I Östergötland ska tjyyvar passa sig

Visst, det är ju inte ok att göra på det sättet men jag kan ändå
känna en viss skadeglädje i detta fallet.

Läste just den artikeln..

Det är BARA I SVERIGE som man blir anhållen för DRÅPFÖRSÖK (!!!) för att man försvarar sig mot inkräktare i sitt eget hem...det är fan helt sanslöst! :mad:

Hade detta varit i USA, (OK ett märkligt land med mkt liberala vapenlagar) så hade det varit helt OK att knäppa en inbrottstjuv.

Men här i Sverige...då ska vi tycka SYND om lilla inbrottstjuven som sparkade in dörren till en pensionär....och ska polisen naturligtvis gripa henne för dråpförsök också...

Jag funderar på allvar att emigrera nu...skitland! :3freak

Hoppas att inbrottstjuven blev av med minst en testikel..& att gumman går fri!

Gott mos, hoppas de inte blir åtalade för de visade var skåpet ska stå. Tycker man har nollat sitt konto med människovärde när man begår hemfridsbrott/inbrott.

HönaPower skrev:
Hade detta varit i USA, (OK ett märkligt land med mkt liberala vapenlagar) så hade det varit helt OK att knäppa en inbrottstjuv.

Sen finns det inget land där så många "anhöriga" skjuts ihjäl som i USA...

....Du får rikta bössan mot en inbrottstjuv.. men även med ett vapen i hand gäller lagen om "nödvärn" och att skjuta någon som kliver innanför dörren är inte nödvärn. Hade inbrottstjuvarna däremot angripit de boende med yxa/kniv hade det knappast kallats dråp.... Du hade det varit självförsvar och således nödvärn.

Bestämmer du dig för att flytta till USA så kan jag hjälpa till att betala biljetten!

korvgubbe skrev:
Sen finns det inget land där så många "anhöriga" skjuts ihjäl som i USA...

....Du får rikta bössan mot en inbrottstjuv.. men även med ett vapen i hand gäller lagen om "nödvärn" och att skjuta någon som kliver innanför dörren är inte nödvärn. Hade inbrottstjuvarna däremot angripit de boende med yxa/kniv hade det knappast kallats dråp.... Du hade det varit självförsvar och således nödvärn.

Bestämmer du dig för att flytta till USA så kan jag hjälpa till att betala biljetten!

Exakt, dock kan man ju tänka sig att i just detta fallet så observerades "tjuvarna" i förväg och tanten plockade fram geväret för att hon blev rädd.
När sedan dörren blev insparkad så kan man ju förstå hennes reaktion.
Det är väl nästan nödvärn kanske om det gick till på det sättet.
Med tanke på att det var 4st som försökte ta sig in i huset genom att sparka in dörren mitt i natten hos en gammal pensionär. Det är inte vidare normalt...
Speciellt inte mitt ute i skogen, jag har full förståelse för att tanten blev väldigt rädd.

Markus skrev:
Vilket får dig att dra slutsatsen att...? :confused:

....det är ganska sunt att inte låta folk skjuta inkräktare till höger och vänster!

...jag gråter knappast över tjuvens förlorade kronjuveler men är väl en sådan där blockflöjtsspelande velourkommunist som förespråkar en motiverad våldsanvändning istället för en ökande våldspiral...

hmmm, man borde kanske införa så man får skjuta på de man anser vara ett hot med gummikulor. kan inte vara behagligt att fortsätta försöka ta DVDn eller leta efter pengar medans nån skjuter gummikulor på en :crash

korvgubbe skrev:
....det är ganska sunt att inte låta folk skjuta inkräktare till höger och vänster!

Men det har väl ingenting med anhöriga som (våda)skjuts att göra? Eller var det en anhörig som tanten sköt?

korvgubbe skrev:
...jag gråter knappast över tjuvens förlorade kronjuveler men är väl en sådan där blockflöjtsspelande velourkommunist som förespråkar en motiverad våldsanvändning istället för en ökande våldspiral...

Ökande våldsspiral? :confused: Tror du att den här händelsen kommer medföra mer eller grövre våld i samhället?

Självklart borde allas hem vara fria från inkräktare, antingen kan man lagstifta så att det blir så eller så kan man låta folk försvara sig själva eller både och. I Sverige har vi valt det fjärde alternativet: inget utav det.

Trango_B skrev:
Exakt, dock kan man ju tänka sig att i just detta fallet så observerades "tjuvarna" i förväg och tanten plockade fram geväret för att hon blev rädd.
När sedan dörren blev insparkad så kan man ju förstå hennes reaktion.
Det är väl nästan nödvärn kanske om det gick till på det sättet.
Med tanke på att det var 4st som försökte ta sig in i huset genom att sparka in dörren mitt i natten hos en gammal pensionär. Det är inte vidare normalt...
Speciellt inte mitt ute i skogen, jag har full förståelse för att tanten blev väldigt rädd.

Nu verkade det inte vara några snälla, bullbakande pensionärer som bodde där.
"Enligt polisen är både den skottskadade och den gripne 58-åringen kända av polisen sedan tidigare och har figurerat i brottsutredningar."

hade jag sparkat in en dörr och sedan möts av en gevärspipa hade jag nog avbrutit den kvällens inbrottsräd...
....Som jag sa tidigare.. jag är inte direkt ledsen för tjuvens skull men vill ändå att det ska finnas gränser för vad vi kan göra. Annars kommer de hormonstinna bärsärkarna få styra och då hamnar allt på primalnivå... Men HönaPower och alla andra hårda grabbar skulle nog trivas...

...tycker man ska få puckla på snattare med basebollträn, inbrottstjuvare borde ju få en hagelsvärm i magen och hojtjyvar Nakcskåt diräckt!

Om det är 4 stycken inbrottstjuvar som samtidigt försöker ta sig in från flera håll så skulle jag också ha skjutit den första som klev in..

Jag hade iochförsig skjutit ett varningsskott innan eller ropat åt dem att jag var beväpnad..

Men har man gjort det och de fortfarande kommer in så smäller det direkt.
Helt rätt gjorde hon. Bryter man sig in hos någon så har man förverkat alla rättigheter.

benrangel skrev:
Att det är livsfarligt att vara anhörig i USA

Och det har med saken att göra...? Det hade väl varit mer korrekt att meddela att i USA är det livsfarligt att bryta sig in hos någon?

Du borde byta avatartext till "Return of the Oneliner", det skulle vara coolt. :tummenupp

Markus skrev:
Och det har med saken att göra...? Det hade väl varit mer korrekt att meddela att i USA är det livsfarligt att bryta sig in hos någon?

Du borde byta avatartext till "Return of the Oneliner", det skulle vara coolt. :tummenupp

Så fort jag skriver mer än en oneliner så blir du tyst. Man vill ju verka för dialog.

benrangel skrev:
Så fort jag skriver mer än en oneliner så blir du tyst. Man vill ju verka för dialog.

Jag är tyst hela tiden när jag skriver, måste du läsa högt för att förstå?
Kul att Partiets företrädare vill verka för dialog, trodde inte det fanns utrymme för oliktänkande i din värld.
Tror nog för övrigt att det är du som lämnat flest frågetecken efter dig sedan igår. Hur var det nu med lagstiftningen, det är rimligt att internera en person för skattefusk i 8 månader, och samtidigt sitter en för vållande till annan döds dömd på 12 månader?

korvgubbe skrev:

Och detta var inte välmotiverat?
Du kanske hade föredragit att läsa om två pensionärer som blivit brutalt mördade i sitt hem istället?

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats