Han hotar mig & min familj, & gör intrång med våld.

Då skulle jag skjuta...först i benet....sedan högre upp...UTAN att tveka!

Markus skrev:
1. Jo, det kan jag väl. Jag tycker att man ska se till att antalet poliser i polistjänst (dit räknas inte passtillverkning) skall utökas markant.

2. . Kostnaden för detta skall tas från sjukförsäkringarna, socialbidragen, u-landshjälpen, landstingen och ett flertal andra utgifter.

3. Dessutom ska det som praxis införas att man dömer till maxstraffet för alla vålds- och sexualbrott då inte synnerligen förmildrande omständigheter föreligger (vilket endast kan vara aktuellt vid våldsbrott) föreligger.

4. Därefter bör hela straffskalan ses över.

5. Ge medborgarna möjligheten att ta vid där samhället inte klarar att garantera deras säkerhet.

Hur tycker du att man ska göra?

1. Fler poliser, självklart för mig.
2. Hur pengarna ordnas fram kan ju diskuteras.. Sjukförsäkringarna bör till att börja med ses över så de redan befintliga reglerna efterföljs vilket skulle ge en hel del extra klirr i kassan..

3. Dömma till maxstraff är inget självändamål men att iaf använda hella straffskalan och inte bara den lägre nivån borde vara en självklarhet det med.

4. Inget att invända där..

5. Kommer aldrig förespråka fri skjutbana...

....förutom det tycker jag brott som skapar otrygghet bör ge hårdare straff. Personrån, sexuella övergrepp, misshandel o.s.v. bör def. ge kännbara straff..

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026