Hyvla av kolvtopp?

Att det finns fler som jag:va undran hur mycket kusar har du i denna maskin
komp-f vilka kamar? Förgasarstorlek?

Den gav 127 rwhp vid 6000 och 162 Nm vid 4500 nånting i somras. DEn passerade 100 rwhp vid 3900 vid den bänkningen. Jag hittar inte kurvorna nu, men de finns i tråden. Jag hade en HSR 48:a på då. S&S 600 kam. med 0.6" i lyft. 10.5:1 i komp. Nu har jag satt ditt ett insprutningsystem där man kan mappa både tändning och bränsle som man vill. Jag ska bänka i januari för att se vad skillnaden blir.Det finns info om det i min byggtråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665
Nu måste jag binga.
God Jul på dig!

/J

Den gav 127 rwhp vid 6000 och 162 Nm vid 4500 nånting i somras. DEn passerade 100 rwhp vid 3900 vid den bänkningen. Jag hittar inte kurvorna nu, men de finns i tråden. Jag hade en HSR 48:a på då. S&S 600 kam. med 0.6" i lyft. 10.5:1 i komp. Nu har jag satt ditt ett insprutningsystem där man kan mappa både tändning och bränsle som man vill. Jag ska bänka i januari för att se vad skillnaden blir.Det finns info om det i min byggtråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148665
Nu måste jag binga.
God Jul på dig!

/J

Det var F.... inte dåligt.. Och att det är en platt tracker jör inte saken säämre:tummenupp

Nu måste jag binga.
God Jul på dig!

/J

Var det före eller efter att du ändrat tändkurvan?
100 kusar vid 3900 och 127 vid 6000 skvallrar om jänkekurva på effekten.
Mysigt!

Var det före eller efter att du ändrat tändkurvan?
100 kusar vid 3900 och 127 vid 6000 skvallrar om jänkekurva på effekten.
Mysigt!

Det var faktiskt före jag ändrade tändkurvan! :) Vi vart lite distraherade under bänkningen av att min koppling började slira, vi fick ta paus där jag lånade en bil och for hem och hämtade starkare fjädrar. Så vi labbade bara med nål, munstycken och supertrappbrickorna under bänkningen den lilla tid som var kvar. Det var först efteråt som jag kom på att vi kört på tändkurva 2 och inte provat kurva 1 som är mest aggressiv i Dyna 2000i-tändningen. När jag sedan provade kurva 1 på gatan senare så vart det ju stor skillnad i mellanregistret utan att den för den skull spikade. Jag hann aldrig med att bänka med kurva 1. :( I bästa fall så tål ju motorn även lite mer bränsle i mellanregistret tack var mer förtändning, isf finns det ju lite mer att hämta även tack vare det.

Så här såg det ut när vi bänkade med kurva 2 iaf.

attachment.php

Här syns Dyna 2000i-tändkurvorna. Man kan ju se att det är mellan 3000-5000 rpm det skiljer. Maxvrid, 162 Nm, med kurva 2 hade jag ju vid ca 4500 så det riktiga maxvridet måste ligga högre. Men toppeffekten lär inte vara annorlunda iaf.

attachment.php

Det ska därför bli kul att bänka med nya insprutningssystemet vars tändkurvor jag kan lägga upp helt själv (enligt min beskrivning i byggtråden http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3332319&postcount=1092 )

Last edited:
Det var F.... inte dåligt.. Och att det är en platt tracker jör inte saken säämre:tummenupp

Tack! Jag tror faktiskt att jag för ett tag sedan har läst ett reportage i ngn mc-tidning om en turbostånka norröver. Det måste ha varit din hoj!

/J

Tack! Jag tror faktiskt att jag för ett tag sedan har läst ett reportage i ngn mc-tidning om en turbostånka norröver. Det måste ha varit din hoj!

