Hyvla av kolvtopp?

Det enda jag inte gillar på de nya Sportster-/Buellmotorerna är att de är uppbyggda som en nippontwin. Dvs de har ingen kasettväxellåda; man måste dela blockhalvorna för att komma in i lådan. På de äldre sportstermotorerna upp tom 03 så är det samma uppbyggnad som på tex min S&S 07:a dvs man kan ta ut låda utan att behöve dela på motorns drivända.

Här är exempel på cylindersatser för den nya typen av Sportster-/Buellmotorerna: http://www.nrhsperformance.com/ekitsportster04.shtml

/J
Håller med.
Har lite udda preferenser angående utväxlingar.
Har aldrig förstått varför tillverkare av motorer med brett varvtalsområde envisas med att lägga växlarna så tätt.
Skall jag ha 5 eller 6 växlar, så vill jag ha en lågväxel och en överväxel.
De övriga 3 eller 4 växlarna läggs inom ordinarie växlingsförhållande.
 
Och du är förvånad över att staklagren inte håller.........

Ja precis den är misshanlad på höga varvtal och effektnivåer hela tiden så man kan inte klaga:D Visserligen varvar den inte mer än 8250v så med glid ska det hålla... En roadracingsingel ligger och varvar mellan 8-10500v hela tiden men dom är ju glidlagrad:tummenupp
 
Ja precis den är misshanlad på höga varvtal och effektnivåer hela tiden så man kan inte klaga:D Visserligen varvar den inte mer än 8250v så med glid ska det hålla... En roadracingsingel ligger och varvar mellan 8-10500v hela tiden men dom är ju glidlagrad:tummenupp

När jag var 16 åkte jag MZ SM 125 fast by Boris SR, plockade ut över 23 häst på bakhjulet och varvade 13200. Vevarna höll ihop över 1000mil åt gången tack vare glidlagring och ordentligt med smörjning, festligast var det när en av stakarna fick för att helt enkelt öppna sig i storändan.
Hem till garaget och ned med en skruvmejsel i tändstiftshålet och snurra runt motorn. Paaaappa kolven rör sig inte när jag snurrar på motorn:näsblod :gnissla
 
När jag var 16 åkte jag MZ SM 125 fast by Boris SR, plockade ut över 23 häst på bakhjulet och varvade 13200. Vevarna höll ihop över 1000mil åt gången tack vare glidlagring och ordentligt med smörjning, festligast var det när en av stakarna fick för att helt enkelt öppna sig i storändan.
Hem till garaget och ned med en skruvmejsel i tändstiftshålet och snurra runt motorn. Paaaappa kolven rör sig inte när jag snurrar på motorn:näsblod :gnissla

Å fan var det glid på dom orginal? mz:va är det en 2takt? eller 4takt
 
Å fan var det glid på dom orginal? mz:va är det en 2takt? eller 4takt

Egenutvecklad DOHC 4t den helt klart mest trimvänliga 125 4-t motorn. Glid original men där behövdes rätt mycket mer lageryta och smörjning för att få den att hålla.
 
Last edited:
Härligt ljud i maskinen:tuttar :tummenupp kul och se hur nästa motor kommer att gå!!!

Du är utsedd till att testa toppfarten på den motorn den kommer nog passera 250 knyck:tummenupp jag vet att du är en fart kock med ordet rätta bemärkelse!! Törs du? jag fixar inte mer än 230 sen skiter jag på mig ,men xrn är fortfarande konstigt nog stabil i 225kmt så 250 är förmodligen möjligt:rolleyes:

Egenutvecklad DOHC 4t den helt klart mest trimvänliga 125 4-t motorn. Glid original men där behövdes rätt mycket mer lageryta och smörjning för att få den att hålla.

Hur fixade ni bredare lageryta och smörjning? hur mycket levererade den orginal? Körde du bana/tävling ? kan inte förstå varför man monterar rullager på storstånkor?
 
Last edited:
Hur fixade ni bredare lageryta och smörjning? hur mycket levererade den orginal? Körde du bana/tävling ? kan inte förstå varför man monterar rullager på storstånkor?

Nej det var bara ett jaga Aprilia RS125 projekt som spårade ur, original levererade den lagstadgade 15hk men redan en portning/öppet insug+avgas gav ordentligt med tillskott. Sen följde annan kolv och anpassning för att palla med ordentligt höjt varvstopp.

Veven är pressad och löjligt överdimensionerad så det går utmärkt att svarva av vevskivorna lite och därmed få plats med en lite bredare storända.
 
Nej det var bara ett jaga Aprilia RS125 projekt som spårade ur, original levererade den lagstadgade 15hk men redan en portning/öppet insug+avgas gav ordentligt med tillskott. Sen följde annan kolv och anpassning för att palla med ordentligt höjt varvstopp.

Veven är pressad och löjligt överdimensionerad så det går utmärkt att svarva av vevskivorna lite och därmed få plats med en lite bredare storända.

Inponerande siffror ni fick ut:tummenupp
 
Inponerande siffror ni fick ut:tummenupp
Fast effekt/krona är inte särskilt imponerande:gnissla

Fördelen med små cylindrar är att där finns proportionellt mycket ventilarea och kolvarna väger lite så där finns gott om effekt att hämta i höjt varvtal.
Effektsittforna är ju inte så astronomiska om man jämför mot 1/4-dels XYZ600RR som ju är 150ccx4. De levererar ju 130hk i SS trim så närmare 30hk bör gå att få ur en 150cc. Vem bygger en stånkavev som håller för 16kRPM ?
 
Fast effekt/krona är inte särskilt imponerande:gnissla

Fördelen med små cylindrar är att där finns proportionellt mycket ventilarea och kolvarna väger lite så där finns gott om effekt att hämta i höjt varvtal.
Effektsittforna är ju inte så astronomiska om man jämför mot 1/4-dels XYZ600RR som ju är 150ccx4. De levererar ju 130hk i SS trim så närmare 30hk bör gå att få ur en 150cc. Vem bygger en stånkavev som håller för 16kRPM ?

mx composites kan nog fixa en vev för 16000v. Undra vad motogpcycklarna har för vev dom varvar 18000v? 250cc per stake!!
 
Du är utsedd till att testa toppfarten på den motorn den kommer nog passera 250 knyck:tummenupp jag vet att du är en fart kock med ordet rätta bemärkelse!! Törs du? jag fixar inte mer än 230 sen skiter jag på mig ,men xrn är fortfarande konstigt nog stabil i 225kmt så 250 är förmodligen möjligt:rolleyes:



Hur fixade ni bredare lageryta och smörjning? hur mycket levererade den orginal? Körde du bana/tävling ? kan inte förstå varför man monterar rullager på storstånkor?

He he :gnissla klart att jag törs :huvet jag får väl ligga plant på hojen i värsta salt lake stil:tummenupp
 
Back
Top