/J

Ja det var jag.... Hur stora ventiler har du och är den portad? o,6 lyft? du menar 10,6? har du durasionen också? grader?
Och hur mycket vill du ha för den??:D

Vore det inte smidigt att slipa upp förbränningsrummet?Har gjort det på några biltoppar jag byggt åt diverse laddtrycksberoende ynglingar.
Har funkat ypperligt och då kan man ju optimera formen på rummet oxå.

Vore det inte smidigt att slipa upp förbränningsrummet?Har gjort det på några biltoppar jag byggt åt diverse laddtrycksberoende ynglingar.
Har funkat ypperligt och då kan man ju optimera formen på rummet oxå.

Ja det är nog sant.. Får nog göra det:tummenupp Men hur ska man veta hur mycket man törs ta????

Ja det var jag.... Hur stora ventiler har du och är den portad? o,6 lyft? du menar 10,6? har du durasionen också? grader?
Och hur mycket vill du ha för den??:D

Det kunde man nästan misstänka, inte så många som satt turbo på stånka, det är ju big no-no enligt böckerna :D :tummenupp

Det är S&S superstock-toppar, de har 2" insugsventiler (ca 51mm) 1.610 på avgas, dvs ca 41 mm. De är ju rätt rejsiga toppar redan i originalutförande, de flödar 165 cfm vid 10" vattenpelare och 0,600" (15.24 mm) i lyft vilket min ganska snälla kam ger, de är nu lätt portade/tillsnyggade med rejsigare ventilsätesvinklar etc. De flödar ngnstans till över 170 cfm nu.

Ang lyftet så menade jag i tum dvs 25.4 mm, det är ju så det mesta anges på amerikanska delar. Kammen har alltså 0.6" i lyft, det är 15.24 mm.

S&S 600-kammen har tiderna (vid 0.053" lyft)
Insug : 20/55

Avgas: 60/20

Durationen vid 0.053" är 255 på insug och 260 på avgas.

Lyft vid TDC är
0.194" på insug och 0.184" på avgas.

Hojen är inte till salu. Jag har kvar mina grejer länge och filar på dem.

attachment.php

attachment.php

attachment.php

/J

Det kunde man nästan misstänka, inte så många som satt turbo på stånka, det är ju big no-no enligt böckerna :D :tummenupp

Det är S&S superstock-toppar, de har 2" insugsventiler (ca 51mm) 1.610 på avgas, dvs ca 41 mm. De är ju rätt rejsiga toppar redan i originalutförande, de flödar 165 cfm vid 10" vattenpelare och 0,600" (15.24 mm) i lyft vilket min ganska snälla kam ger, de är nu lätt portade/tillsnyggade med rejsigare ventilsätesvinklar etc. De flödar ngnstans till över 170 cfm nu.

Ang lyftet så menade jag i tum dvs 25.4 mm, det är ju så det mesta anges på amerikanska delar. Kammen har alltså 0.6" i lyft, det är 15.24 mm.

S&S 600-kammen har tiderna (vid 0.053" lyft)
Insug : 20/55

Avgas: 60/20

Durationen vid 0.053" är 255 på insug och 260 på avgas.

Lyft vid TDC är
0.194" på insug och 0.184" på avgas.

Hojen är inte till salu. Jag har kvar mina grejer länge och filar på dem.

attachment.php

attachment.php

attachment.php

/J

Det här resepptet måste sparas... Är sugen på hd flat

Det här resepptet måste sparas... Är sugen på hd flat

Ett tips om du ska bygga HD-flattracker är att, till skillnad från mig, utgå från en sportster 883 från -91 eller senare (femväxlad motor). Sedan 1200-konvertera den med högkompkolvar osv. Då får du mest hoj för pengarna. Man får nämligen ge mer för en 1200-sportster, och ska man trimma har man ju ändå ingen glädje av de lågkomp 1200-kolvar som sitter original i en sån. Förutom borret och ventildiametern så är nämligen en 883-sportster ganska identisk med den dyrare 1200:a modellen, iaf tom 2003.

/J

Ett tips om du ska bygga HD-flattracker är att, till skillnad från mig, utgå från en sportster 883 från -91 eller senare (femväxlad motor). Sedan 1200-konvertera den med högkompkolvar osv. Då får du mest hoj för pengarna. Man får nämligen ge mer för en 1200-sportster, och ska man trimma har man ju ändå ingen glädje av de lågkomp 1200-kolvar som sitter original i en sån. Förutom borret och ventildiametern så är nämligen en 883-sportster ganska identisk med den dyrare 1200:a modellen, iaf tom 2003.

/J
Du har ingen koll på hur mycket borr man kan ha på originalblocket?

Tycker att det är lite synd att 883an har samma slag som 1200an.
Tror de flesta hade föredragit 1200ans borr men ett kortare slag som alternativ.
Fick en gång förklaringen att 883 cci var grundmodellen.
1200 är en 883 med ökad borrning.
Skulle man göra en kortslagig 883 (klassisk volym), sä blir det ju en helt ny motor.
Det går ju inte...

Varvvillig 883 i en sportster som inte väger 50kg för mycket vore intressant!

/J

Bra tipps.. det är alltså billigare att köpa nya sylindrar gämfört med mellanskillnaden mot en1200. Jo jag vart lite biten sedan jag i våras portade en gammal 1000cc järnsportster från 70 talet vet inte om det var orgtoppar men ventilerna var skitstora, ang kamar vet jag inte?, men det var mycket att porta om.. såg mindre bra ut org. Fan va bra den gick säkert minst 80 hk:tummenupp

Oftopic. Blir det någon crossbana i viken i bollsta i år?

tror inte det.. Jag är agadiffad i nacken (out of order) och dom andra snubbarna kör ju bara enduro:näsblod

Last edited:
3 13/16" är max man får i om man fräser ur hålen för fodret lite i blockhalvorna. Motorn blir då helt fyrkantigt ty 1200 och 883 har 3 13/16" i slag. Slagvolymen blir då 1440 cc eller 88".

Den nya motorn som kom 2003 på Buell och året efter på Sportster har det på det viset som du efterlyser, dvs den mindre motorn har ett kortare slag. Så av en sån Buell XB9 eller 883 sportster kan man bygga en short stroke 1250:a.
. Det är rätt populärt i tex Buell.
Du har ingen koll på hur mycket borr man kan ha på originalblocket?

Tycker att det är lite synd att 883an har samma slag som 1200an.
Tror de flesta hade föredragit 1200ans borr men ett kortare slag som alternativ.
Fick en gång förklaringen att 883 cci var grundmodellen.
1200 är en 883 med ökad borrning.
Skulle man göra en kortslagig 883 (klassisk volym), sä blir det ju en helt ny motor.
Det går ju inte...

Varvvillig 883 i en sportster som inte väger 50kg för mycket vore intressant!

3 13/16" är max man får i om man fräser ur hålen för fodret lite i blockhalvorna. Motorn blir då helt fyrkantigt ty 1200 och 883 har 3 13/16" i slag. Slagvolymen blir då 1440 cc eller 88".

Den nya motorn som kom 2003 på Buell och året efter på Sportster har det på det viset som du efterlyser, dvs den mindre motorn har ett kortare slag. Så av en sån Buell XB9 eller 883 sportster kan man bygga en short stroke 1250:a.
. Det är rätt populärt i tex Buell.
Trevligt!
Kvadratisk 1200 skulle nog vara ganska lagom.

Trevligt!
Kvadratisk 1200 skulle nog vara ganska lagom.

Det enda jag inte gillar på de nya Sportster-/Buellmotorerna är att de är uppbyggda som en nippontwin. Dvs de har ingen kasettväxellåda; man måste dela blockhalvorna för att komma in i lådan. På de äldre sportstermotorerna upp tom 03 så är det samma uppbyggnad som på tex min S&S 07:a dvs man kan ta ut låda utan att behöve dela på motorns drivända.

Här är exempel på cylindersatser för den nya typen av Sportster-/Buellmotorerna: http://www.nrhsperformance.com/ekitsportster04.shtml

/J

Last edited:
Back